چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

برنامه مطالعه یک برنامه سازمان یافته اسـت کـه زمان مطالعه و اهداف یادگیری را مشخص می کند. درست مانند برنامه هاي‌ کاری یا مدرسه، دانشجویان باید برنامه اي ایجاد کنند کـه هر هفته زمان اختصاصی را برای مطالعه درنظر بگیرد. این برنامه باید شامل تاریخ آزمون‌ها و امتحانات و همچنین مهلت‌هاي‌ ارسال مقالات و پروژه‌ها باشد.

 

چرا به برنامه مطالعاتی نیاز دارم؟

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

برنامه مطالعاتی راهی موثر برای کمک بـه شـما در مسیر تحصیلات دانشگاهی اسـت و شـما را در قبال نتایج یادگیری خود مسئول میداند.

 

مدیریت زمان می تواند چالش برانگیز باشد. علاوه بر کلاس هاي‌ خود، احتمالاً تعهدات دیگری مانند فعالیت هاي‌ فوق برنامه، کار و مشارکت هاي‌ اجتماعی دارید. ایجاد یک برنامه مطالعه بـه شـما این امکان را می دهد کـه ببینید وقت خودرا چگونه می گذرانید، و تضمین می کند کـه زمان کافی را در خارج از کلاس برای تکمیل تکالیف، مطالعه برای آزمون ها، و مرور و حفظ اطلاعاتی کـه در حال یادگیری هستید اختصاص می دهید.

 

برنامه هاي‌ تحصیلی بـه ویژه برای دانشجویان آنلاین مهم اسـت، زیرا شـما نیاز بـه نظم و انضباط و عزم راسخ دارید تا تحصیلات خودرا بدون یادآوری مداوم یک مربی تکمیل کنید.

 

بیشتر بخوانید: نکاتی مهم برای موفقیت در کنکور سراسری

 

6 نکته برای ایجاد یک برنامه مطالعه

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

درک این نکته مهم اسـت کـه هیچ راه “درستی” برای تهیه یک برنامه مطالعه وجود ندارد. برنامه مطالعه شـما بر اساس نیازهای خاص، کلاس ها و سبک یادگیری شـما شخصی سازی می شود. دستورالعمل هاي‌ زیر را برای شروع ایجاد برنامه مطالعاتی خود دنبال نمایید:

 

1. عادات مطالعه فعلی و سبک یادگیری خودرا تجزیه و تحلیل کنید چرا کـه بـه این فکر کنید کـه چه چیزی برای شـما مفید اسـت و چه چیزی برای شـما مفید نیست. آیا می توانید هفته اي یک یا دو بار برای مدت طولانی مطالعه کنید یا اگر شبانه سی دقیقه مطالعه کنید موثرتر اسـت؟ آیا در زمان خاصی از روز بازدهی بیشتری دارید؟ اگر بلافاصله بعد از کلاس یک موضوع را مطالعه کنید، مطالب را بهتر حفظ می کنید یا ابتدا نیاز بـه استراحت دارید؟

 

2. برنامه فعلی و مدیریت زمان خودرا ارزیابی کنید چرا کـه از یک تقویم دیجیتال یا کاغذی برای پیش گیری از تمام تعهدات خود از جمله کلاس ها، کار و فعالیت هاي‌ فوق برنامه استفاده کنید. این بـه شـما امکان می دهد ببینید چه مقدار از زمان شـما قبلا صحبت شده اسـت و چه زمانی برای مطالعه در معرض دارید.

 

اگر برنامه شـما فضای کمی برای مطالعه باقی می گذارد، ممکن اسـت لازم باشد ارزیابی کنید کـه چه چیزی را می توانید کاهش دهید، یا این کـه چگونه می توانید برنامه خودرا تغییر دهید تا زمان بازتری برای مطالعه داشته باشید.

