اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان

اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان

 انتشار اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان

در بعضی بانک‌ها دستگاه‌هاي خودپرداز به صفحه کلید برجسته و سیستم گویا تجهیز شده هست که با دقت به یکسان نبودن علامات در صفحات کلید و همینطور عدم گویاسازی کامل بهره‌برداری از این دستگاه‌ها برای کم بینایان تسهیل و برای نابینایان امکانپذیر نیست.

 

رییس‌گروه کنترل اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزی گفت: برای امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها برای روشندلان، علامات برجسته‌اي در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد امکان تشخیص مبالغ به شرح زیر به چاپ رسیده هست.

 

اعظم آقایی‌پور رییس‌ گروه بازرسی اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که به چه علت علیرغم صدور بخشنامه تسهیل خدمات برای نابینایان و کم بینایان برای باز کردن حساب و دریافت دسته چک بدون فرد امین همچنان بعضی‌از بانک‌ها از وجود این بخشنامه بی‌اطلاع میباشند و برخورد مناسبی با افراد نابینا ندارند؟ گفت: اداره مطالعات و مقررات بانکی این بانک طی بخشنامه شماره ۱۳۱۱۶۴/۹۱ مورخ ۱۷/۵/۱۳۹۱ به مدیران عامل شبکه بانکی اعلام کرد نابینایان در بهرهگیری از کلیه خدمات بانکی «به جز خدمات حساب جاری» با هیچ گونه محدودیتی مواجه نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نیستند.

 

وی‌افزود: نابینایان در خصوص‌ بهرهگیری از خدمات حساب جاری در صورتی که رسما مسئولیت‌هاي ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.

 

آقایی‌پور تصریح کرد: ادارات مرکزی هر بانک مسئولیت اطلاع‌رسانی مصوبات و بخشنامه‌هاي بانک مرکزی به تمامی شعب و باجه‌هاي آن بانک در تمامی‌کشور را بر عهده دارند و اگر به هر دلیلی بخشنامه‌ها به بعضی از شعب اطلاع رسانی نشده‌هست، مسئولیت با بانک مربوط خواهد بود.

 

رییس گروه بازرسی اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: با دقت به ضعف عملکرد بعضی شعب بانک‌ها در عدم اجرای مفاد بخشنامه شماره ۱۳۱۱۶۴/۹۱ مورخ ۱۷/۵/۱۳۹۱ این بانک در اساس استقلال افراد نابینا جهت افتتاح حساب بانکی و اخذ دسته چک، نامه شماره ۱۶۷۵۱/۹۴ مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۴ این اداره، مراتب را جهت بازرسی بر اجرای صحیح بخشنامه به اداره کنترل بر بانک‌هاي اعلام کرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا همچنان تعداد زیادی از شعب بانک‌ها برای افراد دارای معلولیت و سالمندان مناسب‌سازی نشده هست و قابل دسترس نیستند و آیا بانک مرکزی ضرورت رعایت استاندارد دسترس‌پذیری محیطی را برای شهروندان دارای محدودیت به بانک‌ها ابلاغ کرده هست یا خیر؟ افزود: طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، بخشنامه‌هاي شماره ۲۶۰۰ مورخ ۷/۵/۱۳۸۷ و ۱۳۸۸۱۶/۸۸ مورخ ۲/۷/۱۳۸۸ اداره بازرسی بر بانک‌هاي این بانک صادر و بر اساس آن بانک‌ها موظف شده‌اند تدابیر لازم به منظور بهره‌مندی مطلوب‌تر جانبازان و معلولین از خدمات شبکه بانکی کشور را در کلیه شعب و واحدهای آن بانک مؤسسه اعتباری اجرا کند.

 

رییس گروه بازرسی اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: مدیریت کل بازرسی بر بانک‌ها و موسسات اعتباری این بانک طی بخشنامه شماره ۱۳۸۸۱۶/۸۸ مورخ ۲/۷/۱۳۸۸ به شبکه بانکی اعلام کرد اضافه بر پیش‌بینی امکانات مورد نیاز جهت سهولت تردد جانبازان و معلولین در ساختمان‌هاي جدیدالاحداث و همینطور رفع نقایص موجود در شعب و واحدهای قدیمی اقدام شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در راستای تکریم ارباب رجوع و با دقت به شرایط خاص و پاره‌اي محدودیت‌هاي فیزیکی پیش روی این عزیزان، با نصب تابلو ویژه جانبازان و معلولین بر روی یکی از باجه‌هاي پاسخگویی به مشتریان و مراجعین «ترجیحا نزدیک‌ترین باجه به درب ورودی شعب و واحدها» در صورت مراجعه این افراد، ضمن راهنمایی به باجه‌هاي مخصوص در کوتاه‌ترین زمان ممکن و خارج از نوبت، خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

 

وی همینطور در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی و سیستم بانکی برای دسترس‌پذیری خدمات بانکی برای افراد نابینا و کم‌بینا چه اقداماتی را انجام داده هست؟ گفت: اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان شامل؛ نصب سیستم گویا در بعضی خودپردازها،بهرهگیری از صفحه کلید برجسته در بعضی خودپردازها، سطوح ویژه حرکت نابینان «کفپوش و …»،استوانه‌هاي الاستیک هشدار دهنده، ارایه خدمات بانکی بدون مراجعه به شعب،امکان اطلاع از موجودی حساب، پرداخت قبض و مسدودی کارت در سیستم تلفنبانک وامکان بهره‌برداری از سیستم صوتی تلفنبانک بوده هست.

 

وی تصریح کرد: همینطور ارایه خدمات متنوع از جمله انتقال وجه «ساتنا، پایا، سحاب و …» ، افتتاح حساب، صورتحساب، پرداخت قبض، خدمات چک، حواله ارزی، خدمات تسهیلات و معاملات برخط سهام از طریق اینترنت بانک و نیز امکان بهره‌برداری از درگاه‌هاي پرداخت جهت خرید انواع کالا و خدمات، کارت شارژ وارسال پیامک برای مبالغ واریزی و برداشتی از دیگر خدمات بانکی برای این عزیزان هست.

 

آقایی‌پور خاطرنشان کرد: سایر اقداماتی که در شعب بانک‌هاي گوناگون با دقت به امکانات و شرایط موجود برای نابینایان معلولین و جانبازان فراهم شده هست شامل؛ نصب خودپردازها در ارتفاع مناسب «ارتفاع یک متری از زمین مناسب برای افراد دارای صندلی چرخدار»،ایجاد اتوبانک وتجهیز شعب ۲۴ ساعته به درب‌هاي هوشمند که صرفا با بهرهگیری از کارت خودپرداز باز می شود وایجاد رمپ، بالابر و نصب آسانسور، تعبیه بازوی الکترونیکی برای درب ورودی شعب و یا درب اتوماتیک جهت تسهیل دسترسی معلولین به فضای شعبه میشود.

 

وی ادامه داد: همینطور تلاش برای تولید ورود هم سطح با پیاده‌رو یا حداکثر نصب یک پله؛ ایجاد پارکینگ ویژه معلولین در بعضی ساختمان‌هاي بانک‌ها؛ ایجاد گیشه‌اي نشسته و پیشخوان‌هاي کوتاه؛ رفع موانع فیزیکی و معماری در محوطه و پیاده‌‌رو وتجهیز بعضی شعب و باجه‌هاي بانک‌ها به منظور ارایه خدمات کامل الکترونیکی شامل افتتاح حساب، صدور کارت، پرداخت قبوض، ارایه رسید برجسته و … برای نابینایان و کم‌بینایان «نظیر شعب مشابه بانک‌هاي شهر، سپه، تجارت و پست بانک» هست.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دستگاه‌هاي خودپرداز برای دسترسی افراد دارای معلولیت حرکتی در ارتفاع و شرایط مناسب نصب نمی شود؟ به چه علت این دستگاه‌ها برای کاربری مستقل نابینایان مناسب‌سازی نمی شود؟ ، گفت: نصب خودپرداز دارای استانداردهایی هست که از طرف شرکت‌هاي سازنده این دستگاه‌ها اعلام می شود و در تمامی کشورها نصب و بهره‌برداری از این دستگاه‌ها بر اساس همین دستورالعمل‌ها صورت می‌پذیرد که گرچه در بعضی مکان‌ها به علت مشکلات موجود و یا عدم اطلاع کافی پرسنل بانک‌ها، مکان‌یابی دقیق و مناسبی برای این دستگاه‌ها صورت نگرفته هست که گرچه درصد بسیار کمی از دستگاه‌ها را شامل می شود.

 

وی افزود: در بعضی بانک‌ها دستگاه‌هاي خودپرداز به صفحه کلید برجسته و سیستم گویا تجهیز شده هست که با دقت به یکسان نبودن علامات در صفحات کلید و همینطور عدم گویاسازی کامل بهره‌برداری از این دستگاه‌ها برای کم بینایان تسهیل و برای نابینایان امکانپذیر نیست.

