آیا می‌دانید كه چرا موهای ما آبی و سبز نیست؟

مجموعه : دانستنیها
آیا می‌دانید كه چرا موهای ما آبی و سبز نیست؟

در میان رنگ‌های موی طبیعی انسان‌ها هر رنگی را می‌توان یافت و طیف وسیعی از رنگ‌ها را می‌توان دید، اما هرگز نمی‌توانید رنگ آبی یا سبز را بین رنگ‌های طبیعی موها ببینید. آیا می‌دانید كه چرا موهای ما آبی و سبز نیست؟

 

رنگ مو توسط دو نوع مختلف از رنگدانه‌هایی به نام ملانین تعیین می‌شوند، این رنگدانه‌ها همچنین مسوول تعیین رنگ پوست ما نیز هست.

 

شاید یكی از دلایلی كه ملانین سبب رنگ آبی در موها نمی‌شود این باشد كه آبی رنگی سرد و خسته‌كننده است و به مرور زمان سبب خستگی چشم‌ها می‌شود، اما بیشتر رنگدانه‌های ملانین شامل رنگدانه‌ای به نام اوملانین (EUMELANIN) است كه مسوول رنگ مشكی تا قهوه‌ای است و رنگدانه دیگر فوملانین (PHEOMELANIN) است كه این رنگدانه مسوول رنگ‌های مایل به قرمز تا زرد است كه جزو رنگ‌های شاد و نشاط آورند و سبب خستگی چشم‌ها و روحیه نمی‌شوند.

 

افزایش این رنگدانه سبب گرایش رنگ مو به سمت قرمز یا بلوند می‌شود، اما این‌كه چرا در ما انسان‌ها تنها این دو نوع رنگدانه مسوول تعیین رنگ موهاست هنوز معلوم نیست.

 

شاید یك دلیل آن باشد كه این رنگدانه‌ها سبب بهبود و توسعه توانایی‌های ما برای سازگاری با محیط هستند؛ چرا كه استتار و پنهان ماندن در محیط آن هم برای انسان‌هایی كه میلیون‌ها سال پیش در طبیعت زندگی می‌كرده‌اند امری بسیار لازم و حیاتی بوده است و لذا رنگ آبی چندان اثر حفاظتی و استتار شدن را میان سنگ‌ها و درختان فراهم نمی‌كرده است، اما شاید با تغییر زندگی بشر در آینده رنگدانه‌های مو باز هم تغییر رنگ دهند و رنگ‌های دیگری نیز برای موها پیدا شود.

 

هرچند انسان امروز این مشكل تنوع‌ طلبی خود را به آسانی و با ساخت انواع رنگ مو به خوبی حل كرده است.

 

جدیدترین مطالب سایت