در شب و روز نیمه شعبان چه اعمالی باید انجام شوند؟

مجموعه : مذهبی و دینی
در شب و روز نیمه شعبان چه اعمالی باید انجام شوند؟

اعمال نیمه شعبان از جمله غسل، روزه، نماز، دعا، زیارت و احیا، برای این کـه این شب و روز از شب و روزهای پر برکت و مهم در تقویم اسلامی اسـت، باید انجام شوند. این شب و روز، فرصتی اسـت برای توبه و استغفار از گناهان، دعا و طلب حاجات، تقرب و ذکر الهی، شکر و سپاس از نعمت هاي‌ خداوند، بزرگداشت ولادت امام زمان «عج» و دعوت بـه ظهور او. 

 

شب نیمه شعبان چه شبی است؟

شب نیمه شعبان چه شبی است؟

شب نیمه شعبان یکی از شب هاي‌ پر برکت و مهم در تقویم اسلامی اسـت. این شب درسال ۱۴۰۲ هجری قمری با ۲۷ اردیبهشت مصادف می‌شود. دراین شب، مسلمانان بـه عبادت، دعا، زیارت و جشن ولادت امام زمان «عج» می‌پردازند. برخی از فضایل و اعمال این شب عبارتند از:

 

1. این شب پس از شب قدر برترین شب هاست و خداوند در ان شب احسان خودرا بر بندگان سرازیر می‌کند.

2. این شب ولادت با سعادت امام زمان «عج» اسـت کـه شیعیان با برگزاری جشن ها و محافل سخنرانی ان را گرامی می دارند.

3. این شب بـه عنوان شب برات و یا شب صک نیز شناخته می‌شود ودر ان شب، خداوند تقدیرات سال آینده را مشخص می‌کند.

4. این شب غسل کردن، روزه گرفتن، شب زنده داری، زیارت امام حسین «ع»؛ خواندن دعای کمیل و دعای نیمه شعبان توصیه شده اسـت.

 


مطالب مشابه: اس ام اس تبریک نیمه شعبان «شعر و متن ولادت حضرت مهدی»


 

در شب نیمه شعبان چه اعمالی را باید انجام دهیم

در شب نیمه شعبان چه اعمالی را باید انجام دهیم

شب نیمه شعبان یکی از شب هاي‌ مبارک و پر فضیلت در تقویم اسلامی اسـت. دراین شب، خداوند روزی و مقدرات بندگان خودرا تقسیم می‌کند و برای آن ها رحمت و برکت فراوان می فرستد. برای این شب، برخی از اعمال توصیه شده اسـت کـه می‌توانید انجام دهید:

1. غسل کردن در شب و روز نیمه شعبان کـه باعث تخفیف گناهان اسـت.

2. شب زنده داری بـه نماز و دعا و استغفار، چنان کـه امام زین العابدین «ع» انجام می دادند ودر روایت آمده: هر کس این شب را بـه راز و نیاز و عبادت بپردازد دل او نمیرد در روزی کـه دل ها بمیرند.

3. زیارت امام حسین «ع» کـه افضل اعمال این شب اسـت و باعث آمرزش گناهان اسـت. 

4. خواندن دعایی کـه شیخ و سید نقل کرده اند و بـه منزله زیارت امام زمان «عج» اسـت. 

5. خواندن دعای کمیل دراین شب توصیه شده اسـت.

6. روزه گرفتن در روز نیمه شعبان کـه مستحب اسـت و باعث مغفرت گناهان و رفع بلایا اسـت.

7. برگزاری جشن و محفل سخنرانی بـه مناسبت ولادت با سعادت حضرت مهدی «عج» کـه شیعیان دراین روز ان را گرامی می دارند.

 

در شب نیمه شعبان چه دعاهایی باید خواند

در شب نیمه شعبان چه دعاهایی باید خواند

شب نیمه شعبان یکی از شب هاي‌ پر فضیلت و خاص برای رهسپار شدن بـه درگاه خداوند اسـت. دراین شب، می‌توانید از دعاهای مختلفی کـه در کتب معتبر دینی نقل شده اند، استفاده کنید. برخی از این دعاها عبارتند از:

 

1. دعای کمیل:

دعای کمیل

این دعا دعای حضرت خضر «ع» بوده کـه امیرالمؤمنین «ع» ان را بـه کمیل بن زیاد نخعی، یکی از یاران خاص خود، تعلیم داده اند. این دعا باعث زیاد شدن روزی و سرریز شدن مغفرت الهی اسـت.

