یک پرس قورباغه ؛ غذای محبوب فرنگی ها در ایران

یک پرس قورباغه ؛ غذای محبوب فرنگی ها در ایران

یک پرس قورباغه ؛ درآمدی برابر با یک چاه نفت

 

دنیای مدرن دوباره با چشمی تیزبین‌تر به اطراف نگاه کرده تا ببیند چه چیزی قابلیت کسب درآمد دارد و برای انسان مفیدتر هست؛ همچنين برای محیط‌زیست ضرر کمتري دارد. مشابه آن پرورش موجوداتی مثل کروکودیل و قورباغه هست.

روزنامه قانون: شاید بعضی اگر تیتری مثل «درآمدی برابر با یک چاه نفت» را بخوانند، با خود بگویند دوباره کلاهبرداری، تبلیغات و … . مگر میشود درآمدی اکثر از چاه نفت داشت. این افراد بی‌شک نمی دانند که دنیاي مدرن مدت‌هاست دیگر چشمش به نفت نیست و روزبه‌روز دارد خود را از آن دورتر می کند.

 

همۀ به سوی بهرهگیری از هر وجب از خاک خود ترغيب شده‌اند، مشابه‌اش هلند که برای هر متر از زمین‌هایش برنامه آمایشی دارد که کجا چه بکارد. درآمدی که این کشور از گل به دست می‌آورد، خیلی اکثر از آن چیزی هست که ما از خام فروشی نفت به دست می‌آوریم و گرچه درآمد آن‌ها هم پایدارتر هست و هم کم هزینه‌تر. تنها پرورش گل نیست.

 

غذای محبوب فرنگی ها در ایران پرورش پیدا می کندیک پرس قورباغه

دنیای مدرن دوباره با چشمی تیزبین‌تر به اطراف نگاه کرده تا ببیند چه چیزی قابلیت کسب درآمد دارد و برای انسان مفیدتر هست؛ همچنين برای محیط‌زیست ضرر کمتري دارد. مشابه آن پرورش موجوداتی مثل کروکودیل و قورباغه هست. این موجودات شاید برای ما ایرانی‌ها عمده خوشایند و دوست‌داشتنی نباشند و بهرهگیری از فرآورده‌های آن را حتی در کابوس‌های‌مان نيز نبینیم اما باید این را دانست که این «دوست نداشتنی‌ها» ، عاشقان سینه‌چاک بسیاری در آن سوی مرزها دارند و همۀ این ها در حالیست که كشور ما به لحاظ اقلیمی اوضاع خوبی برای پرورش آن دارد. پرورش قورباغه، یکی از آن‌هاست.

 

قورباغه براي من حكم پول را دارد

«آدم که نباید هر چیزی را ساخت کرد خودش بخورد، می شود محصولت را برای خارجی‌ها بفرستی و آن وقت خودت بنشینی و پول‌هایت را بشماری. آن نيز به دلار». این را منصور می گویدكه فارغ التحصیل رشته باغبانی از یکی از دانشگاه‌ های دولتی در جنوب ایران هست. تخصصش گلخانه هست اما اکنون یک پرورش دهنده «قورباغه» هست.

 

نه اشتباهی نشده! درست خواندید، قورباغه. همان موجود سبز و کوچکی که در کودکی، ابزار بچه تخس‌های محل بود برای ترساندن بقیه بچه‌ها. برای تهیه گفتگو راجع به قورباغه با هر شخصی که حرف مي‌زدم، میگفت اه حالم را به هم زدی.

 

پرورش قورباغه هم شد کار؟ اما منصور عجيب عاشق قورباغه هست. پنج سال در کار گلخانه بودم و کارم در جنوب مفید بود، هنوز هم گلخانه دارم و فقط تاسیساتش را اجاره داده‌ام. در اثر یك اتفاق و یه سی دی آموزشی، آن نيز به زبان انگلیسی به سمت پرورش قورباغه کشیده شدم.

 

شاید برای بعضی قورباغه چندش‌آور باشد اما برای من حکم پول را دارد. میخندد و می گوید فقط دلار! من که نمی خواهم قورباغه‌ها را بخورم. من آن‌ها را صادر میکنم و مشتری‌اش نيز دست به نقد هست. همین ترکیه خود ما.

