در شب اول زفاف با همسر خود چه کار کنیم ؟

در شب اول زفاف با همسر خود چه کار کنیم ؟

در شب اول زفاف چه کاری را انجام دهیم ؟ 

از اکثر امام ها نقل قول شده هست که گذشته از ارتباط جنسی وضو بگیرید و برترین ها را آرزو کنید .

 

شب عروسی «زفاف» اولین شب شروع زندگی مشترک و یکی از شب هاي بسیار مبارک هست . مبارکی آن از این جهت هست که در روایت آمده مؤمن با ازدواج و عروسی کردن نیمی از ایمانش تکمیل می‌شود.

 

به همین جهت در منابع اسلامی آداب فراوانی برای آن ذکر شده هست. در این شب دعا مستجاب هست و فرشتگان رحمت خدا را برای عروس و داماد نازل می‌کنند.

 

از آموزه هاي دینی به دست می‌آید، همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزه جنسی از این راه عبادت محسوب می‌شود و حتی در روایتی آمده هست اگر کسی عمل نزدیکی با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد ، به یکی از سنت هاي پیامبران«ص» عمل کرده هست.

 

نکاتی که در اینجا باید بر آن تأکید کرد این هست که :

1- در انسان برخلاف سایر جانداران، کیفیت همبستر شدن و انجام رفتار جنسی با همسر غریزی نیست ، بلکه آموختنی هست و باید روش صحیح آن را یاد گرفت، البته اصل وجود غریزه جنسی غریزی و فطری هست.

 

به همین علت یکی از ضروریات برای هر پسر و دختر جوان که تصمیم بر ازدواج دارند، این هست که دانستنی هاي لازم برای اینکار را یاد بگیرند.

در شب اول زفاف با همسر خود چه کار کنیم ؟

این دانستنی ها شامل:

مقدمات همبستر شدن، شناخت نیازهای عاطفی یکدیگر در هنگام آمیزش و رعایت آن، شناخت راه هاي گوناگون همبستر شدن، آگاهی از راه هاي پیشگیري از بارداری، تنظیم خانواده، آگاهی از احکام شرعی آن اعم از زمان و مکان آمیزش و مسائل دیگر آن مانند

 

غسل و امثال آن، رعایت بهداشت ظاهری مانند مسواک زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهی از نکات بهداشتی آمیزش و رعایت آن، آگاهی ضمنی از اختلال هاي جنسی که در صورت وقوع، سریعا برای معالجه اقدام کنند

 

و صدها نکته ریز و درشت که بیان آن ها در اینجا مقدرو نیست و برای فراگیری آن لازم هست به کتاب هاي مفیدی که در این اساس تألیف شده مراجعه شود.

 

2- رسیدن زن و شوهر به بحبوحه لذت جنسی «ارگاسم» ، یکی از علائم انجام شدن موفقیت آمیز آمیزش جنسی هست. اما با تأسف باید بگوییم تعداد زیادی از همسران به دلایل گوناگون که مهم ترین آن عدم آگاهی هست، از انجام رضایت بخش این عمل ناتوانند و به همین جهت به مشکلات زیادی اعم از جسمی و روانی مبتلا می‌شوند.

 

حتی طبق آماری که روان شناسان و کارشناسان امور خانواده ارائه کرده اند بیش از 75 درصد از عوامل اختلاف هاي خانوادگی ریشه در این موضوع دارد. حتی شیخ اجل سعدی در گلستان درضمن داستانی میگوید:

در شب اول زفاف با همسر خود چه کار کنیم ؟

زن کز بر مرد بی رضا برخیزد

زان منزل و زان سرا بلا برخیزد

 

3- در رسیدن به بحبوحه لذت جنسی، که علامت آن انزال در زن و مرد هست، بین زن و مرد تفاوت وجود دارد و معمولا مرد بسیار زودتر از زن به این مرحله میرسد. به همین خاطر تعداد زیادی از مردان وقتی به ارگاسم میرسند ، دست از کار می‌کشند؛ در حالی‌که هنوز همسرشان به ارگاسم نرسیده هست.

