انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

مجموعه : اخبار چهره ها
انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

دراین مطلب از مجله تفیحی تالاب برای شـما همراهان عزیز با توجه بـه سال روز این خانم موفق ایرانی خانم انوشه انصاری، بیوگرافی املی از ان را برای شـما منتشر کرده ایم.

“غریزه و تجارب من بـه من می گوید کـه ما این جا هستیم تا زندگی را بـه بهترین شکل زندگی کنیم و ان رابا تمام توانایی هاي‌ خدادادی خود تجربه کنیم.”

 

بیوگرافی انوشه انصاری خانواده اش

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

انوشه انصاری درسال 1345 در مشهد مقدس، شهری پر از پارک ها و مساجد، واقع در دره رود نشف بـه دنیا آمد. مادرش از صف طولانی مردان مقدس و پدرش از خانواده اي مغرور از بازرگانان مرفه بود. سال‌ها قبل از تولد انصاری، پدربزرگ او بـه شاه پهلوی ایران توهین کرد کـه منجر بـه از دست دادن ثروت خانواده شد. وقتی انصاری بـه دنیا آمد، پدرش با کار در چاپخانه حقوق کمی میگرفت. چهار سال بعد بـه امید این کـه با ادامه تحصیل، آینده‌اش را بهتر کند، خانواده‌اش را بـه تهران نقل مکان کرد.

 

بیشتر بخوانید: موفق ترین زنان ایرانی در خارج را بیشتر بشناسید !

 

خانواده انوشه انصاری

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

خانواده انصاری دریک آپارتمان کوچک و دو خوابه زندگی می کردند و پدرش زمانی کـه در مدرسه نبود بـه کارهای عجیب‌وغریب مشغول بود. پدربزرگ و مادربزرگش با انها نقل مکان کردند. در نهایت یک عمو نیز آمد تا در محله هاي‌ تنگ آن ها زندگی کند.

 

بـه دنبال تولد خواهر انصاری یکسال بعد، پدرش اعلام کرد کـه برای جستجوی فرصت هاي‌ بهتر بـه کشور آمریکا میرود. او بیشتر دارایی هاي‌ خانواده را فروخت و صنایع دستی و قالیچه هاي‌ ایرانی را خرید تا در کشور آمریکا بفروشد. با این حال، زمانی کـه از مهاجرت بـه ایالات متحده محروم شد، نقشه او خراب شد.

 

کودکی انوشه انصاری

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

انصاری در تراس پدربزرگ و مادربزرگش شروع بـه خوابیدن کرد، جایی کـه بوی درختان یاس، پرتقال و لیمویی را کـه در گلدان هاي‌ بزرگ می روییدند، حس می کرد. جای خوشبو و خنکی بودو کمی حریم خصوصی بـه او می داد. او می گوید: «روی تختم دراز می کشیدم و بـه آسمان نگاه می‌کردم و وانمود می‌کردم کـه در فضا هستم. “این پناهگاه من بود. یکبار بـه آسمان شب قول دادم کـه روزی از ستاره ها دیدن کنم. همیشه مجذوب ایده فضا بودم و احساس میکردم کـه سرنوشتم این اسـت کـه روزی بـه فضا بروم.”

 

انصاری بـه شدت تحت تاثیر پدربزرگ و مادربزرگش بود. مادربزرگش در مورد حقوق زنان لیبرال بودو اغلب بـه انصاری میگفت کـه باید پزشک یا مهندس شوی. انصاری می گوید: مادربزرگم بـه من گفته بود کـه من باید ارباب زندگی ام باشم. او بـه من گفت کـه هرگز نباید دستم را بـه سوی شوهرم دراز کنم. این نصیحت خوبی بودو مادرم با دیدن این کـه من تحصیلات خوبی دارم، ان را ترویج کرد.

 

بیشتر بخوانید: حضور موفق زنان در پیروزی انقلاب اسلامی + عکس

 

دوران تحصیلات کودکی انوشه انصاری در دوران انقلاب

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

انصاری و خواهرش دریک مدرسه کاتولیک فرانسوی درس می‌خواندند و مادرش برای پرداخت شهریه دو شغل کار می کرد. پس از ان بود کـه انصاری بـه توانایی هاي‌ خود در هردو زمینه تحصیلی و ورزشی پی برد. او زبان فرانسه، پارسی و عربی خواند ودر علوم و ریاضیات عالی بود.

