رونمایی از خودرو سنگین اسکانیا S730

رونمایی از خودرو سنگین اسکانیا S730

بررسی و نقد اسکانیا S730

سری اخیر اسکانیا قرار هست در هفته آینده وارد بازار اروپا شده و به فروش برسد با این ماشین سنگین اکثر آشنا می شویم .

 

بعد از چندین سال که از رونمایی محصولات اخیر کمپانی هاي سنگین ساز اروپایی گذشت، خبری از محصولات اخیر اسکانیا نبود و تنها اتفاق مثبت در محصولات این شرکت بسیار معتبر اروپایی، عرضه پیشرانه هاي یورو 6 روی محصولاتش و همین طور طراحی و ساخت اتاق هاي استریم لاین بود. اما سال 2016 برای اسکانیا سال بسیار مهمی در 2 دهه اخیرش محسوب می‌شود.

 

طراحی اتاق هاي قبلی که باید پایه و زمینه آن را در اسکانیاهای سری 4 یعنی در سال 1995 بدانیم با معرفی زبان طراحی اخیر اسکانیا که ریشه در اصالت آن دارد، به طور کلی دگرگون شد و با کسب عنوان کامیون برتر سال 2017 توسط این نسل، نگاه ها بیش از پیش به سمت اسکانیا چرخید.

 

ضمن اینکه این سری اسکانیا توانست در رقابتی که توسط یکی از نشریات معتبر اروپایی بین کشنده هاي اسکانیا، DAF، مرسدس بنز و ولوو صورت گرفت، بعنوان کامیون برتر گزینه تا اثبات شود که چند سال تاخیر اسکانیا برای عرضه یک محصول نوین، بی علت نبوده هست.

 

رونمایی از خودرو سنگین اسکانیا S730

معرفی خودروی جدید اسکانیا 

 

اسکانیای سری S به تازگی و با معرفی نسل اخیر محصولات این خودروساز وارد جرگه تولیداتش شده هست. سری اس نیز دارای هر دو نوع اتاق هاي لاین و سقف نرمال هست و مهمترین تفاوتش با سری R در این خواهد بود که در حدود چند سانتیمتری از R بلندتر بوده و همین طور دارای کف تخت هست.

 

ضمن اینکه دیگر در هر دو سری R و S سقفی به نام تاپ لاین دیده نمی‌شود و در واقع سری S هاي لاین، نقش همان سری R تاپ لاین قدیم را بازی میکند.

 

مهم‌ترین مشخصه ظاهری سری S نسبت به R در فاصله داشتن دستگیره هاي درب از بالای گلگیرها و افزایش فاصله در نخستین شبکه از جلوپنجره آن از قسمت بالا بوده که به علت بلندتر بودن اتاق سری S هست.

 

فضا در این سری و کلا نسل اخیر محصولات این سنگین ساز سوئدی، بهتر و اکثر از قبل شده و طبق بررسی ها و آزمایشات انجام شده نحوه طراحی پنجره هاي جانبی به گونه اي هست که راننده و سرنشین حس داشتن ارتفاعی بالاتر و در عین حال دید بهتر را خواهند داشت.

 

رونمایی از خودرو سنگین اسکانیا S730

 

داخل کابین اسکانیا سری S 8 سیلندر نسبت به نسل پیشین 8 سیلندرهای اسکانیا که گرچه فقط در سری R بودند، فضایی ساکت تر و آرام تر هست که نشان از عایق بندی بهتر آن نسبت به محصولات قبل دارد.

 

این در حالی هست که صدای تولیدی اگزوز به خاطر 8 سیلندر بودن این پیشرانه ها و همین طور وجود طرفدارانش هنوز همان صدای خوشگل و گیرا باقی مانده هست تا راننده اگر نیاز به شنیدن آن داشت، با پایین دادن شیشه بتواند از رانندگی با یک 8 سیلندر خورجینی نهایت لذت را ببرد.

