توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

مجموعه : اخبار چهره ها
توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

ماجرای توهین ژاله صامتی در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی 

در این قسمت از سایت تالاب میخواهیم بـه موضوعی پر حاشیه و جنجالی کـه در فضای مجازی غوغا بـه پا کرده اسـت بپردازیم . نقد اجرا و سخن یکی از بازیگران کشور و داوران عصر جدید« خانم ژاله صامتی » درباره یکی از شرکت کننده هاي‌ این برنامه حواشی و سرو صدای زیادی به پا کرده اسـت همراه سایت تالاب باشید تا این ماجرا را بررسی کنیم.

 

حالا پس از اظهارنظرها و واکنش‌هاي‌ مختلف بـه حرف‌هایي درباره لهجه کـه برای داور «عصر جدید» حاشیه‌ساز شد، سجاد سرگلی بـه یادآوری چند نکته در این‌باره پرداخته اسـت.

 

بـه نقل از سایت تالاب ؛ دریکی از گزارش هاي‌ ایسنا یکی از برنامه‌هاي‌ اخیر «عصر جدید» کـه با اجرای احسان علیخانی در شب‌هاي‌ نوروز ۱۴۰۱ از شبکه سه تلویزیون پخش میشود و امین حیایی، مجید اسماعیلی، کارن همایون‌فر و ژاله صامتی بـه عنوان داور در آن حضور دارند، ژاله صامتی کـه البته بـه‌عنوان بازیگر و نه متخصص حوزه زبان‌ها و گویش‌ها شناخته می شود، در واکنش بـه اجرای یکی از شرکت‌کنندگان این برنامه کـه در حوزه خوانندگی هنر خودرا بـه نمایش گذاشت و برخی داوران اجرای وی را بکر و ملهم از طبیعت توصیف کردند، در بخشی از حرف‌هایش گفت:

 

«این‌جا اومدی یعنی تو اول باید شروع کنی کلاس بیان بری، لهجه‌ات فراموش بشه، بتونی حرف بزنی، باید کتاب بخونی، باید ادبیات بدونی، باید شعر بدونی. این شکلی نیست…»؛ ماجرایی کـه در مدت اخیر واکنش‌هاي‌ متعددی را بـه دنبال داشته اسـت. او البته بـه این جوان توصیه کرد کـه در زادگاه خود بماند و بـه شهر های بزرگ نیاید.

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

حاشیه های عصر جدید

سجاد سرگلی، مدرس ویرایش و نگارش نیز بـه‌تازگی در یادداشتی کـه با عنوان «اظهارنظر ژاله صامتی درباره لهجه» در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، آورده اسـت: «اخیراً اظهارنظر ژاله صامتی، بازیگر و داور عصر جدید، درباره لهجه یک نوجوانِ شرکت‌کننده بسیار در رسانه‌ ها جنجال‌برانگیز شد. صامتی در برنامه عصر جدید بـه آن نوجوان خواننده میگوید: «باید لهجه‌ات فراموش بشه…».»

 

او نوشته این جمله واکنش تعداد زیادی از مردم را برانگیخت ودر ادامه بـه واکنش پزشک ناصر فکوهی، استاد دانشگاه تهران، در صفحه شخصی خود اشاره کرده و بعضی بخش‌هاي‌ آنرا کـه با حرف‌هاي‌ تندی همراه اسـت آورده اسـت؛ از جمله این‌کـه «کاش بـه این خانم کـه ‘شهرت’ش را ظاهراً مدیون بازی در چند سریال و فیلمفارسی سخیف و بی‌ارزش اسـت، بـه‌جای تحقیر آن جوان، ده دقیقه فرصت داده میشد کـه برای ما بگوید فرق ‘زبان’؛ ‘گویش’؛ ‘لهجه’؛ ‘زبان میانجی’؛ ‘زبان‌هاي‌ محلی’؛ ‘زبان قومی’؛ ‘زبان ادبی’ و ‘زبان مردمی’؛ ‘خانواده زبانی’؛ ‘زبان‌هاي‌ کرئولی’ و… چیست. یا برایمان بگوید کـه از کجا باید ‘فرهنگ موسیقی و ادبیات’ آموخت و یا ساده‌تر، اسم چند کتاب و چند قطعه موسیقی‌اي را کـه در هفته گذشته خوانده یا شنیده صرفاً بر زبان بیاورد تا ما هم بتوانیم ایشان را قضاوت کنیم…»