 

درسال 1357؛ زمانی کـه انصاری 12 ساله بود، انقلاب اسلامی ایران آغاز شد. او شاهد بود کـه محله آرام او بـه محل تظاهرات عصبانی و خشن تبدیل شد. اغلب، زمانی کـه اعتراضات خیلی نزدیک می شد، از والدین خواسته می شد کـه بـه مدرسه بیایند تا فرزندان خودرا بـه خانه ببرند.

 

یک شب انصاری با شلیک گلوله از خواب بیدار شد. انقلابیون بانک ها را در سراسر شهر بـه آتش کشیدند و بانک زیر آپارتمان او مورد حمله قرار گرفت. خانواده او بدون آسيب فرار کردند. درسال 1979 شاه برکنار شد و آیت الله خمینی زمام امور را بـه دست گرفت. در ان زمان رژیم جدید ایران مدرسه انصاری را تعطیل کرده بودو پدرش کـه در ان زمان معاون فروش شرکت شراب شده بود، شغل خودرا از دست داد.

 

اندکی پس از ان؛ ایران وارد جنگ با عراق شد، درگیری کـه تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت. انصاری و خانواده اش با کمبود مواد غذایی و سوخت مواجه بودند و تقریبا هر شب دچار خاموشی می‌شدند. او درباره این زمان می گوید: «من نگران جنگ بودم، اما بیشتر نگران آینده ام بودم. “من می‌خواستم یک اخترفیزیکدان و شاید حتی یک فضانورد شوم، اما در کشوری کـه زنان دیگر برای تحصیلات عالی ترغیب نمی شدند، فکر میکردم کـه چگونه ممکن اسـت. ایران جدید چنین رویاهایی را از یک زن تحمل نکرد. متوجه شدم. من با زندگی از دیوارها روبه‌رو شدم.”

 

مهاجرت انوشه انصاری از ایران  ادامه تحصیل در آمریکا

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

درسال 1984؛ زمانی کـه انصاری 17 ساله بود، پدر انصاری روند مهاجرت بـه ایالات متحده را برای خانواده خود تجدید کرد. انصاری پس از نزدیک بـه یکسال تشریفات اداری و انکار مداوم پدرش از مهاجرت، بـه همراه مادر و خواهرش وارد ایالات متحده شد و با عمه و عمویی کـه در حومه واشنگتن زندگی میکردند بـه خانه رفتند. انصاری خیلی زود دچار کينه شد. دبیرستان جدید او بـه این دلیل کـه دانش آموزان دیگر لهجه وی را مسخره کردند و دوستی با او نداشتند. انصاری علیرغم مواجهه با چالش هاي‌ اجتماعی، از نظر تحصیلی خوب بودو در بیشتر دروس از همکلاسی هاي‌ خود جلوتر بود.

 

انصاری پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه جورج میسون «GMU» ثبت نام کرد. او امیدوار بود کـه در پرینستون تحصیل کند، جایی کـه بتواند اخترفیزیک مطالعه کند. با این حال، نمره شفاهی او در SAT برای پذیرش در مدرسه آیوی لیگ بسیار پایین بود.

 

در GMU، در رشته الکترونیک و مهندسی کامپیوتر تحصیل کرد و بـه صورت پاره وقت در کتابخانه دانشگاه و بـه عنوان پیشخدمت دریک رستوران فرانسوی کار کرد. بیشتر بودجه دانشگاه او بـه صورت وام بود. او سه سال و نیم بعد با نمره ممتاز فارغ التحصیل شد ودر MCI Telecommunications پذیرفت. او در برنامه تحصیلات تکمیلی MCI ثبت نام کرد و مدرک کارشناسی ارشد خودرا در رشته مهندسی برق از GMU دریافت کرد.

 

ازدواج انوشه انصاری

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

در ان زمان انصاری نیز تابعیت ایالات متحده را گرفت ودر سال 1991 با سرپرست MCI خود حمید انصاری ازدواج کرد. او می گوید: «من و حمید ازدواجمان رابا این باور شروع کردیم کـه می توانیم باهم هر کاری انجام دهیم. ما هردو شهروند میهن پذیرفته شده خود بودیم، با MCI کارهای بسیار خوبی داشتیم، من مدرک کارشناسی ارشد خودرا داشتم و احساس میکردیم برای موفقیت آماده بودیم.

