آنتی ویروس جدید ایرانی چگونه است ؟

مجموعه : اخبار علمی
آنتی ویروس جدید ایرانی چگونه است ؟

آنتی ویروس جدید ایرانی چگونه اسـت ؟  بـه تازگی یک آنتی‌ویروس ایرانی رونمایی شد کـه بـه گفته مسؤولان این پویشگر امنیتی هر اپلیکیشن موبایلی را میتواند بررسی و مخرب بودن یا نبودن ان را اعلام کند و قادر اسـت بیش از 60 درصد بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی کند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

 

آنتی ویروس ایرانی چگونه عمل می کند؟

آنتی ویروس ایرانی چگونه عمل می کند؟

با رشد اشراف شرکت‌هاي‌ تامین‌کننده تجهیزات سخت‌افزاری در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، بـه مشخصات فنی و مختصات تجهیزاتی کـه ارایه می دهند، عواملی چون افزایش حجم گردش کالا و نیاز بـه اختصاصی‌سازی و کاهش قیمت تمام شده محصولات و تمایل بـه نظارت بیشتر برروی محصولات قابل عرضه، علاقه شرکت‌هاي‌ تامین کننده برای ورود بـه عرصه تولید را افزایش می دهند.

امروزه از منظر جهانی، سه عامل طی سه سال اخیر باعث شده زنجیره تامین اقلام فناوری اطلاعات با چالش جدی روبه‌رو شود. همه ی‌گیری کرونا، اختلافات تجاری چین و آمریکا و جنگ اوکراین عواملی اسـت کـه باعث شده کسری قطعات الکترونیک «تراشه» در سطح دنیا باعث طولانی شدن زمان تحویل عمده تجهیزات زیرساخت‌هاي‌ فناوری اطلاعات شود.

 

در حال حاضر کالاهایی کـه شاید زمانی با شرایط تحویل فوری در دنیا قابل تامین بود، امروزه تا شش ماه هم طول می کشد تا تحویل شود و این امر باعث میشود تامین‌کنندگان بـه فکر ورود بـه فرآیند تولید افتاده و با بازرسی بخشی از زنجیره تامین قطعات، مشکلات طولانی شدن زمان‌هاي‌ تحویل را کاهش دهند.

 

وجود نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، برخی قوانین حمایتی دولت و استقبال حاکمیت از تولید و بومی‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات طی سه سال اخیر انگیزه بیشتری برای حرکت بـه سمت تولید این محصولات در ایران بوده اسـت.

 

کارشناسان معتقدند، نهادهای مختلف حاکمیتی تلاش کرده‌اند با وضع قوانین، سیاست‌گذاری کلان، لحاظ عبارت «تولید» در شعار سال و دیگر اقدامات قانونی باعث سرعت بخشیدن بـه رشد تولید در کشور شوند؛ تصویب قانون «حداکثر حمایت از توان تولید داخل و بومی‌سازی»؛ شاید مهمترین اقدام قانونگذار دراین خصوص طی سال‌هاي‌ اخیر بوده اسـت.

بنابر این هم زمان با توجه بـه بحث بومی‌سازی در حوزه‌هاي‌ مختلف، ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از موضوع غافل نمانده و طی سالها مسئولان حوزه ارتباطات بر بحث بومی‌سازی تأکید کرده‌اند، بـه گونه‌اي کـه اوایل آغاز بـه کار دولت سیزدهم، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بر ضرورت حمایت از بومی‌سازی زیرساخت هاي‌ امنیتی تأکید کرد.

 

وی با بیان این‌که نیازمندی‌هاي‌ کشور مبتنی بر سرمایه‌هاي‌ بومی اسـت گفت این موضوع باید تقویت شود و ما از طریق ظرفیت‌هایي کـه خودمان داریم خدماتمان را ارائه دهیم.

 


مطالب مشابه: معروف ترین آنتی ویروس ها


 

حمایت از پلتفرم‌های بومی

حمایت از پلتفرم‌های بومی

تولید و حمایت از پلتفرم‌هاي‌ بومی، تولید گوشی ایرانی و سیستم عامل بومی از جمله اقداماتی اسـت طی سالها و البته دو سال و نیم گذشته توسط وزارت ارتباطات با همکاری سایر نهادها انجام شده اسـت.

دراین راستا، اخیرا از یک آنتی ویروس ایرانی رونمایی شد کـه بـه گفته مسئولان این پویشگر امنیتی هر اپلیکیشن موبایلی را می تواند بررسی و مخرب بودن یا نبودن ان را اعلام کند؛ در واقع این سامانه مذکور قادر اسـت بیش از ۶۰ درصد از بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی کند.

