تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

تنگه هرمز که صحبت های زیادی در موردش میشود کجاست ؟

بعد از بستن تنگه هرمز چاتفاقی خواهد افتاد ؟

تنگه ی هرمز آبراهی است بین استان هرمزگان ایران و استان مسندم عمان که دریای عمان را به خلیج فارس می‌پیوندد. این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌ المللی کشتیرانی در جهان به شمار می آید.

 

ایران تنگه هرمز را خواهد بست ؟

تهدید به بستن تنگه هرمز ؛ مانند گیوتینی است که تا فرو نیفتاده ؛ می تواند بعنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار گیرد. بنابر این ؛ ایران تا حد امکان از فرود آوردن این گیوتین تهدیدآمیز اجتناب خواهد کرد.

 

به گزارش تالاب ؛ در عالم سیاست ؛ صرفاً‌ این مهم نیست که چه کاری انجام دادی ؛ بلکه این نیز مهم و گاه مهم تر است که چه کاری میتوانی انجام دهی.
همین که طرف هاي‌ مقابل ایران به این باور برسند که ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد ؛ خود عامل بازدارنده و اهرم فشار و چانه زنی است.

 

فرود آوردن گیوتین “مسدودسازی هرمز”‌ زمانی رخ خواهد داد که تهدید غرب در تحریم نفتی ایران به حد تکمیل برسد و واقعاً مانع از فروش نفت ایران در دنیا شوند و نیز فشارهای اقتصادی بر ایران به حدی برسد که ایران چاره اي جز مقابله خصمانه نداشته داشته باشد.

 

به بیان دیگر اگر ایران وادار باشد ؛‌ اقدام به بستن تنگه خواهد کرد تا اقتصاد کشور های متخاصم « چه کشور های عربی که با افزایش تولید نفت خود بر خلاف سهمیه اوپک راه را برای تحریم ایران هموار کرده اند و چه کشور های غربی که بانی تحریم علیه ایران هستند» را دچار آسیب متقابل کند.
راهبرد تهران ؛ “تقسیم زیان هاي‌ تحریم ایران” است.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

ایران چگونه تنگه هرمز را خواهد بست ؟

موشک‌هاي‌ کروز، بالستیک و هوا به سطح گوشه‌اي از سامانه‌هاي‌ تهاجمی نیروهای مسلح ایران هستند که می توانند بسته ماندن تنگه هرمز را تا هر زمان که کشورمان نیاز بداند، تامین کنند. قایق‌هاي‌ تندروی ایران نیز مکملی خواهند بود تا مهم ترین شاهراه انرژی جهان، هیچگاه بدون اراده جمهوری اسلامی، روی آرامش را نبیند.

 

به گزارش تالاب ؛ برای کسانی که نقش دریا را در بازرسی جهان به خوبی درک می کنند، اهمیت تنگه‌هاي‌ راهبردی «استراتژیک» نیز شناخته شده است. یک دریانورد کارکشته انگلیسی سال ها پیش از کشف نفت ودر روزگاری که خورشید در سرزمین‌هاي‌ بریتانیای کبیر غروب نمی کرد، گفته است کشوری که دریاهای جهان را نظارت کند، دنیا را و کشوری که تنگه‌هاي‌ مهم را در اختیار داشته باشد کل آب هاي دنیا را تحت سیطره خواهد داشت.

 

امروزه با تبدیل نفت به یکی از حیاتی ترین کالاهای مورد نیاز بشر مدرن و اقتصاد دنیا، مناطق نفت خیز جهان در کانون توجه قدرت‌هاي‌ بزرگ هستند. مهم‌ترین منبع تأمین انرژی جهان خاورمیانه و خلیج فارس است که تنها دروازه ورودی و خروجی ان تنگه بسیار بسیار مهم هرمز است.

 

در پی مطرح شدن امکان تحریم نفت ایران توسط کشور های تحریم کننده ایران، مقامات کشورمان نیز مجدداً توانایی خود در مسدود کردن تنگه هرمز را گوشزد کردند لذا دراین گزارش به بررسی توانمندی‌هاي‌ کشورمان در اجرای این عملیات می پردازیم.

