درباره مشکل گیربکس ماشین

درباره مشکل گیربکس ماشین

رفع مشکل گیر بکس ماشین

گیربکس یکی از وسایل هاي مهم یک ماشین هست که با خراب شدن این وسیله انگار خودرویتان خراب هست .

 

شاید تشخیص عیب اتومبیل به نظرتان کاری غیر ممکن برسد، ولی به اتومبیل هم مثل بدن‌تان فکر کنید. برای مثال، اگر معده شما بی‌خود و بی‌جهت درد بگیرد، برای تشخیص دلیل درد، احتمالاً به یاد آخرین خوراکی که خورده‌اید می‌افتید.

 

همان لحظه‌اي که به یاد چیزی غیرمعمول می‌افتید، وقت آن هست که عیب را تشخیص بدهید و راهی برای رفع آن پیدا بکنید. ایرادهای مکانیکی اتومبیل هم مثل ایرادهای برقی، اغلب با سر و صداها و علایم هشدار دهنده‌اي همراه میباشند که نشان می دهند چیزی درست کار نمی کند.

 

در طول سال، چندان از گیربکس کار کشیده میشود، به همین خاطر پس از مدتی عیب و ایراد پیدا می کند. تعمیر گیربکس ممکن هست گران تمام بشود، پس ارزش دارد به هر چیزی که غیرعادی به نظر میرسد دقت کنید.

درباره مشکل گیربکس ماشین

اگر فکر می کنید خودروی‌تان عیب و ایرادی دارد و یا فقط می خواهید اطلاعات بیشتری درمورد ایرادهای بالقوه گیربکس داشته باشید، 10 علامت مهم از ایرادهای گیربکس که به دنبال می آیند را مطالعه کنید و یک گام از خودروی‌تان جلو بیفتید. باور کنید یا نه، هنوز افرادی میباشند که دوست دارند

 

به صورت دستی دنده عوض کنند، پدال کلاچ و دسته دنده داشته باشند، و افرادی هم میباشند که اینکار را با اشتیاق انجام میدهند. گیربکس هاي دستی به رغم عملکرد ساده‌شان، به نوبه خودشان می توانند عیب و ایرادهایی پیدا کنند. یکی از ایرادهای مهم این هست که وقتی پدال کلاچ را می‌فشارید و سعی میکنید دنده را عوض کنید، دنده جا نمیرود.

 

این اتفاق ممکن هست زمانی که میخواهید دنده یک را جا بزنید و حرکت کنید، یا هر بار دیگری که میخواهید دنده عوض کنید بیفتد. دلیل هاي شایع این امر عبارتند از:

 

گران‌روی پایین «رقیق شدن» واسکازین، یا نیاز به رگلاژ کردن کابل ها و اتصالات دسته دنده یا کلاچ. وقتی چیزی در خودروی‌تان درست کار نکند، سر و صدا هم خود به خود شروع می شود.

 

ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه بشوید حس بویایی چگونه میتواند به شما کمک کند ایرادهای گیربکس را تشخیص بدهید. اگر بوی واسکازین سوخته به مشام‌تان میخورد، بدانید که بوی آن به خوشی بوی موفقیت نیست.

 

استشمام این بو نشانه این هست که گیربکس شما بیش از حد داغ شده هست. واسکازین نه تنها بخش هاي گوناگون گیربکس را روغن کاری می کند بلکه آن را خنک کرده و از سوختنش پیش گیری میکند.

 

حتی در بعضی خودروها، گیربکس رادیاتور کوچکی مخصوص خودش دارد « خنک کننده روغن» که واسکازین را به جریان می‌اندازد تا گرما و حرارت گیربکس را دفع کند.

 

از عوامل شایع مشکل‌ساز می توان واسکازین کم یا بی کیفیت را نام برد که نشان می دهد یک نشتی وجود دارد یا این که واسکازین کثیف شده و احتیاج به تعویض دارد. اگر فکر می کنید گیربکس شما از خراب شدن در امان هست،

 

دست‌کم وقتی خودروی‌تان بی حرکت هست، شاید واقیعت شما را شگفت‌زده بکند. ادامه مقاله را بخوانید تا معنی سر و صداها را بفهمید.

