16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

مجموعه : دانستنیها
16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

غذاهای خطرناک اما دوست داشتنی  به همراه جایگذینی برای انها

تعداد زیادی از خوراکی هایي کـه روزانه مصرف می کنیم بر خلاف باورمان کـه بسیار سالم و بی ضرر هستند میتوانند خطرناک باشند! از نوشیدن شیر تا مصرف اب معدنی همراه سایت تالاب باشید تا از مصرف زیاده آن ها خود داری و جایگذینی برای آن ها پیدا کنید.

 

 

۱- قند مصنوعی دوست داشتنی اما مضر

باید مصرف هر ماده غذایی اعم از قند، شکر، آبمیوه هاي‌ صنعتی، کیک و … را در رژیم غذایی خود محدود کنید. قند بـه‌عنوان یک دشمن عمومی بدن محسوب میشود و از بدترین غذا هاي مضر اسـت، زیرا بـه گفته انجمن قلب ایالات امریکا، میتوان گفت یکی از مهم ترین عوامل چاقی و بیماری دیابت مصرف قند مصنوعی اسـت.

 

استرسی کـه بـه دلیل ورود قند بـه بدن ایجاد می شود بر لوزالمعده، کبد و دستگاه گوارش فشار زیادی وارد می کند. همچنین دانشمندان ادعا می کنند هر بار کـه قند مصرف میکنید سلامت سیستم عصبی شـما بیشتر بـه خطر می‌افتد. از طرفی، بدن شـما بیشتر مستعد بیماری‌هایي مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، افسردگی، عدم تعادل هورمونی و استرس میشود.

 

حتی درسال 2012 دکتر محققی در کشور آمریکا بـه نام رابرت لوستیگ از کشور خواست قوانینی برای مصرف شکر وضع کند و ان را مانند مواد مخدر اعلام کنند، زیرا بـه همان اندازه برای سلامتی خطرناک اسـت.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: خوردن قندهای طبیعی مانند عسل، خرما و میوه بـه جای قند مصنوعی در حد طبیعی مشکلی ایجاد نمی کند.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

2- آرد سفید در نان ها دوست داشتنی اما مضر

شاید از نظر شـما و بیشتر مردم آرد سفید کـه در اکثر نان‌هاي‌ مصرفی روزانه ما و مواد غذایی کربوهیدارتی استفاده می شود ضرری نداشته باشد، اما باید بدانید از نظر علمی آرد سفید در بدن عملکردی مانند شکر دارد. زیرا بـه سرعت در بدن بـه گلوکز تبدیل شده و حتی با فشار زیادی کـه بـه لوزالمعده وارد میکند کارکرد انسولین را طوری مختل می کند کـه بدن بـه ذخیره چربی رو می‌آورد. در واقع آرد فراوری شده بیشتر مواد مغذی و فیبر خودرا طی مراحل فراوری از دست میدهد.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: باید سعی کنید از خواص نان هاي‌ سبوس‌دار کـه از آرد فراوری نشده درست شده‌اند بهره ببرید تا هم دچار چاقی نشوید و هم سالم بمانید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۳- شیر نوشیدنی دوست داشتنی اما مضر

شاید تعجب کنید کـه شیر هم میتواند جزء غذا هاي مضر محسوب شود. زیرا همیشه بـه ما توصیه می شود روزانه شیر مصرف کنیم تا استخوان ‌ها و دندان‌هاي‌ قویتری داشته باشیم. اما بـه گفته متخصصین تغذیه با افزایش سن بدن توانایی خود در هضم لاکتوز یعنی ترکیب قند داخل شیر را از دست می دهد.

 

در نتیجه هضم ان دچار اختلال شده و باعث نفخ شکم می شود. از طرفی عدم تحمل لاکتوز باعث اسیدی‌تر شدن بدن شده و واکنش‌هاي‌ التهابی را در بیماری‌هاي‌ مختلف افزایش می دهد. این ماده غذایی وقتی خطرناک‌تر میشود کـه همراه با داروهای هورمونی، مواد شیمیایی، آنتی بیوتیک ها و بـه‌صورت گرم مصرف شود.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بهترین حالت برای جایگزینی شیر، اضافه کردن نارگیل یا بادام بـه شیر اسـت و یا این کـه ان را بـه‌صورت شیر برنج مصرف کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۴- فست فود ها دوست داشتنی اما مضر

فست فودها همان قدر کـه سریع آماده می شوند، همان قدر هم سریع سلامتی شـما را بـه خطر می‌اندازند. ترکیبات مختلف و بسیار مضر در انواع فست فودها و بخصوص پیتزا انواع ژامپون‌ها، سدیم و چربی هاي‌ اشباع نشده فراوان ان‌ها را بـه غذا هاي مضر کشنده تبدیل میکند کـه لذت ان لحظه‌اي بوده و بیماری‌هایي مانند سکته، چاقی و … را بـه شـما هدیه میدهد. این حالت برای افرادی کـه عادت دارند هرروز یا چند وعده در هفته از فست فودها استفاده کنند خطرناک‌تر اسـت.