 

بنابر آمارهای منتشره حدود 40 درصد نفت دنیا و عمده نفت 8 کشور صادر کننده حاشیه خلیج فارس از این آبراه راهبردی صادر می شود. بعنوان مثال بیش از 88 درصد نفت عربستان سعودی، 98 درصد نفت عراق، 99 درصد نفت کشور امارات و 100 درصد نفت كشورهای كویت و قطر ودر مجموع بطور متوسط 97 درصد نفت این کشورها از تنگه هرمز عبور می‌كند. همچنین 50 درصد سایر مبادلات کالای این کشورها نیز از تنگه هرمز عبور می کند.

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند درصورت مسدود شدن این آبراه حیاتی، بازار نفت دنیا با کمبود 16.5 تا 20 میلیون بشکه‌اي مواجه خواهد شد که دراین صورت بهای هر بشکه نفت به حدود 2.5 برابر میزان فعلی یعنی به 250 دلار خواهد رسید.

 

مسیرهای جای گزین زمینی که شامل خط لوله شرق به غرب عربستان درصورت آمادگی برای کارکرد با بیشترین ظرفیت کمتر از نیمی از این مقدار را پوشش خواهد داد اما با فرض تأمین تمام نفت از طریق زمینی هزینه‌هاي‌ احداث خطوط لوله، پمپاژ نفت و نگه‌داری و تأمین امنیت این مسیرها صرف نظر از زمان طولانی مورد نیاز «و تأمین نیاز بازار از ذخایر کشورهایی چون ایالات امریکا» بازهم انسداد تنگه هرمز باعث افزایش چشمگیر قیمت نفت ان هم در دوره بحران اقتصادی کشور های غربی خواهد شد.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

همچنین عمده تدارکات نظامی برای این کشورها نیز از طریق خلیج فارس تأمین میشود که هر چند آب هاي غرب عربستان سواحل یمن و شرق عمان نیز میتواند جای گزین بنادر این دریا شود اما هزینه، توان لجستیک زمینی و مجموع زمان مورد نیاز برای تأمین این تدارکات نیز قابل توجه است.

 

با توجه به موارد گفته شده که تنها بخشی از مهم‌ترین آثار بسته شدن مسیر تنگه هرمز به روی کشتی‌هاي‌ عبوری است، درصورت تشخیص ایجاد خطر امنیتی توسط کشتی‌هاي‌ عبوری، ایران میتواند به این شناورها اجازه عبور از آب هاي تنگه هرمز که عمدتاً جزو آب هاي سرزمینی ایران محسوب می شود را ندهد.

 

تنگه هرمز حداقل 110 کیلومتر طول داشته «با توجه به تعریف منابع مختلف» و عرض ان در نواحی مختلف حدود 35 در جنوب جزیره لارک تا کمتر از 60 کیلومتر در سایر نواحی متغیر است. آب هاي قبل و بعد از این تنگه نیز عرضی کمتر از 100 کیلومتر در حدفاصل جنوب غربی جزیره قشم تا سواحل غرب کنگان دارند.

 

عمق این آب راه در نقاط مختلف از 35 تا حدود کمتر از 100 متر متفاوت بوده و از اینرو تنها بخشی از ان با عرض کم در حد چند کیلومتر است بنابر این کشتی‌هاي‌ عبوری به خصوص ابرتانکرهای نفتکش، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌هاي‌ بزرگ برای عبور از این آبراه با محدودیت‌هاي‌ زیادی رو به رو هستند.

 

قایق‌ هاي‌ تندرو

استفاده از قایق‌هاي‌ تندرو توسط ایران برای اعمال فشار بر دشمن ریشه در ساله‌اي جنگ تحمیلی دارد. در گزارش‌هاي‌ مربوط به قایق‌هاي‌ تندرو، سیر تاریخی این راهبرد و تأثیرات ان و همچنین معرفی خصوصیات نمونه‌هاي‌ اصلی این شناورها ذکر شده است که در انتهای گزارش لینک‌هاي‌ مربوطه ارائه می شود اما بطور مختصر باید گفت امروزه قایق‌هاي‌ تندروی ایرانی که بسیار سریع تر و مجهزتر از نمونه‌هاي‌ سابق خود در سال های دفاع مقدس هستند بطور مؤثرتری توانایی رویایی با شناورهای رزمی پیشرفته دشمنان را دارند چه رسد به کشتی‌هاي‌ ترابری.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

این شناورها با تجهیز به رادارهای دریایی، سامانه‌هاي‌ الکترونیکی پیشرفته ارتباطی، موشک‌هاي‌ کروز کوتاه برد با برد 25 کیلومتر و میانبرد ضدکشتی، اژدرهای کالیبر متوسط و بزرگ و مین‌هاي‌ دریایی درکنار تسلیحات سنتی خود یعنی تیربارهای نیمه سنگین، راکت انداز و موشک‌هاي‌ دوش پرتاب سطح به هوا توانایی انسداد کوتاه و بلند مدت این تنگه از یک سو و مقابله با ناوگان دریایی دشمن که برای بازکردن مسیر تلاش خواهد کرد را درکنار ان دارند.

