شرط گذاشتن عربستان برای قطر

شرط گذاشتن عربستان برای قطر

صدور بیانیه‌ای تحریم 59 نفر توسط عربستان

 

عربستان سعودی، کشور امارات، بحرین و مصر چند روز بعد از بروز این بحران با صدور بیانیه‌اي اعلام کردند
سپهبد انور عشقی ژنرال با نفوذ عربستانی و از افراد نزدیک به سلمان شاه عربستان سعودی از پیش شرط هاي ریاض برای عادی سازی روابط با قطر و حل و فصل بحران خلیج فارس پرده برداشت.

 

به گزارش تالاب به نقل از نشریه القبس، عشقی در گفت و گویی مطبوعاتی با اشاره به سیاست هاي رژیم سعودی برای اعمال فشار بر دوحه گفت: یکی از بزرگ ترین مسایلی که عربستان سعودی با آن مشکل داشته و دارد فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره هست که قطر باید آن را به صورت کامل متوقف کند تا روابط دو کشور به حالت قبلی بازگردد.

 

عشقی با متهم کردن شبکه الجزیره به درپیش گرفتن سیاستی خصمانه گفت: شبکه الجزیره امروزه رویکرد تبلیغاتی منفی را علیه کشور های عربی حوزه خلیج فارس درپیش گرفته هست و دولت قطر نیز از این اقدامات حمایت می‌کند.

 

وی افزود: دولت قطر از این شبکه خبری به صورت گسترده حمایت مالی به عمل می آورد و تمامی این اقدامات بایدبه صورت کامل متوقف شود.

 

عشقی همینطور شرط دیگر عربستان برای عادی سازی روابط با قطر را اخراج تمام افراد وابسته به گروههای اخوان المسلمین و حماس از دوحه عنوان کرد.

 

این در حالی هست که مقامات قطری به صورت آشکار هرگونه پیش شرطی از سوی عربستان برای عادی سازی روابط را رد کرده هست.

 

شرط گذاشتن عربستان برای قطر

به گزارش تالاب:عربستان سعودی، امارات، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

همینطور عربستان سعودی، کشور امارات و بحرین حریم هوایی خود را برای بهرهگیری قطر ممنوع اعلام کرده و از دیپلمات هاي قطری خواستند تا ظرف 48 ساعت خاک این کشورها را ترک کنند.

 

اضافه بر این عربستان سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشور های مالدیو، موریتانی و دولت شرق لیبی نیز به متهم کردن قطر به اعمال ‘سیاست هاي مداخله گرایانه و حمایت از گروه هاي تروریستی‘ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

 

عربستان سعودی، کشور امارات، بحرین و مصر چند روز بعد از بروز این بحران با صدور بیانیه‌اي اعلام کردند که 59 نفر از جمله یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همینطور 12 مؤسسه خیریه را به تهمت ‘همکاری با تروریسم’ در لیست تحریم قرار داده اند.

 

وزرای امور خارجه و اقتصاد ترکیه قرار هست امروز پنجشنبه به کویت سفر کرده و در خصوص روابط دو جانبه و حل مساله قطر به رایزنی بپردازند.

 

جدیدترین مطالب سایت