عوارض تنبیه بدنی کودکان در آینده

عوارض تنبیه بدنی کودکان در آینده

عاقبت کتک زدن کودک 

امروزه به هر نحوی صبر پدر و مادر کمتر شده هست ، و حوصله ي کمتری را خرج کودکانشان میکنند، اما می‌گوییم که کتک زدن کودکان باعث عصبی شدن کودک در آینده میشود .

 

چه احساسی دارید وقتی فرزندتان از مدرسه برمی گردد و از تنبیه بدنی خودش توسط معلم شکایت میکند؟ تنبیه بدنی به هرگونه ضرب و جرح یا رفتار غیرقابل قبول اطلاق می شود!

 

اکنون باید چه کار کنید؟ آیا از این سیستم انضباطی حمایت می کنید یا با دلسوزی و همدردی درمورد اتفاقی که افتاده با فرزندتان حرف می زنید؟ این تجارب بر سلامت روحی کودک تاثیر می گذارد، دوران رویایی کودکی را بر هم میزند و آینده وی را نیز خراب میکند.

 

همگی ما درمورد تنبیه بدنی شدید کودکان در بعضی مدارس یا حتی خانواده‌ها شنیده‌ایم! فقط تصور کنید یک کودک چگونه می تواند با چنین پدر و مادر و معلم سختگیری کنار بیاید!

 

به گزارش تالاب بررسی‌ها نشان میدهد کودکانی که تنبیه بدنی میشوند در دوران بزرگسالی اکثر پرخاش می کنند. آن ها از کتک زدن بعنوان ابزاری برای درس دادن به دیگران بهره گیری میکنند و در نتیجه زندگی مشترک خشونت‌آمیزی خواهند داشت.

 

این کودکان اکثر از سایرین قربانی سوء بهره گیری، جرم و جنایت و خشونت میشوند. شما بعنوان یک پدر یا مادر مسئول باید از عواقب تربیت کودک خود به وسيله تنبیه بدنی آگاه باشید. بنا به عللی که خواهید خواند شما نباید کودک خود را کتک زده یا تنبیه بدنی کنید.

 

فرزند شما نیز در آینده کتک کاری می‌کند

تنبیه بدنی کودک وی را به یک فرد مهاجم تبدیل می کند. تعداد زیادی از مطالعات نشان می دهد بین تنبیه بدنی کودکان و رفتار خشونت‌آمیز و پرخاشگری انها در دوران بزرگسالی ارتباط وجود دارد. اکثر مجرمان افرادي میباشند که در دوران کودکی مورد ارعاب و تنبیه بدنی واقع شده‌اند.

 

این قانون طبیعت هست که کودکان از شیوه‌هاي تربیتی والدین، معلمان و بزرگترهای خود درس می گیرند.

 

کودک رفتارهای منفی را از شما می‌آموزد

کودکان چیزهای زیادی از طبیعت و آدم‌هاي پیرامون خود یاد می گیرند اما باز هم پدر و مادر مهم ترین الگوهای زندگی آن ها میباشند! امروزه والدين آن قدر مشغله کاری دارند که فرصت ندارند وقت خود را با فرزندان‌شان بگذرانند.

 

وقتی پدر یا مادر خسته از سرکار به منزل باز میگردد و می بیند فرزندش هنوز تکالیف مدرسه‌اش را انجام نداده، عصبانی میشود و به شیوه‌هاي انضباطی مثل فریاد کشیدن و کتک زدن او متوسل می شود. اینکار، غلط و ناجوانمردانه هست.

 

کودک روش‌های حل اختلاف را یاد نمی‌گیرد

تنبیه بدنی، حواس تعداد زیادی از کودکان را پرت می کند. به این ترتیب انها دیگر یاد نمیگیرند با شیوه‌هاي اجتماعی قابل قبول اختلاف خود با دیگران را حل کنند. وقتی کودکی تنبیه بدنی می شود، احساساتی مثل خشم، ناامیدی و ترس بر روح و روان او حاکم میشود.