 

حتی بـه‌عنوان مثال وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریكا گزارش داده اسـت كه رژیم غذایی ضعیف شامل فست فودها و عدم فعالیت بدنی مناسب باعث سالانه ۳۱۰ تا ۵۸۰ هزار مرگ و میر میشود. در کشور های دیگر نیز آمار مرگ و میر افراد مصرف کننده فست فودها بسیار بالاست.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بهتر اسـت حتی اگر فست فود دوست دارید ان‌ها رابا مواد سالم در خانه خودتان تهیه کنید مثلاً پیتزای سبزیجات، پیتزای گوشت یا مرغ درست کنید و روغن و سدیم کمتری در ان مصرف کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

۵- گوشت فرآوری شده دوست داشتنی اما مضر   

گوشت‌هاي‌ فراوری شده دارای مقدار زیادی نیترات و سدیم هستند کـه برای سلامتی ما فوق العاده مضر اسـت. طبق تحقیقات موسسه آمریکایی در مورد سرطان، مصرف این گوشت ها باعث افزایش خطر ابتلا بـه سرطان روده بزرگ میشود. نیترات‌ها پس از هضم بـه نیتریت‌ها تبدیل می شوند کـه می تواند نیتروزامین، یک ماده شیمیایی نیرومند ایجاد کننده سرطان را خیلی آسان در بدن تولید کند.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۶- دونات دوست داشتنی اما مضر

همانگونه کـه در ابتدا گفتیم دو قلم از غذا هاي مضر کـه باید در رژیم غذایی ما محدود شوند شکر و آرد سفید اسـت؛ حالا بـه ان چربی ترانس را نیز اضافه کنید. دونات یک ترکیب کشنده اسـت کـه هر سه مورد را دارد. مصرف دونات بـه‌صورت مداوم خطر ابتلا بـه بیماری‌هاي‌ قلبی و عروقی و دیابت را بـه طور چشمگیری افزایش می دهد.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

 

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۷- چیپس سیب زمینی دوست داشتنی اما مضر

هنگامی کـه غذاهایی مانند سیب‌زمینی در دماهای بالا سرخ میشوند، می توانند ماده‌اي بـه نام اکریلامید تشکیل دهند کـه بـه‌عنوان یک ماده سرطان‌زا شناخته شده اسـت. دیل هتیس، استاد تحقیق در دانشگاه کلارک در ماساچوست، تخمین میزند کـه سالانه چندین هزار سرطان در کشور آمریکا بـه خاطر وجود این ماده در رژیم غذایی افراد اسـت. همچنین سدیم و چربی داخل این خوراک‌ها فشار خون و کلسترول را بالا میبرد ودر نهایت خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. از طرفی، رژیم غذایی پر نمک باعث افزایش سرطان معده نیز می شود.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: گاهی اوقات ما فقط بـه دلیل ترد بودن و صدایی کـه هنگام خوردن چیپس احساس می کنیم از ان لذت می بریم؛ دراین صورت میتوان مواد سالمی مانند هویج تازه کـه همان حس را ایجاد می کند اما باعث سلامتی ما میشود را جای گزین کنیم.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

 

۸- نوشابه یا همان سودا دوست داشتنی اما مضر

سودا یک نوشیدنی بی فایده اسـت کـه حاوی هیچ ماده مغذی برای تغذیه بدن نیست. از همه ی بدتر، این نوشیدنی‌ها سیستم شـما رابا مواد شیمیایی و قندی کـه باعث از بین رفتن مواد مغذی غذا هاي دیگر در بدن شـما می شود، پر می کنند. نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی سرطان، بیان کرد: نوشیدن فقط دو نوشابه در هفته می تواند خطر ابتلا بـه سرطان لوزالمعده را تقریبا دو برابر کند.

دکتر جوزف مرکلا، یک دکتر آمریکایی و نویسنده پرفروش در نیویورک تایمز میگوید: “فقط 10 قاشق چایخوری شکر” تنها دریک قوطی نوشابه و “30 تا 55 میلی‌گرم کافئین، رنگ‌هاي‌ غذایی مصنوعی و سولفیت‌ها” در ان وجوددارد کـه همگی از غذا هاي مضر و خطرناک برای سلامت بدن هستند.