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

ژاله صامتی در عصر جدید

 

سرگلی سپس نوشته اسـت: «چند نکته در این ماجرا بـه نظرم رسید کـه بد نیست بیان کنم:

۱. فعلا بـه این کـه عصر جدید برنامه مفید و بـه‌دردبخوری اسـت یا برنامه‌اي بی‌محتوا و بی‌مصرف کاری ندارم. «بـه این موضوع در کانال الهیاتیک خواهم پرداخت.»

۲. در این کـه تعداد زیادی از چهره‌ها «سلبریتی‌ها»؛ چه هنری چه ورزشی، سواد درست و حسابی ندارند بحثی نداریم.

۳. فراموش نکنیم خانم ژاله صامتی استاد و بازیگر توانمندی اسـت و این‌گونه نیست کـه با بازی در چهار تا سریال و فیلمفارسی بـه این جایگاه رسیده باشد. او جزء بازیگران باسواد بـه حساب می آید و طبیعتاً ارزش و اهمیت لهجه‌ها و گویش‌ها را درک میکند.

۴. نمی دانم چرا وقتی می خواهیم کسی را نقد کنیم، باید وی را لجن‌مال کنیم‌ تا حق مطلبمان ادا شود.

۵. پزشک ناصر فکوهی، درکنار تعداد زیادی از مردم کشورمان، بنابر دغدغه‌هاي‌ ارزشمندشان، از اظهارنظر خانم صامتی رنجیده‌خاطر شده‌اند. اما آیا ضرورتاً باید با رفتارهای شبه‌فاشیستی بـه‌سراغ مبارزه با فاشیسم برویم؟

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

حضور ژاله صامتی در عصر جدید

۶. نمیخواهم نیت‌خوانی کنم، اما پیش از حمله‌ور شدن بـه داور مسابقه، یک احتمال، آن هم بنابر بافت کلام و سابقه گوینده کلام، باز کنیم کـه شاید منظور وی را درست درنیافته‌ایم.

۷. با توجه بـه بافت موقعیت و بافت کلام، بسیار بعید اسـت کـه منظور ژاله صامتی این باشد کـه کسی با لهجه حرف نزند. توصیه او بـه آن نوجوان باصفا این اسـت کـه باید فن بیان یاد بگیری و قابلیت بدون لهجه صحبت کردن را، آن هم بـه‌اقتضای کار هنری، یاد بگیری. درواقع، داور برنامه داشت اقتضائات زیست جدید مهمان برنامه را پیش رویش ترسیم می کرد تا نتیجه‌اي از این مطالب حاصل شود.

۸. فراموش نکنیم کـه رسانه‌هاي‌ خبری در بزرگ‌ کردن یک اتفاق نقش دارند. حساس بودن بـه مسائل زبانی خوب اسـت، اما کاش جانب اعتدال را رعایت کنیم.

۹. بـه این هم توجه کنیم کـه بعضی‌ هموطنان منتظر جرقه‌اي بودند تا بـه رفتارهای علیه لهجه بتازند و این اتفاق بهانه‌اي شد برای دیده شدن آتشی کـه زیر خاکستر مانده بود.

۱۰. درنهایت بسیار خوشحالم کـه مردم ما این‌قدر بـه زبان‌ها و گویش‌ها و لهجه‌هاي‌ کشورمان اهمیت میدهند و حساسیت می‌ورزند و حواس‌جمع‌اند و سلام بر کسانی کـه لهجه خودرا کنار نمی گذراند و فراموش نمی کنند. کسی کـه لهجه دارد یک زبان یا گویش، یا دست‌کم یک فرهنگ، بیشتر از ما میداند.»