درباره مشکل گیربکس ماشین

سر و صدای خودرو هنگام توقف

نیازی به گفتن نیست که اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیر معمول می شنوید به این دلیل هست که گیربکس به شدت در حال کار هست، ولی آیا به فکرتان خطور می کند هنگامی که دنده خلاص هست هم اشیایی به هم برخورد بکنند؟

 

بله، قطعات گیربکس در تماس با هم میباشند و به هم برخورد میکنند. این قبیل سر و صداها می توانند، راه حل هایي ساده و یا گرانقیمت داشته باشند… مثل تعداد زیادی از عیب و ایرادهایی که در لیست ما وجود دارند، گاهی افزودن یا تعویض واسکازین گیربکس می تواند کارساز باشد.

 

به خاطر داشته باشید که درست مثل روغن موتور، خودروهای گوناگون با فرمولاسیون خاصی که در راهنمای آن قید شده هست بهتر کار می کنند.

 

سر و صدای چندان گیربکس هنگام خلاصی دنده می تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد، از جمله فرسودگی قطعات مکانیکی که نیاز به تعویض دارند. در این صورت، ممکن هست چرخ‌دنده ها فرسوده شده باشند یا دنده چرخ دنده ها خورده شده باشد.

 

از دست دادن نظارت هنگام رانندگی ابداً تجربه‌اي خوشایند نیست. ادامه مقاله را بخوانید تا مشاهده نمایید اگر گیربکس داغ به موقع تعمیر نشود چطور می تواند باعث بشود ماشین تعادلش را به شدت از دست بدهد.

 

جا نرفتن دنده

در گیربکس هایي که به درستی کار می کنند، ماشین با همان دنده‌اي که شما یا کامپیوتر خودروی‌تان تعیین کرده‌اید به راهش ادامه می دهد، تا زمانی که شما یا کامپیوتر بخواهید دنده عوض کنید.

 

ولی در مورد گیربکس هایي که دنده انها از جا در میرود، اتومبیل دیگر با دنده‌اي که برایش تعیین شده حرکت نمی کند و آن را پس می زند، و «گیربکس هاي دستی» تمایل دارند به حالت خلاص در بیایند. این امر در برترین حالت ناامید کننده و در بدترین حالت خطرناک هست:

 

وقتی پای‌تان را از روی پدال گاز برمی‌دارید تا نظارت اتومبیل از دست‌تان خارج نشود، تنها چیزی که به آن فکر می کنید این هست که گیربکس نیرویی به چرخ ها منتقل نکند. نیازی نیست به فکر فرو بروید.

 

اگر چنین اتفاقی افتاد، بدانید وقت آن هست نگاهی به گیربکس خودروی‌تان بیندازید. در بخش بعد، از علامت هشدار دهنده دیگری صحبت می کنیم که ممکن هست یک « فاجعه» حقیقی به نظر برسند ولی برطرف کردن‌شان چندان پیچیده نیست.

درباره مشکل گیربکس ماشین

کلاچ شل

 

در این جا مشکل دیگری مطرح میشود که دارندگان خودروهایی با گیربکس دستی را غافلگیر میکند، یعنی: کلاچ شل. کلاچ شل، کلاچی هست که وقتی راننده پدال کلاچ را فشار می دهد، دیسک را از فلایویل جدا نمیکند.

 

راننده نمیتواند دنده را تعویض کند چون کلاچ هنوز درگیر هست و دارد با نیروی موتور میچرخد. راننده به طوری ناگهانی و با صدای سایش غیرمنتظره‌اي که هنگام تعویض دنده میشنود از این مشکل مطلع می شود. خوشبختانه، مشکل چندان جدی نیست و برطرف کردن آن هم در مقایسه با دیگر مشکلات مربوط به گیربکس، هزینه‌بر نیست.

