طرز تهیه خوراکی‌های خوشمزه به عنوان میان وعده

مجموعه : رپورتاژ آگهی
طرز تهیه خوراکی‌های خوشمزه به عنوان میان وعده

میان وعده کامل‌کننده‌ی رژیم غذایی است، بدن شما می‌طلبد که در طول روز و بین سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام از دیگر خوراکی‌ها به عنوان میان وعده مصرف کنید. به همین دلیل است که معتقدیم همه به یک برنامه برای تدارک میان وعده‌های روزانه خود احتیاج دارند. حالا اگر احساس می‌کنید شما در دسته‌بندی افرادی که به یک برنامه غذایی برای تهیه میان وعده نیاز دارند، قرار نمی‌گیرید کافیست تنها به مدت 24 ساعت وقت گذاشته و تمام مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید را روی یک برگه بنویسید، هرآنچه که از سه وعده اصلی خارج است، تنقلاتی است که در طول روز بی‌آنکه بدانید به عنوان میان وعده مصرف کرده‌اید.

 

در میان تمام خوراکی‌هایی که می‌توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، تنقلاتی چون چیپس، پفک، بیسکوییت، کیک، پاستیل، شکلات و انواع مغزیجات جز محبوب‌ترین میان وعده‌ها هستند؛ اما نباید فراموش کرد که بیش‌ از نود درصد این تنقلات که به صورت آماده از فروشگاه تهیه می‌کنید کیفیت لازم را برای قرارگیری در برنامه غذایی میان وعده‌های شما ندارد.

 

تنقلات پرچرب، با قند بالا شاید شما را سیر نگه ‌دارند اما ارزش غذایی بالایی نداشته و پاسخگوی نیاز تغذیه‌ای بدن  شما نیستند؛ همچنین ممکن است اثرات مخربی بر رشد و سلامت جسمانی شما داشته باشد. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مقاله طرز تهیه چند خوراکی خوشمزه و سالم خانگی را به شما آموزش دهیم تا تنقلات دلخواهتان را با کیفیت بسیار بالاتری در خانه تهیه کنید.

 

پاستیل خوراکی محبوبی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد!

شاید تصور کنید درست کردن پاستیل در خانه کار ساده‌ای نیست اما سخت در اشتباهید! همه ما حداقل برای یک‌بار تجربه درست کردن ژله در خانه را داشته‌ایم، پاستیل هم ژله‌ای با غلظت بالاتر و کشانی بیشتر است. طرز تهیه پاستیل ساده است، کافیست طعم موردنظرتان را انتخاب کنید، یک قالب پاستیل بخرید و بعد در خانه به هر اندازه که دوست دارید پاستیل درست کنید، تفاوتش هم با پاستیل‌های بازاری در امکان کنترل میزان قند، حذف مواد نگه‌دارنده و همچنین پایین آوردن هزینه‌هاست.

 

مواد لازم

پودر ژله با رنگ و طعم دلخواه 1 بسته کامل

پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری

 گلوکز مایع 1 قاشق غذاخوری

 آب جوش نصف پیمانه

 

طرز تهیه

برای تهیه پاستیل خانگی ابتدا پودر ژلاتین بدون طعم را داخل یک ظرف فلزی بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. بهتر است تمام این مراحل روی بخار آب در حال جوش یا به اصطلاح با روش بن ماری انجام شود.

همان‌طور که در حال هم زدن پودر ژلاتین در آب جوش هستید، پودر ژله با طعم دلخواهتان را کم کم به آن اضافه کنید و به صورت پیوسته هم بزنید.

 

در مرحله بعد از تهیه پاستیل آخرین ماده اولیه یعنی 1 قاشق غذاخوری گلوکز مایع را هم به مخلوط آب جوش و پودر ژلاتین اضافه کنید.

سعی کنید در تمام مدت مایه پاستیل را هم بزنید و کف‌هایی که روی آن ایجاد می‌شود را بردارید. اگر کف‌ها را از مایه ژلاتینی جدا نکنید در آخر باعث کدر شدن رنگ پاستیل‌ها می‌شود.

 

آن‌قدر این کار را روی بخار آب در حال جوش ادامه دهید تا به یک مایه یک‌دست و روان برسید. این مرحله از تهیه پاستیل حدود 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

 

نباید هیچ اثری از پودر ژلاتین یا گلوکز در مایه پاستیل دیده شود. اگر پودرها به خوبی در آب جوش حل نشوند در آخر پاستیل شما در یک سمت سفت‌تر از سمت دیگر خواهد بود و کشسانی خوبی هم نخواهد داشت.

 

بعد از آماده شدن محلول ژلاتینی نوبت به آخرین مرحله در تهیه پاستیل می‌رسد. اگر قالب سیلیکونی مخصوص پاستیل دارید که هیچ، در غیر این صورت کف یک ظرف پیرکس را با مقدار کمی روغن چرب کنید یا کف آن را با سلفون بپوشانید. مایه پاستیل را کف ظرف بریزید و به مدت 3 تا 4 ساعت داخل یخچال قرار دهید.

