فطریه سال (فطریه و زکات فطره سال )

فطریه سال (فطریه و زکات فطره سال )

فطریه سال 

مبلغ فطریه سال 99 چقدر میباشد ؟

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود.

میزان فطریه معادل مبلغ 3 کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند این‌ها باشد.

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره بپردازد.

برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانسته‌اند.

اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمی‌شود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمی‌شوند.

 

ماه رمضان 1399 هم به اتمام رسید، بعد از 30 روز مهمانی خدا به روزهای عادی باز می گردیم.

عید فطر امسال مصادف شده با روز 4 خرداد که در تقویم ایرانی برابر است با روز مقاومت و پایداری.

احتمال دارد که امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا نماز عید فطر با تدابیر خاص بهداشتی و امنیتی برگزار شود.

 

– میزان فطریه و کفاره سال 1399

فطریه سال 99 تعیین مبلغ کفاره و فطریه همزمان با روزهای پایانی ماه رمضان توسط مراجع عظام تقلید اعلام میشود و از غروب شامگاه عید فطر پرداخت ان واجب است.

همزمان با رویت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، اولین روز ماه شوال عید فطر اعلام می‌شود. بر این اساس پرداخت زکات فطریه بر مسلمانان واجب می‌شود.

 

فطریه سال 99

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

– زمان پرداخت زکات فطریه

زمان وجوب زکات فطریه از غروب شامگاه عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید فطر جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.

اما با توجه به استفتای صورت گرفته از معظم له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می‌گردد، مانعی ندارد.

 

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب ان است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند «به قصد قربت» فطره را بدهد.

فطریه عبارت است از 3 کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به عنوان طعام محسوب می شوند.

در ادامه نظرات مراجع درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح زیر است:

 

فطریه سال 99

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

مبلغ و مقدار فطریه سال ۹۹ از دیدگاه مقام معظم رهبری

کانال فقه و احکام رهبر معظم انقلاب در شبکه‌ مجازی جدیدترین استفتائات معظم‌له درباره مبلغ و مقدار فطریه امسال منتشر کرده است.

 

سؤال:

مبلغ و مقدار مقدار فطریه برای هر نفر چـه مقدار است و چـه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

 

جواب:

مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع «تقریباً سه کیلو» گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

«مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان است».

اعلام مبلغ زکات فطره توسط آیت الله مکارم شیرازی

بنا بر استعلام از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، هرفرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ میتواند به ازای هر نفر، بدل از سه کیلو گندم معادل ۱۰ هزار تومان یا سه کیلو برنج متوسط معادل ۳۰ هزار تومان پرداخت کند.

 

میزان کفاره روزه درسال ۹۹ طبق نظر آیت الله صانعی

بنابر اعلام دفتر این مرجع تقلید شیعیان، یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمیکند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً؛ طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه ان نیز داشته باشد.

مبلغ ان «قیمت گندم» در سال ۱۳۹۹ بابت کفاره غیر عمد تقریباً ۳۰۰۰ تومان و کفاره عمد «معادل ۶۰ روز» ۱۸۰۰۰۰ تومان میباشد.

 

مبلغ زکات فطره سال ۱۳۹۹ برای مقلدین حضرت آیت الله سیستانی

فطریه سال 99 با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر، یکی از واجبات زکات فطره است که باید از جانب افراد مکلف به فقیر پرداخت شود. بنا بر استعلام از دفتر آیت الله سیستانی در قم مقدسه، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ میتواند بدل از سه کیلو آرد معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت کند.

 

مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین حضرت آیت الله شبیری زنجانی

آیت الله العظمی شبیری زنجانی میزان و مبلغ زکات فطره امسال را اعلام کردند. دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد:

میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم ۱۲۰۰۰ تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت ان؛ به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم میباشد.

 

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین حضرت آیت الله نوری همدانی

آیت الله العظمی نوری همدانی میزان و مبلغ زکات فطره را اعلام کردند.

بر اساس استعلام از دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی، این مرجع تقلید شیعیان، قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم هرکدام ازخوراکی‌هایی که در رساله عملیه به عنوان زکات فطره ذکر شده است همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند.

طبق تحقیقات انجام شده، میانگین قیمت گندم برای هر فرد١٠٠٠٠ «ده هزارتومان» و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵٠٠٠٠ «پنجاه هزار تومان» میباشد.

لازم به ذکر است که مقلدین باید طبق قیمت منطقه‌ای خودمحاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.

 

حکم پرداخت زکات فطریه مهمان بر عهده کیست؟

بنابر نظر آیت الله سیستانی؛ بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب میشود را بپردازد.

 

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

به عنوان مثال

مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.

 

ولی اگر مهمان بعد از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب شود، بنابر احتیاط واجب هم میزیان و هم میهمان فطریه مهمان را بپردازند، البته اگر یکی از آن‌ها از دیگری برای پرداخت فطریه وکالت بگیرد، از هر دو کفایت می‌کند.

 

مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، میتواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را میدهد نیت فطره کند.

 

چرا باید فطریه بپردازیم؟

فطریه سال 99 کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به این پرسش‌ که فلسفه پرداخت زکات فطره «فطریه» چیست؟ پاسخ داده‌اند.

