دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

مجموعه : دعاها
دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعای تحویل سال نو

دعای خاص برای سال تحویل و آغاز سال جدید را در سایت سرگرمی و آموزشی تالاب بخوانید. بهترین دعاهای تحویل سال نو کدام اند؟ در لحظه سال نو بهتر است چه دعایی کنیم تا سال بهتری داشته باشیم؟

 

الحمدلله رسم زیبایی برای لحظه تحویل سال در بین ما رواج داره و اون به زبان آوردن اسماء مبارکه خداوند و دعا برای بهتر شدن حالمون در این لحظه است. انشاالله خداوند این دعای زیبا رو در حق همه ما اجابت بفرماید

 

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

تنها چند ساعت به
آغاز سال جدید
برایتان
12 ماه عشق
52 هفته آسایش
365 روز خوشبختی
8760 ساعت سلامتی
آرزومندم

 

مجله تالاب : لحظه تحویل سال، لحظه ای است که طبیعت از نو زنده میشود و به این رسم، ما هم ظاهر خود و خانه خودمان را نو میکنیم در این لحظه می توانیم علاوه بر نو شدن درون مان، با دعاهایی از خداوند هم کمک بخواهیم تا سال بهتری را برای سرنوشت ما رقم بزند. با پارس ناز همراه باشید.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعای تحویل سال نو با معنی

در غیر کتب مشهوره روایت کرده ‏اند که در وقت تحویل سال نو، این دعا را بسیار بخوانند و بعضی سیصد و شصت و شش مرتبه گفته ‏اند:

 

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ‏؛

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعا برای آخر سال

 

ای دگرگون کنندۀ قلب‌ها و چشم‌ها

ای گرداننده و تنظیم کنندۀ روزها و شب‌ها

ای تغییر دهندۀ حال انسان و طبیعت

حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما

 

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»

قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر ان شده است. قلب سرچشمه تمامی جوشش‌های و خیزش‌های وجود آدمی است.

 

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»

انسان به تصریح قرآنی،‌ جانشین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله ان؛ به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت میپردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

 

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»

«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این صیرورت و تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعا برای سال نو

 

عید از عود گرفته شده و در لغت به معنای بازگشتن است. دگرگونی سال جدید و بازگشت بهار نو و نوروز، عیدهایی چون عید فطر را تداعی می‌کند . مسلمان روزه دار پس از یک ماه عبادت روزی را که غبار از فطرت توحیدی اش زدوده شده به فطرت توحید بازگشته است، عید می گیرد. البته مراتب این بازگشت در افراد گوناگون فرق می‌کند. دعای تحویل سال هم با جملاتی کوتاه همین مسیر را پیش پای انسان می گشاید.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعای زیبای لحظه تحویل سال نو

 

مقلب القلوب و الابصار پروردگار است که قلب ها را به سمت کمال دگرگون می سازد و چشم ها را به سوی خود می دوزد . قلب ها چون کرات دگرگون میشوند; ولی پس از دگرگونی، باید استواری یابند; زیرا در ادعیه وارد شده است: «و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب های ما را بر دین خود ثابت بدار .» اگر قلوب دگرگون شدند و سپس بر دین الاهی استوار گردیدند، ابصار نیز چنین میشوند ; زیرا ابصار فرمانبردار قلوبند.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

تحویل سال نو

 

شاید از این رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده است. «یا مدبر اللیل و نهار» لیل و نهار نماد ظلمت و نورند. اگر او شب و روز را تدبیر می‌کند، ظلمت و نور را هم می آفریند. پس فقط او می‌تواند چنان تدبیر کند که پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد. خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند; انها را از ظلمت ها به سوی نور بیرون میبرد.» محول سال و حال او است.

 

ذکرهای لحظه تحویل سال

قبل از سال تحویل 365 مرتبه «یا مقلب القلوب و الابصار…» و 120 مرتبه «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ» خوانده شود. آیه الکرسی را به تعداد روزهای سال بخوانید و پس از آن این دعا را بخوانید:

«اللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِکٌ قَدِیمٌ أَسْأَلُکَ خَیْرَهَا وَ خَیْرَ مَا فِیهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِیهَا وَ أَسْتَکْفِیکَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.»

