چگونه می توان از گناهان کبیره توبه کرد ؟

مجموعه : مذهبی و دینی
چگونه می توان از گناهان کبیره توبه کرد ؟
اگر از گناه و اشتباهی که انجام داده اید پشیمان هستید خود اول گام از مراحل توبه است . پس همراه ما باشید در این مطلب تا در مورد نحوه کامل توبه اطلاع پیدا کنید. توبه ندامت و پشیمانی واقعی از گناهان گذشته است و این ندامت، ندامت قلبی است، ولی اظهار آن به این نحوه است: استغفراللّه ربى و أتوب الیه. تکرار این لفظ همراه با ندامت قلبی بسیار مطلوب است.
 
گناهان کبیره توبه ؛ البته توبه واقعی آن است که علاوه بر اعتراف به جهل و ندامت و تنفّر قلبی، با عمل نیکو و صالح، کاستی‌ها يي راکه دارد، جبران کند. در ادامه این مطلب رابه نقل از سایت تالاب بخوانید.
 
چگونه می توان از گناهان کبیره توبه کرد ؟
 
قرآن می‌فرماید: پروردگارت نسبت به آنان که از روی جهل اعمال بد انجام داده اند، سپس توبه کردند ودر مقام جبران بر آمدند، آمرزنده و مهربان است. طبق این آیه توبه به توبه قلبی و ندامت درونی محدود نمی شود، بلکه روی اثر عملی آن تأکید شده و اصلاح و جبران، مکمّل توبه شمرده شده، تا این فکر نادرست را از مغز خود بیرون کنیم که هزاران گناه رابا جمله «استغفرالله» می توان جبران کرد.
 
بنابر این باید عملاً خطا‌ها جبران گردد. قسمت هایي که از روح انسان و یا جامعه بر اثر گناه آسیب یافته، اصلاح و مرمّت شود.

البته توبه کردن از گناهان، بستگی به گناهی دارد که انجام شده است.

 
گناهانی راکه از انسان سر می زند، از دو حالت یا دو دسته زیرخارج نیست:
 
یک دسته حق الله است، مثل ترک نماز و روزه، راه جبرانش این است که قضای آن رابه جا آورید. اگر از عهده قضای همه ی آن برنمی‌آیید، هر مقداری که می توانید، انجام بدهید.
 
دسته دوم حق الناس است. جبران حق الناس آن است که رضایت قلبی صاحبان حق رابه هر صورتی شد، به دست آورید. اگر مالی را از مردم تصرّف کرده یا ضایع نموده یا ضربه‌اي بر بدن آنان وارد کرده اید که دیه یا قصاص دارد، باید یا رضایت آنان را جلب کنید و یا مال و دیه رابه آنان بدهید.
 
اگر با زبان یا عمل تان، روح آنان را آزرده‌اید و آبرو و حیثیت آنان را برده‌اید، درصورت امکان از آنان رضایت بگیرید، اما اگر ممکن نیست، برای آنان دعا کنید.
 
اگر برخی افراد را نمی‌شناسید یا مرده‌اند یا دسترسی به آنان ندارید، در امور مالی، مال رابه فرزندان یا وارثان آنان بپردازید. اگر دسترسی به آنان هم ممکن نباشد، در راه خدا برای شان صدقه بدهید.
 

در غیر امول مالی، در حق آنان دعا و استغفار کنید و صدقه و خیراتی هدیه نمایید.

 

چگونه می توان از گناهان کبیره توبه کرد ؟
چگونه می توان توبه کرد؟
 

حتما بخوانید: چگونه توبه کنیم؟


 
توبه حقیقی شرایط و لوازم و آثار عملی دارد. مهم‏ترین آن، عبارت است از این‌که تصمیم بگیرید که:
 
۱ ـ. دیگر هیچ گناهی را انجام ندهید. اگر بدلیل ندانستن مسئله و جهل یا غفلت و فراموشی یا هر دلیل دیگر، دوباره گناهی را مرتکب شدید، بلا فاصله توبه کنید و با اشک و گریه، از خداوند بخواهید که شما را بیمارزد.
 
