آیا ایران زیر ساخت راه‌ اندازی اینترنت ملی را دارد؟

مجموعه : اخبار چهره ها
آیا ایران زیر ساخت راه‌ اندازی اینترنت ملی را دارد؟

اینترنت ملی در ایران

قرار نیست اینترنت ملی باعث قطع اینترنت جهانی شود و قطع اینترنت جهانی منطقی نیست و قرار اسـت فقط اینترنت ملی شبکه اینترنت را مطمئن تر و بومی تر کند.

 

شایعه در مورد قطع اینترنت جهانی در ایران واقعیت ندارد و به محض آرام شدن شرایط در ایران اینترنت بزودی وصل خواهد شد.

 

همچنین شایعه هایي کـه میگویند ایران تصمیم دارد مثل کره شمالی که یک کشور محدود و بسته و منزوی میباشد اینترنت جهانی را قطع کند واقعیت ندارد  .

 

بارها و بارها وزیر و کارشناسان متخصص درباره اینترنت ملی گفته اند که وجود اینترنت ملی باعث قطع اینترنت جهانی نخواهد شد و بلکه باعث تقویت آن خواهد شد.

 

اینترنت بستری اسـت کـه نمی‌توان ان را محدود بـه ایران کرد و اینترنت به معنای یک شبکه جهانی اسـت و قطع ارتباط با دنیا به معنی قطع اینترنت است.

 

با قطع سراسری اینترنت در کشور، راه‌اندازی دوباره اینترنت ملی بر سرزبان‌ها افتاده اسـت. اما آیا امکان برقراری اینترنت ملی در کشور وجوددارد؟

 

بـه گزارش تالاب ؛ اعتماد آنلاین در ادامه نوشت: با افزایش قیمت بنزین، اعتراضات مردمی و بـه دنبال ان قطع شدن اینترنت، موضوع راه‌اندازی اینترنت ملی دوباره جان گرفته اسـت.

 

آیا ایران زیر ساخت راه‌ اندازی اینترنت ملی را دارد؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در خصوص پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت:

«هم اکنون بهترین قاضی مردم‌اند، هرچند از ناراحتی مردم بابت قطع بودن اینترنت مطلعم و بـه خودم نیز دراین چند روز اجازه استفاده از اینترنت را ندادم، اما مردم قضاوت کنند کـه آیا خدمات داخلی انها بر شبکه دچار اختلال شده اسـت یا خیر. اگر شبکه ملی نبود امروز شاید 2 میلیون راننده تاکسی اینترنتی و مردم در عذابی بزرگ و مشکل بودند و بانک‌ها مختل بودند. زیرساخت شبکه ملی اطلاعات پیشرفت قابل توجهی داشته، اما بپذیرید کـه کار بنده و وزارتخانه‌ام تولید محتوا نیست.»

 

اگرچه در اینروزها سایت‌هاي‌ داخلی کـه سِروِر آن ها هم در ایران وجود داشته قابل دسترسی بوده‌اند، اما باوجود این، اختلال شدیدی در برخی مشاغل و همچنین زندگی عادی مردم ایجاد شده اسـت.

 

قطعی اینترنت بر شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان تاثیر منفی گذاشته اسـت

روز سه‌شنبه، بیست و هشتم آبان در حالی کـه 2 روز از قطعی اینترنت در کشور گذشته بود، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر، با بیان این کـه شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان می توانند در توسعه مدیریت شهری بـه شهرداری کمک کنند، گفت: «مساله اینترنت بـه عنوان زیرساخت فعالیت این شرکت‌ها 2 روز اسـت کـه قطع شده و یقیناً این قطعی اینترنت بر فعالیت شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان تاثیر گذاشته اسـت.»

 

در ادامه شهربانو امانی، با اشاره بـه این کـه دراین آشفته‌بازار می خواهند اینترنت ملی را جای گزین اینترنت بین‌ المللی کنند، گفت: «آیا زیرساخت اینترنت ملی برای شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان فراهم شده اسـت؟»

 

همچنین الهام فخاری در مورد این کـه موضوعاتی از قبیل ارزش‌سازی و نوآوری مهم اسـت توضیح داد: «وضعیت فعلی ما قابل قیاس با تعداد زیادی از کشورها نیست و متاسفانه برای الگوهای نوآوری و بـه‌کارگیری نیروهای نوآور هیچ امتیازی قائل نیستند.»

 

سایت‌های داخلی در دسترس بودند

اگرچه سرویس‌هاي‌ حمل‌ونقل اینترنتی و فروشگاه‌هاي‌ آنلاین داخلی، شبکه شتاب بانکی و شبکه خدمات‌رسانی بانک‌ها دراین مدت مشکلی برای ارتباط نداشته‌اند، اما کماکان موتور جستجو، پیام‌رسان و ایمیل از خدماتی بـه شمار میروند کـه مردم برای استفاده از آن ها هنوز هم بـه سرویس‌هاي‌ خارجی وابسته‌اند.

 

در واقع، در شرایطی کـه عده‌اي همواره راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را مساوی با قطعی اینترنت و قطع ارتباط با شبکه جهانی قلمداد میکنند، مسئولان این موضوع را رد می کنند و می گویند اینترنت باید بـه عنوان یک خدمت روی شبکه ملی اطلاعات عرضه شود.

آیا ایران زیر ساخت راه‌ اندازی اینترنت ملی را دارد؟

صاحبان مشاغل اینترنتی نگران‌اند

در حال حاضر تعداد زیادی از مشاغلی کـه مرتبط با اینترنت هستند دچار اختلال شده‌اند. خرید اوراق بورس عملاً ممکن نیست. هرچند سایت‌هاي‌ داخلی باز میشوند، اما تعداد زیادی از همین سایت‌ها، بـه خاطر این کـه شبکه پشتیبانی بيرون از کشور دارند، از کار افتاده‌اند؛ برای مثال، طی یک هفته اخیر، کسی نمی تواند ثبت نمایندگی ایران‌اتومبیل داشته باشد.

 

کانال‌هاي‌ تلگرامی رسانه‌هاي‌ ایران عملاً برای خودشان تولید محتوا می کنند، چون هیچ مخاطبی توان دسترسی بـه انها را ندارد. تعداد زیادی از بازنشستگان کـه بخشی از وقت خودرا در شبکه‌هاي‌ اجتماعی می‌گذراندند، حالا همین دلخوشی را هم از دست داده‌اند.

 

از سوی دیگر، ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی اینترنت ملی بـه این سادگی نیست. تامین زیرساخت‌هایي کـه بتواند اینترنت ملی با ان راه‌اندازی شود، مثل چیزی کـه در چین و روسیه و کره‌جنوبی برپاست، نیازمند تکنولوژی ویژه اسـت کـه ایران هنوز با ان فاصله دارد. ضمن این کـه دسترسی آزاد بـه شبکه جهانی بخشی از حقوق شهروندی اسـت.

 

مسئولان وزارت ارتباطات و اعضای شورای عالی امنیت ملی میگویند در روزهای آینده اینترنت وصل می شود، اما باید دید، در روند وصل شدن دوباره‌ي اینترنت، آیا تغییری در نحوه ارائه ان صورت خواهد گرفت یا خیر.

 

منبع: اعتماد آنلاین

جدیدترین مطالب سایت