یک خبر خوش برای زندانی های ایرانی در مالزی

یک خبر خوش برای زندانی های ایرانی در مالزی

یک خبر خوش برای زندانی های ایرانی در مالزی..پارلمان مالزی با اصلاح روش های انتقال محکومین خارجی نخستین قدم را برای انتقال محکومین ایرانی برداشت و معاون وزیر کشور مالزی اعلام کرد 9 کشور از جمله ایران علاقه مند به امضای توافقنامه انتقال محکومین با این کشور هستند.

 

به گزارش ایرنا، پارلمان مالزی روز چهارشنبه هفته جاری با اصلاح یکی از قوانین خود پست معاون کمیساریایی کل زندان ها و روسای ایالتی زندان ها را ایجاد کرد و روش انتقال زندانیان خارجی را اصلاح کرد.

 

‘عبدالغنی پاتیل’ دادستان کل مالزی مهر ماه امسال آمادگی این کشور را برای امضای موافقتنامه انتقال محکومین و انتقال تعدادی از زندانیان ایرانی در مالزی به کشور اعلام کرد.

 

هم اکنون بیش از 220 زندانی ایرانی در 12 زندان مالزی بسر می برند و گزارش ها نشان می دهد ایرانیانی که به دلیل قاچاق مواد مخدر و دلایل دیگر در زندان های مالزی محبوس هستند، روزهای بدی را سپری می کنند.

 

‘وان جنیدی تونکو جعفر’ معاون وزیر کشور مالزی روز جمعه در پارلمان این کشور اعلام کرد که ایران علاقه مند به امضای توافقنامه انتقال محکومین با مالزی است.

 

وی گفت که تاکنون 9 کشور از جمله ایران، کره جنوبی، فیلیپین، عربستان سعودی، ترکیه، جمهوری آذربایجان، رومانی و لتونی خواستار امضای موافقنامه انتقال محکومین با مالزی شده اند تا از این طریق زمینه استرداد محکومین فراهم شود.

معاون وزیر کشور مالزی پس از اصلاح قوانین زندان ها و روش انتقال زندانیان خارجی، هدف از این کار را بهبود عملکرد زندان های این کشور عنوان کرد.

 

‘ابراهیم رحیم پور’ معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه پیش از این، انتقال ایرانیانی که به هر دلیلی در خارج از کشور در زندان هستند را از اولویت های وزارت امورخارجه اعلام کرده بود و تاکید داشت در این مسیر مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی از این چالش ها را نمی توان رسانه ای کرد.

 

وی اعلام کرده بود: مذاکرات با مقامات مالزی برای استرداد زندانیان ایرانی به کشور همچنان در دستور کار است، اما هنوز انعقاد موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی نهایی نشده است.

 

با امضا و اجرای موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی، زندانیان دو کشور مدت باقیمانده از دوران محکومیت – پس از دریافت حکم – را در کشورهای خود سپری خواهند کرد.

 

‘احمد زاهد حمیدی’ وزیر کشور مالزی چندی پیش امید داده بود موافقتنامه انتقال محکومین بین مالزی و ایران که در مجلس نمایندگان و سنای مالزی در دستور کار قرار دارد در جریان سفرش به ایران تا قبل از پایان سال جاری میلادی امضا شود.

 

براساس آمار سال گذشته میلادی، دو هزار و 622 مالزیایی در زندان های کشورهای دیگر دوران محکومیت خود را می گذرانند که بیشتر آن ها در سنگاپور، تایلند، چین، تایوان و اندونزی بسر می برند.

 

در همین حال، حدود یکهزار و 800 خارجی در زندان های مالزی بسر می برند که بیشتر آن ها اندونزیایی و فیلیپینی هستند.

 

با امضای موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی، ایرانیان محکوم در این کشور از شرایط بد زندان های غیربهداشتی و رفتارهای زندانبانان با زندانیان که سابقه دیرینه ای دارد، رهایی می یابند.

 

شرایط زندانیان در مالزی بسیار سخت است و براساس آمار رسمی سال 2013 بیش از هشت هزار زندانی در این کشور شلاق خوردند که پنج هزار و 968 نفر آنان خارجی بودند.

 

بیش از 220 ایرانی هم اکنون در زندان های مالزی بسر می برند که حدود 30 نفر آنان زن هستند.

 

متوسط سنی ایرانیان زندانی در مالزی حدود 35 سال است و بیشتر آنان در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند که ردی از خود برجای نمی گذارند.

 

 

 

 

جدیدترین مطالب سایت