خشونت و ظلم به زنان در دنیای امروز

خشونت و ظلم به زنان در دنیای امروز

خشونت علیه زنان در دنیای امروزی همچنان ادامه دارد

 

خشونت علیه زنان در حوزه خانه و خانواده، حوزه اجتماعی و فردی، بعنوان یک مشکل اجتماعی، امنیتی زنان و خانواده و کل جامعه محسوب می شود.

 

به گزارش تالاب، خشونت علیه زنان در جامعه جهانی امروز با هم جایگاه خودش را حفظ کرده است و همچنان دیدگاه تحقیرانه نسبت به زن وجود دارد.

 

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد (مجمع عمومی سازمان ملل متحد) خشونت علیه زنان را «هرگونه عمل خشونت‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود» تعریف کرده است که شامل «تهدید به این کارها، اِعمال اجبار،

 

یا سلب مستبدانهٔ آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)» می‌شود. سازمان‌ها و کشورهای جهان می‌کوشند با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زنان مبارزه کنند.

 

سازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر (معادل چهارم یا پنجم آذر) را روز جهانی رفع خشونت علیه زنان اعلام کرده است.

 

خشونت علیه زنان در دنیای امروز

با گذشت سه دهه مطالعه و پژوهش، نشستهای بین المللی و منطقه ای و همچنین اتحاذ سیاست های اجتماعی در مورد خشونت علیه زنان، این پدیده همچنان موضوع روز جوامع و دولتها در حوزه زنان و آسیبهای اجتماعی است. 

 

خشونت علیه زنان در حوزه خانه و خانواده، حوزه اجتماعی و فردی، بعنوان یک مشکل اجتماعی، امنیتی زنان و خانواده و کل جامعه محسوب می شود.طبق آخرین آمار بخش زنان سازمان ملل، 35 درصد زنان جهان، خشونت جنسی و فیزیکی را تجربه کرده اند که در بعضی جوامع این آمار به 70 درصد می رسد.

 

تاکید بر ابعاد انسانی وجود زن و جایگاه ویژه او در خانواده ایجاب میکند که پدیده خشونت علیه زنان به منزله اقدامی غیر اخلاقی، محکوم و زمینه های بروز آن به کمترین حد ممکن برسد.ایجاد فرصتهای شغلی، توانمندسازی زنان و وابستگی زدایی از آنان، ایجاد کارگاههای آموزشی برای مردان و زنان به طور جداگانه،

 

آموزش احترام به زنان، شناخت آسیبهای موجود، عمومی کردن طرح مبارزه با خشونت و برنامه های بلندمدت در رسانه های عمومی، از جمله راهکارهای موثر در جهت کاهش خشونت علیه زنان است.

 

در رابطه با مشکلات زنان همواره به فرصت سوزی مبتلا بوده ایم . ما از دست اندر کاران و مسئولان سخنرانی و برپایی همایش نمی خواهیم . تلاش در این راستا، مستلزم همکاری و هماهنگی نهادهای مختلف و تدوین برنامه های کارشناسانه است. با وجود حساسیت این موضوع، تا کنون از مسئولین گزارش و برنامه ای ارائه نشده است .

 

در پایان ضمن اشاره به بخشی از اعلامیه جهانی منع خشونت با زنان، مربوط به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توجه به این ساختار اجتماعی و اقدام جهت تغییر و اصلاح توصیه میشود:

 

” با تاکید بر اینکه خشونت با زنان، نشانه نقض حقوق بشر و آزادیهای اساسی زنان است و برخورداری زنان را از این حقوق و آزادیها، به طور ناقص یا کامل نفی می کند. و این که خشونت با زنان، یکی از ساختارهای مهم اجتماعی است، که زنان را به موقعیتهای فرودست، در مقایسه با مردان، مجبور می کند.

 

ضرورت جلوگیری از خشونت با زنان اعلام میشود “.

جدیدترین مطالب سایت