 

3. برنامه ریزی کنید کـه برای هر کلاس چقدر زمان برای مطالعه نیاز دارید چرا کـه برای سال‌ها، قانون پذیرفته شده این بوده اسـت کـه برای هر یک ساعت از زمان کلاس باید دو ساعت مطالعه کنید، بـه این معنی کـه اگر 15 ساعت معمولی می گذرانید. ترم اعتباری، شـما 30 ساعت در هفته را در خارج از کلاس صرف مطالعه خواهید کرد. سوالی در مورد کارایی این نسبت وجوددارد، بـه ویژه با توجه بـه فناوری جدید کـه باعث سرعت بخشیدن بـه تحقیق و نوشتن می شود.

 

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

در ابتدای هر ترم، مربیان شـما برنامه هاي‌ درسی را برای کلاس هایي کـه شرکت می کنید بـه شـما می‌دهند. برنامه هاي‌ درسی طبق معمولً تاریخ هر آزمون یا پروژه اصلی را شامل می شود. میتوانید از این‌ها بـه عنوان راهنما برای ارزیابی زمان اختصاص دادن بـه هر کلاس استفاده کنید، زیرا ممکن اسـت برخی دوره‌ها فشرده‌تر از بقیه باشند. همچنین بـه شـما کمک می کند جلسات مطالعه خودرا برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید کـه زمان کافی برای انجام تمام تکالیف خود و آماده شدن برای امتحانات دارید.

 

4. برنامه‌ریزی کنید چرا کـه اکنون کـه متوجه شدید چقدر زمان برای مطالعه نیاز دارید و چقدر زمان در معرض دارید، میتوانید جلسات مطالعه خودرا برنامه‌ریزی کنید. جلسات مطالعه خودرا مانند هر تعهد دیگری بـه تقویم خود اضافه کنید. این تضمین می کند کـه بـه یاد داشته باشید این زمانی اسـت کـه بـه طور خاص برای مطالعه درنظر گرفته شده اسـت.

 

برای خاطرجمعی از این کـه زمان کافی را بـه هر موضوع اختصاص میدهید، برنامه‌ریزی کنید کـه در چه روزی مطالعه خواهید کرد. بـه عنوان مثال، دوشنبه ها و پنجشنبه ها را میتوان بـه ریاضی اختصاص داد، در حالی کـه سه شنبه ها و جمعه ها را می‌توان بـه زبان انگلیسی اختصاص داد.

 

اگر برنامه شـما شلوغ اسـت، ممکن اسـت وادار باشید تا حدودی در یافتن زمان برای مطالعه انعطاف پذیر و خلاق باشید. بـه عنوان مثال، اگر با وسایل نقلیه عمومی بـه مدرسه رفت و آمد می کنید، می توانید از ان زمان برای مطالعه استفاده کنید. یا شاید شغل شـما بـه شـما اجازه می دهد زمانی کـه مشغول نیستید مطالعه کنید.

 

5.  تقویم هفتگی خودرا ارزیابی کنید چرا کـه شناسایی اهداف یادگیری خود برای هر کلاس بـه شـما کمک می کند تا تعیین کنید چقدر زمان برای مطالعه نیاز دارید. در ابتدای ترم، بـه انچه میخواهید در هر کلاس انجام دهید فکر کنید. شاید بخواهید بر مهارت خاصی مسلط شوید یا نمره خودرا ارتقا دهید. این ها اهداف کلی هستند کـه بـه شـما در ایجاد انگیزه در طول دوره کمک می کنند.

 

سپس، در ابتدای هر هفته، مشخص کنید کـه چراباید مطالعه کنید ودر هر جلسه مطالعه قصد دارید چه کارهایی را انجام دهید. آیا برای یک امتحان بزرگ آماده می‌شوید؟ آیا برگه اي وجوددارد؟ آیا می توانید یک فصل را برای آمادگی برای چند کلاس بعدی بخوانید؟ برنامه مطالعه خودرا درصورت لزوم تنظیم کنید تا بـه اهداف هفتگی خود برسید و از هر جلسه مطالعه بیشترین بهره را ببرید.

