چگونه در تابستان آفتاب بگیریم

مجموعه : رپورتاژ آگهی
چگونه در تابستان آفتاب بگیریم

اکنون که آخرین روزهای فصل بهار را سپری می کنیم و تابستان در حال نزدیک شدن است، گرمای هوا در عین آزاردهنده بودن، شرایط لازم برای برخی از تفریحات تابستانه را نیز فراهم می سازد. در سال های اخیر یکی از محبوب ترین تفریحات تابستانی خانم ها و آقایان، برنزه کردن پوست بوده است. اگرچه آفتاب گرفتن های تابستانه طرفداران بسیاری دارد، اما افرادی که علاقمند به برنزه کردن پوست خود از طریق آفتاب گرفتن هستند باید توجه داشته باشند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به خصوص برای مدت طولانی، می تواند آسیب های زیادی برای پوست به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا با توجه به نظرات متخصصین پوست، به ۷ اشتباه در آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست بپردازیم و در جهت کاهش این آسیب ها گام برداریم.

 

۱. قرار گرفتن تدریجی در آفتاب می تواند مانع آفتاب سوختگی پوست شود

بسیاری از افراد گمان می کنند که در صورت قرار گرفتن تدریجی در معرض آفتاب، پوست آنها دچار آفتاب سوختگی نمی شوند. این در حالی است که بر اساس نظر متخصصین پوست آمریکایی در فلوریدا، این تصور به هیچ وجه صحیح نیست.

 

پوست برنزه شده از پوستی آسیب دیده حکایت دارد. علت تیره شدن پوست ما در حین آفتاب گرفتن این است که پوست برای محافظت از خود اقدام به تولید ملانین می کند. اما آسیب های پوستی ناشی از  اشتباه در آفتاب گرفتن محدود نیست. بر این اساس یکی از مهم ترین آسیب هایی که با اشتباه در آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست رخ می دهد، آسیب دیدن دی ان ای است.

 

هرچه دفعات و زمان قرار گرفتن در زیر نور آفتاب بیشتر می شود، پوست تیره تر و زمخت تر می شود. بنابراین آفتاب گرفتن که در ظاهر تفریحی سالم به نظر می رسد، می تواند در آینده موجب ایجاد آسیب های پوستی جبران ناپذیری شود.

 

۲. ویتامین دی بدن نمی تواند از طریق سولاریوم تامین شود

این باور در میان افرادی که در شهرهای نیمه ابری و بدون آفتاب زندگی می کنند رواج بیشتری دارد. بسیاری گمان می کنند که برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن خود بهتر است از سولاریوم استفاده کنند. اما این در حالی است که بر اساس نظرات متخصصین پوست، این باور کاملا نادرست است.

برای تامین ویتامین بدن، نیازی به تجربه انواع اشتباه در آفتاب گرفتن نیست زیرا از این طریق تنها به پوست آسیب می رسانیم، احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهیم و پوست را دچار پیری زودرس می کنیم. به عبارت دیگر، برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن بدون آسیب رساندن به پوست، می توانید از رژیم ها و مکمل های غذایی مناسب استفاده کنید.

 

۳. افرادی که پوست تیره دارند هم نیاز به ضد آفتاب دارند

افرادی که پوست روشنی دارند این نکته را همواره مد نظر دارند که باید از پوست خود در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت کنند و آنها هم نیاز به کرم ضد آفتاب دارند. اما باور غلط رایجی که در مورد افرادی با پوست تیره وجود دارد این است که پوست این افراد نیازی به چنین مراقبت هایی ندارد. بنابراین به نوعی می توان گفت که داشتن چنین ذهنیتی، بزرگ ترین اشتباه در آفتاب گرفتن است.

 

یکی از متخصصان پوست نیویورک آمریکا تصریح می کند که برنزه کردن پوست به هر روشی، باعث آسیب دیدن کد ژنتیکی پوست می شود و همین آسیب پوستی در نهایت می تواند منجر به سرطان پوست و پیری زودرس پوست شود. این موضوع درباره افرادی با رنگ پوست های مختلف نیز صدق می کند. بنابراین باید توجه داشته باشید که داشتن پوست تیره یا پوستی که به راحتی برنزه می شود، به این معنی نیست که برنزه کردن برای آن پوست بی ضرر است.

 

با آنکه ملانین بیشتر در پوست می تواند به محافظت بیشتر از آن کمک کند، اما نمی تواند مانع تمام اشعه های فرابنفش خورشید شود. این بدین معناست که حتی افرادی با پوست تیره نیز می توانند به سرطان پوست مبتلا شوند و پوست شان دچار پیری زودرس گردد.

 

چگونه در تابستان آفتاب بگیریم

۴. سولاریوم راه ایمن تیره کردن پوست نیست

برخی از افراد احساس می کنند که داشتن پوستی برنزه و درخشان، زیبایی آنها را دوچندان می سازد. شاید این تصور درست باشد، اما برای این کار نیازی نیست که سلامتی خود را به خطر بیاندازید. این تصور غلط در برخی افراد وجود دارد که سولاریوم ایمن تر از آفتاب گرفتن است و آسیب کمتری به بدن می رساند.