دراین باره جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفته اسـت کـه پیشنهاد استفاده از سامانه فارز از سوی پلیس بـه شورای عالی فضای مجازی داده شده تا این شورا استفاده از ان را الزامی کند کـه بـه دنبال ان شاهد کاهش نصب بدافزارها بر روی تلفن‌هاي‌ همراه باشند.

 

عملکرد آنتی ویروس ایرانی

عملکرد آنتی ویروس ایرانی

در توضیحات معرفی این سامانه تنها گفته شده کـه می تواند هر اپلیکیشنی در موبایل را مورد بررسی قرار دهد و درباره مخرب بودن و یا نبودن ان اپلیکیشن تصمیم‌گیری کند؛ حال این سوال وجوددارد کـه آیا این سامانه بر روی تلفن‌هاي‌ همراه بـه گونه اي عمل خواهد کرد کـه درباره وجود و یا عدم وجود یک اپلیکیشن در تلفن همراه کاربران تصمیم خواهد گرفت؟

 

آنتی ویروس چیست؟

آنتی ویروس چیست؟

نرم افزار آنتی ویروس یکی از مهمترین سلاح ها برای محافظت از امنیت و داده هاي‌ دستگاه هاي‌ مختلف کاربران محسوب می شود. آنتی ویروس همانگونه کـه از نامش پیداست، برای مبارزه با انواع ویروس و بدافزار کاربرد دارد و اینکار را از طریق جست‌وجو، شناسایی و از بین بردن ان ها انجام میدهد. دراین مطلب بـه شـما کمک میکنیم مفهوم آنتی ویروس و نحوه عملکرد ان را بهتر درک کنید.

 

آنتی ویروس چگونه عمل می کند؟

آنتی ویروس برای مقابله با انواع مختلف تهدیدات، راه حل هاي‌ اختصاصی ارائه می‌دهد. در ادامه، شـما رابا بعضی از این راه حل ها آشنا می‌کنیم.

 

آنالیز مبتنی بر امضا:

آنالیز مبتنی بر امضا

تقریباً تمام برنامه هاي‌ آنتی ویروس از این تکنیک استفاده میکنند تا سریع تر عوامل مخرب را شناسایی کنند. این روش شامل گرد آوری و آپدیت منظم پایگاه داده عظیمی از بدافزارها می‌باشد کـه قبلا شناسایی شده اند. بـه لطف این پایگاه داده، وقتی کـه آنتی ویروس با عوامل تهدیدآمیز جدید مواجه می شود، امضای ان ها رابا تمام بدافزارهای موجود در پایگاه داده مقایسه می‌کند ودر صورت وجود تطابق، بـه کاربران هشدار می‌دهد.

 

آنالیز اکتشافی:

آنالیز اکتشافی

هکرها روش هاي‌ جدیدی را برای پنهان سازی کدهای مخرب پیدا کرده اند کـه ممکن اسـت آنالیز مبتنی بر امضا را دور بزنند. در پاسخ، آنتی ویروس هاي‌ پیشرفته از تکنیک آنالیز اکتشافی استفاده میکنند کـه یک آزمون و خطای پیچیده برای آشکارسازی عوامل مشکوک محسوب می شود. بنابر این حتی فایل هاي‌ آلوده اي کـه با هیچ امضای ویروس شناخته شده اي مطابقت ندارند، قابل شناسایی هستند.

 


مطالب مشابه: محافظت از کامپیوتر در برابر ویروسها و بدافزارها


 

آنالیز سندباکس:

آنالیز سندباکس

بعضی از بدافزارهای کاملا پیچیده میتوانند از شناسایی بـه وسیله تکنیک هاي‌ قبلی جلوگیری کنند. در پاسخ، نرم افزار Antivirus فایل هاي‌ رمزگذاری شده مشکوک را دریک منطقه امن داخل خود نرم افزار بـه نام Sandbox اجرا می‌کند. این روش بـه آنتی ویروس اجازه میدهد کدهای مشکوک را بررسی کند ودر صورت نیاز، بدون آسیب رساندن بـه سیستم ان ها را پاک سازی نماید.

 

یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی:

یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی

شرکت هاي‌ ارائه کننده آنتی ویروس، فناوری هاي‌ پیشرفته اي را برای یادگیری ماشینی با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داده اند کـه تکنیک هاي‌ جدید هکرها را شناسایی می‌کنند. تهدیدات جدید بـه پایگاه داده اضافه می‌شوند تا فرایند شناسایی بدافزارهای ناشناخته التیام پیدا کند.