 

در حالی کـه وسوسه انگیز اسـت کـه از جلسه مطالعه خود صرف نظر کنید، زمانی کـه آزمونی در راه نیست، زمان آماده سازی آزمون آینده خودرا با مطالعه پیش رو و آماده شدن برای سخنرانی کاهش خواهید داد.

 

6. بـه برنامه خود پایبند باشید چرا کـه یک برنامه مطالعه زمانی بهترین نتیجه را دارد کـه بـه طور مداوم دنبال شود. شـما باید سعی کنید یک برنامه مطالعاتی ایجاد کنید کـه بتوانید در طول هر ترم از ان پیروی کنید. زمانی کـه هر ترم کلاس خودرا تغییر می دهید، باید برنامه خودرا درصورت لزوم تنظیم کنید. بـه یاد داشته باشید، مهم ترین چیز این اسـت کـه بـه برنامه خود پایبند باشید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه در امتحانات درسی موفق شویم ؟

 

4 راهکار برای پایبندی به برنامه مطالعه

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

1. به یاد داشته باشید که استراحت کنید

اگر برنامه شـما شامل جلسات مطالعه طولانی و چند ساعته اسـت، حتما هر چند وقت یک‌بار استراحت هاي‌ کوتاهی برای کشش، آبرسانی و استراحت ذهن خود داشته باشید. اینکار مغز شـما را شاداب نگه می دارد و بـه شـما کمک می کند کـه احساس خستگی نکنید

 

2. برای سایر فعالیت ها زمان برنامه ریزی کنید

با دستیابی بـه یک برنامه متعادل، ذهن شـما در زمان اختصاص یافته بـه مطالعه پذیرای بیشتری خواهد بود. اگر چندین روز طولانی را برای مطالعه متوالی برنامه ریزی کنید، مایوس میشوید و وسوسه میشوید کـه ان را رها کنید. توصیه می شود برای فعالیت هاي‌ غیر آکادمیک، مانند ورزش، سرگرمی ها و رفت و آمد با دانش آموزان دیگر، زمانی را درنظر بگیرید.

 

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

 

3. مسئولیت پذیری را حفظ کنید

عده اي از دانش آموزان مطالعه با یک شریک را مفید می‌دانند، زیرا مسئولیت پذیری و همچنین فرصت هایي برای بحث و همکاری فراهم می کند. هنگام ایجاد برنامه مطالعه خود، با سایر همکلاسی هاي‌ خود بررسی کنید تا مشخص کنید آیا می توانید جلسات مطالعه را هماهنگ کنید یا خیر. با این حال، اگر زمانی کـه در اطراف دیگران هستید بیشتر از مطالعه تمایل بـه رفت و آمد دارید، بـه یک برنامه مطالعه مستقل پایبند باشید. اگر شریک تحصیلی دارید، مطمئن شوید کـه او کسی اسـت کـه احتمالاً با او کار می کنید.

 

4. برنامه مطالعه خود را ارزیابی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید

برنامه مطالعه شـما بـه شـما کمک می کند تا کارآمدتر و کارآمدتر باشید. اگر متوجه شدید کـه کار نمی‌کند، ناامید نشوید. اشکالی ندارد کـه تغییرات را ایجاد کنید زیرا متوجه می‌شوید چه چیزی برای شـما بهتر اسـت.

 

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان تمرین سازماندهی و برنامه ریزی زمان برای انجام تعهدات و انجام وظایف اسـت. چه دانشجوی سال اول باشید کـه برای نخستین بار برنامه خودرا ایجاد می کند، یا یک یادگیرنده بزرگسال کـه درگیر وظایف کاری و خانوادگی اسـت، مدیریت زمان موثر برای موفقیت شـما در دانشگاه ضروری اسـت. با این حال، تعداد زیادی از افراد با مدیریت زمان مشکل دارند. این فصل استراتژی هایي برای مدیریت زمان و گنجاندن مطالعه در سایر تعهدات مدرسه و زندگی شـما ارائه می دهد.