 

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

هفت سین قرآنی

امیر المومنین علی «ع» دستور داده اند که: بر روی ظرف چینی با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود:

 

سلام علی آل یاسین

سلام علی نوح فی العالمین

سلام علی ابراهیم

سلام علی موسی و هارون

سلام قولا من رب رحیم

سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین

سلام هی حتی مطلع الفجر

 

بعد از نوشتن

سپس این نوشته ها با آب شسته شود «که بهتر است آب زمزم و یا باران باشد» و آب جمع شده را به افراد خانواده بنوشانید؛ امید است که باعث دفع بلا و کسب سلامتی در طول سال جدید شود.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

نماز عید نوروز

از معلی بن خنیس نقل میکند که امام صادق در مورد عید نوروز فرمودند هنگامی که روز نوروز فرا رسید … همین که نماز نافله و ظهر و عصر خواندی چهار رکعت نماز به این ترتیب بخوان:

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

بهترین دعای تحویل سال نو

 

در رکعت اول بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «قدر» بخوان. در رکعت دوم بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «کافرون» را قرائت کن. در رکعت سوم ده مرتبه سوره مبارکه «توحید» را بخوان و در رکعت چهارم بعد از سوره «حمد» هر یک از معوذتین «سوره فلق و ناس» را ده مرتبه قرائت کن. و سپس سر بر سجده بگذار و سجده شکر به جای آور و این دعا را بخوان خداوند گناهان 50 ساله تو را می‌آمرزد:

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

 

وقایع مهمی که در نوروز رخ داده است

عید نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت. روزی است که جبرئیل بر نبی «ع» نازل شد. روزی است که رسول اکرم «ص» علی «ع» را بر دوش کشید تا بت های قریش را از بالای کعبه رمی کند. نوروز روزی است که نبی «ع» به وادی جن رفت و از ایشان بیعت گرفت روزی است که برای علی «ع» از مردم بیعت گرفت «غدیر خم». روزی است که حضرت سلیمان «ع» انگشتری خویش را پس از مدتی پیدا کرده است.

 

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعای تحویل سال به زبان پارسی!

عید امسال این دعای زیبا را زیر لب زمزمه کنید…

 


 

بهترین دعای تحویل سال چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز، با اشاره به این‌که لحظه تحویل سال به مثابه لقاء الی الله، تحویل دل، دگرگونی، تغییر، رشد و از حالی به حالی شدن است، بیان داشت: انسان همیشه از سکون و یکنواختی بیزار است، در واقع انسان طالب پیشرفت است و از زیبایی‌های نوروز تغییر و دگرگونی است که در تغییر لباس، محیط خانه و زندگی نمود مییابد.

 

بهترین زمان برای تغییر روح نوروز است

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

وی با بیان این‌که تغییرات نوروز برای انسان جذاب است، افزود: انسان در نوروز سفر می‌رود تا تغییرات عالم را ببیند، همچنان که نوروز زمان حرکت است، افراد در این مدت به خانه دیگران می‌روند یا سفر می‌کنند، هر کس به نوعی یک گامی بر می‌دارد، حال با توجه به این‌که انسان برای جسم خویش برنامه‌ریزی میکند، بنابراین بهترین زمان برای تغییر روح، نوروز است.

 

بن‌ مایه دعای تحویل سال سخن از دگرگونی است

حجت‌الاسلام کفیل با اشاره به این‌که بن‌مایه دعای تحویل سال، سخن از دگرگونی و انقلاب است، خاطرنشان کرد: دعای نوروز «حول حالنا الی احسن الحال» است، زیرا انسان به دنبال این است که به بهترین حالات برسد.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

در دعای نوروز مفاهیمی مانند بلند نظری، افق داشتن، در خوبی‌ها بهترین را انتخاب کردن، به سمت زیباترین‌ها حرکت کردن نهفته است، نظر بلند، افق بلند و دید وسیع در زندگی، بهترین مدل حیات است، حال اگر بخواهیم به «احسن الحال» برسیم، نخستین گام این است که حال دیگران را عوض کنیم.

 

بهترین احسن الحال به روایت قرآن کریم

وی ادامه داد: در این راستا قرآن کریم می‌فرماید: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»؛ میخواهید پاک شوید، برای رسیدن به احسن الحال، بخشش کنید، هیچ کینه و بغضی نداشته باشید، اگر در ظهور امام زمان«عج» سخن از این است که بهترین حالت‌ها رخ میدهد و انسان‌ها به اوج رشد و پیشرفت می‌رسند، در ظهور کینه دیگر جایگاه ندارد.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

بهترین دعا برای سال نو

 

رئیس مرکز تخصصی نماز با تأکید بر این‌که وقتی مهدی فاطمه می‌آید، کینه را از دل‌ها میبرد، اظهار داشت: یا مقلب القلوبی که در دعای اول سال می گوییم؛ یعنی قلبمان بی‌کینه باشد، یعنی زیبایی ظهور حضرت مهدی«عج» این است که دیگر حسد و بخل نیست، احسن الحال یعنی یکدل و یکرنگ شدن.