 

2. دعای امام زمان «عج»:

دعای امام زمان «عج»

این دعا دعایی اسـت کـه شیخ و سید نقل کرده اند و بـه منزله زیارت امام زمان «عج» اسـت. این دعا موجب تقرب بـه امام زمان «عج» و دعوت بـه ظهور او می‌شود.

 

3. دعای شب نیمه شعبان:

دعای شب نیمه شعبان

این دعا دعایی اسـت کـه امام صادق «ع» بـه ابویحیی توصیه کرده اند ودر ان از خداوند برای برآورده شدن حاجات و طول عمر خواسته میشود.

 

دعای شب نیمه شعبان چگونه خوانده می‌شود؟

دعای شب نیمه شعبان چگونه خوانده می‌شود؟

دعای شب نیمه شعبان دعایی اسـت کـه امام صادق «ع» بـه ابویحیی توصیه کرده اند ودر ان از خداوند برای برآورده شدن حاجات و طول عمر خواسته میشود. برای خواندن این دعا، باید ابتدا غسل کنید و سپس دو رکعت نماز بخوانید. در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید ودر رکعت دوم بعد از حمد، سوره قدر را بخوانید. بعد از تشهد و سلام، دعای زیر رابا توجه و خشوع بگویید:

 

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ

اللّٰهُمَّ يَا مَنْ يُجِیبُ الْمُضْطَرَّ اِذَا دَعَاهُ وَيَکْشِفُ السُّوءَ اِنْ شَاءَ؛ اللّٰهُمَّ اِنِّي اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هٰذِهِ اللَّيْلَةِ الَّتِي جَعَلْتَهَا لِعِبَادِکَ مَزِیداً فِي عُمُرِهِمْ وَمَغْفِرَةً لِذُنُوبِهِمْ وَزِيَادَةً فِي رِزْقِهِمْ وَمَنْزِلَةً فِي دَرَجَاتِهِمْ؛ اَنْ تَرْزُقَنِي مِنْ خَيْرِهَا وَتَجْعَلَنِي مِمَّنْ تَقَبَّلْتَ عَمَلَهُ فِیهَا وَتَجَاوَزْتَ عَنْهُ مَا اَسَاءَ فِیهَا، وَتَرْحَمَنِي بِرَحْمَتِکَ يَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

 

بـه نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا، اي کسی کـه مضطر را هنگامی کـه بـه تو دعا میکند، مستجاب می فرمایی و بدی را اگر بخواهی، برطرف می‌کنی. خدایا، من از تو بـه حق این شب کـه ان را برای بندگانت مزید در عمر و مغفرت در گناهان و زیاده در روزی و منزلت در درجات قرار داده اي، می‌خواهم کـه مرا از خیر ان روزی دهی و مرا از کسانی قرار دهی کـه عملشان را در ان شب پذیرفته اي و از او انچه را کـه در ان شب بد کرده اسـت، گذشته اي و مرا بـه رحمت خود رحمت فرمایی، اي مهربان ترین مهربانان.

 

نماز های شب نیمه شعبان

نماز های شب نیمه شعبان

نمازهای شب نیمه شعبان از جمله اعمال پر فضیلت این شب مبارک هستند کـه میتوانند باعث برآورده شدن حاجات و آمرزش گناهان شوند. برخی از این نمازها عبارتند از:

 

1. نماز دو رکعتی که رسول خدا «ص» توصیه کرده اند.

نماز دو رکعتی که رسول خدا «ص» توصیه کرده اند

در رکعت اول بعد از سوره حمد، سه آیه اول و آیه الکرسی و سه آیه آخر سوره بقره را بخوانید. در رکعت دوم بعد از سوره حمد، سوره توحید را بخوانید. بعد از تشهد و سلام، دعای زیر را بگویید:

 

اللّٰهُمَّ أَمْتِعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَ أَبْصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحْییتَنَا وَ اجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا وَ اجْعَلْ ثَارَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا

خدایا ما را بـه شنوایی و بینایی و قوت خود مستفیض فرما تا زمانی کـه ما را زنده نگهداری و ان را از ما بـه ارث برسان و انتقام ما را از کسانی کـه بـه ما ستم کردند بگیر.