 

كاري كه آسان نيست

منصور، آن‌قدر خوشمزه حرف میزند که آدم فکر می کند پرورش قورباغه مثل نگه داشتن مرغ در منزل هست. ولی به این سادگی هم که می گویند نیست و اگر فکر می کنید هلو هلو برو تو گلوست، کاملا اشتباه می کنید. اول از همۀ باید بدانید که پرورش قورباغه در ایران، به خصوص بعد از انقلاب، غیرمجاز بود و علت آن نيز کاملا معلوم هست. شرع مقدس اسلام، خوردن گوشت قورباغه را جایز نمی داند و از این رو، پرورش آن نيز دلیلی نداشت.

 

اما با دقت به بازار خارجی پرسود آن، رایزنی‌های جهاد کشاورزی با مراجع تقلید آغاز شد تا راهی برای آن اندیشیده شود و بالاخره تلاش‌ها ثمر داد و در صورت عدم بهرهگیری در داخل و تنها به منظور مصارف صادراتی، مجوز از سوی بعضی مراجع صادر شد؛ برای مثال چند مشابه از استفتائات مراجع اعظام تقلید را در مورد پرورش قورباغه می توانید در ادامه بخوانید:

 

* دفتر حضرت آیت ا… العظمی خامنه‌اي «مدظله العالی»: فی نفسه اشکال ندارد ولی فروش آن‌ها برای بهرهگیری‌های خوراکی انسان، جایز نیست هرچند خریدار، خوردن آن را حلال بداند.

 

* دفتر حضرت آیت ا… العظمی مکارم شیرازی «مدظله العالی»: اشکال ندارد.

 

* دفتر حضرت آیت ا… العظمی صافی گلپایگانی «مدظله العالی»: خرید و فروش قورباغه ولو به غیرمسلمان، برای خوردن جایز نیست ولی جلبک ظاهرا اشکالی ندارد. و ا… العالم.

 

* نظر فقهی حضرت آیت ا… هادوی تهرانی: پرورش قورباغه به طور ذاتي حلال هست، مگر این که برای محیط زیست ضرر داشته باشد یا عنوان و نوع دیگری مثل اسراف بر آن صدق کند. فروش قورباغه زنده، اگر دارای منفعت حلال قابل اعتنای عقلایی باشد و آن را از نظر عقلا دارای مالیت و ارزش كند، بلااشکال هست ولو خریدار آن را برای غرض حرام مثل اکل و خوردن، خریداری كند.

 

یک پرس قورباغه ؛ غذای محبوب فرنگی ها در ایران

 

مقدمات پرورش قورباغه

حالا که از نداشتن مشکل شرعی پرورش این الماس سبز مطمئن شدیم، به سراغ مقدمات پرورش آن میرویم. ابتدا باید به فکر یک زمین گسترده با مساحت یک تا سه هکتار باشید. گرچه با دقت به این که قورباغه، یك جانور دوزیست هست حتما باید محلی را گزینه کنید که شرایط زیستن این موجود را داشته باشد.

 

همین شد که منصور جنوب را ول کرده و به شمال کشور و آن نيز حاشیه انزلی آمد و در کنار تالاب انزلی، زمینی راکه برای اینکار ایده‌آل بود، گزینش کرد. آن‌گونه که وی می گوید، قبلا اقبالی برای پرورش قورباغه وجود نداشت و گرفتن مجوز برای پرورش، کاری بسیار سخت بود ولی با رونق پرورش موجوداتی مثل کروکودیل، مسیر برای پرورش قورباغه نيز باز شد.

 

باید بدانید که پس از زمین، باید دور تمام این زمین را حصار بکشید آن نيز به طور ویژه، تا راه مار را ببندید. مار، یکی از دشمنان اصلی قورباغه هست و همۀ وقت در پی آن. محلی نيز باید برای یک کیوسک نگهبانی و محل استقرار تاسیسات و کارگرها در نظر بگیريد.

 

تامين قورباغه

اما پس از طی این مراحل، باید به فکر فراهم سازی قورباغه باشید. نکته‌اي که باید به آن دقت داشت این هست که هر قورباغه‌اي خریدار ندارد و حتی در بین قورباغه‌ها، گونه‌های سمی نيز وجود دارد که سم آن‌ها به راحتی انسان را از پا درمی‌آورد. اما نگران نباشید خوشبختانه گونه‌های سمی قورباغه در ایران بسیار کم و نایاب هست و شما در این اساس با مشکلی روبه‌رو نخواهید شد.