 

در اغلب موارد، مشکل به شل شدن بیش از حد پدال کلاچ مربوط میشود. وقتی کابل یا اتصال بین پدال و دیسک کلاچ چندان آزاد باشد، کلاچ اهرم کافی برای جدا کردن دیسک از فلایویل را در اختیار ندارد.

 

اگر بدانید دنبال چه چیزی میگردید، حتی افراد غیر متخصص هم می توانند ایرادهای گیربکس را تشخیص بدهند. برای این که در مورد یکی از آشکارترین ایرادها مطالبی بدانید، ادامه مقاله را بخوانید.

 

نشت روغن

درباره مشکل گیربکس ماشین

مشاهده نشت واسکازین گیربکس یکی از آسان‌ترین راه هایي هست که میتوانید بفهمید گیربکس خودروی‌تان نیاز به دقت دارد. واسکازین برای گیربکس هاي اتوماتیک و توانایی انها در تعویض دنده نقشی حیاتی دارد، بنابراین یک لکه کوچک روغن روی کف پارکینگ میتواند به سرعت به مشکلی جدی تبدیل شود. وقتی واسکازین گیربکس هاي اتوماتیک را چک می کنید، اطمینان حاصل کنید که تیره رنگ نیست و بوی روغن سوخته نمی دهد. در این صورت، باید به تعمیرگاه بروید و آن را عوض کنید.

 

واسکازین گیربکس هاي دستی را باید از طریق درپوش روی گیربکس چک کرد. در این مورد هم، اگر به نشت واسکازین مشکوک هستید، از یک تعمیرکار بخواهید محل نشت را پیدا کرده و آن را برطرف کند. اگر سطح واسکازین بالاست، راه ساده‌تر دیگری هم برای پی بردن به مشکلات گیربکس وجود دارد.

 

ادامه مقاله را بخوانید تا مشاهده نمایید چطور میتوانید حتی بدون بالا زدن کاپوت، از این مشکلات با خبر شوید. روشن شدن چراغ چک موتور یکی از هشدارهای زود هنگامی هست که نشان میدهد چیزی در گیربکس مفید کار نمیکند.

 

چراغ چک موتور ممکن هست به دلایل دیگری که هیچ ارتباطی به گیربکس ندارند هم روشن بشود، ولی این هشدار آشکار را نادیده نگیرید. در خودروهای امروزی‌تر، حسگرهایی روی موتور نصب شده‌اند که موارد غیرعادی را تشخیص داده و به کامپیوتر ماشین را از وجود مشکل در یک قسمت از ماشین مطلع میکنند.

 

حسگرهایی که روی گیربکس نصب شده‌اند نیز می توانند متوجه ارتعاشات و مشکلاتی جزئی بشوند که شما حتی نمیتوانید آنها را مشاهده نمایید یا احساس کنید.

 

اگر میخواهید بدانید روشن شدن چراغ چک موتور مربوط به مشکلات گیربکس هست یا نه، می توانید یک ابزار تشخیص عیب خریداری کرده و سوکت آن را به سوکت پنل ابزاری که سمت راننده قرار دارد وصل کنید.

 

ابزار تشخیص عیب، کُدی را نمایش خواهد داد که مربوط به قسمتی هست که مشکل دارد. اگر آن کد به شما می گوید گیربکس ایرادی دارد، خب، وقت آن هست که سری به تعمیرگاه بزنید.ولی حتی اگر چراغ چک موتور هم خاموش باشد، باز هم میتوانید از ایرادهای گیربکس مطلع بشوید. در ادامه مقاله، میبینید که وقتی گیربکس نیاز به تعمیر دارد، اتومبیل چه حرکاتی می کند.

 

لرزیدن یا تکان خوردن

درباره مشکل گیربکس ماشین

 

بسته به این که گیربکس دستی داشته باشید یا اتوماتیک، وقتی گیربکس درست کار نکند ماشین شما واکنش هاي متفاوتی نشان خواهد داد. همانگونه که در بخش گذشته گفته شد، یکی از نشانه هاي متعارف مشکل، شنیدن صدای سایش یا حس کردن آن هنگام تعویض دنده هست.