 

اما این زوج زمانی کـه بـه تگزاس منتقل شدند حيرت زده شدند. انها کـه نمی‌خواستند خانواده خودرا ترک کنند، شغل خودرا در MCI ترک کردند. انصاری شغل جدیدی با Comsat پیدا کرد و شوهرش یک تجارت ماشین دست دوم راه اندازی کرد. یکسال بعد، کسب و کار ماشین در حال شکست بودو با تغییر عقیده، این زوج تصمیم گرفتند بـه کار در MCI برگردند و بـه تگزاس نقل مکان کردند.

 

شروع به کار انوشه انصاری

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

درسال 1993؛ انصاری ها احساس کردند کـه زمان خوبی برای راه اندازی یک شرکت مشاوره اسـت. شرکت جدید آن ها، Telecom Technologies, Inc. «TTI»؛ مهندسان متخصص مخابرات را بـه شرکت‌هاي‌ دیگر ارائه داد. انصاری شب و روز با شوهر و برادر شوهرش برای راه اندازی شرکت کار می کرد.

 

انصاری کـه مدیرعامل منصوب شده بود، شروع بـه شرکت در کلاس‌هاي‌ کالج اجتماعی در رشته مالی و مدیریت بازرگانی کرد. انها علاوه بر استفاده از حساب هاي‌ پس انداز و بازنشستگی شرکتی خود برای تأمین مالی کسب و کار، 100000 دلار وام گرفتند و همچنین سرمایه گذارانی را برای شرکت نوپای خود پیدا کردند.

 

درسال 1995؛ TTI یک برنامه نرم افزاری بـه نام Fastest را توسعه داد کـه زمان چرخه هاي‌ تست مورد استفاده مهندسان کامپیوتر را بـه طور چشمگیری کاهش داد. MCI نخستین شرکتی بود کـه این محصول را خریداری کرد. بـه زودی شرکت هاي‌ دیگر فستست را خریدند و سرانجام انصاری ها شروع بـه کسب سود کردند. TTI بـه 200 کارمند گسترش یافت و توسط مجله Inc. بـه عنوان یکی از 500 شرکت سریع الرشد کشور شناخته شد.

 

درسال 2001؛ انصاری‌ها TTI رابا Sonus Networks ادغام کردند و چند سال بعد را برای استراحت و بهبودی از سال‌هاي‌ ایجاد یک کسب‌ و کار بـه استراحت پرداختند. انها سفر های زیادی کردند ودر سال 2006؛ Prodea Systems، Inc. را تأسیس کردند کـه برنامه هاي‌ کاربردی را هم برای دستگاه هاي‌ هوشمند خانگی و هم برای دستگاه هاي‌ شبکه اي ارائه میدهد.

 

انوشه انصاری فضانورد مسلمان ایرانی

همچنین درسال 2006؛ انصاری این شانس را یافت کـه در Space Adventures شرکت کند، شرکتی کـه با روسیه قرارداد می‌بندد تا شهروندان خصوصی را برای پرواز بـه ایستگاه فضایی بین‌ المللی بفرستد. انصاری با پرش از فرصت، برنامه شش ماهه آموزش فضانوردان را در روسیه آغاز کرد.

 

یک هفته مانده بـه تولد 40 سالگی، انصاری دریک سفر 10 روزه بـه فضا پرتاب شد و نخستین ایرانی در فضا و چهارمین کاوشگر فضایی با سرمایه خود و همچنین نخستین زن با سرمایه خود بود کـه بـه ایستگاه فضایی پرواز کرد. . او پس از بازگشت گفت: “زندگی من تجارت اسـت، اما سفر من بـه فضا هرگز از افکارم دور نیست. با ترک این دنیا، ارتباط بیشتری با ان پیدا کردم و حس بهتری نسبت بـه جایی کـه دارم.”