 

این شناورها ضمن برخورداری از سرعت بالا و تجهیزات پیش گفته، از قدرت مانور و پایداری مناسب برخوردار بوده و توانایی اجرای عملیات در شب به کمک تجهیزات مربوطه ودر آب و هوای نامساعد را بارها در رزمایش‌هاي‌ کوچک و بزرگ سال‌های اخیر نشان داده‌اند.

 

این شناورها حتی در آب هاي اقیانوس هند نیز برای حمایت از شناورهای مورد تهدید از سوی ناوگان دشمن و اقدام به متوقف کردن زیردریایی کشور های فرامنطقه‌اي که قصد عبور از تنگه هرمز را داشتند در کارنامه موفق سال های اخیر خود دارند. علاوه بر تجهیز نیروهای مسلح به سریعترین قایق تندروی جهان، قایق‌هاي‌ تندروی بدون سرنشین نیز برای اجرای مأموریت‌هاي‌ لازمه توسعه داده شده‌اند.

 

مین‌هاي‌ دریایی ایران انواع مختلفی دارد که شامل نمونه‌هاي‌ مغروق و نمونه‌هاي‌ نظارت از راه دور هستند. این سلاح می تواند توسط قایق‌ها و زیردریایی‌هاي‌ ایرانی در نقاط مختلف تنگه هرمز و آب هاي اطراف ان کار گذاشته شده ودر صورت لزوم به کار گیری شود.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

زیر دریایی

با تجهیز نیروی دریایی ایران به زیردریایی این نیرو به قدرتی فراتر از نیروهای دریایی کشور های منطقه تبدیل شد. زیرسطحی‌هاي‌ ایرانی توانایی بکارگیری اژدر، مین و موشک را دارند و می توانند روزها و هفته‌ها زیر آب باقیمانده و آماده اجرای مأموریت باشند.

 

بجز زیردریایی روسی کیلو بقیه این وسائل که شامل نمونه‌هاي‌ نهنگ، غدیر و فاتح هستند از ابتدا با در نظر داشتن شرایط دریاهای اطراف ایران به خصوص خلیج فارس طراحی شده‌اند و توانایی‌هاي‌ ویژه‌اي از جمله قابلیت قرارگیری در بستر دریا و اختفا از دید سامانه‌هاي‌ مختلف راداری و سوناری دشمن را دارند.

 

این زیردریایی‌ها که تعداد انها بیش از 20 فروند تخمین زده میشود نیز ضمن توانایی مسدود کردن تنگه هرمز توانایی رویایی با ناوگان سطحی و زیرسطحی دشمن را دارند. زیردریایی‌هاي‌ کیلو توان حمل 24 مین یا 18 اژدر بزرگ و زیردریایی‌هاي‌ فاتح نیز توان حمل 12 اژدر ویا 8 مین را دارند. همچنین در رسانه‌هاي‌ دنیا اخباری از تجهیز کیلوهای ایرانی اژدر موشکی حوت «که سرعتی چهار برابر اژدرهای معمولی دارد» منتشر شده است که مسئولان کشورمان این اخبار را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

زیردریایی غدیر نیز میتواند در اجرای این عملیات به ایفای نقش بپردازد. هردو مؤلفه کمیت و کیفیت «فناوری و تسلیحات» این زیردریایی‌ها برای اجرای موفق این عملیات کاملاً کافی است.

 

زیرسطحی‌هاي‌ کوچک یک یا چند نفره مشهور به زیردریایی‌هاي‌ مرطوب که برای عملیات‌هاي‌ تکاوری، مین گذاری و حتی شلیک اژدر در دنیا استفاده میشوند نیز در زمره تجهیزات نیروهای دریایی کشورمان برای اجرای عملیات مسدود کردن تنگه هرمز هستند که می توانند در نواحی کم عرض و کم عمق به خوبی ایفای نقش کنند.