 

مانیتورینگ رفتار:

مانیتورینگ رفتار

آنتی ویروس، روی ترافیک داده میان سیستم و دستگاه هاي‌ مختلف از هارد دیسک گرفته تا درایو USB نظارت می‌کند تا درصورت تشخیص عوامل مشکوک، ان ها را متوقف سازد.

 

کار آنتی ویروس چیست؟

کار آنتی ویروس چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید چرا بـه یک آنتی ویروس قدرتمند برای کامپیوتر یا لپتاپ خود نیاز دارید، بهتر اسـت با کار آنتی ویروس و عملکردهای ضروری ان بیشتر آشنا شوید. آنتی ویروس با راه حل هاي‌ امنیتی مختلفی از دستگاه شـما محافظت می‌کند کـه بعضی از ان ها عبارتند از:

 

  • اسکن عمیق فایل ها و دایرکتوری هاي‌ خاص برای شناسایی عوامل مخرب
  • امکان اسکن خودکار یا دستی سیستم
  • حفاظت از سیستم در برابر دستگاه ها و درایوهای خارجی
  • هشدار در مورد لینک ها و سایت هاي‌ مخرب
  • شناسایی، مسدود سازی و حذف انواع ویروس، بدافزار و باج افزار
  • جلوگیری از سرقت اطلاعات هویتی و رمزنگاری حساب هاي‌ آنلاین

 

آنتی ویروس دو کاربره یعنی چه؟

آنتی ویروس دو کاربره یعنی چه؟

کمپانی هاي‌ توسعه دهنده آنتی ویروس دارای پلن هاي‌ مختلفی برای کاربران هستند. بسیاری از آنتی ویروس هاي‌ برتر دنیا خدمات خودرا در ازای خرید اشتراک و لایسنس ارائه می دهند. آنتی ویروس دو کاربره بـه شـما اجازه می‌دهد با یک‌بار پرداخت، از امکانات نرم افزار برای 2 دستگاه یا کامپیوتر استفاده کنید.

 

برای مثال، آنتی ویروس نود 32 دو کاربره می تواند از دو سیستم در برابر حملات و عوامل مخرب محافظت کند. شـما می‌توانید با تهیه لایسنس دو کاربره، آنتی ویروس را هم روی لپ‎تاپ و هم کامپیوتر خود نصب کنید. لازم نیست حتماً یک نسخه مشابه از سیستم عامل ویندوز روی هردو دستگاه نصب شده باشد. چرا کـه آنتی ویروس دارای سازگاری با نسخه هاي‌ مختلف ویندوز اسـت.

 

آنتی ویروس چند موتوره یعنی چه؟

آنتی ویروس چند موتوره یعنی چه؟

موتور آنتی ویروس در واقع هسته ان محسوب می شود کـه برای تشخیص و حذف کدهای مخرب کاربرد دارد. موتور آنتی ویروس نقش مهمی در نرخ حفاظت ان ایفا می‌کند. بـه عبارتی، آنتی ویروس هاي‌ برتر کـه در تست هاي‌ مستقل امتیاز بالایی دریافت می‌کنند، دارای یک یا چند موتور قدرتمند با درصد تشخیص بالا هستند.

 

آنتی ویروس چیست؟

آنتی ویروس چیست؟

بعضی آنتی ویروس هاي‌ پیشرفته برای افزایش سطح حفاظت، از چندین موتور برای اسکن فایل ها استفاده می‌کنند. با اضافه شدن موتورهای تشخیص بیشتر، نرخ شناسایی بدافزار التیام قابل توجهی پیدا میکند. چرا کـه هر موتور مجزا ممکن اسـت از الگوریتم هاي‌ مخصوصی استفاده کند.

 

آنتی ویروس چند موتوره می تواند از دو یا چند موتور ضد بدافزار بـه طور هم زمان استفاده کند تا با قدرت بیشتری عوامل مخرب را تشخیص دهد. استفاده از یک آنتی ویروس پیشرفته با قدرت تشخیص بالا از اطلاعات و فایل هاي‌ شـما در برابر انواع حملات سایبری و نفوذ هکرها محافظت می‌کند.

 


مطالب مشابه: چگونه از شر ویروس‌ها خلاص شویم؟


 

در پایان

در علم کامپیوتر آنتی ویروس بـه نرم افزاری گفته می شود کـه برای جست‌وجو، شناسایی و حذف انواع بدافزارها از کامپیوتر، مورد استفاده قرار میگیرد. بعضی از شرکت هاي‌ توسعه دهنده آنتی ویروس، محصولات خودرا در قالب بسته هاي‌ امنیتی پیشرفته ارائه میکنند کـه شامل گزینه هایي برای اسکن کامل سیستم و شخصی سازی تجربه کاربری هستند.

جدیدترین مطالب سایت