معایب استفاده از رینگ اسپرت در خودرو

معایب استفاده از رینگ اسپرت در خودرو

رینگ اسپورت در ماشین آیا ضرر دارد ؟

رینگ اسپورت یکی از عامل هاي زیبایی خودرویتان هست اما باید بدانید این زیبایی میتواند معایب هاي زیادی داشته باشد.

 

به گزارش تالاب همۀ وقت این سوال در ذهن طرفداران اسپرت کردن اتومبیل وجود دارد که به کار بردن رینگ اسپرت مفید هست یا نه.

 

عده‌اي هم در این میان کاری به مثبت یا منفی بودن پاسخ سوالاتی از این دست ندارند و کار خودشان را انجام می دهند. آن ها از پرداخت هر هزینه‌اي برای زیباترکردن خودروشان رویگردان نیستند و برایشان اصل، درخشش خودروست نه چیز دیگری.

 

اما پیش از پاسخ به سوالی که ابتدای این مقاله مطرح شده باید به این نکته اشاره کنیم که کمپانی‌هاي بزرگ خودروسازی دنیا همۀ وقت استانداردها را رعایت می کنند و اگر قرار باشد مدل اسپرت یک ماشین نیز وارد بازار شود، خودشان اینکار را انجام می دهند. پس رعایت استاندارد همۀ وقت مقدم بر همۀ چیز هست.

 

اما رینگ اسپرت صرف‌نظر از این که میتواند بر وجه زیبایی ماشین بیفزاید، معایبی دارد که به برخی از انها اشاره می کنیم:

معایب استفاده از رینگ اسپرت در خودرو

افزایش مصرف سوخت

اگر به خودروهایی که در مسیرهای جاده‌اي تردد دارند، دقت کرده‌ باشید یا آن گروه از خودروها راکه در پیست مسابقه شرکت میکنند، مدنظر قرار دهید، خواهید دید که رینگ اسپرت برایشان بسیار الزامی هست. پهن بودن لاستیک این امکان را فراهم می کند که در پیچ‌ها و مسیرهایی از این دست بهتر بتوانند اتومبیل را بازرسی کنند.

 

اما سوال این هست که خودروهایی که در مسیرهای شهری تردد دارند به چنین رینگ‌هایي نیازمند میباشند؟

 

از سوی دیگر بهرهگیری از این رینگ‌ها به علت سنگین‌تر بودن‌شان نسبت به رینگ‌هاي معمولی نتیجه‌اي ندارد جز افزایش مصرف سوخت و حالا باید به این فکر کرد که با دقت به بحران سوخت در دنیا آیا باز هم بهرهگیری از این رینگ‌ها منطقی هست یا نه.

معایب استفاده از رینگ اسپرت در خودرو

یک دودوتا چهارتای منطقی

این بخش از مقاله اکثر با ضرب و تقسیم سر و کار دارد و گرچه باید گذشته از هر چیز چند نشانه را برایتان توضیح دهیم. نشانه‌هایي که روی لاستیک وجود دارد. حتما شما تا حدودی با انها آشنایی دارید؛ مثلا شماره‌هاي p205/65R1589H روی لاستیک را بررسی میکنیم. حرف P مخفف Passenger و نشان‌دهنده سواری بودن خودروست.

 

در این قسمت کدهای LT و T نیز وجود دارند که خارج از بحث ما میباشند و گرچه در اکثر لاستیک‌هاي موجود در کشور این کد نخست را نخواهید دید.

 

سه عدد بعدی معرف پهنای لاستیک «Section Width» به میلی‌متر هست، دو رقم بعد از آن بیانگر نسبت ظاهری «Aspect Ratio» هست و نسبت ارتفاع لاستیک «Section Height» به پهنای آن را نشان می دهد به عبارت دیگر مشخص می کند که ارتفاع لاستیک چند درصد از پهنای آن هست.

 

در مثال بالا پهنای لاستیک 205 و نسبت ظاهری 65 هست، پس ارتفاع لاستیک از فرمول زیر به دست می آید:

 

«100/ نسبت ظاهری» ×پهنای لاستیک مساوی هست با ارتفاع لاستیک حروف R نشان‌دهنده رادیال بودن لاستیک هست و عدد 15 قطر رینگ «Diameter Rim» را نشان میدهد، عدد 89 بیانگر میزان بار قابل تحمل برای هر لاستیک و معرف 580 کیلوگرم هست.

 

بهرهگیری از یک لاستیک با نسبت ظاهری «Aspect Ratio» پایین‌تر به همراه رینگ با قطربیشتر Inch Up نامیده میشود که برای بهبود عملکرد و ظاهر اتومبیل صورت میگیرد و درصورتی که اینکار به درستی انجام شود، افزایش تصویر‌العمل فرمان «Steering Response» و بهبود هندلینگ در جاده‌هاي خشک و افزایش قابلیت فرمان‌پذیری در سر پیچ‌ها و زیبایی ظاهری ماشین را به ارمغان می‌آورد.

 

یکی از مهمترین شاخص‌ها هنگام تعویض رینگ و لاستیک، اثبات نگه داشتن قطر آلبوم رینگ و لاستیک در محدوده استاندارد کارخانه هست.

 

زیرا تغییر قطر کلی چرخ باعث ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در نحوه تعویض دنده‌ها «به ویژه درخودروهای اتوماتیک» می شود و در خودروهای مجهز به ABS نیزدر کار ECU اخلال به وجود می‌آورد و میتوان گفت تنها مزیت هنگام بزرگتر شدن چرخ، افزایش شتاب ماشین در حد ناچیزی هست.

 

این مورد آخر را هم برخی کارشناسان رد کرده‌اند و معتقدند شتاب افزایش نمی‌یابد. و نکته آخر به این مساله اختصاص دارد که تعویض لاستیک و رینگ میتواند جلوبندی اتومبیل را با مشکل مواجه کند.

 

رینگ اسپرت به علت سنگین‌تر بودن، به قدرت بیشتری برای حرکت نیاز دارد و این قدرت باید از طریق موتور تهیه و به چرخ‌ها هدایت شود. حالا اگر رینگ استاندارد ماشین را با یک رینگ اسپرت عوض کنید، ماشین شما بعد از مدتی دچار چه مشکلاتی می شود؟

 

منبع :safewheel.co

جدیدترین مطالب سایت