 

چرا مدیریت زمان مهم است؟

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

بـه عنوان یک دانشجو، باید زمان قابل توجهی را بـه حضور در کلاس، مطالعه و انجام تکالیف اختصاص دهید، اما احتمالاً تعهدات شخصی مانند کار، خانواده و دوستان نیز دارید کـه باید درنظر بگیرید.

 

در حالی کـه ممکن اسـت وسوسه انگیز باشد کـه تمام فعالیت هاي‌ دیگر را بـه نفع درس خواندن کنار بگذارید، و مطمئناً مواقعی وجوددارد کـه وادار شوید برای انجام یک تکلیف مدرسه از یک شیفت کاری یا رویداد اجتماعی چشم پوشی کنید، ایجاد تعادل سالم در زندگی مدرسه برای شـما بسیار مهم اسـت. موفقیت بلند مدت و کیفیت زندگی در دانشگاه. نادیده گرفتن روابط، علایق شخصی و مراقبت از خود دستوری برای فرسودگی شغلی اسـت.

 

مدیریت زمان همه ی چیز در مورد سازماندهی زندگی شماست تا بتوانید تعادل مطلوبی بین مدرسه و زندگی داشته باشید. اگر برای آزمون‌ها و ضرب‌الاجل‌هاي‌ پروژه آماده هستید، وادار نخواهید بود کـه برای گرفتن یک شب تمام وقت با دوستانتان بگذرید، و اگر می دانید تعهدات زندگیتان چه زمانی اسـت، لازم نیست در عروسی پسر عمویتان مطالعه کنید.

 

8 نکته برای مدیریت خوب زمان

نکات زیر را برای شروع توسعه مهارت هاي‌ مدیریت زمان خوب دنبال نمایید!

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

 

1. یک برنامه دقیق برای مدرسه و تعهدات زندگی داشته باشید

همان طور کـه دربخش آخر بحث شد، داشتن یک برنامه مطالعه دقیق برای اختصاص زمان بـه مطالعه کلیدی اسـت. بخشی از ایجاد طرح مطالعه، ترسیم تاریخ هاي‌ مهم برای کار مدرسه، مانند آزمون ها، امتحانات، و سررسید پروژه ها اسـت. اینکار را در ابتدای هر ترم انجام دهید. هر مدرس دوره باید یک برنامه درسی با جزئیات تمام این اطلاعات در چند روز اول کلاس بـه شـما ارائه دهد.

 

همچنین باید تعهدات زندگی مانند ضرب الاجل کاری و رویداد های اجتماعی را دراین تقویم بگنجانید. این برنامه ریزی بلندمدت ممکن اسـت سخت بـه نظر برسد، اما زمانی کـه تکالیف یا تعهدات مخفیانه اي بر دوش شـما نیست، در زمان و استرس شـما صرفه جویی می کند.

 

2. برنامه مطالعه خود را بنویسید

بـه جای این کـه صرفاً جلسات مطالعه را در ذهن خود برنامه ریزی کنید، آن ها را در تقویم خود بگنجانید تا هر بار کـه بـه ان نگاه می کنید بـه شـما یادآوری شود. اگر بـه وضوح در تقویم شـما مشخص شده باشد، احتمال بیشتری وجوددارد کـه برنامه مطالعه خودرا دنبال نمایید.

 

اگر از یک برنامه تقویم استفاده می کنید، یادآوری هایي را برای آنچه کـه باید مطالعه کنید و چه زمانی انجام دهید تنظیم کنید. ایجاد یک برنامه و پایبندی بـه ان بـه شـما این امکان را می دهد تا یک روال را ایجاد کنید کـه بتوانید بـه اسانی ان را دنبال نمایید.