 

منتظر همه زیبایی‌ های ظهور را در وجود خویش احیا کند

وی با اشاره به برخی آداب نوروز افزود: سفر زیبا یعنی سفری که در ان غیبت، دروغ، تخریب و … نیست، انسانی که به مهمانی میرود، صاحبخانه امام او میشود، بنابراین باید نسبت به صاحبخانه ادب به خرج دهد، باید توجه کرد که همه ی ی زیبایی‌ های ظهور در وجود منتظر جلوه کند و فقط زبانی یا مهدی نگوید.

 

دید و بازدید و سفر در نوروز عمل به دستورات دین است

حجت‌الاسلام کفیل با بیان این‌که نوروز و فاطمیه مسأله‌ای جدا از هم نیستند، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم نوروز یک مسیر است و فاطمیه یک مسیر، انچه که در نوروز انجام می‌‌گیرد، عمل به دستورات دینی است، دید و بازدید یک کار دینی است.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعای خاص برای سال نو

 

سفر ما دستور دینی است، در قرآن کریم از 18 نوع سفر سخن به میان آمده است، بسیاری از آیات قرآن پیرامون سفر است؛ یعنی سفر حرکت دینی است، صدها روایت در وصف سفر و چگونگی سفر داریم، سفر قالب دین است، صله رحم دین است.

 

دین نوروز را زیبا کرده است

وی ادامه داد: این لبخندی که روی صورت همدیگر می‌زنیم، ثواب دارد، پیامبر«ص» می‌فرماید: دو تا مؤمن به هم لبخند میزنند، ثواب می برند، وقتی در نوروز افراد به هم دست می‌دهند، این دست دادن سبب می‌شود گناهان ریخته شود، انچه که در عید انجام می‌دهیم، همه ی ی ان مطابق دستورات دین است، اصلاً دین نوروز ما را زیبا کرده است.

 

ادب به خرج دهیم نوروز را به گناه آلوده نکنیم

رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به عید فاطمی پیش‌رو گفت: امام زمان«عج» فرمود: دختر رسول خدا«ص» برای من الگوی خوبی است، اگر حضرت زهرا«س» الگوی امام زمان«عج» هستند، اگر به نوعی الگوی همه ی ی رفتارهای دینی ما هستند.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

بهترین دعا برای اخر سال

 

در نوروز هم ادب به خرج دهیم که نوروز را به گناه آلوده نکنیم و نوروز را با لهویات بیهوده نسازیم، در واقع فاطمی بودن در نوروز یعنی اهل لهو نبودن، فاطمی بودن یعنی خود را مدیون صدیقه طاهره«س» بدانیم و ساعتی از این تعطیلات را به حضرت«س» اختصاص دهیم، یعنی در این لحظات محفل انس بیشتر شود و در جلسات شرکت کنیم.

 

دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ» بهترین دعا در لحظه تحویل سال است

وی با تأکید بر این‌که عمل به دستورات حضرت فاطمه«س» موجب نشاط و آسایش بیشتر نوروزی میشود، درباره بهترین عمل در لحظه تحویل سال افزود: شام جمعه مثل شب جمعه می‌ماند و زیبایی تحویل سال امسال این است که سحر است، بهترین دعایی که در لحظه تحویل سال خوب است خوانده شود دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ ….» است.

 

لحظه تحویل سال به یاد پدر عالم امام زمان«عج» باشیم

حجت‌الاسلام کفیل با بیان این‌که انسان‌ در لحظه تحویل سال به یاد والدینش می‌افتد، ابراز داشت: ذهنیت انسان در لحظه تحویل سال به یاد پدر و مادر بودن است، پدر و مادر به فکر فرزند بودن است، اما در لحظه تحویل سال ان کسی که بیش از همه ی ی به فکر ما است، امام زمان«عج» است، زیرا پدر حقیقی عالم، امام زمان«عج» است.

 

نخستین دغدغه در سفرهای نوروزی اقامه نماز اول وقت باشد

وی ادامه داد: تحویل سال یعنی تصمیم بر زندگی مهدوی، تصمیم بر سال امام زمانی که همراه با نشاط و آرامش است که هدف، افق و نتیجه دارد، اگر آن گونه شد عمر به بطالت نمی‌رود، بهترین پیوندمان با امام زمان این است که نمازمان رشد پیدا کند، بنابراین در سفرها و مهمانی‌ها سعی‌مان بر این باشد که نماز اول وقت را از دست ندهیم.

دعای تحویل سال نو | دعای مخصوص لحظه تحویل سال نو

دعای زیبا سال تحویل

 

رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان این‌که در سفر های‌ نوروزی نخستین دغدغه اقامه نماز اول وقت باشد، گفت شهید صیاد شیرازی هواپیمای جنگی را به خاطر نماز اوّل وقت می‌نشاند، در نتیجه مراد از احسن الحال در دعای نوروز یعنی سخن و عشق‌ بازی با خدا است که در نماز تبلور مییابد.

 

جدیدترین مطالب سایت