 

ناوهای جنگی

ناوهای جنگی ایران شامل کلاس‌هاي‌ مختلف ناوچه «شناور موشک انداز سریع»؛ ناو و ناوشکن«ناو محافظ» است. این شناورهای قابلیت شلیک چهار موشک دوربرد ضد کشتی نور با برد 120 تا 170 کیلومتر و قادر با برد بیش از 200 کیلومتر را دارند.

 

توپ‌هاي‌ 114 و 76 میلیمتری این ناوها نیز از برد و قدرت کافی برای تهدید کشتی‌هاي‌ مختلف برخوردار هستند و وجود توانایی ضدزیردریایی نیز در ناوها با بهرهگیری برای ایجاد اهرم فشار و همکاری با سایر نیروها در مسدود کردن تنگه هرمز کاملاً کارامد است.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

ناوچه‌های موشک انداز سپاه پاسداران

موشک‌های کروز ضد کشتی

نیروی موشکی کشورمان را در مسئله اخیر دو بخش موشک‌هاي‌ سطح به سطح کروز ضد کشتی پرتاب شوند از ساحل و موشک‌هاي‌ بالستیک جداسازی میکنیم.

 

در زمینه موشک‌هاي‌ کروز، تنوع زیادی در برد و قدرت تخریب مشاهده می شود. پرتابگرهای ساحلی موشک‌هاي‌ کوتاه برد کوثر، دوربرد نور و قادر تا کنون رونمایی شده و پرتابگر سه فروندی قارعه هم ممکن است مربوط به موشک میانبرد نصر-1 باشد. این پرتابگرها خوداتکا هستند یعنی درصورت استقرار در نزدیکی سواحل بدون نیاز به سامانه‌هاي‌ جانبی و وابستگی به واحدهای هوایی و دریایی میتوانند کار کشف، شناسایی و حمله به اهداف دریایی رابه انجام برسانند.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

 

پرتابگر خوداتکای موشک‌هاي‌ کروز

این سامانه‌ها میتوانند با استقرار و اختفا در عمق70 تا 150 کیلومتری خاک ایران و حتی از استان کرمان بخش اصلی تنگه هرمز را تحت پوشش قرار دهند«البته در اینصورت برای اصابت به یک هدف خاص بایستی مختصات اولیه هدف و دستورات اصلاحی به موشک منتقل شود». این سامانه‌ها در تعداد زیاد در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار داشته و آماده عملیات هستند.

 

موشک‌هاي‌ بالستیک

این پدیده که مدت زیادی از معرفی ان بدنیا نمی‌گذرد ابتدا در کشور چین معرفی شد. سپس ایران نیز توانایی خودرا در انهدام کشتی‌ها با موشک بالستیک نشان داده و اخیراً نیز روسها ادعا کرده‌اند که میتوانند از موشک‌هاي‌ بالستیک خود علیه اهداف دریایی استفاده کنند.

 

سه نوع موشک بالستیک ضدکشتی تا کنون در ایران معرفی شده که به ترتیب زمانی موشک خلیج فارس، موشک تندر و موشک سجیل هستند. موشک خلیج فارس با برد 300 کیلومتر و یک کلاهک 650 کیلوگرمی، تجسم نابودی ناوهای دشمن است و با بهرهگیری از پیشران سوخت جامد و سامانه‌هاي‌ هدفگیری و هدایت پیشرفته در مدت کمتر بسیار کوتاهی در حد چند دقیقه آماده پرتاب شده و با سرعت 3 ماخ در مدت کوتاهی با زاویه زیاد«بیش از 45 درجه نسبت به افق» و از بالا به کشتی دشمن اصابت میکند.

 

پرتابگر سه فروندی این موشک حجم آتش مناسبی در همان شلیک اول از نقطه پرتاب و پیش از اطلاع دشمن از محل فراهم نموده و تأثیر عملیاتی موشک را بالا و تأثیر اقدامات متقابل دشمن را کاهش میدهد. با توجه به عکسهای منتشره از این موشک نوع هدایت ان یکی از روش‌هاي‌ الکترواپتیکی است که کارایی ان را از نظر تأثیرات جنگ الکترونیک دشمن تضمین میکند. سرعت بسیار زیاد در هنگام اصابت، زاویه زیاد و حمله از بالا نقاط مثبت عملکرد این موشک است که درصورت جداشونده بودن کلاهک ان میتوان احتمال مورد اصابت قرار گرفتن ان از سوی دشمن را در حد صفر دانست.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