۲ ـ. خود رابه احکام و دستور های دین مقید و پایبند کنید و گناهان گذشته خودرا جبران نمایید.
 

گناه انسان هر قدر هم بزرگ باشد با رعایت شرایط فوق «پشیمانی از گناه و جبران گذشته و امید به رحمت خدا و بشارت به بخشش توبه کنندگان» مطئمنا مورد قبول خدا قرار خواهد گرفت.

 
توبه آداب خاصی دارد که باید آنرا از مستحبات توبه دانست که عبارتند از:
 
 
۱. سه روز روزه گرفتن
 
۲. غسل توبه
 
۳. خواندن دو یا چهار رکعت نماز
 
۴. دعاهای توبه
 
۵. خودرا مقید به نماز اوّل وقت کند
 
۶. تا حد امکان نماز‌ها در مسجد خوانده شود
 
۷. با دوستان مؤمن معاشرت کنید و از رفاقت با افراد بدنام و فاسد پرهیز نمایید.
 
۸ . دعاهای توبه‏اي راکه از ائمه معصومین وارد شده‏است، به ویژه دعاهای صحیفه سجادیه، مخصوصاً دعای ۳۱ و یا مناجات خمسْ عشر، به‏ خصوص مناجات تائبین را بخوانید.
 
۹. هرروز صبح بعد از نماز و هر شب هنگام خوابیدن، پس از خواندن دو رکعت نماز از خدا بخواهید که شما را در پیمان توبه موفق بدارد.
 
۱۰. از توسل به چهارده معصوم علیهم السلام به خصوص توسل به امام زمان علیه السلام غافل نشوید.
 
۱۱. از فرصت استثنایی ماه‌هاي‌ رجب و شعبان و رمضان هم چنین ایام عزاداری محرم کمال استفاده را ببرید.
 
۱۲. گاهی در دل شب، هنگام سحر، نزدیکی‌هاي‌ صبح، با خدا خلوت کن. جاییکه کسی جز خدا شما را نبیند و صدای درد دل گفتنت با خدا را نشنود.
 


 

آیت الله دستغیب (ره) در کتاب گناهان کبیره در مورد اولین و بزرگترین گناه می‌گوید:اولین گناه کبیره شرک به خداوند متعال است و به کبیره بودن آن پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) و امامان دیگر تصریح فرمود: ه اند بلکه از امام صادق (ع) روایت است:از هر گناه کبیره بزرگتر شرک به خدا است.

 

ایشان ادامه می‌دهد:دلیل بزگتر بودن شرک به خداوند این است که حضرت حق می‌فرماید:خدا نمی‌آمرزد شرک شرک آورنده شده به او را و غیر از شرک را از هرکه بخواهد می‌آمرزد.

 

آیت الله دستغیب (ره) در ادامه می‌گوید:خداوند در جای دیگری می‌فرماید کسی که به خدا شرک آورد بهشت را بر او حرام فرمود: ه و جایگاهش دوزخ است و برای ستم کنندگان یاری کنندگانی نیست.

 

ایشان ادامه می‌دهد:کبیره بودن گناه شرک نزد مسلمانان از بدیهیات است و ذکر آیات و روایات دیگر در این باب لزومی ندارد. اما چیزی که مهم است دانستن مفهوم شرک و مراتب آن است. مشرک در مقابل موحد است چنانکه توحید اولین رکن دین است و دارای مراتبی است.

 

۱. توحید و شرک در مقام ذات

۲. توحید و شرک در مقام صفات

۳. توحید شرک در مقام افعال

۴. توحید و شرک در مقام اطاعت

۵. توحید و شرک رر مقام عبادت

 

امیدواریم این مقاله در توبه و گناهان کبیره مورد توجه شما عزیزان در سایت تالاب قرار گرفته باشد.

گروه مذهبی تالاب
جدیدترین مطالب سایت