سودا همچنین باعث ایجاد اسید بیشتر در بدن میشود کـه در نهایت باعث ضعف استخوان ‌ها شده و ذخیره‌هاي‌ حیاتی موادمعدنی را کاهش می دهد. جالب اسـت بدانید نتایج مطالعات نشان می دهد حتی نوشابه‌هاي‌ رژیمی این پیام را بـه مغز میرسانند کـه بدن در حال گرفتن قند از منابع خارجی اسـت. در نتیجه متابولیسم را تحت تاثیر قرار داده و میل بیشتری نسبت بـه قند در کل بدن ایجاد می کند.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: نوشیدنی‌هاي‌ طبیعی، آب و دوغ خانگی

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۹- غذاهای کنسروشده دوست داشتنی اما مضر

خیلی از ما در زمان‌هایي کـه سرمان شلوغ اسـت و وقت نداریم، عادت داریم سریعا بـه سراغ غذا هاي کنسروی برویم، غافل از این کـه کنسروها از غذا هاي مضر هستند و با اینکار سلامت خود و خانواده را بـه خطر می‌اندازیم. توجه داشته باشید کـه عده اي از قوطی‌هاي‌ کنسرو تا 890 میلی گرم سدیم دارند. این مقدار نمکی اسـت کـه شـما میتوانید در کل یک روز ان را استفاده کنید و نه در هر وعده غذایی! از طرفی سدیم بیش از اندازه علاوه بر فشار خون و بیماری هاي‌ قلبی باعث احتباس آب در درون بدن و بـه خصوص قلب شـما میشود کـه خطر حمله قلبی و ورم کردن قلب را بـه همراه دارد.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

۱۰- ماست کم چرب دوست داشتنی اما مضر

تعداد زیادی از افراد کـه نگران وزن خود هستند هنگام انتخاب ماست بـه دنبال ماست‌هاي‌ کم چرب در فروشگاه‌ها میروند. اما باید بدانید صنعت گران وقتی چربی ماست را از ان جدا میکنند بـه جای طعمی کـه چربی در ماست ایجاد می‌کرده اسـت بـه ان قند و مواد مصنوعی اضافه میکنند تا طعم خوبی داشته باشد. بیشتر ماست‌هاي‌ کم چرب حاوی مواد غذایی ناسالم می‌باشند. همچنین بیشتر ماست‌ها زمانی کـه پاستورزیزه می شوند باکتری‌هاي‌ پروبیوتیکی مفید خودرا از دست میدهند.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بـه جای ماست کم چرب از ماست‌هاي‌ معمولی یا پر چرب در حد متعادل استفاده کنید کـه با مواد پروبیوتیکی فراوری شده‌اند. همچنین اگر بتوانید از ماست گاوهای بومی کـه از علفزار و چمن زار تغذیه می کنند استفاده کنید بسیار مفیدتر خواهد بود.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۱۱- غذاهای مضر با کربوهیدرات پایین دوست داشتنی اما مضر

بـه خیلی از افرادی کـه میخواهند لاغر شوند توصیه می شود میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش دهند. بـه همین دلیل این افراد هم بـه سراغ فراورده‌هاي‌ صنعتی کـه روی ان‌ها کلمه کربوهیدرات پایین درج شده اسـت میروند تا هم مواد غذایی دلخواهشان را مصرف کنند و هم لاغر شوند، غافل از این کـه این غذا هاي مضر سرشار از مواد افزودنی و نگهدارنده هستند کـه ضررشان کمتر از کربوهیدرات نیست.

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بهتر اسـت بـه جای استفاده از محصولات کم کربوهیدارت فراوری شده، از غذاهایی کـه بـه طور طبیعی کربوهیدرات کمی دارند مانند تخم مرغ، غذا هاي دریایی و سبزیجات برگ‌دار استفاده کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۱۲- بستنی دوست داشتنی اما مضر

بستنی یکی از خوراکی‌هاي‌ دلچسبی اسـت کـه کمتر فردی را می توان یافت کـه بگوید من بستنی دوست ندارم! با این کـه نسبت بـه هله هوله‌هاي‌ دیگر بسیار سالم‌تر اسـت، اما سرشار از قند مصنوعی میباشد. بـه همین دلیل کالری بسیار زیادی دارد و زیاد خوردن ان هم کار سهولت اسـت. در واقع هر فرد می تواند 2 الی 3 بستنی یا بیشتر را دریک میان وعده بخورد. بنابر این افراد معتاد بـه ان سریع چاق می شوند.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: سعی کنید مارک‌هاي‌ سالم‌تری را انتخاب کنید یا خودتان در خانه با شکر کمتر بستنی خانگی وانیلی، بستنی سنتی زعفرانی و بستنی میوه‌اي تهیه کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۱۳- پنیر فراوری شده دوست داشتنی اما مضر

