بازتاب لغو تحریم‌ ایران چگونه بوده است؟

بازتاب لغو تحریم‌ ایران چگونه بوده است؟

بالاخره پس از سال ها تحریم ها علیه ایران لغو شد و این خبر بازتاب های زیادی در رسانه ها داشته است.

خبرگزاری «رویترز» به موضوع انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران پرداخته و می نویسد با چراغ سبز آژانس، برداشته شدن تحریم های ایران محقق شد. این خبرگزاری می نویسد با انتشار گزارش آژانس، ایران از سال ها تحریم اقتصادی خارج می شود. بر این اساس، ظرف مدتی کوتاه، تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا که علیه ایران وضع شده بود، برداشته شد. رویترز می افزاید این تحریم ها که اغلب آن ها در پنج سال گذشته وضع شده بود، ارتباط اقتصاد کشوری با 80 میلیون جمعیت را با سیستم مالی جهانی قطع کرده و ضمن محدود کردن صادرات این کشور نفتی، سبب سخت شدن اوضاع اقتصادی برای مردم عادی در ایران شده بود.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در گزارش خود درباره این موضوع می نویسد آژانس بین المللی انرژی اتمی تأید کرد که ایران همه تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای تابستان گذشته را انجام داده و به این ترتیب، سال ها تلاش برای اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای، به نتیجه رسید. برای ایران، این امر به معنای برداشته شدن تحریم هایی است که از سال ها پیش علیه این کشور وضع شده بود و همچنین بر اساس آن، این کشور به 100 میلیون دلار دارایی های مسدود شده خود دسترسی پیدا می کند و فرصت هایی جدید نیز برای اقتصاد این کشور به وجود می آید. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیپلمات های ارشد ایران و کشورهای اروپایی این دستاورد را که حاصل چند سال تلاش بود، ستودند.

در همین حال، سایت شبکه خبری «سی ان ان» از انتقاد نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا از باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، به دلیل برداشتن تحریم های ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، جمهوری خواهان به سرعت نسبت به موضوع برداشته شدن تحریم های ایران واکنش نشان داده و اوباما را به این سبب مورد انتقاد قرار دادند. در همین راستا، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته از هر اقدام ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده می کند. وی با اشاره به آزاد شدن دارایی های مسدود شده ایران اظهار داشته: «همان گونه که رئیس جمهور، خود نیز تصدیق کرده، ایران احتمالاً از این مبلغ – که در مجموع بیش از 100 میلیارد دلار است – برای تأمین مالی تروریست ها استفاده خواهد کرد».

اما روزنامه «واشنگتن پست» به موضوع آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار خود و چند تبعه دیگر آمریکا در ایران پرداخته است. این روزنامه می نویسد ایالات متحده و ایران روز شنبه وارد دوره ای جدید از روابط بین الملل شدند که شاخص آن، اجرای توافق تاریخی مربوط به برنامه هسته ای ایران است. این اتفاق در روزی رخ داد که جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست و چهار تبعه دیگر آمریکا نیز در ایران از زندان آزاد شدند. این روزنامه با اشاره به آزادی متقابل چند ایرانی در آمریکا، می نویسد این اقدامات هماهنگ، سبب تثبیت یک پیروزی دیپلماتیک برای دولت اوباما شد که همزمان، در موضوع هسته ای نیز به توافقی با ایران دست پیدا کرده بود. در ادامه مطلب به اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا اشاره شده که بر قدرت دیپلماسی در حل مسائل دشوار تأکید کرده است.

در نهایت، نشریه «نیویورکر» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود، به بیان جزئیاتی از روندی پرداخته که در نهایت سبب تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا شد. در این مطلب ادعا شده که چهارده ماه پیش، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، مجوز راه‌اندازی یک کانال دیپلماتیک فوق سری برای مذاکره در خصوص آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران را صادر کرد. بیش از یک سال رایزنی‌های غیررسمی بین وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا و همتای ایرانی او، مجید تخت روانچی، در اواخر سال 2014 به توافقی منجر شد مبنی بر اینکه این موضوع باید به طور جداگانه – اما رسمی – و از طریق یک کانال دیگر، پیگیری شود. بعد از بحث‌هایی در دولت آمریکا، اوباما، این طرح را تأیید کرد. جلسات مربوط به این موضوع در شرایط چنان محرمانه‌ای برگزار می‌شده که اکثر اعضای تیم آمریکایی شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای، از آن بی‌خبر بوده‌اند.

دستگیری ال‌چاپو، بزرگ ترین قاچاقچی دنیا به کمک پلیس ایران + عکس

معرفی مجری هایی که نامزد انتخابات مجلس شدند + عکس

پسر جنجالی تلگرام پای میز محاکمه خواهد رفت (عکس)

جدیدترین مطالب سایت