 


مطالب مشابه: اعمال و فضیلت های شب و روز نیمه شعبان


 

2. نماز دو رکعتی که امام صادق «ع» توصیه کرده اند.

نماز دو رکعتی که امام صادق «ع» توصیه کرده اند

در هر رکعت بعد از سوره حمد، سوره توحید را یازده بار بخوانید. بعد از تشهد و سلام، دعای زیر را بگویید:

 

اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُقَرَّبِینَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَيْکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَوَحِّدِینَ بِکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَحَبِّبِینَ إِلَيْکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَقَرِّبِینَ إِلَيْکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِحَبْلِکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَبَعِینَ لِسُنَّةِ نَبِيِّکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلَايَةِ أَوْلِيَائِکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَحَبِّبِینَ إِلَيْهِمْ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَوَلِّینَ لَهُمْ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَبَرِّئِینَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِحَبْلِهِمْ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِحَبْلِکَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِحَبْلِهِمْ

 

خدایا برای من و پدر و مادرم و مؤمنان و مؤمنات و مسلمانان و مسلمانات بیامرز و مرا از نزدیکان خود قرار بده و مرا از استغفارکنندگان قرار بده و مرا از توکل کنندگان بر تو قرار بده و مرا از توحید گویان بـه تو قرار بده و مرا از محبوبان تو قرار بده و مرا از تقرب جویان بـه تو قرار بده و مرا از متمسکان بـه حبل تو قرار بده و مرا از پیروان سنت پیامبرت قرار بده و مرا از متمسکان بـه ولایت اولیایت قرار بده و مرا از محبان آنان قرار بده و مرا از تولی کنندگان آنان قرار بده و مرا از تبری کنندگان از دشمنان آنان قرار بده و مرا از متمسکان بـه حبل آنان قرار بده و مرا از متمسکان بـه حبل تو قرار بده و مرا از متمسکان بـه حبل آنان قرار بده.

 

3. نماز دو رکعتی که امام جعفر صادق «ع» توصیه کرده اند

نماز دو رکعتی که امام جعفر صادق «ع» توصیه کرده اند

شب نیمه شعبان یکی از شب هاي‌ پر فضیلت و خاص برای رهسپار شدن بـه درگاه خداوند اسـت. دراین شب، میتوانید از نماز هاي‌ مختلفی کـه در کتب معتبر دینی نقل شده اند، استفاده کنید. 

 

اعمال روز نیمه شعبان

اعمال روز نیمه شعبان

روز نیمه شعبان روز ولادت با سعادت امام زمان «عج» اسـت کـه شیعیان دراین روز، با برگزاری جشن ها و محافل سخنرانی، ان را گرامی می دارند. برای این روز، برخی از اعمال توصیه شده اسـت کـه می‌توانید انجام دهید:

 

1. روزه گرفتن در روز نیمه شعبان کـه مستحب اسـت و باعث مغفرت گناهان و رفع بلایا اسـت.

2. غسل کردن در روز نیمه شعبان کـه باعث تخفیف گناهان اسـت.

3. زیارت امام زمان «عج» کـه بـه منزله زیارت امام حسین «ع» اسـت و باعث آمرزش گناهان اسـت.

4. خواندن دعایی کـه شیخ و سید نقل کرده اند و بـه منزله زیارت امام زمان «عج» اسـت.

5. خواندن دعای کمیل کـه باعث زیاد شدن روزی و سرریز شدن مغفرت الهی اسـت.

 


مطالب مشابه: اشعار زیبای تبریک نیمه شعبان «2»


 

در پایان

این شب و روز، شب و روز مغفرت و رحمت الهی اسـت کـه خداوند در ان بـه بندگانش رحمت می فرماید و گناهان آن ها را بیامرزد. با انجام اعمال مستحب، می‌توانیم از خداوند برای آمرزش گناهان و پاکیزگی قلب خود و دیگران دعا کنیم.

جدیدترین مطالب سایت