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

داوران عصر جدید

بیوگرافی چکیده از ژاله صامتی:

نام :ژاله
نام خانوادگی :صامتی
تولد :14 فروردین 1351 در تهران
پیشه :بازیگر
سال‌های فعالیت :از سال 1368 تا کنون
همسر :ایرج سنجری
فرزندان :دو دختر بـه نام هاي‌ یاس و نیاز

 

درباره زندگی شخصی و خانواده او :

ژاله صامتی بازیگر سینما و تلویزیون متولد 14 فروردین 1351 در تهران و فارغ‌التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشگاه هنر می‌باشد.این بانوی هنرمند یکی از بازیگران ساده و بی آلایش دنیای هنر اسـت و پدر و مادرش اصالتا اهل ازنا در استان لرستان هستند. از خانواده ژاله صامتی اطلاعات زیادی در معرض نیست ولی ایشان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تصویر مادر خودرا منتشر نموده اسـت.

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

بیوگرافی ژاله صامتی

وضعیت تاهل ژاله صامتی :

ژاله صامتی متاهل بوده و سال ها قبل با آقای ایرج سنجری ازدواج کرده اسـت،این بانوی بازیگر مراسم ازدواجش را ساده برگزار کرد و بـه گفته خودش برای شب مراسم عروسی آرایشگاهم نرفت.ایرج سنجری فرزند علی اصغر سنجری«کارگردان» متولد سال 1339 بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، دوبلور و مدیر دوبلاژ اسـت.

 

او تحصیلکرده رشته کارگردانی از کانادا می باشد کـه پیش از انقلاب عضو گروه تئاتر هنری ملی بودو تجربه بازی در چند سریال قبل انقلابی را هم دارد.ایرج سنجری از ازدواج اول خود یک دختر و یک پسر دارد کـه هردو ساکن کانادا می باشند. او و همسر دومش خانم ژاله صامتی، دو فرزند دختر بـه نام‌هاي‌ «یاس»«متولد دهه 70» و «نیاز»«متولد دهه 80» دارد.

 

آقای سنجری در چند نمایش و فیلم و سریال از جمله سریال زیرخاکی ؛ نمایش برف سرخ ؛ تئاتر یادم تو را فراموش تجربه همبازی بودن با همسرش ژاله صامتی دارد.این زوج هنری در فیلم سینمایی «وجه حامل» بـه کارگردانی بهمن کامیار نیز بـه عنوان زن و شوهر در مقابل یک دیگر بازی کردند.

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

بازیگری ژاله صامتی

چگونگی ورود ژاله صامتی به بازیگری

ژاله صامتی از کودکی عاشق بازیگری بود اما با ورود بـه دانشگاه با کار تئاتر دانشجویی تئاتر را آغاز کرد واولین بار درسال 68 با نمایش کاکاسیاه در تئاتر شهر روی صحنه رفت.او درسال 1372 با فیلم دت یعنی دختر جلوی دوربین حضور یافت و بازی موفقش در این فیلم راه رابرای انتخاب بعدی اش باز کرد و یک سال بعد بـه عنوان بازیگر نقش اول فیلم دشت ارغوانی انتخاب شد.

نخستین تجربه بازیگری ژاله صامتی در تلویزیون بـه سال 1375 و سریال یحیی و گلابتون مربوط می شود. او سال 1378 تجربه موفقی در «آژانس دوستی » بدست آورد ودر این فیلم با فردوس کاویانی ؛ اصغر همت و حسین پناهی همبازی بود.

ژاله صامتی درسال 1380 بعد از بازی در سریال «کارگاه شمسی و دستیارش مادام» بـه مدت 15 سال در تلویزیون حضور نیافت اما در نهایت سال 96 با سریال «نفس» بـه قاب تلویزیون بازگشت.

 

نظر ژاله صامتی در مورد علاقه و اشتیاق خود به بازیگری در تلویزن و سینما :

تلویزیون، سینما و تئاتر برایم فرقی ندارد، به عنوان یک بازیگر ترجیح می‌دهم نقشی را بازی کنم کـه خوشایند تماشاچی باشد و با او ارتباط برقرار کند.

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

حضور ژاله صامتی در عصر جدید به عنوان داور مسابقه

عصر جدید یک مسابقه تلویزیونی استعدادیابی با تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی اسـت کـه فصل اول و فصل دوم آن پخش شده و فصل سوم آن از 27 اسفند 1400 مصادف با نیمه شعبان پخش خواهد شد.

داوران برنامه در فصل‌هاي‌ اول و دوم امین حیایی، سید بشیر حسینی، آریا عظیمی‌نژادو رؤیا نونهالی بودند اما در فصل سوم تنها از داوران فصل قبل امین حیایی حضور داشته و مجید اسماعیلی ؛ کارن همایونفر و ژاله صامتی داوران جدید این مسابقه هستند.

