جنگ با عربستان مساوی با در دام افتادن افکار ترامپ

جنگ با عربستان مساوی با در دام افتادن افکار ترامپ

جنگ با عربستان سعودی نقشه ترامپ برای ویرانی کشورهای منطقه

 

پس از گزارش هاي چندان از احتمالات جنگ سعودی ها با لبنان و یا با ایران بسیار قوت گرفته هست که اینها همه ی زیر نظر دونالد ترامپ می باشد . 

 

بحران در روابط ایران و عربستان سعودی روز به روز بیشتر میشود و به سوی برخورد نظامی حرکت میکند. این بدترین اتفاق مقدور برای دولت و ملت دو کشور، کشور های منطقه و دنیا هست اما بنظر میرسد به سود ترامپ «و نه الزاماً ایالات امریکا» و اسراییل باشد.

 

کوچک‌ترین برخورد نظامی میان ایران و عربستان سعودی، می‌تواند جنگ تمام عیار میان دو طرف و اساس جنگ منطقه اي بزرگتری را ایجاد کند. جنگ میان ایران و سعودی احتمالا محدود به دو کشور نخواهد ماند و کشور های دیگر خاورمیانه را درگیر خواهد کرد و دخالت قدرت هاي جهانی در منطقه را عمق خواهد بخشید.

 

بعید نیست نقشه ترامپ و نتانیاهو این باشد که توسط درگیر کردن دو قدرت بزرگ منطقه اي – اسلامی «ایران و عربستان سعودی» و تخلیه قدرت و تضعیف دو طرف، مزایا ترامپ و اسراییل فراهم سازی شود.

 

جنگ با عربستان مساوی با در دام افتادن افکار ترامپ

 

در چنین جنگی هیچ طرفی موفق مطلق نخواهد بود. نه عربستان سعودی و نه ایران توانا به حذف دیگری نخواهند بود دراین جنگ نه تهران سقوط میکند نه ریاض.

 

درجنگ ایران و عربستان، هم سلاح هاي آمریکایی فروش بیشتری خواهد داشت، هم منطقه ناامن، اساس را برای تسویه حساب هاي منطقه اي فراهم میکند هم اسراییل از تضعیف قدرت نظامی و اقتصادی دو قدرت بزرگ اسلامی خرسند و خشنود خواهد شد دو قدرتی ک دشمن سنتی اسراییل به شمار می‌آیند.

 

پیشبینی میشود درصورت بروز جنگ فارغ از شکست و پیروزی، زیرساخت هاي دو کشور آسیب جدی ببینند و این موضوع آینده اقتصادی هردو طرف را تهدید خواهد کرد.

 

عقلای ایران، عربستان سعودی، منطقه و دنیا باید دخالت کنند و افراط گرایان و تندروها در دو طرف را از ورود به این قمار بزرگ منع کنند.

 

به گزارش تالاب عربستان سعودی به انبار سلاح و غرور و بی تجربگی تبدیل شده و ایران نیز در بالاترین سطح از نفوذ سیاسی و نظامی در منطقه در تاریخ معاصر قراردارد.

 

برخلاف عقلانیت موجود در هیات حاکمه ایران، بعضی در ایران با با انگیزه افراط گرایانه اعم از ملی و مذهبی افزایش تنش با سعودی ها را تشویق و چه بسا از جنگ با ریاض هم استقبال و برای آن لحظه شماری کنند.

 

باید جلوی اینان را گرفت اگر چه  قطعا توان دفاعی ایران قدرت هر گونه رویارویی با تجاوز نظامی را دارد ودر این راه، درنگ نخواهد کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت