آنجلینا جولی از دختران افغان حمایت کرد (+تصاویر)

مجموعه : اخبار چهره ها
آنجلینا جولی از دختران افغان حمایت کرد (+تصاویر)

حمایت بازیگر مشهور از دختران افغانستان 

بازیگر سلبریتی یعنی آنجلینا جولی به تازگی از دختران جنگ زده افغانستان حمایت کرد و از نزدیک با انها هم صحبت شد .

 

آنجلینا جولی با نقش آفرینی در هالیوود شناخته می‌شود؛ بازیگری که معمولا بالاترین دستمزد را می‌گیرد و تا به حال جوایز ارزنده- اسکار و گلدن گلوب- را دریافت کرده هست. اما فعالیت هاي او به همین جا ختم نمیشوند. او نماینده ویژه کمیساریای فوق العاده سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز هست.

 

جولی که پیش از این بارها به افغانستان سفر کرده بود، تحت تاثیر اوضاع نا به سامان دختران افغان تصمیم گرفت تا در اساس آموزش در این کشور اقداماتی را انجام دهد.

 

در سال 2013، جولی مصمم شد تا دبستانی را برای دختران در منطقه «قلعه گُدر»، در حاشیه شهر کابل، پایتخت افغانستان تاسیس کند. او برای فراهم سازی هزینه تولید و تجهیز این مدرسه که همین حالا 300 دانش آموز را در خود جای داده هست، یکی از ارزشمندترین جواهرات خود را به حراج گذاشت.

 

آنجلینا جولی از دختران افغان حمایت کرد (+تصاویر)

حضور آنجلینا جولی در افغانستان 

 

قلعه گُدر که در نزدیکی کابل واقع شده هست، معمولا به علت حجم چندان پناهندگان در این محله شناخته میشود. این منطقه در فصل بهار پر از گل هاي صحرایی هست و سبزی خیره کننده گندمزارهای آن چشم نواز می‌شود.

 

با این وجود روستای واقع در این محل، در اواسط دهه 1990 میلادی شاهد نزاع خونین بین طالبان و اتحاد شمالی بوده هست و تا زمان سقوط طابان در سال 2001، این روند ادامه داشت.

 

جنگ و درگیری هاي مداوم، سبب شده بود که تقریبا تمام خانواده هاي این روستا به کشورهای همسایه پناه ببرند و درواقع چیزی از زیرساخت هاي این روستا باقی نمانده بود. تا پیش از سال 2013 و با وجود گذشت 12 سال از سقوط طالبان، قلعه گدر مدرسه نداشت و کودکان و به ویژه دختران، قادر به سوادآموزی نبودند.

 

سرانجام با کمک کمیساریای بینظیر سازمان ملل در امور پناهندگان، پناهندگانی که از منزل گریخته بودند، دوباره به آن بازگشتند. با وجود تخریب گسترده روستا، یکی از اولین چیزهایی که آنها درخواست کردند، مدرسه بود.

 

با همین بهانه، آنجلینا جولی با همکاری کمیساریای بینظیر سازمان ملل در امور پناهندگان برای تحقق بخشیدن به رویای کودکان دست به کار شد.

 

آنجلینا جولی از دختران افغان حمایت کرد (+تصاویر)

عکس هایی از آنجلینا جولی در افغانستان 

 

جولی هزینه تولید این مدرسه را از طریق برگزاری حراجی بر ارزشمندترین جواهر هالیوود فراهم سازی کرد. مدرسه سه سال قبل تکمیل شد و از آن تاریخ تاکنون دختران جوان ساکن قلعه گدر از امکانات آموزشی مناسب بهره مند شده اند. این مدرسه دو شیفت صبح و بعد از ظهر دارد و تنها 9 معلم در محل حضور دارند تا آن هایي راکه تشنه آموزش میباشند، سیراب کنند.

 

لازم به توضیح هست یکی از مواردی که طالبان و سایر گروه هاي جهادی همواره برای پیشگیري از آن کوشیده اند، آموزش دختران و زنان بوده هست. در طی سال هاي قبل دست کم 20 کلاس درس در افغانستان بر اثر مسمومیت به طور موقت تعطیل شده و چند صد دختربچه برای رفع مسمومیت راهی بیمارستان شده اند.

 

عامل بروز این مسمومیت ها، معمولا طالبان بودند که با نشر گازهای سمی در کلاس هاي درس سعی در ارعاب کودکان و خانواده هاي آنان داشتند. همین طور «ملاله یوسف زی»، دختر جوانی که 5 سال پیش از ناحیه سر هدف گلوله طالبان پاکستان قرار گرفته بود و امروز بعنوان فعال حق کودکان برای آموزش شناخته میشود، صرفا به علت فعالیت هایش در این اساس هدف حمله وحشیانه طالبان قرار گفت.

 

به نظر میرسد دشمنی با آموزش زنان، موضوعی کلیدی در تفکر متحجرانه گروه هاي جهادی هست و به همین علت، تعداد زیادی از خیرین، از ترس این که هدف حمله گروه هاي تروریستی قرار گیرند، از اینکار سر باز میزنند. با تمام این اوصاف، اهمیت آموزش در جوامع توسعه نیافته، بر همگان واضح هست.