 

کف تخت

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی اختراع کمپانی اینترنشنال در ساخت کابینی بدون حضور تونل موتور در سال 1963 تا این حد پر رنگ و با اهمیت شود که تمام کمپانی هاي خودروسازی به سمت بهره گیری از این طرح کشیده شوند.

 

در این سری از اسکانیا همچون مرسدس بنز آکتروس و رنو سری T، تونل موتور دارای ارتفاع بسیار اندکی شده هست که این ارتفاع به 16 سانتیمتر رسیده که در اصطلاح فنی به Flat Floor خوانده می‌شود و در نتیجه ارتفاع فضای داخلی به راحتی به 207 سانتیمتر رسیده هست.

 

این ویژگی باعث افزایش اکثر فضای داخلی میشود که آسایش و راحتی سرنشین و راننده را نیز در پی خواهد داشت. راهیابی به درون اتاق از طریق 4 پله انجام میشود که زاویه مفید و جایگیری دقیق انها راحتی سوار شدن را در پیش خواهد داشت.

 

بدون گیربکس دستی

پیشرانه 16 لیتری اسکانیا S730 دارای استاندارد یورو 6 هست که در آن برای کاهش آلاینده ها از هر دو روش SCR و EGR بهره گیری شده هست که با نسبت تراکم 20.1 به یک، به همراه گیربکس اپتی کروز در نظر گرفته شده برای آن، در حدود 3 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به مشابه هاي یورو 5 دارد.

 

این جعبه دنده همان گیربکس مشهور 12+2 دنده اپتی کروز اسکانیاست که توانایی تحمل 3500 نیوتن متر گشتاور عظیم این پیشرانه را دارد و قرار هست از سال 2018 به همراه دیگر مدل هایش در محصولات MAN نیز به کار رود.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی هاي این گیربکس تمام سنکرونیزه در ریتارد پر قدرت آن هست که کمک بسزایی در توقف هر چه سریع تر کشنده و بار آن خواهد داشت. مدلهای 8 سیلندر سری S فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شوند و خبری از گیربکس هاي دستی در آن ها نخواهد بود.

 

به این ترتیب هم توانایی هاي حرکتی این ماشین بالاتر خواهد رفت و هم به واسطه برنامه پیشرفته و دقیق این گیربکس، میتوان کاهش محسوسی را در مصرف سوخت، گازهای آلاینده و استهلاک قوای فنی دیدن کرد. گرچه در این گیربکس مانند قبل امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز فراهم هست.

 

اثرات محورها

محور جلو در اسکانیا سری S در حدود 6 سانتیمتر نسبت به نسل قبلی سری R به جلو کشیده شده که این به معنی افزایش 6 سانتیمتری فاصله محور اول و دوم خواهدت بود. این اتفاق هم منجر به بزرگ شدن اتاق شده هست و هم پایداری کشنده را در پیچ و خم هاي جاده افزایش داده هست.

 

با این حال همانگونه که گفته شده به خاطر نوع طراحی پنجره هاي جانبی، یک حس فشردگی و کوچک بودن اتاق به سرنشینان دست خواهد داد که گرچه در واقعیت آن گونه نخواهد بود اما در محور دوم دیفرانسیلی تعبیه شده هست که با نسبت 12 به 2.92 باعث میشود تا این کشنده در همراهی با پیشرانه قلدرش بتواند با دور موتور 1100 دور در دقیقه به راحتی در سرعت 85 کیلومتر در ساعت باقی بماند که همین امر منجر به کاهش مصرف سوخت آن خواهد شد.

 

فضای داخلی ارگونومیک

در داخل اتاق و در روبروی راننده همۀ چیز در همان جایی قرار دارد که باید باشد. داشبورد از طرحی اخیر نسبت به نسل قبلی برخوردار شده و همچون نسل اخیر مرسدس بنز آکتروس و یا ولوو FH می‌توان خطوط شکسته را با طرحی دلپذیر در آن دید.

 

همانطور که گفته شد ارگونومی طراحی داشبورد نسل اخیر در سطح بالایی هست که انبوه دکمه هاي موجود روی این قسمت نیز باعث نمیشود تا راننده در بهره گیری از انها به مشکلی برخورد کند.