 

ممکن هست او افکار انتقام‌جویانه در سر خود بپروراند و دیگر یاد نگیرد چگونه با موقعیت‌هاي نمونه روبه‌رو شود. او هرگز یاد نمیگیرد در آینده چطور باید از پس یک اتفاق ناگوار بربیاید بنابراين به یک فرد خشن تبدیل می شود.

کودک ممکن هست آسیب ببیند

تنبیه بدنی از بسیاری جهات می تواند خطرناک باشد، مثلا اگر در اثر خشم به صورت او سیلی بزنید ممکن هست برخورد انگشتان شما موجب آسیب‌دیدگی یا خونریزی در صورت او شود. ضربه زدن به نقاط ظریفی از صورت مثل چشم و گوش خیلی خطرناک هست. بعضی از کودکان در اثر تنبیه بدنی دچار آسیب دیدگی اعصاب شده، فلج میشوند یا جان خود را از دست میدهند.

 

کودک ممکن هست فکر کند کتک زدن دیگران کار خوبی هست

تنبیه بدنی کودک این باور غلط را در او ايجاد مي‌كند که برای جلب موافقت دیگران باید انها را کتک بزنید. کودک گمان می کند اجازه دارد با کسانی که از او کوچک‌تر میباشند چنین رفتاری داشته باشد. او از قدرت خود در جهت منفی بهره گیری میکند و در دوران بزرگسالی، نمی تواند از دیگران «نه» بشنود.

 

یا مخالفت انها را تحمل کند. هر گونه مخالفت از جانب همسالان، وی را وادار میکند دست به خشونت بزند و با کتک زدن دیگران کار خود را راه بیندازد. کودکان ممکن هست کتک زدن را بعنوان راهی برای حل مشکل بشناسند.

کودک ممکن هست عزت نفس خود را از دست بدهد

تنبیه بدنی کودکان این پیام منفی قوی را به ذهن آن ها القا می کند. کتک زدن کودکان موجب از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس انها می شود. آن ها خیلی زود به این نتیجه می رسند که هیچ ارزشی ندارند و به درد هیچ کاری نمیخورند!

کودک احساسات منفی خود را سرکوب میکند

خشم، ناامیدی و تمام احساسات منفی که ممکن هست کودک در لحظه تنبیه با آن ها روبه‌رو شود، کم کم زمان در ذهن او جمع میشود. این احساسات ممکن هست روزی مثل گدازه‌هاي آتشفشانی فوران کنند و یاس و ناامیدی برای تمام اعضای خانواده زیان آور هست.

 

باید با روش‌هاي صحیح و مناسب منظور خود را به کودک بفهمانید، بدون این که احساسات وی را جریحه‌دار کنید.

 

کودک از شما فاصله می‌گیرد

تنبیه بدنی به هر شکلی که باشد قطعا بین شما و فرزندتان دیوار و حائل ایجاد میکند. خودمان از کسانی که به نوعی سعی میکنند به ما آسیب برسانند نفرت داریم. به هر حال این طبیعت انسان هست و پدر و مادر باید بدانند تاثیر انضباطی تنبیه بدنی، سطحی و موقتی هست!

 

برای ایجاد یک پیوند دائمی با فرزندتان باید در کنار آموزش نظم و انضباط، به او احترام هم بگذارید. تنبیه بدنی مولد احساس ترس هست و برای همۀ وقت بین والدین و فرزندان فاصله می‌اندازد.

 

تعداد زیادی از والدین اغلب به یاد نمی‌آورند که خودشان در دوران کودکی تا چه اندازه از تنبیه شدن متنفر بوده‌اند. شیوه‌هاي مثبت و متعددی برای نزدیک شدن به کودک و یادآوری اشتباهاتی که مرتکب شده وجود دارد. از کتک زدن کودک هیچ چیز عایدتان نمیشود!

جدیدترین مطالب سایت