پنیر یکی از لبنیات خوشمزه و سالم اسـت و حتی می تواند جای گزین مناسبی برای شیر باشد. اما پنیرهای فراوری شده مانند پنیرهای معمولی نیستند. این پنیرها اکثرا با مواد غذایی مضر برای ایجاد ظاهر و بافت خاص فراوری می شوند. بنابر این هنگام خرید پنیر، حتماً برچسب ان را مطالعه کنید تا مطمئن شوید کـه موادمعدنی کمی دارد.

جای گزین مناسب برای این خوراکی: از پنیرهای معمولی مانند پنیرهای فتا، موتزارلا و … استفاده کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۱۴- نوشیدنی‌های کافئین‌دار دوست داشتنی اما مضر

نوشیدنی‌هاي‌ کافئین دار مانند قهوه می توانند برای بدن بسیار مفید باشند، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌هاي‌ قوی هستند. بـه همین دلیل مصرف متعادل ان از بیماری‌هایي مانند دیابت نوع 2 و پارکینسون نیز جلوگیري می کند .اما زمانی کـه با فراورده‌هاي‌ مصنوعی مانند شکر، خامه، مواد افزودنی و … ترکیب می شود، میتوانند جزء غذا هاي مضر محسوب شود.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بـه جای قهوه با خامه یا قهوه با شکر زیاد، ان رابا شکر کم و یا تلخ بـه‌صورت ساده بنوشید. درصورت تمایل می توانید مقادیر کمی خامه سنگین یا شیر پرچرب نیز بـه ان اضافه کنید اما نباید زیاده روی کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

 

۱۵- برنج قهوه‌ای دوست داشتنی اما مضر

با این کـه خواص برنج قهوه‌اي بسیار زیاد اسـت و بخصوص در رژیم‌هاي‌ لاغری بـه دلیل فیبر زیادی کـه دارد توصیه میشود ؛ اما باید بدانید این برنج حاوی ماده‌اي بـه نام آرسنیک اسـت کـه از نظر FDA کشور آمریکا یک ماده سرطان زا و خطرناک شناخته شده اسـت. بـه همین دلیل مصرف دائمی برنج قهوه اي باعث وارد کردن مقادیر زیاد آرسنیک بـه بدن و افزایش احتمال سرطان‌هاي‌ پوستی، مثانه، ریه‌ها و بیماری‌هاي‌ قلبی میشود.

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بهتر اسـت بـه صورت دائم از برنج قهوه‌اي استفاده نشود و بـه جای ان برنج سفید فراوری نشده و سبوس‌دار استفاده کنید.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

۱۶- آب‌های معدنی و نوشیدنی هایی که در بطری بسته‌بندی می‌شود!

یک ماده شیمیایی بـه نام BPA دراین ظروف پلاستیکی وجوددارد کـه مصرف مداوم ان‌ها منجر بـه تغییرات هورمونی ودر نتیجه عوارضی مانند بلوغ زودرس در دختران، کاهش اسپرم، چاقی و افزایش سرطان‌هاي‌ مربوط بـه اندام تولید مثل می شود.

 

جای گزین مناسب برای این خوراکی: بـه جای استفاده از نوشیدنی هاي‌ با بطری‌هاي‌ پلاستیکی، از نوشیدنی‌هایي استفاده کنید کـه در بطری‌هاي‌ شیشه‌اي یا فلزی بسته بندی میشوند.

 

16 غذای دوست داستنی که بسیار خطرناک هستند!

خوراکی هاي‌ مضر اما دوست داشتنی

و در پایان :

همانگونه کـه ملاحظه کردید تعداد زیادی از مواد غذایی کـه ما فکر میکنیم برایمان مناسب هستند و بـه‌صورت طولانی مدت هم از ان‌ها استفاده می کنیم، میتوانند کاملا در دسته غذا هاي مضر قرار بگیرند. بنابر این سعی کنید برای حفظ سلامتی خود، از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید.

 

همچنین اگر هرماه غذایی را کـه دارای مواد افزودنی و مصنوعی اسـت را در حد تعادل و خیلی کم مصرف کنید، مشکلی برای شـما پیش نمی آید و همیشه نتیجه بد مصرف غذا هاي مضر بـه دلیل مصرف طولانی ان‌ها میباشد.

جدیدترین مطالب سایت