صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی: از شدت گرسنگی، برگ درخت می‌خوردیم

 

محمد شریف پناهنده: امروز صبح غذا می‌دادند تا صبح روزبعد. مقدار خیلی كمی برنج می‌دادند كه در آب می‌جوشاندیم و می‌خوردیم
بـه‌خاطر نداشتن غذای‌ كافی، هر ۱۵ روز یك‌بار اجابت مزاج داشتیم

 

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)
برگ درختان را می‌خوردیم‌ كه خیلی تلخ بودو نمی‌توانستیم طعم‌شان را تحمل‌كنیم

آب نداشتیم حمام كنیم

سه سال تمام یك لباس تن‌مان بود. بعضی وقت‌ها كه از عرق خیس میشد، از تن‌مان در می‌آوردیم، خشك می‌كردیم و دوباره می‌پوشیدیم

بـه خاطر این شرایط بـه شدت بیمار شده بودم

هرروز صبح اگر خانواده‌مان برای درخواست پول جواب نمی‌داد، بـه سمت ما تیراندازی می‌كردند

روزی چند بار بـه خاطر این وضعیت غش می‌كردم و نیم ساعت بعد بـه هوش می‌آمدم

 


 

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)

ماجرای آزادی ملونان ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی

یک ملوان ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی آزاد شد. این ملوان‌ سال 94 همراه با تعداد دیگری از اتباع کشورمان دریک لنج ماهیگیری بـه اسارت دزدان دریایی درآمدند. خبر آزادی این ملوان را کـه پس از چهار‌سال بـه کشور بازمی‌گردد، ابتدا برخی خبرگزاری‌هاي‌ خارجی بـه نقل از یک نهاد انسان دوستانه اعلام کردند.

 

پس از ان هم سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید آزادی این ملوان ایرانی بـه نام «محمد شریف پناهنده» از انتقال او بـه اتیوپی و پس از ان ایران خبر داد. ظاهراً بیماری این ملوان و اوضاع جسمانی ناگوار او باعث شده سرکرده‌هاي‌ دزدان دریایی سومالی با آزادی او موافقت کنند. با این وجود، این ملوان طی چند روز آینده و پس از انجام معاینات اولیه دکتری و از طریق سفارت ایران در اتیوپی بـه ایران بازمی‌‌گردد.

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)

ان‌طور کـه سازمان انسان دوستانه اچ‌اس‌پی «حمایت از رهایی گروگان‌ها» اعلام کرده، همان‌ گونه سه گروگان ایرانی دیگر در اختیار دزدان دریایی سومالی هستند کـه در شرایط بسیار بدی نگه داری میشوند و ظاهراً دزدان دریایی برای آزادی این سه گروگان درخواست پول قابل توجهی دارند.

 

همچنین ‌سال گذشته هم چهار ماهیگیر ایرانی همین لنج از بند دزدان دریایی سومالی رهایی یافتند. ان‌طور کـه مسئولان اداره شیلات سیستان‌وبلوچستان پیش از این اعلام کرده بودند، همه ی خدمه این لنج ماهیگیری از ساکنان مناطق اطراف چابهار و بندر کنارک هستند.

 

 انجمن انسان دوستانه اچ‌اس‌پی کـه دربخش حمایت از گروگان‌ها و آزادی آن ها تلاش میکند، خبر آزادی این ملوان ایرانی را اعلام کرد. محمد اواسط‌ سال 1394 بـه اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده بود.

 

او همراه با تعدادی از ماهیگیران ایرانی با لنج صیادی در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شد. این لنج ماهیگیری قبل از ان حادثه از بنادر سیستان‌وبلوچستان بـه طرف اقیانوس هند حرکت کرد.

 

تعداد دقیق افراد بـه گروگان گرفته شده این لنج هیچگاه بـه درستی اعلام نشد، اما طی سال‌هاي‌ گذشته اخبار زیادی درخصوص گروگانگیری دزدان دریایی سومالی از لنج‌هاي‌ ماهیگیری ایرانی منتشر شده اسـت.

 

هرچند تا کنون بسیاری از این ماهیگیران ایرانی کـه بیشترشان هم از ساکنان شهر های ساحلی استان سیستان‌وبلوچستان هستند، با تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک آزاد شدند، اما چهار ایرانی بیش از چهارسال در اسارت دزدان دریایی بودند کـه با تلاش‌هاي‌ صورت گرفته از سوی سازمان بشر دوستانه «حمایت از رهایی گروگان‌ها» محمدشریف پناهنده از دست انها رهایی یافته اسـت.

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)

ان‌طور کـه این سازمان اعلام کرده آزادی این گروگان ایرانی بـه دلایل انسان دوستانه بوده اسـت. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ظهر دیروز با اعلام خبر آزادی این ملوان ایرانی گفت: «محمد شریف پناهنده پس از رهایی از بند دزدان دریایی و مراقبت‌هاي‌ اولیه دکتری در شهر گالکایو در غرب سومالی بـه شهر گروئه در ایالت پونتلند منتقل شد و عصر روز یکشنبه وارد اتیوپی می شود و پس از انجام معاینات دکتری عازم ایران خواهد شد.»

 

سیدعباس موسوی ضمن قدردانی از همکاری سازمان مردم‌نهاد «پشتیبانی رهایی گروگان‌ها» مستقر در نایروبی، دفتر سازمان ملل در سومالی، دولت محلی ایالت پونتلند سومالی و نیز دولت اتیوپی با وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا و قدردانی از تلاش انها برای آزادی این ملوان ایرانی ابراز امیدواری کرد کـه با ادامه پیگیری‌هاي‌ وزارت امور خارجه، سه ملوان دیگر باقیمانده در اسارت دزدان دریایی نیز بـه‌زودی آزاد شوند و بـه آغوش خانواده‌هاي‌ خود بازگردند.

 

سه خانواده دیگر چشم به راه اند

درهمین حال همسر یکی از صیادان گرفتار در بند دزدان دریایی بـه شهروندآنلاین گفت: «تقریباً از قبل عید قربان صحبت آزادی آقای پناهنده بود. یک روز قبل از عید قربان هم با انها صحبت کردیم.

 

اصلا وضع خوبی ندارند. شرایط نگه‌داری انها اصلا مناسب نیست. اما خب بـه ما گفتند کـه وضع آقای پناهنده اصلا مناسب نیست. بیماری شدیدی دارند و نیاز بـه درمان اسـت. تا جایی کـه ما خبر داریم، سازمان ملل و یک سازمان بین‌ المللی مقدمات آزادی را فراهم کردند.»

 

صیاد آزاد شده از دام دزدان دریایی سومالی بعد از 3 سال (عکس)

او ادامه داد: «ما واقعا چشم بـه راهیم. امیدمان بـه خداست، افراد با نفوذ منطقه هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. وزارت خارجه فقط بـه ما میگوید در تلاش اسـت تا آن ها را آزاد کند. اما چهار‌سال گذشت و همسران ما هنوز اسیر دزدان دریایی هستند.

 

ما از دولت و وزارت خارجه می خواهیم کـه هرطورشده، عزیزانمان را بـه ما بازگرداند. تنها کمکی کـه میشود بـه ما کرد، همین اسـت. ما را تحت پوشش کمیته امداد قرار داده‌اند، اما اگر همسرم اسیر نبود، ما نیازی بـه این‌ها نداشتیم. ما فقط آزادی آن ها را میخواهیم. از این‌کـه یک‌نفر آزاد شده، خیلی خوشحالیم، اما واقعا سه خانواده دیگر هم چشم بـه راهند.»

 

این زن همچنین مدعی اسـت کـه از طریق همین سازمان انسان دوستانه مبلغی بـه دزدان دریایی پرداخت شده تا آقای پناهنده آزاد شود: «مسأله اصلی پول اسـت، دزدان دریایی سومالی باج می خواهند، من نمی دانم کـه باید پول داد یا نه، اما هرکاری لازم اسـت، برای آزادی این سه‌نفر انجام شود.»

 

منبع: شهروندآنلاین

جدیدترین مطالب سایت