 

رونمایی از خودرو سنگین اسکانیا S730

آشنایی با خودروی جدید اسکانیا 

 

صندلی ها دارای تنظیمات گسترده اي میباشند و پوشش چرم آن ها نیز لذت رانندگی با این غول آهنین را افزایش میدهند اما باید گفت تنظیم صندلی ها و فرمان در این نسل به خوبی نسل پیشین که از بهترین هاي کلاس خود بود، نبوده و در بعضی موارد لازم هست راننده برای تردد در اتاق، صندلی خود را کامل پایین داده و فرمان تا انتها بالا کشیده شود تا مشکلی پیش نیاید که رفتن به سمت صندلی سرنشین یکی از این مواقع هست. در این کابین فقط یک تختخواب با عرض 95 سانتیمتر وجود دارد و خبری از تختخواب دوم نیست.

 

در بالای سر راننده نیز سه فضای بزرگ برای قرار دادن اشیا و وسایل در نظر گرفته شده هست.

 

رونمایی از خودرو سنگین اسکانیا S730

 

همین طور یک میز برای قرار دادن لپتاپ و یا نوشتن و همین طور یک مایکروفر نیز درون اتاق به چشم می‌آید. ضمن اینکه در زیر تختخواب یک یخچال قرار گرفته و در بالای آن نیز سه فضای بزرگ دیگر برای قرار دادن وسایل همراه وجود دارد.

 

در قسمت خواب همین طور یک تلویزیون به همراه کلیه ادوات لازم برای بازرسی فضای درون کابین دیده می‌شود که امروزه یکی از ضروریات موجود در کابین کشنده هاي اروپایی هست.

 

بد نیست بدانیم که اهرم ترمز دستی در نسل اخیر محصولات اسکانیا به صورت کاملا سنتی و مانند نسل قبلی به صورت یک دسته در کنار فرمان دیده میشود که علت عدم دکمه اي شدن آن هم، خواست خریداران به داشتن یک اهرم ترمز دستی سنتی بوده هست و طراحان نیز به همین خاطر از خیر مشابه هاي دکمه اي و الکترونیکی قبل اند.

 

نمای بیرونی

اسکانیا از سری هاي نخست خود دارای طراحی نسبتا اثبات در نمای بیرونی بود که در هر نسل با کمی تغییر، ریشه در قبل دارد و این رویه نشانه اي از اصالت طرح هاي آن هست. در این نسل از محصولات اسکانیا نیز، این کشنده دارای جلوپنجره اي به سبک پدران خود هست

 

که با مدرنیزه شدنش، طرحی امروزی به خود گرفته هست. با این حال طراحی اسکانیا نسبت به ولوو FH و خصوصا مرسدس بنز آکتروس، طرحی رادیکالی و سنت شکن نیست و اکثر محافظه کارانه به نظر می‌آید تا یک طرح انقلابی.

 

خصوصا آینه هاي جانبی می توانستند کمی زیباتر طراحی شوند و یا پیشانی کشنده دارای طرحی خوشگل تر شود. با این حال آلبوم طرح یک نمای شکیل و زیباست که گرچه در راستای سادگی، اصالت و ماندگاری همیشگی اسکانیا حرکت کرده هست.

 

پایان کار

به گزارش تالاب لذت رانندگی با این نسل از اسکانیا با موتور 8 سیلندر 730 اسب بخاری آن به مراتب فراتر از نسل قبلی آن هست. موتور کاملا پر قدرت و پویاست و فضای داخلی کابین در کنار عایق بندی بسیار مفید آن باعث میشود تا یک رانندگی راحت و با آرامش را تجربه کنیم.

 

میتوان گفت نسل اخیر اسکانیا کاملا از نسل قبلی برتر و کارآمدتر هست و این یک موفقیت بزرگ برای جایگزینی محصولاتی هست که همۀ وقت پیروز بوده اند.

 

منبع : بهترین ها

جدیدترین مطالب سایت