لانچر سه موشکه خلیج فارس

 

به گزارش مشرق، موشک تندر که برد ان توسط کارشناسان بین 150 تا 250 کیلومتر تخمین زده میشود بعنوان یک موشک کوتاه برد«در کلاس بالستیک» درکنار موشک خلیج فارس و به صورت ترکیبی با ان عمل کرده و با توجه به عکسهای سامانه هدفگیری و هدایت ان باید یکی از انوع راداری باشد. عملکرد ترکیبی این دو موشک می تواند احتمال اصابت به هدف را بسیار بالا ببرد. از نظر تأثیرات سامانه جنگ الکترونیکی باید ذکر کرد تا کنون موشک‌هایي در دنیا ساخته شده‌اند که درصورت اقدام به جنگ الکترونیک از سوی هدف با آشیانه یابی منبع اخلال به سمت ان رفته ودر نتیجه احتمال اصابت به هدف افزایش مییابد.

 

این موشک با توجه به برد مناسب خود برای پوشش دادن تنگه هرمز از عمق خاک ایران توامند هستند. موشک خلیج فارس با توجه به برد مناسب خود، میتواند از نواحی غربی استان سیستان و بلوچستان، مرکز استان کرمان و نواحی شرقی و جنوبی استان فارس تمام تنگه هرمز را زیر پوشش خود داشته باشد.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

موشک ضد کشتی تندر

 

اما شاید مخوف ترین سلاح ضدکشتی ایران موشک دوربرد سجیل باشد. تا کنون تصور می ‌شد سجیل تنها به صورت زمین به زمین قابل استفاده است اما اعلام اخیر نیروهای مسلح در رسانه ملی نشان دهنده قابلیت استفاده از ان برای انهدام اهداف دریایی است.

 

هر چند نوع سامانه هدفگیری و هدایت این نوع از سجیل مشخص نیست اما دقت بسیار بالایی در اصابت به هدف از پیش تعیین شده را از خود نشان داده است.

 

این موشک ضمن توانایی رسیدن به برد 2000 کیلومتر با توجه به دستیابی به سرعت‌هاي‌ 8 تا 12 ماخ«بیش از 2700 تا کمتر از 4100 متر بر ثانیه» تنها انرژی جنبشی کلاهک ان برای نابودی هدف کافی است اما سرجنگی حداقل 500 کیلوگرمی ان نیز به نیست و نابود شدن هدف کمک می کند.

 

به کمک این موشک میتوان حتی از سواحل شمال کشور یا حتی دورترین نقطه شمال غربی کشور تا بعد از تنگه هرمز را زیر پوشش داشت. این موشک دو مرحله‌اي بوده و با بر خورداری از سوخت جامد و رها کردن مرحله اول پس از اتمام کار شتاب بالایی داشته و استفاده از برخی روش هاي کاهش بازتاب راداری کار کشف و ردیابی ان را از سوی دشمن در فاز ابتدایی پرواز دشوار نموده ودر فاز نهایی نیز با توجه به این‌که از عکسهای، جداشونده بودن کلاهک این موشک محرز است و سرعت بسیار بالای این موشک، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن ان توسط پدافند دشمن حتی کمتر از موشک خلیج فارس است.

 

علت اشاره به استفاده از عمق خاک برای پرتاب موشک‌ها این است که درصورت پراکنده شدن پرتابگرها در فضای بیشتر بدیهی است کار دشمن برای شناسایی مکان انها دشوارتر، ابزارهای او برای آسیب رسانی به آن ها محدودتر و فرصت این سامانه‌ها برای جابجایی و اختفای مجدد بیشتر میشود هر چند که در مورد موشک‌هاي‌ کم سرعت تر، فرصت دشمن برای کشف آن ها بیشتر می شود که البته با استفاده از ویژگی‌هاي‌ مناطق جغرافیایی و ترکیب استفاده از این سلاح‌ها در مناطق دور و نزدیک از ساحل با توجه ماهیت و تعدد اهداف و وضعیت وسائل شناسایی دشمن میتواند کارایی این سلاح‌ها را حفظ نماید.

