با رعایت این موارد والدین خوبی برای فرزندان باشید

با رعایت این موارد والدین خوبی برای فرزندان باشید

تربیت کودکان با روش هایی ساده

تحقیقات زیادی برای تربیت صحیح کودکان انجام شده ولی این یکی از بهترین و ساده‌ترین آموزش هایي می‌باشد کـه تا بـه حال آموزش داده شده و جالب اسـت بدانید بیش از 70 سال تحقیق انجام شده اسـت.

 

بـه گزارش تالاب پس از جنگ جهانی دوم، دانشمندان در بریتانیا مسئولیت فعالیتی عظیم و مهم را بر عهده گرفتند « مطالعه هم گروهی تولد بریتانیایی» و بدین ترتیب هر خانمی کـه دریک دوره زمانی 7روزه درسال 1946 فرزندی بـه دنیا آورده بود را بررسی کردند.

 

نتیجه این پژوهش، حدود 14000 پرسشنامه دقیق همراه با جزئیات کامل از تمامی جنبه هاي‌ تولد در دوره زمانی مذکور بود.

 

پس از یک نسل، آن ها مجددا همین روند را ادامه دادند و نزدیک بـه 70000 کودک را در مدت زمان 70 سال از نظر وضعیت سلامتی، عملکرد تحصیلی و بـه طور کلی موفقیت زیر نظر گرفتند.

 

با رعایت این موارد والدین خوبی برای فرزندان باشید

تنها یک لحظه تصور کنید کـه چه حجمی از اطلاعات ارزشمند بـه این روش تولید شد؟

حال بـه نظرتان ماحصل تلاش هاي‌ فوق چه بوده اسـت؟ هلن پیرسون نویسنده علمی، چندین نتیجه گیری مفید و کاربردی دراین خصوص ارائه داده اسـت.

 

وی در یکی از مجموعه همایش هاي‌ جهانی تد، آنچه را کـه بـه عنوان یک دانشمند و مادر از این مطالعه آموخته بود را بـه اشتراک گذاشت. همچنین یافته هاي‌ او در  کتاب “پروژه زندگی” چاپ شده اسـت.

 

70 سال گرد آوری اطلاعات چه تعریفی از والدین “خوب” دارد؟

هلن پیرسون در بخشی از تجارب خود بـه وارن بافت و “بخت آزمایی تخمدانی” – اصطلاحی کـه توسط بافت استفاده شده اسـت –  اشاره میکند. در واقع بر اساس اصطلاح جالب بخت آزمایی تخمدانی، یا شانس با ما یار اسـت و از والدینی موفق متولد می‌شویم یا خیر.

 

مشخص اسـت کـه چنین فرصتی در اختیار تمامی انسان هاي‌ کره زمین قرار نمی‌گیرد و از این رو بحث “مهارت والدین در پرورش کودک” بـه میان خواهد آمد. مطالعات هم گروهی حاکی از ان هستند کـه یک فاکتور بسیار مهم در تربیت مناسب فرزندان وجوددارد و این عامل چیزی نیست جز “والدین خوب”.

 

محققان سعی کردند با بررسی کودکان متولد شده تحت شرایط دشوار «چه از نظر حمایت روانی و چه اقتصادی» هم در بدو تولد و هم در سنین بالاتر، موثرترین رفتارهای تربیتی والدین بر موفقیت فرزندان را ردیابی کنند.

 

خوشبختانه طی پژوهش هاي‌ گسترده صورت گرفته، مشخص شد کـه این رفتارها برای هر خانواده اي بـه سهولت قابل اجرا هستند و هیچ نیازی بـه شرایط خاص وجود نخواهد داشت.

با رعایت این موارد والدین خوبی برای فرزندان باشید

یک پدر و مادر خوب؛ بسیار آسان تر از آنچه تصور میکنید

پیرسون در ادامه مباحث خود، بـه یک لیست از رفتارهای تربیتی والدین اشاره کرده اسـت کـه طبق مطالعات انجام شده با التیام وضعیت زندگی گروه کودکان پر ریسک همراه بوده اند.