 

طبق آمارهای بنیاد سرطان پوست در نیویورک، استفاده ۱۰ مرتبه یا بیشتر از دستگاه سولاریوم به منظور برنزه کردن پوست، خطر ابتلا به ملانوما، خطرناک ترین نوع سرطان پوست، را تا میزان ۳۴ درصد افزایش می دهد. همچنین خطر ابتلا به این بیماری برای افرادی که پیش از ۳۵ سالگی از سولاریوم استفاده می کنند، ۷۵ درصد بیشتر از سایر افراد است. در ایالات متحده، هر ساله ۶۲۰۰ مورد ابتلا به سرطان ملانوما به واسطه استفاده از دستگاه سولاریوم گزارش می شود.

 

بنابراین باید بدانید که برای داشتن پوستی برنزه نیازی به آفتاب گرفتن یا استفاده از دستگاه سولاریوم ندارید. امروزه برنزه کننده های باکیفیت و بدون ضرر بسیاری تولید می شوند که می توان با استفاده از آنها بدون آسیب های پوستی، از داشتن پوستی برنزه و زیبا لذت برد.

 

۵. یک باور اشتباه، فقط اشعه UVB مضر است

دو نوع اشعه فرانبفش یا UV مختلف وجود دارد که عبارتند از: اشعه UVA و UVB. اگرچه اشعه UVB را بیشتر با آفتاب سوختگی و سرطان پوست مرتبط می دانند، اما این به معنی بی خطر بودن اشعه UVA نیست.

 

یکی از بنیان گذاران یک موسسه تخصصی پوست در امریکا می گوید: اشعه UVA خورشید بیشتر با مشکلات پیری پوست نظیر چین و چروک و بافت پوستی ناسالم مرتبط است و اشعه UVB نیز با سرطان پوست در ارتباط است. این در حالی است که از کنار هیچیک از این مشکلات نمی توان به آسانی عبور کرد.

 

بسیاری از افراد گمان می کنند که با توجه به آنکه تخت های سولاریوم بیشتر از اشعه های UVA استفاده می کنند بنابراین بی خطرتر از آفتاب گرفتن طبیعی هستند. اما در حقیقت، این اشعه ها می توانند همانند اشتباه در آفتاب گرفتن به دی ان ای پوست آسیب برسانند و به مرور زمان منجر به بروز سرطان پوست شوند؛ علی الخصوص اگر از دستگاه سولاریوم برای مدت طولانی استفاده شود.

 

در واقع خطر استفاده از سولاریوم به حدی است که در برخی از کشورها استفاده از این دستگاه غیر قانونی شده است. در همین راستا، در ایالات متحده آمریکا نیز جنبشی بزرگ برای ممنوعیت استفاده از دستگاه سولاریوم به راه افتاده است.

 

۶. سرطان های پوستی خطرناکند

اغلب افراد معمولا حداقل یک نفر را در اطراف خود می شناسند که دارای زخم های ناشی از سرطان پوست است. اگرچه ممکن است که در بسیاری از این موارد اتفاقی بیش از زخم های پوستی رخ ندهند، اما باید بدانید که سرطان پوست می تواند منجر به مرگ نیز بشود.

 

طبق آمارها از هر پنج آمریکایی یک نفر به سرطان پوست دچار می شود و همه این افراد نیز جان سالم به در نمی برند. بر این اساس در ایالت متحده، در هر ساعت یک آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان پوست از دست می دهد. اگر این آمار آنقدرها نیز برای ما تکان دهنده نیست، به این خاطر است که در حقیقت سرطان پوست به یک اپیدمی تبدیل شده است. در ایالت متحده تعداد افرادی که هر ساله به سرطان پوست مبتلا می شوند، بیشتر از کسانی است که طی سه سال به انواع مختلف سرطان مبتلا می گردند. با این تفسیر می توان گفت که امروزه سرطان پوست یکی از جدی ترین و رایج ترین مشکلات برای سلامتی است که اغلب از اشتباه در آفتاب گرفتن ناشی می شود.

 

۷. آفتاب گرفتن خطر دارد حتی اگر دچار سوختگی نشوید

اگر هنوز هم قضیه برای شما کاملا روشن نشده است، باید باز هم تاکید کنیم که هر نوع آفتاب گرفتنی می تواند در آینده برای شما مشکلات پوستی ایجاد کند. به عبارت دیگر اگرچه آفتاب سوختگی های شدید بسیار دردناک هستند و می توانند خطر ابتلا به سرطان ملانوما را افزایش دهند، اما باید بدانید که برنزه کردن پوست با حمام آفتاب نیز می تواند باعث پیری پوست شود و شما را مستعد ابتلا به سرطان پوست کند.

 

مشکل اینجاست که چون خطرات و آسیب های این کار در آینده بروز می کند، اکثر افرادی که در حال حاضر پوست خود را با اشتباه در آفتاب گرفتن برنزه می کنند آنها را نادیده می گیرند. آنچه که این افراد باید بدانند این است که استفاده از هر روشی برای برنزه کردن پوست با آفتاب، برای پوست مضر است. بنابراین از لحاظ سلامتی، آفتاب گرفتن هیچ توجیهی ندارد. با تمام این اوصاف اگر واقعا دوست دارید که پوستی برنزه داشته باشید، می توانید از کرم ها، روغن ها و لوسیون های برنزه کننده پوست استفاده کنید. با این روش هم سلامتی تان تضمین می شود و هم پوستی زیبا و دلفریب خواهید داشت.

 

منبع: سایت سفیر

جدیدترین مطالب سایت