 

3. تکالیف خود را اولویت بندی کنید

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

هنگامی کـه شـما در حال انجام تعداد زیادی از وظایف هستید، مانند اکثر دانشجویان، اولویت بندی بسیار مهم اسـت.دشما می توانید بر اساس فوریت تکالیف اولویت بندی کنید چرا کـه خواندن فصلی کـه فردا در کلاس بحث می شود باید اولویت بیشتری نسبت بـه مطالعه میان ترم در دوهفته داشته باشد. اما مطمئن شوید کـه چیزها را بیش از حد اولویت بندی نکنید چرا کـه هدف از برنامه مطالعه این اسـت کـه از بـه تعویق انداختن مطالعه و تکالیف تا آخرین لحظه خودداری کنید.

 

روش دیگر برای اولویت بندی، ارزیابی دشواری موضوع یا تکلیف اسـت. ممکن اسـت بخواهید زمان بیشتری را بـه مطالعه دروسی اختصاص دهید کـه برای شـما جدید اسـت یا آنهایی کـه نمره شـما در انها نیاز بـه پیشرفت دارد. همچنین، بـه یاد داشته باشید کـه ابتدا موضوعات سخت تر را مطالعه کنید تا با ذهنی تازه بـه آن ها بپردازید.

 

هر راهی کـه تصمیم بـه اولویت بندی دارید، وظایف خودرا بـه ترتیبی کـه قصد دارید انجام دهید، یادداشت کنید. این نه تنها یادآوری بصری از انچه قصد دارید انجام دهید را ارائه می دهد، بلکه حذف موارد از چک فهرست شـما می تواند انگیزه شـما را افزایش دهد.

 

4. تکالیف بزرگ را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید

چند چیز می تواند وحشتناک تر از انجام یک تکلیف بزرگ، مانند یک مقاله ترم، یک‌باره باشد. با تقسیم کار بـه کارهای کوچک تر و قابل مدیریت تر، از این امر اجتناب کنید. بـه عنوان مثال، اگر در حال نوشتن یک مقاله ترمی هستید، مراحل می تواند بـه صورت زیر باشد:

 

انجام تحقیق و یادداشت برداری

نوشتن طرح کلی

نوشتن مقدمه و بیانیه پایان نامه

نوشتن بدنه

نوشتن نتیجه

بازنگری

 

این وظایف را می‌توان در طول چند روز یا چند هفته پخش کرد، بنابر این شـما درست قبل از موعد مقاله در مقابل یک صفحه خالی ننشینید.

 

5. در مورد اینکه تکالیف چقدر زمان می برد واقع بین باشید

بخش بزرگی از مدیریت زمان این اسـت کـه بفهمید چقدر طول میکشد تا وظایف را کامل کنید. معمول اسـت کـه افراد چقدر زمان لازم برای انجام یک کار را دستکم میگیرند «پدیده اي بـه نام “اشتباه برنامه ریزی”»؛ بنابر این سعی کنید با استفاده از تکنیک هاي‌ مختلف ردیابی زمان از این دام جلوگیري کنید و با خودتان در مورد بهره وری خود صادق باشید.

 

6. از حواس پرتی و اتلاف وقت خودداری کنید

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟

حواس پرتی و بی نظمی می تواند بـه طور قابل توجهی مهارت هاي‌ مدیریت زمان شـما را تضعیف کند. اگر سی دقیقه را صرف بررسی ایمیل خود، پاسخ دادن بـه متن ها یا مرور شبکه هاي‌ اجتماعی کنید، یک ساعت مطالعه تقریبا بـه همان اندازه مؤثر نیست. حواس پرتی را تا حد امکان کاهش دهید:

 

پیدا کردن یک مکان آرام و خصوصی برای مطالعه

از هم اتاقی ها بخواهید هنگام مطالعه حرف شـما را قطع نکنند

تلفن خودرا در حالت بی‌صدا قرار دهید و ان را از دید خارج کنید

استفاده از برنامه‌هایي کـه رسانه‌هاي‌ اجتماعی، پیام‌ها و سایر عوامل حواس‌پرتی را در تلفن یا رایانه مسدود می کنند