 

اضافه بر این، آموزش دختران و توانمندسازی زنان یکی از اصلی ترین برنامه هاي سازمان ملل به طور عام و کمیساریای بینظیر سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به طور خاص هست. این سازمان از این رویه برای بازگردندان پناهندگان به منزل هایشان نیز بهره میبرد.

 

گفتنی هست با این که فقط سه سال از تاسیس این دبستان در قلعه گدر قبل هست، چهره منطقه به کلی تغییر کرده و والدین ترجیح می‌دهند دخترانشان در مدرسه تحصیل کرده و از اجبار کردن آنان به ازدواج خودداری میکنند.

 

این اقدام جولی، تنها بخشی از آلبوم اقداماتی هست که او در نظر دارد با فروش خیریه جواهرات خود، عملی سازد. او معتقد هست در کنار ارتقای توانایی خود در تولید جواهرات و لذت بردن از جنبه هاي هنری اینکار، می‌تواند در بهبود شرایط زندگی برای دختران جوان در گوشه اي از جهان نیز موثر باشد.

 

آلبوم جواهرات اخیر جولی که با نام «مدل جولی» شناخته میشود، آلبوم اي از گردنبندهایی از جنس طلاست که جواهرات اصل سیاه رنگی روی انها تعبیه شده هست. این آلبوم، دستبند، انگشتر و گوشواره هایي نمونه نیز دارد که از طرف تعداد زیادی از رسانه هاي مد در جهان، مورد استقبال قرار گرفته هست.

 

آنجلینا جولی از دختران افغان حمایت کرد (+تصاویر)

آنجلینا جولی از دختران افغانی حمایت کرد 

 

برنامه حراج این جواهرات بنا به درخواست آنجلینا جولی برگزار می‌شود. اما اولین برنامه حراج که با تبلیغات گسترده همراه بود و تعداد زیادی از بازیگران و افراد مشهور از سرتاسر ایالات امریکا در آن حضور داشتند، در گالری «تویل» در شهر کانزاس ایالات امریکا برگزارشد.

 

آنجلینا جولی اولین بازیگری نیست که فعالیت هاي بشردوستانه اي چون تاسیس مدرسه در نقاط فقیر و درگیر در جنگ جهان برای او در اولویت قرار دارد. «اپرا وینفری»، مجری و بنرامه ساز برجسته تلویزیونی که سال ها به علت فعالیت علیه نژادپرستی در ایالات امریکا در رسانه ها فعال بوده نیز پیشتر در «آفریقای جنوبی»، مدرسه تاسیس کرده هست. همین طور «مدونا»، خواننده مشهور آمریکایی نیز به انجام کارهای خیریه مشهور هست.

 

او نیز در «مالاوی» که یکی از فقیرترین کشورهای جهان هست، مدرسه تاسیس کرده هست.

 

آنجلینا جولی، بازیگر سینما و خیّر آمریکایی، پیش از این نیز به واسطه اقدامات بشردوستانه اش شناخته شده بود. او در حال حاضر 30 خیریه فعال در سطح جهان، از جمله سازمان کمک رسانی افغانستان و بنیاد «یل هائیتی» را حمایت میکند.

 

او از راه صرف وقت و با بهره گیری از شهرت و محبوبیت جهانی اش، سعی دارد زندگی بی بضاعتان را بهبود بخشد.

 

در حال حاضر، مدرسه آنجلینا جولی در افغانستان، به صدها دختر افغان کمک می‌کند تا به آموزشی که احتمالا آرزوی آن را داشته اند، دست یابند. او فقط سخن نمیگوید، جولی زن عمل هست.

 

آنجلینا جولی از دختران افغان حمایت کرد (+تصاویر)

تصاویری از آنجلینا جولی که از دختران افغانی حمایت کرد 

 

آنجلینا جولی، متولد چهارم ژوئن 1975 هست. او کار هنری را از سال 1982، وقتی که فقط 7 سال داشت در کنار پدرش آغاز کرد. سپس در سال 1999، با نقش آفرینی در فیلم «دختر، از هم گسیخته» که محصول مشترک سینمای کشور آمریکا و المان بود، جایزه برترین هنرپیشه زن را در اسکار از آن خود کرد. سپس با بازی در فیلم اکشن «آقا و خانم اسمیت» خوش درخشید و دو سال قبل در فیلمی با ژانری متفاوت با نام «مالیفیسنت»، بیشترین درآمد را از طریق آگهی دریافت کرد.

 

موفقیت هاي جولی در اساس فعالیت هاي خیریه نیز قابل تحسین هست. او برای اقدامات بشردوستانه اش جایزه «جین هرشولت» را دریافت کرده هست. دیدنی هست که جولی در زندگی خصوصی اش نیز، همواره با تبعیض نژادی جنگیده هست. او همین حالا شش فرزند- سه کودک از کشورهای فقیر جهان به فرزندی پذیرفته شده اند- دارد.

 

به گزارش تالاب آنجلینا جولی در سال قبل میلادی از همسرش- برد پیت- جدا شد. این موضوع باعث شد رسانه ها به زندگی خصوصی اش دقت کنند. اما جولی، مصمم تر از هر بار دیگری به فعالیت هاي خیرخواهانه اش ادامه میدهد.

 

جدیدترین مطالب سایت