 

آقایی‌پور گفت: این اداره برنامه‌هایي به منظور ارائه خدمات بهتر به نابینایان و کم بینایان با نصب دستگاه‌هاي مناسب ایشان در مناطقی که اکثر مورد تردد ایشان هست، در دست دارد و بدین منظور با سازمان بهزیستی مکاتبه شد که در جواب اعلام داشتند که راسا با بهزیستی‌هاي استان‌ مکاتبه کنید که این اداره نیز اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مربوط از سازمان‌هاي بهزیستی استان‌هاي کشور کرد که تاکنون حدود ۲۴ بانک اطلاعات مورد نظر را ارسال کرده‌اند.

 

وی همینطور در پاسخ به این پرسش که رویکرد سیستم بانکی برای لحاظ شرایط شهروندان دارای محدودیت جسمی و حسی، تسهیل خدمات به آنان و رعایت کرامت این افراد در شعب بانکی چیست؟ افزود: صدور بخشنامه شماره ۱۳۸۸۱۶ مورخ ۲/۷/۱۳۸۸ مدیریت کل کنترل بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این بانک به شبکه بانکی مبنی بر پیش بینی امکانات مورد نیاز جهت سهولت تردد جانبازان و معلولین در ساختمان‌هاي جدیدالاحداث و همینطور رفع نقایص موجود در شعب وواحدهای قدیمی و تخصیص یکی از باجه‌ها با نصب تابلو ویژه جانبازان و معلولین «ترجیحا نزدیک‌ترین باجه به درب ورودی شعب و واحدها» به منظور تسریع در ارایه خدمات به این عزیزان.

 

وی گفت: با دقت به درصد کم جمعیت معلولین و جانبازان به کل جمعیت و پراکندگی ایشان در کشور، هزینه بالای تبدیل تمامی دستگاه‌هاي ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی «مثل خودپرداز، کیوسک و …» شبکه بانکی امکان انجام تغییر و مناسب‌سازی در تمامی دستگاه‌هاي نصب شده برای بهره‌برداری روشندلان را نداشته و صرفا میتواند در سفارش‌هاي آتی، خرید و نصب دستگاه‌هاي دارای کیفیت مناسب را مدنظر قرار دهد.

 

آقایی‌پور افزود: بدین منظور این بانک نیاز دارد تا اطلاع دقیقی از مکان هایي که با نصب ابزار اخیر ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی «دستگاه‌هاي خودپردازد، کیوسک‌هاي خدمات رسانی بانکی و …» به منظور ارایه مقرون به صرفه‌ترین و بیشترین میزان خدمات‌رسانی به این عزیزان را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا مکاتباتی با سازمان‌هاي بهزیستی استان‌ها صورت گرفته تا اطلاعاتی در خصوص تعداد روشندلان ساکن در کشور به تفکیک استان و شهرستان‌هاي محل سکونت و آدرس مکانهایی که این عزیزان در آن بیشترین رفت و آمد را دارند، مثل کانون‌ها، انجمن‌هاي مربوط به روشن بینان و یا آدرس و شماره تماس مراکز بهزیستی در هر شهرستان، در اختیار این بانک قرار گیرد تا بتوانیم با همکاری شبکه بانکی کشور نسبت به ارایه خدمات بهتر به این عزیزان اقدام کنیم.

آقای پور گفت: برای امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها برای روشندلان، علامات برجسته‌اي در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد امکان تشخیص مبالغ به شرح زیر به چاپ رسیده هست.

۱ / ۵۰۰۰ ریالی علامت مخصوص روشندلان : یک خط و دو دایره برجسته زیر آن

ابعاد اسکناس: ۱۵۴ * ۷۵

۲ / ۱۰۰۰۰ ریالی دو خط افقی موازی؛

ابعاد اسکناس : ۱۶۰ * ۷۷ میلیمتر

۳ / ۲۰۰۰۰ ریالی سه دایره برجسته؛

ابعاد اسکناس : ۱۶۳ * ۷۹ میلیمتر

۴ / ۵۰۰۰۰ ریالی سه دایره برجسته عمودی؛

ابعاد اسکناس : ۱۶۶ * ۷۹ میلیمتر

۵ / ۱۰۰۰۰۰ چهار دایره برجسته به رنگ قهوه‌اي؛

ابعاد اسکناس: ۱۶۶ * ۷۹ میلیمتر

 

جدیدترین مطالب سایت