 

البته باید دقت داشت با توجه موفقیت اخیر نیروهای مسلح کشور در نظارت و به زمین نشاندن یکی از آخرین و پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین درخدمت دشمن، ادوات دشمن برای نگاه به عمق خاک ایران به ماهواره‌هاي‌ جاسوسی وبرخی اداوات جاسوسی الکترونیک محدود می شود که اساساً محدودیت‌هاي‌ این ماهواره‌ها باعث توسعه سایر وسائل شناسایی شده است و تجهیزات زمینی و هوایی جاسوسی الکترونیک ناچارند در فاصله امنی از مرزهای ایران مستقر باشند که کارایی انها را در هشدار زودهنگام کاهش میدهد.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

 

جنگنده بمب افکن ها

هواپیماهای رزمی نیروهای مسلح کشورمان قابلیت تجهیز به چند نوع موشک هوا به سطح با قابلیت به کارگیری علیه اهداف دریایی را دارد. این موشک‌ها شامل موشک‌هاي‌ هوا به سطح هدایت اپتیکی، لیزری و راداری هستند.

 

موشک‌هاي‌ نور و قادر قابلیت هواپرتاب داشته ودر کنار موشک‌هاي‌ سی-801کی و سی-802 بعنوان اصلی ترین سلاح‌هاي‌ ضدکشتی هواپرتاب محسوب می شوند. همچنین از نظر فنی امکان به کارگیری موشک‌هاي‌ کوثر و نصر نیز ممکن است. جنگنده بمب افکن‌هاي‌ نهاجا بطور عمده توان حمل تا 5 موشک از این انواع را دارند.

 

موشک‌هاي‌ هدایت تلویزیونی ماوریک باوجود محدودیت برد همان‌ گونه برای ضربه زدن به برخی اهداف مناسب هستند. بمب‌هاي‌ اپتیکی قاصد1و2 نیز با برد 30 تا 50 ودر آینده نزدیک قاصد3 با برد بیش از 100 کیلومتر بعنوان سلاح‌هاي‌ دورایستا و نیرومند برای انهدام اهداف دریایی کارآمد هستند.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)
 

موشک‌هاي‌ هدایت لیزری و اپتیکی کی-اچ-25 و 29 روسی نیز که قابلیت به کارگیری در هواپیماهای سوخو-24 و همچنین سوخو-25 و میگ-29«درصورت ارتقاء» را دارند بعنوان سلاح‌هایي با برد 10 تا 30 کیلومتر و قدرت تخریب متوسط قابل بکارگیری هستند.

 

همچنین موشک‌هاي‌ دوربرد، بسیار سریع و ضد رادار کی-اچ-58 هواپیمای سوخو-24 نیز می تواند برای حمله به ناوهای دشمن در راستای عملیات انسداد تنگه هرمز به خوبی ایفای نقش کند.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)
 

با توجه به تنوع برد و قابلیت تخریب این بمب‌ها و موشک‌ها با توجه به وضعیت منطقه درگیری میتوان از این سلاح‌ها استفاده نمود. مثلا برای درگیری با ناوشکن‌هاي‌ موشک انداز دشمن، استفاده از تسلیحات دورایستا لازم است و برای متوقف کردن یک کشتی بزرگ استفاده از یک بمب سنگین.

 

بالگردها

 

بالگردهای مخلتفی در مأموریت‌هاي‌ نظامی دریایی در کشورمان استفاده می شوند اما با توجه به وضعیت تهدیدات، بالگردهای شاهد-285 با قابلیت تجهیز به موشک‌هاي‌ کروز ضدکشتی کوثر و بالگردهای میل-171 با توانایی شلیک موشک‌هاي‌ دوربرد نور و احتمالاً قادر، میتوانند از نواحی مختلفی به پرواز درآمده و بطور مؤثری برای ناوگان تجاری و نظامی دشمن تهدید ایجاد نمایند.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

هلیکوپتر شاهد 285 با موشک ضدشناور

 

همچنین بالگردهای تهاجمی کبری نیز در رزمایش‌هاي‌ قبلی در عرصه دریا نیز به اجرای مأموریت پرداختند. عده اي از این بالگردها در جنگ تحمیلی به موشک ماوریک مجهز شده بودند و امروزه نیز قابلیت تجهیز به عده اي از موشک‌هاي‌ ضدکشتی را درصورت ارتقاء دارند.