 

در مرحله آخر مایه ژلاتینی پاستیل را داخل قالب‌ها بریزید و برای چند ساعت داخل یخچال قرار دهید. با ایجاد فشار در کف قالب‌ها و برگرداندن آن به سمت بیرون پاستیل شما به راحتی از قالب جدا می‌شود.

طرز تهیه خوراکی‌های خوشمزه به عنوان میان وعده

کیک ساده یا شکلاتی؟ دو انتخاب هوس برانگیز برای میان وعده

شما می‌توانید پاستیل را به مقدار زیادتر تهیه کرده و داخل ظرف دربسته، داخل یخچال تا مدت‌ها نگهداری کنید و تا مدت‌ها یک خوراکی خوشمزه به عنوان میان وعده داشته باشید. اما اگر هوس یک خوراکی شیرین در کنار نوشیدنی عصرانه کرده‌اید کیک خانگی گزینه‌ی بهتری است. همه میدانیم که کیک‌های بازاری به دلیل استفاده از مواد افزودنی، قند و چربی بالا و رنگ‌های خوراکی که در تهیه آن‌ها به کار می‌رود آن‌قدرها سالم نیستند و ارزش غذایی کمی دارند. مگر آماده کردن یک کیک در خانه چقدر زمان نیاز دارد که به کیفیت پایین کیک‌های بازاری رضایت دهیم؟

 

ما در ادامه این مقاله آموزش کیک ساده را برایتان می‌نویسیم؛ اما شما می‌توانید با اضافه کردن پودر کاکائو و یا یک لایه گاناش بر روی کیک آن را به یک کیک شکلاتی عصرانه تبدیل کنید.

 

طرز تهیه خوراکی‌های خوشمزه به عنوان میان وعده

مواد لازم

 تخم‌مرغ ۳ عدد

شکر ۱ پیمانه

آرد گندم ۲ پیمانه

وانیل ۱ قاشق مرباخوری

شیر نصف پیمانه

بیکینگ‌پودر ۲ قاشق مرباخوری

روغن مایع نصف پیمانه

نمک یک پنس (یک پنس معادل مقداری نمک است که می‌توان آن را با دو انگشت اشاره و شصت برداشت.)

 

طرز تهیه

پیش از شروع کار فر را روی دمای 180 درجه روشن کنید و به سراغ آماده‌سازی مایه کیک بروید تا در این مدت فر به خوبی برای پخت کیک گرم شود.

برای پخت کیک عصرانه ابتدا مواد خشک را باهم مخلوط کنید. آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را در ظرف بزرگی باهم مخلوط کنید و بعد آن را سه مرتبه الک کنید تا ذرات آرد به خوبی هوادهی شوند.

تخم‌مرغ‌ها، شکر و وانیل را داخل ظرف گودی ریخته و به خوبی هم بزنید. بهتر است این مرحله را به کمک همزن برقی انجام دهید اما همزن دستی هم می‌تواند کارتان را راه بیندازد. برای تضمین کیفیت کیک این مرحله را جدی بگیرید، ابتدا تخم‌مرغ‌ها را با دور کند دستگاه همزن بزنید تا از حالت لختگی دربیایند. سپس وانیل و بعد شکر را اضافه کنید و آن‌قدر بزنید تا به مایه تخم‌مرغی به یک مایه غلیظ شیری‌رنگ تبدیل شود.

بعد از مخلوط کردن تخم‌مرغ و شکر وانیل را اضافه کنید و قدری هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن روغن است. این مرحله را می‌توان با همزن دستی یا دور کند همزن برقی انجام داد.

در مرحله بعد آب جوش را کم‌کم به مواد اضافه کنید. آن را به خوبی هم بزنید تا مایه یکدستی ایجاد شود. حالا ترکیب آرد و بیکینگ‌پودر الک شده را در سه مرحله به کمک حرکت دورانی لیسک در یک جهت با مواد خیس کیک شکلاتی مخلوط کنید.

قالب موردنظرتان را با روغن چرب کنید و روی آن کمی آرد بپاشید، مواد کیک را داخل قالب بریزید؛ و آن را به مدت 40 تا 50 دقیقه داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه گرم کرده‌اید، قرار دهید.

وقتی کیک پخت آن را داخل دمای آشپزخانه قرار دهید تا خنک شود. دور کیک را به کمک یک چاقو یا کاردک آزاد کنید و داخل دیس برگردانید. می‌توانید روی کیک را با سس شکلات آماده یا گاناش (ترکیب شکلات آب شده و خامه صبحانه) بپوشانید.

 

بورک یک لقمه غذایی سبک به عنوان میان وعده

بورک یک لقمه غذایی معروف ترکیه ایست که طرز تهیه آن در میان مردم ما هم حسابی طرفدار پیدا کرده است. این لقمه غذایی از یک ورق خمیر یوفکای پرشده با مرغ، گوشت، قارچ، سبزیجات، پنیر و …تهیه می‌شود که بعد آن را در روغن یا داخل فر می‌پزند. مواد داخل بورک با توجه به ذائقه هر شخصی متفاوت است اما اگر می‌خواهید یک لقمه سبک به عنوان میان وعده تدارک ببینید، پیشنهاد ما بورک پنیر و اسفناج است.