 

رها کردن زن دراین حالت باعث می‌شود مشکلات جسمی زیادی از جمله ایجاد درد در ناحیه کمر و شکم برایش به وجود آید. پس لازم هست مرد به این نکته دقت کند و گذشته از آمیزش، همسرش را با تحریک نقاط حساس زن ، وی را برای اینکار آماده کند.

 

در روایات فراوانی این موضوع مهم بیان شده و تصریح میکند یکی از آداب همبستر شدن با همسر ، ملاعبه یعنی تحریک زن از طریق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن و … هست . حتی در حدیثی آمده هست مردی که گذشته از نزدیکی با همسرش ملاعبه کند، مورد نظر و لطف و رحمت ویژه خدا قرار میگیرد.

 

آداب روابط زناشویی زن و مرد دو قسم است:

 

الف – آداب شب زفاف که عبارت هست از :

1- ابتدا عروس و داماد وضو بگیرند.

2- تکبیر گفتن در این شب ؛

برخلاف مراسم جاهلیت – که متأسفانه عده‏اي در عصر ما به بعضی از انها گرفتاراند و شب زفاف را به بی عفتی و بی غیرتی و گناه تبدیل میگذرانند – در اسلام ، اولین حرکت سازنده زندگی مشترک ، با شعار «تکبیر» آغاز میگردد .

 

3- خواندن دو رکعت نماز ؛

خواندن این نماز با حال خضوع و خشوع و دعای ذیل در سرنوشت عروس و داماد بسیار مؤثر هست: «اللهم ارزقنی الفتها و ودّها و رضاها بی و ارضنی بها و اجمع بیننا باحسن اجتماعٍ و انفس ائتلاف فانّک تحب الحلال و تکره الحرام؛ خدایا الفت و مودت و رضایت زن را نسبت به من و رضایت مرا نسبت به او، بر من ارزانی دار و میان ما را به برترین وجه مجتمع نما و نیکوترین الفت را به ما عطا کن، همانا تو حلال را دوست می داری و حرام را زشت می شماری».

 

4- خواندن دعا و نیایش، که بعد از خواندن نماز زفاف صورت میگیرد.

 

5- دست گذاشتن داماد بر پیشانی عروس ؛

پس از ورود عروس به حجله ، داماد در حالیکه رو به قبله می‌ایستد، دست خویش را بر پیشانی عروس بگذارد و برای خود و عروس و اولاد آینده‏شان ، چنین دعا کن: «اللهم بامانتک اخذتها و بکلماتک استحللت فرجها، فان قضیت لي منها ولدا فاجعله مسلما سویّا ولا تجعله شرک شیطان؛ خدایا این زن را به امانت از تو گرفتم و با کلمات تو وی را حلال کردم، اگر از این زن فرزندی برای من مقرر فرمودی وی را پربرکت و پارسا قرار ده و برای شیطان در او بهره‏اي قرار مده».

 

ب – آداب عمومی « مستحبات» زناشویی:

 

1- گرفتن وضو
2- گفتن بسم اللّه‏
3- در هنگام جماع تعجیل نکند و زن را برای آن آماده کند تا او هم کاملاً لذت ببرد.
4- جماع در شب‏هاي دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه یا جمعه باشد.
5- هنگام جماع با زن ملاعبه و بازی کند تا او کاملاً آماده شود.
6- جماع را وقتی انجام دهد که زن میل دارد.
7- بهتر هست نزدیکی در اول شب نباشد ، بلکه ساعاتی بعد از خوردن شام باشد ، زیرا معده پر هست و نزدیکی

 

موجب قولنج و فلج و چکیدن بول و فتق و ضعف بینایی و بعضی مریضی هاي دیگر می‌شود.

 

امام رضا«ع» فرمود این عمل را در آخر شب انجام دهید. زیرا برای بدن صالح تر و مایه امید بیش تر و ذکاوت بیش تر برای فرزند کهبه جهان می‌آید ، می باشد. «سفینه البحار ، ج 1، ص 181»

جدیدترین مطالب سایت