 

قایق‌هاي‌ پرنده

تا کنون یک نمونه قایق پرنده در کشور عملیاتی شده است. این وسائل که در واقع نسل جدید هواپیماهای آب نشین هستند در زمره هواگردهای اثرسطحی قرار گرفته و توانایی تجهیز به موشک‌هاي‌ ضدکشتی را دارند.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

با توجه به توانایی برخواستن از روی آب، سرعت مناسب و سطح مقطع راداری کم، این قایق‌ها میتوانند درصورت وجود پوشش هوایی مناسب از نقاط مختلفی در سواحل کشور برخواسته و فشار مضاعفی بر ناوگان دشمن وارد کنند.

 

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین رزمی که امروزه جایگاه خوبی در ارتش‌هاي‌ پیشرفته دنیا دارند در ایران از ابتدا برای مأموریت‌هاي‌ ضدکشتی نیز در نظر گرفته شده‌اند. جت بمب افکن کرار، قابلیت حمل چهار موشک کوثر را دارد که با توجه به سرعت بالای خود میتوان انرژی ذخیره موشک را بالاتر برده و ان رابه برد بیشتری برساند.

 

این پرنده بردی درحدود 1000 کیلومتر داشته و میتواند با بهرهگیری از پرتابگر راکتی از هر نقطه‌اي مأموریت خودرا آغاز کرده و با رسیدن به برد مناسب اقدام به شلیک موشک‌هاي‌ خود نماید. هواپیماهای کرار با اتکا به کمیت میتوانند ده‌ها موشک رابه سمت یک ناوگروه دشمن شلیک کنند که یقیناً توان پدافندی این ناوها را مغلوب خواهد نمود.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

البته باید گفت در کرار تا حدودی از روش‌هاي‌ در معرض پنهانکاری«رادارگریزی» مربوط به جنس مواد تشکیل دهنده استفاده شده تا این پرنده‌ها بتوانند خود رابه فاصله نزدیک ناوهای دشمن برسانند. اما با این وجود استفاده از موشک‌هایي با برد بیشتر مانند نصر-1 کارایی این پهپاد را در چنین عملیاتی بیشتر می کند.

 

توپخانه و سامانه‌هاي‌ راکتی

فرماندهان نظامی کشور تا کنون چندین بار از افزایش برد توپ‌هاي‌ کالیبر بالای کشور صحبت کرده ودر مواردی نیز به استفاده از گلوله‌هاي‌ هدایت شونده به خصوص علیه اهداف دریایی اشاره نموده‌اند. با توجه به اعلام در اختیار بودن گلوله‌هاي‌ کراسنوپل، ممکن است همین نوع گلوله یکی از انواع مهمات هوشمند و هدایت شونده مورد اشاره باشد. بنابر اعلام فرماندهان نظامی کشور الان گلوله‌هاي‌ هوشمندی در اختیار نیروهای مسلح است که با آن ها میشود حتی خودرو های در حال حرکت را مورد اصابت قرار داد.

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

بدیهی است چنین مهماتی علیه اهداف دریایی نیز قابل استفاده هستند. برد گلوله‌هاي‌ توپخانه کشور امروز به بیش از 40 کیلومتر رسیده است که برای آسیب زدن و یا انهدام کشتی‌هاي‌ دشمن با توجه به تدابیر تاکتیکی لازمه دارای قدرت تخریب مناسب و قابل استفاده هستند.

 

همچنین از بکارگیری موفق راکت اندازهای فجر-3 و 5 علیه اهداف دریایی در رزمایش‌هاي‌ گذشته خبر داده شده است. البته از تجهیز این راکت‌ها به سامانه هدفگیری و یا هدایت خاص یا بکارگیری تحت راهکنش«تاکتیک» بخصوصی برای تأثیر گذاری اطلاعی در دست نیست.

 

هر چند دراین گزارش بنا بر بررسی منفرد توانایی هر دسته از تجهیزات در عملیات انسداد تنگه راهبردی هرمز بود، اما ناگفته پیداست که استفاده ترکیبی از این توانایی‌ها به خصوص با در نظر گرفتن شرایط گوناگون مثلا میزان حضور نیروهای نظامی مختلف دشمن منجر به هم افزایی قدرت کشور خواهد شد.

 

بعنوان مثال استفاده مؤثر از توان پدافند هوایی برای کمتر کردن برتری هوایی دشمن و باز کردن فضا برای حضور هواگردهای خودی یکی از این موارد است؛ یا استفاده از زیردریایی‌ها درصورت بروز شرایط برتری هوایی دشمن تأثیر مهمی در انسداد طولانی مدت تنگه هرمز خواهد داشت.