 

اگر کلاچ را تا آخر بگیرید و دنده را عوض کنید و باز هم صدای سایش بشنوید، ممکن هست کلاچ فرسوده شده یا نیاز به رگلاژ داشته باشد. شاید هم یک یا چند تا از هماهنگ کننده هاي چرخ‌دنده فرسوده شده یا آسیب دیده‌اند.

 

عوامل زیادی وجود دارند که باعث سایش چرخ‌دنده ها به هم میشوند. در مورد گیربکس هاي اتوماتیک، به احتمال چندان احساس خواهید کرد به جای تعویض دنده هاي تقریباً نامحسوس، ماشین هنگام تعویض دنده می‌لرزد، و یا با تکان به دنده بعدی میرود. هر دو علامت این میباشند که اتومبیل به تعمیر احتیاج دارد.

 

اگر متوجه چیزی غیر از تعویض دنده نرم میشوید، شاید لازم باشد گیربکس اتوماتیک خودروی‌تان را برای تنظیم یا تعمیر به دست تعمیرکار بسپارید.

 

ولی به جز تشخیص عیب و ایرادهای گیربکس، در موارد دیگری هم می توانید از حواس‌تان بهرهگیری کنید. ادامه مقاله را بخوانید تا مشاهده نمایید باید گوش به زنگ شنیدن چه صداهایی باشید.

 

صدای ناله، وزوز و سوت

 

توصیف این که صدای یک گیربکس معیوب چطور می تواند باشد دشوار هست ولی به طور قطع هنگام شنیدن آن متوجه خواهید شد چیزی درست کار نمیکند.

 

هر خودرویی به روش متفاوتی ساخته شده هست و صداهایی که ساخت می کند هم بسیار متفاوت هست ولی اگر خودروی‌تان گیربکس اتوماتیک دارد، فرصت خوبی هست که صدای نالیدن، وزوز کردن یا حتی سوت کشیدن بشنوید.

 

در مورد گیربکس هاي دستی، صدا معمولاً قدری غیرمنتظره‌تر و مکانیکی‌تر هست. اگر هنگام تعویض دنده صدای سایش می شنوید، حتماً باید به یک متخصص مراجعه کنید. ولی صدای سایش از زیر اتومبیل همۀ وقت مربوط به گیربکس نیست.

 

شاید اتصالات سرعت پایدار «CV joints» یا حتی دیفرانسیل مشکلی دارد. ابتدا ممکن هست گاه گاهی صدا به گوش‌تان بخورد ولی اگر به انها بی‌توجهی کنید با گذشت زمان اکثر شنیده خواهند شد.

 

ضعف واکنش

 

درباره مشکل گیربکس ماشین

به گزارش تالاب گیربکس ها طوری طراحی شده‌اند که موقع تعویض، دنده مناسب را جا بزنند، بنابراین، وقتی در اینکار تعلل می کنند یا از انجامش سرباز می زنند، نشانه‌اي هست از این که عیب و ایرادی وجود دارد.

 

وقتی گیربکس دستی مشکل پیدا می کند، متوجه میشوید که بعد از جا زدن دنده‌، دور موتور بالا میرود ولی اتومبیل به نسبت دور موتور سریع پیش نمی رود.

 

در این صورت، ممکن هست کلاچ فرسوده شده باشد یا مشکلات جدی‌تری وجود داشته باشد. در گیربکس هاي اتوماتیک هم مشکل ضعف واکنش به وجود می آید ولی اکثر زمانی خودش را نشان میدهد که حالت هاي «Park» یا «Drive» را گزینش می کنید.

 

ماشین بلافاصله به یکی از این حالت ها میرود ولی گیربکس در ورود به این حالت ها تعلل می کند، پس به احتمال چندان مشکلی در گیربکس وجود دارد.

 

منبع :car1.ir

جدیدترین مطالب سایت