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

فیلم های سینمایی که ژاله صامتی در انها نقش آفرینی داشته است

دت یعنی دختر:ابوالفضل جلیلی، 1372
دشت ارغوانی:نادر مقدس، 1373
فرار مرگبار:تورج منصوری، 1374
سایه بـه سایه:علی ژکان، 1375
بالاتر از خطر:سعید عالم‌زاده، 1376
خفاش:علی اصغر شادروان، 1376
آخرین نبرد:حمید بهمنی، 1376
مربای شیرین:مرضیه برومند، 1380
گیلانه:رخشان بنی‌اعتماد، محسن عبدالوهاب، 1380
قاعده بازی :احمدرضا معتمدی، 1385
حیران :شالیزه عارف‌پور، 1386
رفیق بد :عباس احمدی مطلق، 1387
نیش زنبور:حمیدرضا صلاحمند، 1388
ضد گلوله :مصطفی کیایی ؛1390
عصر یخبندان:مصطفی کیایی، 1393
آخرینبار کی سحر را دیدی؟:فرزاد مؤتمن، 1394
دراکولا:رضا عطاران ؛ 1394
ایستگاه اتمسفر:مهدی جعفری، 1395
در وجه حامل:بهمن کامیار، 1396
درخونگاه:سیاوش اسعدی، 1396
گلدن تایم :پوریا کاکاوند، 1396
تگزاس 2:مسعود اطیابی، 1397
حمال طلا:تورج اصلانی، 1397
شب اول هجده سالگی:حامد تهرانی، 1397
پسرکشی:محمدهادی کریمی، ١٣٩٨
حکم تجدیدنظر:محمدامین کریم‌پور، ١٣٩٩
شیشلیک:محمد حسین مهدویان، ١٣٩٩
غریزه:سیاوش اسعدی، 1400

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

تمامی مجموعه های تلویزیونی با بازیگری ژاله صامتی

یحیی و گلابتون:اصغر آبگون، 1375
سرزمین ملائک:علی غفاری، 1375
کتیبه :ایرج کریمی ؛ 1376
فردا دیر اسـت:حسن فتحی، 1376
مجتمع مسکونی فرخ و فرج:اصغر فرهادی، 1377
فکر پلید:محسن شاه محمدی، 1377
آژانس دوستی:احمد رمضان‌زاده، حمیدرضا صلاحمند،مجید جعفری شیرازی، احمد زینال‌زاده، 1378
این زمینی‌ها:مسعود شاه محمدی، 1378
هتل:مرضیه برومند، 1378
کارآگاه شمسی و دستیارش مادام:مرضیه برومند، 1380
نسیم رؤیا:کاظم بلوچی، 1381
نفس:جلیل سامان، 1396
زیرخاکی:جلیل سامان ؛ 1399
زیرخاکی2 :جلیل سامان ؛ 1400

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

خانم ژاله صامتی چه افتخاراتی دارد؟

برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن از جشن دنیای تصویر برای فیلم درخونگاه ؛1399
برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم شهر برای فیلم در وجه حامل 1398
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «درخونگاه» 1397
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «آخرینبار کی سحر را دیدی؟» 1394
برنده جایزه بهترین کمدین زن از دومین جشنواره سینمای کمدی گل‌آقا برای فیلم «رفیق بد» 1387

 

توهین ژاله صامتی به لهجه در عصر جدید + بیوگرافی ژاله صامتی

ژاله صامتی و افتخارات او

پایان مطلب 

لحجه داشتن بـه معنای آن اسـت کـه شـما از یک زبان بیشتر اگاه هستید و این نباید باعث خجالت و دوری ازآن باشد در پی این حواشی اگر فیلم کامل از این برنامه را ببینید متوجه خواهید شد کـه خانم بازیگر کـه جزوی از داوران اسـت کـه سخنان او بـه جهت نصیحت و راهکار دادن بیان شده اسـت برای دریافت خبر هاي‌ پر حاشیه بیشتر از هنرمندان و چهره ها بـه سایت تالاب مراجعه کنید

جدیدترین مطالب سایت