به گزارش تالاب، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است:

زکات فطره به اتفاق شیعه و سنی، واجب است و در متون دینی برای ان؛ فلسفه و فواید متعددی برشمرده است که مهمترین آن ها عبارت است از:

 

دادن زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه می شود

فطریه سال 99 در روایتی از امام صادق «ع» ان گونه آمده است:

عن أبی بصیر و زرارة قالا: قال أبو عبدالله «علیه السلام»:

إن مـن تمام الصوم إعطاء الزکاة – یعنی الفطرة – کما أن الصلاة علی النبی صلی الله علیه وآله مـن تمام الصلاة لأنه مـن صام ولم یؤد الزکاة فلا صوم له إذا ترکها متعمدا، ولا صلاة له إذا ترک الصلاة علی النبی صلی الله علیه وآله، إن الله عز وجل قد بدأ بها قبل الصلاة…

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام‌کننده و کمال‌بخش روزه است همانطور که صلوات بر پیامبر «ص» از جمله عوامل تمام کننده نماز میباشد.

چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمدا ترک کند و ادا نکند پس مانند ان است که روزه ‌ای نگرفته است همانطور که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر «ص» نفرستند مانند ان است که نماز نگذاشته است…

 

دادن زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال می‏‌شود

در روایتی از امام صادق «ع» این چنین آمده است:

عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ«ع» قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِیَالِنَا الْفِطْرَةَ- وَ عَنِ الرَّقِیقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً- فَإِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ- قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْتُ.

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

امام صادق به مـن فرمود از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه ی ی را در نظر بگیر و از ان ها کسی را فراموش نکن چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی مـن بر فوت او خوف دارم.

راوی می‌گوید عرض کردم منظور از فوت چیست؟ حضرت فرمود: مرگ.

 

دادن زکات فطره باعث سلامتی جسم و پاک سازی روح از رذایل اخلاقی اسـت

در روایتی در تفسیر آیه شریفه «قد افلح مـن زکیها» آمده است: منظور از تزکیه زکات فطره است.

 


 

نکات مثبت پرداخت فطریه

حجت الاسلام رحمتی نیا نماینده ولی فقیه:

عدم پرداخت زکات فطریه معصیت کبیره است و کسی که زکات را پرداخت نکند، زمانی که می‌ خواهد رحلت کند، به او گفته می ‌شود یا یهودی از دنیا می‌ رود یا نصرانی، یعنی دیگر مسلمان نیست.

اگر زکات فطریه با برنامه ریزی مناسب و به روش صحیحی جمع ‌آوری شود و به دست فقرای واقعی برسد، یکی از راه‌های بزرگ فقر زدایی است.

 

تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و کسی که زکات فطریه را پرداخت نکند، از فضایل این ماه شریف محروم می ‌شود و حتی کسی که روزه نگرفته و مانند مریض معذور بوده، جبران این نقص به پرداخت فطریه است.

فطریه در صورت وجود فقیر، برای ساخت مدرسه و مسجد جایز نیست.

فطریه و زکات فطره سال 1399

فطریه سال 99 (فطریه و زکات فطره سال 1399)

بسیاری از مردم گمان می کنند که می توانند فطریه خود را در هر امر خیری که پیش می آید، مصرف کنند و حتی گاه برخی انجمنها اعلام میکنند که مثلاً برای تجهیز ساختمان انجمن خیریه و مواردی از این دست، نیاز به فطریه های مردم دارند.

اکثر فقها می گویند تا زمانی که در شهری فقیر وجود دارد، حتی پرداخت فطریه برای ساخت مسجد و مدرسه نیز جایز نیست.

 

پرداخت فطریه

تا وقتی که فقیر هست، فطریه فقط به فرد فقیر می رسد؛ به همین دلیل مردم میتوانند فطریه شان را خودشان به طور مستقیم به دست افراد فقیری که می شناسند، برسانند.

امکان پرداخت فطریه به زلزله زدگان در صورت تقلید از مراجعی که چنین اجازه ای داده اند.

عده ای از مراجع تقلید مانند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی، اجازه مصرف فطریه ها در راه کمک به زلزله زدگان اخیر کشورمان را صادر کرده اند.

فطریه و زکات فطره سال 1399

البته فقط افرادی که از این مراجع دینی تقلید میکنند میتوانند فطریه های خود را به زلزله زدگان اعطا کنند و در غیر این صورت باید به فتوای مرجع تقلیدشان عمل کنند.

فطریه یکی از احکام فروع دین اسلام به حساب می آید که مطابق فقه شیعه، اگر فردی خودش فقیر نباشد، باید فطریه اش را از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید، به دست فرد نیازمند برساند.

 

با وجود رواج زندگیهای شهری و ماشینی، برخی مردم حتی با همسایگان دیوار به دیوار خود نیز ارتباط چندانی ندارند

 

و در این شرایط برای ان ها دشوار است که بخواهند فرد نیازمندی را برای پرداخت فطریه پیدا کنند.

 

زکات فطریه یکی از عوامل رستگاری انسان است.

 

رستگاری روزه‌ دار در کنار بقیه اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام می ‌دهد با مُهری که آخر ماه با پرداخت زکات فطریه و نماز عید بر اعمال او زده می ‌شود، تکمیل خواهد شد.

جدیدترین مطالب سایت