 

خاطرات انصاری، رویای من ستاره ها، از رویای او برای تحقق سفر فضایی می گوید. او متعهد شد کـه اکتشافات فضایی را برای مردم عادی بیشتر در معرض قرار دهد. Prodea با شرکت Space Adventures Ltd. و آژانس فضایی دولت روسیه برای ایجاد ناوگانی از وسایل نقلیه فضایی زیر مداری برای استفاده تجاری جهانی همکاری کرد. او می گوید:

 

“من می‌خواهم دوباره طلوع خورشید را از فضا ببینم.” “من میخواهم همه ی این را ببینند. یکی از چیزهایی کـه امیدوارم روزی تغییر دهم این اسـت کـه پرواز بـه فضا را بـه یک امر عادی تبدیل کنم. این امید و برنامه من اسـت.”

 

بیشتر بخوانید: موفق ترین زنان دنیا در زمینه فناوری + عکس

 

خاطرات فضانوردی انوشه انصاری

انصاری اغلب تجارب خود در فضا رابا جوانان در بین میگذارد. او می گوید: “من بـه جوانان ایمان دارم. ذهن انها با مرزهای مصنوعی مانع نمی‌شود و آن ها مایلند همه ی چیز را زیر سوال ببرند.” پیشرفت آن گونه اسـت. من بـه آن ها می‌گویم کـه دیدن زمین از فضا من را تغییر داد و باعث شد بفهمم کـه همه ی ما بـه عنوان انسان چگونه بـه هم متصل هستیم. غریزه و تجارب من بـه من می گوید کـه ما این جا هستیم تا زندگی را بـه طور کامل زندگی کنیم و ان رابا همه ی چیز تجربه کنیم. توانایی هاي‌ خدادادی ما.”

 

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

 

انصاری افتخارات زیادی از جمله انتخاب شدن بـه عنوان رهبر جوان جهانی توسط مجمع جهانی اقتصاد درسال 2008 دریافت کرده اسـت. او همچنین برنده جایزه برتری کارآفرینی ملی زن کارگر، جایزه تعالی کارآفرینی GMU و جایزه دستاوردهای دانش آموختگان برجسته دانشگاه جورج واشنگتن شده اسـت.

 

علایق انسان دوستانه انصاری در درجه اول بر دو سازمان متمرکز اسـت: آشوکا، کـه افراد رابا راه حل هاي‌ نوآورانه برای مهمترین مشکلات اجتماعی جامعه می شناسد، و بنیاد جامعه PARSA، کـه انسان دوستانه و کارآفرینی اجتماعی را در بین ایرانیان بيرون از کشور ترویج میکند. او همچنین بـه عنوان متولی بنیاد X Prize کـه مسابقاتی را ارائه میدهد کـه پیشرفت هاي‌ تکنولوژیکی را بـه نفع بشریت تأمین میکند، خدمت می‌کند.

 

انوشه انصاری اولین زن فضانورد ایرانی

انوش انصاری کیست؟ + عکس های انوشه انصاری

انوشه انصاری، مدیرعامل بنیاد XPRIZE، رهبر جهان در طراحی و اجرای مسابقات تشویقی برای حل چالش‌هاي‌ بزرگ بشریت اسـت. انصاری، همراه با خانواده‌اش، اسپانسر نخستین مسابقه سازمان، Ansari XPRIZE، رقابتی 10 میلیون دلاری بود کـه عصر جدیدی را برای پروازهای فضایی تجاری آغاز کرد. از ان زمان، او در هیئت مدیره XPRIZE خدمت کرده اسـت.

 

انصاری قبل از این کـه بـه عنوان مدیر عامل XPRIZE انتخاب شود، بـه عنوان مدیر عامل Prodea Systems، یک شرکت فناوری اینترنت اشیا «IoT» پیشگام کـه او درسال 2006 تأسیس کرد، خدمت می کرد و همان‌ گونه بـه عنوان رئیس اجرایی بـه کار خود ادامه میدهد.

 

او با آغاز یک سفر فضایی 11 روزه، سرفصل هاي‌ سرتاسر جهان را بـه خود اختصاص داد و بـه رویای دوران کودکی خود مبنی بر تبدیل شدن بـه نخستین کاوشگر فضای خصوصی زن، نخستین فضانورد ایرانی تبار، نخستین زن مسلمان در فضا و چهارمین کاوشگر خصوصی کـه از فضا بازدید کرد، دست یافت.

جدیدترین مطالب سایت