برای ثبت قولنامه چه اصولی را باید رعایت کنیم ؟

برای ثبت قولنامه چه اصولی را باید رعایت کنیم ؟

نکات مهم برای خرید خانه قولنامه

اگر می‌خواهید برای کسی قولنامه بنویسید دقت داشته باشید که از اصول هاي مهمی این قولنامه برخوردار باشد .

 

به گزارش تالاب زندگی در شرایط پر اضطراب شهری در کنار پیچیدگی هاي روابط انسانها در زندگی مدرن امروزی نیازمند بهره مندی از خدمات مشاورین امین و خبره حقوقی ست تا در کنار کسب و کار و زندگی، بیمه گر سرمایه پر ارزش شما و آرامش بخش زندگی باشد.

 

وکلای دفتر حقوقی دادمان با در دست داشتن تجربیات کافی و دانش حقوقی لازم این آمادگی را دارند تا در جهت افزایش آگاهی جامعه و رفع نیاز حقوقی مخاطبین از این پس مشاوره حقوقی آنلاین به مخاطبین ارائه نماید.

موضوع این هفته: قولنامه

در این هفته برآنیم که به بررسی قولنامه و ارزش حقوقی آن بپردازیم. در مواردی که خریدار و فروشنده قصد انجام معامله را دارند، بدلیل آماده نبودن کلیه شرایط با یکدیگر در یک نوشته یا سند عادی توافق میکنند که ملک یا املاک معینی را با مبلغ مشخصی بفروشند یا بخرند، این تعهد نامه « وعده قرارداد و یا پیش فروش قرارداد» را قولنامه میگویند.

 

قولنامه در واقع تعهد به فروش هست و مثل سایر قراردادها که تعهدی را برای طرفین ایجاد می‌کند، دردادگاه معتبر هست و طرفین باید مفاد آن را اجرا کنند.

 

پرسش اول: در صورت عدم اجرای مفاد قولنامه و عدم تنظیم سند رسمی توسط فروشنده چه اقدامی میتوان انجام داد؟

 

در این صورت می توان با تنظیم دادخواست حقوقی، الزام فروشنده به حضور در دفترخانه و انتقال سند رسمی به نام خریدار را از دادگاه درخواست نمود .

گذشته از اقامه چنین دعوائی بهتر هست خریدار امتناع از حضورفروشنده در دفترخانه و آماده بودن خود را برای انتقال، به وسیله گرفتن گواهی عدم حضور ازدفترخانه وپس از آن با ارسال اظهارنامه اثبات نماید.

 

برای ثبت قولنامه چه اصولی را باید رعایت کنیم ؟

پرسش دوم: در تنظیم قولنامه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

نخستین نکته این هست که سند ملک را شخصاً ملاحظه نمایید تا از مورد رهن و وثیقه نبودن آن اطمینان خاطر حاصل کنید. دوم آنکه بوسیله کد رهگیری از عدم فروش و معامله آن با شخص دیگر مطلع شوید.

 

سوم آنکه قولنامه را باید در سه نسخه تنظیم نمایید و حتی الامکان از تنظیم قولنامه هاي دستی و بدون در نظر گرفتن شروط کافی پرهیز کنید.

 

در قولنامه اي که در دفتر معاملات بانکی تنظیم می شود باید اضافه بر امضاء فروشنده، خریدار ، مهر و امضاء و صاحب بنگاه معاملات ملکی، دونفر هم بعنوان شاهد ذیل قولنامه را امضاء کنند.

 

پرسش سوم : وجه التزام در قرارداد به چه معناست و قرار دادن وجه التزام در قولنامه به چه طریقی صورت میگیرد؟

منظور از وجه التزام این هست که هرگاه به علتی بیع قطعی انجام نشد این مبلغ بعنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل اوست اخذ و به طرف دیگر تعلق گیرد. در واقع وجه التزام، خسارت عدم انجام تعهد انتقال رسمی ملک یا مورد معامله هست که در قولنامه به یکی از روشهای ذیل می‌تواند باشد:

 

۱- در قولنامه ذکر میشود که در صورتی که فروشنده یا خریدار از اجرای مفاد تعهد خویش امتناع نماید، فلان مبلغ را باید به طرف مقابل بپردازد. در این صورت اگر فروشنده به تعهد خود «انتقال مال» عمل نکند، خریدار می‌تواند با احراز عدم اجرای تعهد، وجه التزام تعیین شده را مطالبه کند.

 

۲- و یا بصورت جامع تر طرفین توافق می کنند که در تاریخی در دفترخانه حضور یابند و سند رسمی تنظیم کنند و در صورت عدم حضور هریک در دفترخانه، طرف دیگر مکلف هست مبلغی به طرف دیگر بپردازد و تعهد خویش را نیز انجام دهد. در این حالت با احراز عدم حضور، متعهد باید وجه التزام را بپردازد و تعهد را نیز انجام دهد.

 

نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این هست که کسی که وجه التزام را مطالبه می‌کند، باید خود تعهداتش را کامل انجام داده باشد. مثلاً خریدار باید در دفترخانه حاضر شود و قیمت معامله را نیز به رؤیت دفتردار برساند و عدم اجرای تعهد طرف دیگر احراز شود

 

منبع :hoqouq.com

جدیدترین مطالب سایت