 

تمام آب‌هاي‌ اطراف کشور در سطح و زیرسطح بطور دائم زیر نظر سامانه‌هاي‌ شناسایی کشور از جمله هواپیماهای گشت دریایی و هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌هاي‌ نظارتی زیرآبی است و اهداف ردگیری شده دسته بندی شده و سیر حرکتی آن ها و حتی ارتباطات انها ثبت شده و تحت سامانه رصد دائم اهداف دریایی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

جمهوری اسلامی ایران هرگز تمایل به برهم زدن ثبات منطقه و جهان نداشته و تنها درصورت اقدام علیه منافع ملی خود، پاسخ متقابل داده است. در زمینه نظامی نیز تأکید رهبر معظم انقلاب همواره بر عدم شروع درگیری نظامی اما پاسخ کوبنده درصورت بروز حماقت از سوی دشمن بوده است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در عرصه غیرنظامی مانند جنگ سایبری و یا فشارهای اقتصادی از جمله بستن تنگه هرمز و قطع بخش عظیم شریان انرژی به مدت نامحدود، پیش دستی نکند. در واقع ممکن است درصورت وضع تحریم‌هاي‌ بیشتر به خصوص در خصوص صادرات نفتی کشور، ایران نیز مانع از خروج نفت از آب هاي سرزمینی خود شود.

 

در خصوص برنامه و یا شاید شایعه احداث یک آبراه از خاک امارت متحده عربی برای جایگزینی اضطراری با تنگه هرمز نیز باید گفت صرف نظر از زمان و هزینه لازم برای اجرای چنین پروژه‌اي و کارایی این آبراه در قیاس با تنگه هرمز ودر صورت دوام آوردن اقتصاد کشور های غربی تا ان موقع، تمام خاک امارات زیر برد موشک‌هاي‌ ایرانی است چه رسد به دهانه‌هاي‌ این کانال که می تواند به اسانی توسط انواع ادوات مورد اشاره دراین گزارش ناأمن شود.

 

هرچند در نهایت، ایمان و روحیه شهادت طلبی جوانان ایرانی، جرات را آن چنان از دشمنان خواهد گرفت که نیازی به آزمایش عملی این تجهیزات نباشد.

 

بستن تنگه هرمز چگونه محقق می شود؟

طبیعتاً بستن تنگه هرمز با زنجیر نخواهد بود«!» ؛‌ نیروهای مسلح ایران به مدت بیش از دو دهه است که با بودجه هاي‌ قابل توجه و حمایت هاي‌ گسترده مسوولان کشور ؛ مدرن ترین و متنوع ترین سلاح هاي‌ ضدکشتی را تولید و انبار کرده اند.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

 

اگر تا پیش از این بستن تنگه هرمز صرفاً با نیروهای دریایی و تجهیزات ساحل به دریا مسیر بودو دشمن نیز می توانست با غلبه بر نیروی دریایی و ساحلی قضیه را منتفی کند ؛ الان انواع موشک هاي‌ ضدکشتی ایران می توانند نه تنها از سواحل که حتی از استان آذربایجان غربی و خراسان شمالی هم به سمت کشتی ها در تنگه هرمز شلیک کنند.

علاوه بر این موشک هاي‌ بالستیک ؛ موشک هاي‌ میان برد «مانند قارعه و نصر1» قادرند از کنار آب هاي‌ خلیج فارس تا عمق خاک استان کرمان ؛ تنگه را مدام موشک باران کنند.

 

همچنین مین گذاری تنگه هرمز مخصوصاً با استفاده از قایق هاي‌ تندرو – که به تیراژ زیاد در اختیار نیروهای مسلح ایران قراردارند و بسیار هم مدرن و مجهزند – می تواند تنگه را ببندد ؛ حال بماند راکت ها و توپخانه ساحلی و قایق هاي‌ پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین و … ایران.

 

تنگه هرمز کجاست ؟ (بستن تنگه هرمز)

 

نکته این‌که تمام عرض تنگه هرمز برای کشتی هاي‌ بزرگ و نفت کش ها قابل عبور نیست و تنها کانالی به عرض حدوداً 10 کیلومتری معبر نفتکش ها و کشتی هاي‌ عظیم الجثه است. بنابر این بارش مداوم تیر بر یک کانال بسیار کوچک 10 کیلومتری کار سختی نیست.

 

جدیدترین مطالب سایت