آیه هایی در قران درباره امام زمان (عج)

مجموعه : مذهبی و دینی
آیه هایی در قران درباره امام زمان (عج)

آیه هایی در قران ایا برای امام زمان آمده است ؟ 

 

آیه هایي در قران وجوددارد که وجود امام دوران عج را قبول می کنند در ادامه می توانید با آیه هایي در قران درمورد امام دوران «عج» تالاب را دنبال نمایید. 

 

وعده‌اي که خداوند متعال در قرآن کریم درمورد ظهور امام دوران «عج» بارها فرموده بود.

 

امام دوران «عج» در قرآن کریم، آیه‌اي که اسم صاحب الزمان «عج» در آن تصریح شده باشد وجود ندارد اما احادیثی هستند که در انها به خالی نبودن زمین از حجت تأکید شده است و آیاتی نیز هستند که به حکومت صالحان بر زمین بشارت میدهند.

 

 سوره هود آیه ۸
«وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِیهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»

 «اگر عذاب را تا مدت معینى «ظهور امام دوران» بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آنرا باز داشت «و مانع ظهور امام دوران چیست؟» بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آن ها برداشته نمی شود، بلکه بر آنان فرود آمده و انچه را استهزاء بآن می‌کردند خواهند دید».

 

از امیرالمؤمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: «أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند».

 

امام صادق «ع» فرموده‌اند: «این عذاب شورش امام دوران و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند «یعنى ۳۱۳ تن میباشند».»

 

 سوره ابراهیم آیه ۵
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»

 

«موسى را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خودرا از ورطه ظلمانى کفر درآورده بوادى نورانى ایمان رهبرى کند، و انها را بروزهاى خداوندى متذکر گرداند که در آن آیاتى است براى هر صبرکننده شکرگزارى».

 

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: «روز شورش قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت».

آیه هایی در قران درباره امام زمان (عج)

 سوره انبیاء آیه ۱۰۵
 «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»

 

 «در زبور «حضرت داود پیغمبر» بعد از کتب آسمانى سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما بارث می برند».

 

و اینان قائم آل محمد و یاران او می‌باشند.

 

آیاتی از قرآن که درمورد امام دوران «عج» هستند

 

 سوره حج آیه ۳۳
«أُذِنَ لِلَّذِینَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»

 

 «به آنان که ظلم دیده‏ اند اگر پیکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یارى انها دارد».

 

 ابن ابى عمیر از عبد اللَّه بن مسکان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود: «او قائم آل محمد است که براى خون- خواهى حسین علیه السّلام شورش می کند».

 

 سوره صف آیه ۸
 «يُرِیدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»

 

«مى‌‏خواهند نور خدا رابه دهانهایشان خاموش کنند ولى خدا کامل‏ کننده نور خویش است، گرچه کافران را ناخوش آید».

 

از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام معنى آیه «يُرِیدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» را پرسید، حضرت فرمود: «مقصود، دوستى امیرالمؤمنین علیه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنى خداوند امامت رابه‌آخر می رساند به‌علت آیه شریفه: «الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا» که مقصود از نور همان امام است». محمد بن فضیل میگوید: «عرض کردم: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ»یعنى چه؟» فرمود: «یعنى خداوند به پیغمبرش دستور داد که لزوم دوستى جانشین خود «امیر المؤمنین» رابه مردم اعلام کند، و دوستى وصى پیغمبر «دین حق» است».

 

 عرض کردم «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» چیست؟ فرمود: «یعنى خداوند به‌هنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ی ادیان باطله موفق می‌گرداند. چنان که خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنى خداوند نور خودرا با ولایت قائم آل محمد تمام میکند «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» یعنى هر چند دشمنان على این را نخواهند». عرض کردم: «این که میفرمائى تنزیل و ظاهر معنى قرآن است!» فرمود: «آرى انچه که گفتم تنزیل و ظاهر معنى قرآن است».

 

 سوره ملک آیه ۳۰
«قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِیکُمْ بِماءٍ؛ مَعِینٍ »

 

«اى پیغمبر! به‌ مردم بگو: بمن بگوئید: اگر آبى که در معرض دارید در زمین فرو رود کیست که آب روان براى شما بیاورد؟».

 

از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است که فرمود: «مائکم، یعنى «ابوابکم» که ائمه هستند و ائمه ابواب «ودرهاى رحمت الهى» میباشند «فَمَنْ يَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنى کیست که علم امام را براى شما بیاورد؟ «و آن درها را بروى شما بگشاید»؟»

 

 سوره صف آیه ۹ و سوره توبه آیه ۳۳
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»

 

«خدا فرستاده خودرا با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ی دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».

 

راوی می گوید: از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏، سؤال کردم. فرمودند: «هنوز هنگام تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم: «قربانت گردم! کى هنگام آن فرا می‌رسد؟» فرمود: «ان شاء اللَّه هنگامى که قائم شورش کند و چون شورش کند هر جا کافر و مشرکى باشد، ظهور وی را ناخوش دارد تا جایى که اگر کافرى در دل سنگى مخفی شود سنگ صدا می‌زند اى مؤمن! کافرى یا مشرکى درمن مخفی شده وی را بکش، خداوند وی را بیرون مى‏‌آورد و یاران قائم وی را بقتل میرسانند».

 

از ابن عباس روایت شده که وى در باره آیه «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت: «این در زمانى است که تمام یهودیان و نصارى و پیروان هر کیشى بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعى که دیگر موش انبانى را پاره نمی کند وقتى که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب سرنگون مى‏شود و هر جا صلیبى است شکسته می گردد و خوگها معدوم مى‌‏شود و این بهنگام شورش قائم آل محمد خواهد بود».

 

 سوره نور آیه ۵۵
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِکُونَ بِي شَيْئاً»

 

 «خداوند به‌کسانى- که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته‏اند وعده داده که انها را در زمین نماینده خود گرداند چنان که مشابه آن ها را سابقاً خلیفه کرد. و ثابت میدارد دین‏ انها راکه براى آنان برگزید، ترس آن ها را مبدل بأمن کنیم و اینان هیچ گاه بمن شرک نیاورند».

 

در غیبت شیخ روایت میکند که این آیه نیز در باره مهدى موعود و یاران او نازل شده.

 

سوره قصص آیه ۵
«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»

 

 «و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روى زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم».

 

در غیبت شیخ از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت میکند که در تفسیر این آیه فرمود: «اینان که در زمین ضعیف گشته‌‏اند آل پیغمبرند که خداوند مهدى انها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».

 

جدیدترین مطالب سایت