این لقمه غذایی علاوه بر اینکه طعم دل‌چسبی دارد از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و به سرعت آماده می‌شود. طرز تهیه را در ادامه برایتان نوشته‌ایم.

 

مواد لازم

اسفناج نیم کیلو

 شیر نصف لیوان

پیاز ۱ عدد

 سیر ۲ حبه

خمیر یوفکا یک بسته

 پنیر خامه‌ای ۲ قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا ۳۰۰ گرم

 زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

 روغن به اندازه نیاز

کنجد برای تزئین

 

طرز تهیه

بورک اسفناج و پنیر طرز تهیه ساده‌ای دارد، فقط کافیست اسفناج و پنیر را داخل خمیر پیچیده و بورک‌ها را داخل فر بپزید. چطور؟ برای شروع اسفناج‌ها را پاک‌کرده و با آب سرد به خوبی بشویید. وقتی اسفناج‌ها را شستید آن‌ها را به همراه مقداری آب و نمک درون قابلمه بپزید. برای پخت اسفناج نیاز نیست از آب زیادی استفاده کنید. اسفناج‌ها خودشان آب می‌اندازند و باهمان آب پخته می‌شوند. حدود ده دقیقه برای پخت اسفناج کافیست.

 

تا اسفناج‌ها می‌پزند پیاز را نگینی خرد کنید و به همراه مقداری روغن درون تابه تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. وقتی پیازها طلایی شدند سیر رنده شده را هم به آن‌ها اضافه کنید و برای دو دقیقه روی حرارت کم تفت دهید.

 

در مرحله بعد وقتی سیر و پیاز تفت داده شدند، ادویه‌ها را اضافه کنید، به ترتیب زردچوبه و فلفل را به پیاز و سیر اضافه کرده و مجدد کمی تفت دهید تا بوی ادویه‌ها بلند شود. سپس اسفناج پخته شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و به خوبی تفت دهید.

 

وقتی اسفناج و پیاز را برای چند دقیقه همراه با هم روی حرارت ملایم تفت دادید، پنیر خامه‌ای را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا پنیر ذوب شود. سعی کنید از پنیر خامه‌ای‌هایی با طعم شیرین استفاده نکنید.

 

در مرحله ی آخر از تهیه بورک اسفناج و پنیر نیمی از پنیر پیتزا را هم به همراه نمک به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پنیر پیتزا آب شود؛ و باقی را حین رول کردن روی مواد بریزید.

 

فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود.

 

شیر، زعفران و مقدار کمی روغن مایع را باهم مخلوط کرده و کنار دستتان بگذارید.

 

خمیر یوفکا را کمی زودتر از فریزر خارج کنید تا نرم شوند. حالا خمیرها را یکی‌یکی برای آماده کردن بورک اسفناج و پنیر از بسته خارج کنید. به کمک قلم‌مو روی سطح خمیر را با مقدار کمی از مخلوط شیر و زعفران نمدار کنید تا برای رول کردن نرم شود.

 

مقداری از مایه اسفناج و پنیر را به همراه مقداری پنیر پیتزا به صورت خطی کمی پایین‌تر از لبه خمیر یوفکا قرار دهید. دو طرف خمیر را روی مواد برگردانید و بورک را رول کنید. این کار را برای تمام ورقه‌های خمیر یوفکا تکرار کنید تا مایه بورک تمام شود.

 

شما می‌توانید رول‌های بورک را داخل روغن سرخ کنید اما ما اینجا روش سالم‌تری را به شما آموزش داده‌ایم. برای بالا نگه‌داشتن ارزش غذایی بورک می‌توان به جای سرخ کردن در روغن از پخت در فر کمک گرفت، به این ترتیب که نان‌های رول شده را داخل سینی فر بچینید. مقداری از مخلوط شیر و زعفران را روی بورک‌ها رو مال کنید و کمی کنجد روی آن‌ها بپاشید.

 

سینی چیده شده از بورک اسفناج و پنیر را در طبقه وسط فر قرار دهید تا بورک‌ها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل فر بپزند. در آخر گریل را روشن کنید تا روی لقمه‌ها طلایی و خوش‌رنگ شود.

اگر به خواندن مقاله‌های مشابه علاقه‌مندید و می‌خواهید طرز تهیه انواع میان وعده‌ها شامل انواع کیک و شیرینی، انواع بورک و… را یکجا داشته باشید پیشنهاد ما این است که باقی دستورهای موردنظرتان را بر روی مجله دیجی فود بخوانید. این مجله اینترنتی غذا دستورهای بسیار متنوعی را در دسته‌بندی‌های مشخص برای علاقه‌مندان به آشپزی ارائه کرده است که قطعاً با کمک آن می‌توانید تنوع خوبی در برنامه غذایی روزانه و برنامه میان وعده‌هایتان ایجاد کنید.

جدیدترین مطالب سایت