کشتار جاده ای کامیون ها و نصب حفاظ ایمنی اجباری

کشتار جاده ای کامیون ها و نصب حفاظ ایمنی اجباری

یکی از دلایلی که باعث مرگ در تصادف با کامیون های بنز قدیمی و…شده ارتفاع بلند شاسی این کامبون ها است که باعث میشود در هنگام تصادف با سواری روی خودروی سواری برود احتما مرگ را حتمی کند.

 

کشتار جاده ای کامیون ها و نصب حفاظ ایمنی اجباری

 

مجله تالاب : در سال های گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی طرحی را برای ایمن سازی کامیون ها مطرح و اجرایی کرد که مطابق آن حفاظ ویژه ای از جنس فایبرگلاس در جلو ، عقب و طرفین کامیون های قدیمی نصب می شد تا در هنگام بروز تصادف نقش ضربه گیر را ایفا کرده و از بروز تلفات سنگین جلوگیری نماید.

این طرح در ابتدا با جدیت دنبال شد ولی در ادامه  روند اجرایی کندی را در پیش گرفت و نهایتاً هم فراموش شد به طوری که با گشتی در جاده ها و خیابان ها می توان دریافت که اغلب کامیون ها  این استاندارد را رعایت نکرده اند.

کشتار جاده ای کامیون ها و نصب حفاظ ایمنی اجباری

 عصر ایران با علم به این که این موضوع، باعث مرگ و میر زیادی در جاده ها می شود، پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار داد و گزارش هایی را زمینه  لزوم تجهیز  کامیون ها به حفاظ های جلو و عقل و جانبی تهیه کرد. همچنین نماینده عصر ایران چندین بار با حضور در راهور رایزنی هایی با فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی انجام داد که البته با استقبال مسؤولان ارشد راهور همراه بود.

در طول چند ماه گذشته، نماینده عصر ایران به طور مدام پیگیر نتیجه گزارش ها و رایزنی های خود بود که سرانجام با همراهی مسرولان راهور، این پیگیری های نتیجه داد و  پلیس راهنمایی و رانندگی در اقدامی نجات بخش، ابلاغیه کنترل جدی نصب حفاظ ایمنی در کامیون ها و برخورد با  خودروهای ناایمن را صادر و به تمامی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور ابلاغ کرد.

سرهنگ جهانگیری رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این پیگیری ها در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در زمینه ابلاغ این دستور العمل گفت: ابلاغیه ای مربوط به لزوم کنترل جهت نصب حفاظ های جانبی و سپر های جلو و عقب برای کامیون ها صادر و به تمامی عوامل پلیس در سراسر کشور ابلاغ شد.

کشتار جاده ای کامیون ها و نصب حفاظ ایمنی اجباری

وی ادامه داد: بر این اساس برخورد های سخت گیرانه تری با رانندگان متخلف کامیون هایی که اقدام به نصب این حفاظ های نکرده اند انجام می شود.

سرهنگ جهانگیری ادامه داد: شهروندان در صورتیکه با هرگونه تخلف در شهر ها و جاده ها مواجهه شدند می توانند موضوع را از طریق تلفن 110 به پلیس اعلام کنند.

ضمن قدردانی از راهور به دلیل توجه انسانی و ویژه ای که به گزارش های و پیگیری های عصر ایران داشت، اجرای این دستورالعمل را نیز رصد و به مردم گزارش خواهیم کرد تا مشخص شود که این موضوع تا چه اندازه در عمل محقق می شود.

مطابق مطالعات صورت گرفته در ایران اگر چه سه عامل خطای انسانی ، راه و وسیله نقلیه در بروز تصادفات نقش دارند اما در این میان نقش خودروهایی نظیر کامیون ها به دلیل ساختار ویژه و بلند بودن شاسی و عدم نصب حفاظ ایمنی در جلو ، عقب و طرفین نقش پر رنگ تری در تصادفات جاده ای و  مرگ و میر دارند؛ کامیون هایی که در هنگام بروز تصادف خودروی مقابل را به زیر خود کشیده و باعث کشته شدن سرنشینان خودروی مقابل و یا پشت خود می شوند.

متأسفانه شاهد هستیم که در اینگونه تصادفات گاهی تمامی سرنشینان خودروی مقابل که در میان آنها زنان و کودکان نیز هستند در همان دقایق اولیه جان خود را از دست داده اند و این حوادث در حالی به وقوع می پیوندکه با نصب یک حفاظ ایمنی در این کامیون ها می توان از بروز تلفات یا تشدید آن در هنگام تصادف جلوگیری کرد .

 

منبع : عصر ایران

جدیدترین مطالب سایت