 

منظم ماندن همچنین بـه شـما کمک می کند تا از هدر دادن زمان ارزشمند خود پیشگیری کنید. از آنجایی کـه هم زمان در چندین کلاس ثبت نام خواهید کرد، مهم اسـت کـه مطالب مطالعه خودرا بـه روشی آسان تنظیم کنید. یک روش سازمانی کـه برای شـما کار می کند پیدا کنید، مانند استفاده از یک کلاسور یا پوشه جداگانه برای هر کلاس.

 

همچنین، هنگام رفتن بـه یک جلسه مطالعه، مطمئن شوید کـه هر چیزی کـه نیاز دارید، دارید. شـما نمی‌خواهید جلسه مطالعه خودرا با جستجوی اتاق خود برای فلش کارت یا یادداشت قطع کنید. اگر در دوره‌هاي‌ آنلاین شرکت میکنید، یاد بگیرید کـه چگونه فایل‌ها را بـه کارآمدترین شکل ممکن سازماندهی کنید تا از تلف وقت در جستجوی هارد دیسک خود برای مطالب درسی جلوگیري کنید.

 

7. چندوظیفه ای را به حداقل برسانید

وقتی چندین کار برای انجام دادن دارید، میتواند وسوسه‌انگیز باشد کـه سعی کنید همه ی آن ها را بـه طور هم زمان انجام دهید، در تمرینی کـه بـه عنوان چند وظیفه‌اي شناخته می شود. با این حال، شواهدی وجوددارد کـه نشان می دهد انجام چند کار در واقع می تواند بهره‌وری انسان‌ها را کاهش دهد و حفظ مطالب دانش‌آموزان را کاهش می دهد و بر نمرات انها تأثیر منفی می گذارد.

 

با تمرکز بر یک موضوع یا تکلیف در هر زمان، از جلسات مطالعه خود نهایت استفاده را ببرید. این بـه شـما کمک میکند کارها را سریع‌تر بـه اتمام برسانید، کیفیت کارتان را التیام ببخشید و خاطرجمعی حاصل کنید کـه مطالب بیشتری را کـه مطالعه کرده اید حفظ می کنید.

 

8. به خودتان پاداش دهید

هدف مدیریت زمان این اسـت کـه خاطرجمعی حاصل شود کـه نیازی نیست هر لحظه بیداری را صرف مطالعه یا انجام تکالیف کنید. زمانی کـه بـه خود برای دستیابی بـه اهداف تحصیلی خود پاداش می دهید، آسان تر در مسیر باقی بمانید و بـه برنامه مطالعه خود پایبند باشید. این می تواند بـه معنای پیاده روی کوتاه باشد تا یک جلسه مطالعه را از بین ببرید، یا بعد از اتمام یک پروژه بزرگ با یک فیلم از خودتان پذیرایی کنید. زمانی را برای تمرین خودمراقبتی اختصاص دهید، چه خوردن یک وعده غذایی سالم، مدیتیشن برای چند دقیقه در روز، یا خواب کامل شبانه.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای کاربردی برای ایجاد بهترین برنامه ریزی روزانه

 

ابزارهای اهرمی برای ایجاد یک طرح مطالعه

اگر نگه داشتن برنامه کاغذ و قلم برای شـما مفید نیست، راه هاي‌ دیگری را برای ادامه تحصیل خود درنظر بگیرید. از یک برنامه تقویم استفاده کنید و زمانی کـه زمان شروع و پایان جلسه مطالعه اسـت یادآوری تنظیم کنید. همچنین تعدادی برنامه برنامه ریز مطالعه مانند My Study Planner و myHomework وجوددارد کـه می تواند بـه شـما در مدیریت برنامه هاي‌ مطالعه کمک کند.

جدیدترین مطالب سایت