 

خوشبختانه در ایران گونه اي از قورباغه به نام «رانا» وجود دارد که از هر نظر برای پرورش مناسب هست و در آن سوی مرزها نيز خواهان کم ندارد و چون بومی هست، با آب و هوای مردابی ایران نيز کاملا سازگار هست و هرجا بتوانید چنین شرایطی را برای آن فراهم کنید، میتوانید امیدوار باشید که با یک تغذیه مفید، خیلی زود تلاش‌های‌تان به ثمر بنشیند و قورباغه‌های چاق وچله را برای عرضه آماده کنید.

 

نياز به مولد

اما برای آماده کردن یک مزرعه پرورش قورباغه، به مولد نیاز دارید. مولد، قورباغه‌اي با قابلیت باروری بالاست و برای شروع کار لازم هست. بيشتر موارد باید قورباغه‌ها را از خارج کشور و کشورهایی مثل مالزی وارد کرد که اکنون در سطح اول ساخت قورباغه در دنیا قرار دارند. اما واردات قورباغه به این آسانی نیست؛

 

چراکه ابتدا باید مجوزهای واردات را اخذ کنید و پس از خرید و ورود قورباغه های مولد به کشور، باید این قورباغه‌ها مدتی در قرنطینه بمانند و پس از پایش و بازرسی از سوی سازمان دامپزشکی وارد کشور شوند. با وارد کردن قورباغه مولد به مزرعه باید منتظر تخم‌ریزی آن باشید.

 

معمولا هربار قورباغه‌های ماده، هزاران تخم می گذراند که نه همۀ آن بلکه بخشی از آن به قورباغه تبدیل می شود. در مورد تغذیه نيز نگران نباشید چون قورباغه‌ها تقریبا همۀ چیز خوارند. اگر مزرعه شما در مناطق باتلاقی هست که چه بهتر، کافی هست مثل ابتکاری که منصور به خرج داده، روی مزرعه را با لامپ مهتابی بپوشانید تا با حجم عظیمی از حشرات روبه رو شوید و قورباغه‌ها نيز دلی از عزا در بیاورند.

 

یک پرس قورباغه ؛ غذای محبوب فرنگی ها در ایران

قورباغه صادراتي

قورباغه‌اي که قابلیت صادرات داشته باشد، باید بین دو تا سه کیلو وزن بگیرد. اگرچه بسیاري از قسمت‌های بدن قورباغه مورد بهرهگیری قرار می گیرد ولی سود اصلی در فروش ران قورباغه هست. بنابراین باید قورباغه‌های در حد جثه یک مرغ داشته باشید که گرچه کم کم زمان، اندازه مناسب و بازار پسند آن‌ها را به دست خواهید آورد.

 

معمولا قورباغه‌هارا پس از رسیدن به وزن ایده‌آل، صید کرده و فریز می کنند و برای صادرات آماده میکنند. مقصد اصلی قورباغه‌های فریز شده، کشور ترکیه هست. گرچه گفته می شود ترکیه خود بعنوان واسطه عمل می کند و قورباغه‌ها را بدون فرآوری به سایر کشورها و بازارها عرضه میکند. گرچه در کشورهایی مثل ژاپن، قورباغه در درمان بعضی مریضی‌های عفونی نیز کاربرد دارد.

 

سوددهي

کشور مالزی، جزو پیشگامان ساخت قورباغه و در سوی دیگر، کشور آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده آن هست. همینطور این الماس سبز بعنوان خوراک در اروپا طرفداران خاص خود را دارد که برای ران سوخاری شده آن، کم پول خرج نمی کنند. نکته‌اي که مجدد باید بر آن تاکید کرد، این هست که اگرچه پرورش این موجود دوزیست، آسان به نظر میرسد اما در واقع این‌گونه نیست و شما باید خود را برای چند سال سخت آماده کنید زیرا در پرورش قورباغه بین دو تا سه سال نباید منتظر سوددهی باشید و حتما باید هدف‌تان را از پرورش آن، مزایا و معایب پرورش، محل زندگی، روش‌های پرورش و … به خوبی بشناسید و گرچه بهرهگیری از تجارب سایر افراد پیروز در این اساس بسیار موثر هست.

 

جدیدترین مطالب سایت