 

البته دانشمندان نمیتوانند با 100 درصد خاطرجمعی، مداخلاتی کـه در ادامه اشاره میشوند را برای بروز نتایج بهتر تضمین کنند. با این حال راهکارهای بسیار ساده اي کـه ارائه خواهند شد، تا اندازه زیادی قادر بـه هدایت کودکان در مسیر موفقیت و سلامت روانی هستند «این موارد ساده را نادیده نگیرید، دهها سال تحقیق علمی دانشمندان پشت آنهاست».

 

با رعایت این موارد والدین خوبی برای فرزندان باشید

هفت مورد از کارهایی کـه والدین باید انجام دهند:

 

پدر و مادر خوبی هستید اگر:

1- بـه صحبت ها و نظرات فرزند خود گوش دهید

2- نشان دهید کـه در مورد آینده خود و فرزندتان رویا پردازی میکنید

3- از نظر عاطفی با فرزندتان صمیمی و گرم باشید

4- سعی کنید اولین آموزش هاي‌ حروف و اعداد را هرچند در حد جزئی، خودتان انجام دهید

5- انها را بـه گشت و گذارهای برون شهری برده و بـه عنوان یک الگوی ماجراجو برای کودک عمل کنید

6- هر شب برایشان کتاب بخوانید و این عادت را در انها نهادینه کنید

7- یک برنامه خواب شبانه مشخص برای فرزندتان ترتیب دهید.

 

شاید تعجب کنید کـه نتایج بـه دست آمده از مطالعه اي 70 ساله، تنها شامل همین توصیه هاي‌ ساده و قابل دسترسی اسـت. اما باید توجه داشت کـه عوامل عنوان شده در کمال سهولت، مورد بی توجهی شمار زیادی از والدین قرار میگیرند.

 

هرچند کـه پیشرفت هاي‌ امروزی در زمینه هاي‌ مختلف شرایط زندگی را تا اندازه زیادی تسهیل کرده اند، اما مدرنیته گاهی اوقات منجر بـه فراموش شدن قدرت شگفت انگيز والدین نیز میشود.

از طرفی مشغله هاي‌ زندگی امروزی، مفهوم “کیفیت زمان” را مطرح ساخته اسـت. والدین اغلب بـه دنبال راهی برای افزایش کیفیت اوقاتی هستند کـه درکنار فرزند خود سپری میکنند.

 

همین هدف گذاری باعث شده کـه زمان مورد نظر با طیف متنوعی از فعالیت هاي‌ مختلف پر شود کـه طبق معمول نیز امکان انجام همه ی انها وجود ندارد. این در حالی اسـت کـه علم چیز دیگری را توصیه می‌کند: زمان بهینه و باکیفیت بـه معنای تجربه تفریحات گوناگون نیست، بلکه تنها کافیست یک شنونده خوب برای کودک خود باشید و بـه او توجه کنید.

 

پیرسون نیز خودرا از این قاعده بسیار مهم مستثنی نمیداند. وی نیز درست مانند شمار زیادی از خانواده ها، بـه علت حجم کاری بالا فرصت چندانی برای یک گفت و گوی سازنده با سه فرزند پسر خودرا نداشته اسـت.

 

با این حال پس از شروع بـه نوشتن در مورد مطالعات هم گروهی، پیرسون هر شب حداقل 15 دقیقه از زمان خودرا صرف صحبت با فرزندانش میکند و هیچ اتفاقی نیز مانع ان نخواهد شد.

 

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما والدین عزیز قرار گرفته باشد ؛ شما می توانید از دیگر مقالات مهم درباره تربیت کودک و فرزندان در زیر استفاده نمایید.

 

منبع : savadezendegi.com

جدیدترین مطالب سایت