اولین روز از ماه حج و قربانی مصادف با سال روز پیوند آسمانی و ازدواج حضرت علی «ع» و حضرت فاطمه «س» هست.سال روز ازدواج حضرت علی «ع» و حضرت زهرا «ع» آلبوم: زندگینامه بزرگان دینی سالگرد ازدواج امام علی و حضرت فاطمه اولین روز از ماه ذی الحجه سال روز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام می باشد آیاتی در قرآن وجود دارد که بر این اتفاق بزرگ تاریخ اسلام دلالت میکنند.
اولین روز از ماه ذی الحجه که دارای دو عید مبارک قربان و غدیر نیز هست سال روز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام می باشد که مشابه تکرار نشدنی در تاریخ می باشد.در این روز فرخنده، حضرت علی «ع» با بهترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا، عمری به گستردگی آفتاب دارد، همچنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همۀ وقت ماندگار شد.ازدواج حضرت علی
اولین روز از آخرین ماه قمری، سال روز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه «س» و حضرت علی «ع» بعنوان روز ازدواج نامگذاری شده هست و روزی مبارک برای همۀ نوگامانی هست که دل به زندگی فاطمی داده اند تا شادی خود را با خاطره همۀ وقت روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. ازدواج حضرت علی«ع» با حضرت فاطمه «س» به فرمان خداوند، از امتیازاتی هست که رسول اکرم «ص» بر آن مباهات میکردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.
فاطمه زهرا «س» دختر پیغمبر اکرم «ص» و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیل ترین و شریف ترین خانواده هاي قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث میبرد و به بینظیر ترین کمالات انسانی آراسته بود.
پیش از حضرت علی علیه السلام افرادی مثل ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر«ص» اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر«ص» یک پاسخ شنیده بودند و آن اینکه درمورد ازدواج حضرت زهرا «س» منتظر وحی الهی هست.
هنگامی که حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، پیامبر در خانه ام سلمه بود. حضرت علی علیه السلام در زد. ام سلمه پرسید:کیست؟ گذشته از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد:«در را باز کن و بگو داخل شود.
کسی پشت در هست که محبوب خدا و رسول هست». حضرت علی علیه السلام وارد شد، درود کرد و در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر «ص» مانع گفتن خواسته اش می شد.
پیامبر«ص» که خود حضرت علی «ع» را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر هست، سکوت را شکست و فرمود:«میبینم برای حاجتی این جا آمده اي. خواسته ات را بر زبان آور و آن چه در دل داری بازگو که خواسته ات پیش من پذیرفته هست».
حضرت علی «ع» با سخنانی شیرین خواسته اش را چنین بازگو کرد:«پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درمورد من از پدر و مادرم اکثر و بهتر بود.
تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما اي رسول خدا به خدا سوگند ذخیره جهان و آخرتم می باشید. اي رسول خدا! اکنون که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.
آیا مرا می پذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را میکشید. شاد شد، ولی جواب قطعی را برعهده حضرت فاطمه «س» گذاشت.
پس از انجام خواستگاری و مراسم عقد وقت آن رسید که حضرت علی علیه السلام برای همسر گرامی خود اثاثی تهیه کند و زندگی مشترک خود را با دختر پیامبر«ص» آغاز کند.
در آن زمان تمام دارایی حضرت علی علیه السلام منحصر به شمشیر و زرهی بود که می توانست به وسیله انها در راه خدا جهاد کند و شتری نیز داشت که با آن در باغستان هاي مدینه کار میکرد و خود را از میهمانی انصار بی نیاز می تولید.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پذیرفت که حضرت علی علیه السلام زره خود را بفروشد و بعنوان جزئی از مهریه فاطمه درود الله علیها در اختیار پیامبر بگذارد.
زره به چهارصد درهم به فروش رفت. پیامبر قدری از آن را در اختیار بلال گذاشت تا برای حضرت زهرا«س» عطر بخرد و باقیمانده را به عمار یاسر و گروهی از یاران خود داد تا برای فاطمه «س» و علی «ع» لوازم خانه تهیه کنند. از صورت جهیزیه حضرت زهرا درود الله علیها میتوان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام به خوبی پی برد.
پیامبر گرامی اسلام «ص» ازدواج دخترش را به ساده ترین و راحت ترین شیوه انجام داد تا برای همۀ جوانانی که در آستانه زندگی مشترک میباشند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه 500 درهمی برای فاطمه علیهاالسلام مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه هاي معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده هست. در روایتی میخوانیم که حضرت زهرا علیهاالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه علیهاالسلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.
در قرآن آیه اي وجود ندارد که به صورت مستقیم به ازدواج امام علی«ع» و حضرت فاطمه«س» اشاره کرده باشد. ولی آیاتی وجود دارد که به گونه اي مرتبط و مناسب با این رویداد هست.
آیه انتهایی سوره «کوثر»، دشمن پیامبر«ص» را مقطوع النسل میداند و عنوان میکند که خدا به پیامبر اکرم«ص» خیر کثیر عطا کرده هست و میدانیم که با ازدواج امام علی«ع» و حضرت زهرا«س» بود که نسل حضرت پیامبر«ص» ادامه پیدا کرده و گسترش می یابد.
آیه اي از سوره «رحمن»:در این سوره چنین آمده:«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ… یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان»؛ دو دریا را روان کرد تا با یکدیگر تماس پیدا کردند… از آن دو مروارید و مرجان بیرون میآید. در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی«ع» و حضرت فاطمه«س» و منظور از مروارید، امام حسن«ع» و مرجان، امام حسین«ع» هست.
ازدواج حضرت علی«ع» با ضرت فاطمه «س» به ساده ترین و راحت ترین شیوه انجام شد
از ماجرای ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیهماالسلام نکات بسیار جالبی را می آموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیروی راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد، و دوم آنکه ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد و گرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که اکثر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهن هاي کوتاه مادی و اشرافی هست چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها میوفتد و هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین تر میشود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را میگیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی می کشاند و بر فساد و نابسامانی هاي روانی و مشکلات اخلاقی می افزاید.
در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول«ص» خداوند فاطمه را به ازدواج علی در آورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله میتوان به کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر هم دیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق حقیقی از روی شناخت، حجب و حیا و… اشاره کرد. به این خاطر هست که یک پیوند با این ویژگی ها پیوند آسمانی لقب میگیرد که رضایت خدا و رسول خدا «ص» در آن وجود دارد.