چرا ابرهای باران زا در آسمان ایران محو می‌شوند ؟

مجموعه : اخبار علمی
چرا ابرهای باران زا در آسمان ایران محو می‌شوند ؟

ماجرای هارپ چیست؟

متاسفانه در زمستان امسال میزان بارش بشدت کاهش یافته اسـت حتی در منطقه هاي‌ شمال کشور نیز این موضوع صدق میکند. دراین مطلب سعی داریم بـه علت کاهش باران چیست و آیا پای هارپ در بین اسـت یا خیر بپردازیم .

 

ابرهای باران زا

ماجرای عجیب مرگ ابرهای باران زا در آسمان ایران 

ابرهای بارانزا چرا در آسمان ایران محو می شوند ودر حالی کـه کوهستان هاي‌ ترکیه در مرز ایران سپیدپوش شده اند، چرا کوهستان‌هاي‌ اینسوی مرز خشک و تف‌دیده اند؟ آیا پای تروریسم محیط زیستی و استفاده از سلاح هارپ در بین اسـت یا تغییر اقلیم عامل قهر ابرها از ایران اسـت؟

 

تصاویر منتشر شده از مرز ایران و ترکیه در حالی کـه کوه‌هاي‌ ترکیه سپیدپوش از برف بودند و کوه‌هاي‌ ایران در مرز خشک و بی‌برف، در شبکه هاي‌ مجازی خبرساز شد و مدتی بعد تصاویر ماهواره‌اي محو شدن ابرها بر فراز دریاچه ارومیه جریان ساز شد. برخی موضوع استفاده از سلاح هارپ برای تشدید تغییر اقلیم علیه ایران و برخی دیگر موضوع تغییر اقلیم و خشکیدگی دریاچه ارومیه را عامل محو شدن ابرها بر فراز دریاچه ارومیه را مطرح کردند.

 

خشکسالی

بـه گزارش تالاب برخی کارشناسان محیط زیست معتقدند کـه طرح موضوع استفاده از سلاح هارپ علیه ایران برای تشدید خشکسالی در کشور ادعای اثبات ناپذیر اسـت ودر مقابل برخی دیگر معتقدند دشمنان ایران از این سلاح برای برهم زدن اکوسیستم آب و هوایی کشور بهره میبرند.

 

 روزهای گذشته هردو این نظرات را درکنار یک دیگر منتشر کرد و حالا، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از مأموریت جدید این سازمان در مرجع ملی تغییرات اقلیمی و پژوهشکده محیط زیست، برای بررسی علمی علت محو شدن ابرهای باران زا در بالای دریاچه ارومیه خبر داده اسـت.

 

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست صبح دیروز در حیات دولت و زمانی کـه خبرنگاری از او در مورد دلیل محو شدن ابرها از آسمان دریاچه ارومیه پرسید، اعلام کرد: مرجع ملی تغییر اقلیمی کشور و پژوهشکده محیط زیست کشور را مکلف کردیم تا دریک بازه زمانی دوهفته با نشستی کـه با همه ی دستگاه هاي‌ مسئول برقرار می کنند، مسئله مربوط بـه تغییرات اقلیمی و وقایعی کـه در حال اتفاق افتادن اسـت را بررسی کرده و پاسخ دهند.

دریاچه ارومیه

وی گفت: درباره انچه کـه در خصوص دریاچه ارومیه مطرح می شود، کشورها هر کدام از روش هاي‌ علمی خاصی را بر اساس تغییرات اقلیمی استفاده می کنند.بـه گفته او، میانگین بارش درازمدت در کشور های همسایه نیز کاهش پیدا کرده و ان‌ها نیز تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند.

 

سلاجقه افزود: این کـه جبهه هوایی وارد و بالای دریاچه ارومیه محو ‌شود، باید حتماً از لحاظ علمی بررسی شود کـه آیا واقعا گاز متانی کـه در آنجا تولید می شود یا افزایش درجه حرارتی کـه در ارتفاعات جو صورت میگیرد، عامل این اتفاق اسـت یا خیر؟ بنابر این باید کار علمی و تحقیقاتی دراین خصوص صورت بگیرد.

هارپ

نظریه کامل کارشناسان هواشناسی درباره ی کاهش باران

در ابتدای آذر امسال رسانه‌ ها با استناد بـه گزارش مرکز سنجش از راه دور دانشگاه صنعتی شریف اعلام کردند کـه حدود ۹۷ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک شده اسـت.برخی از کارشناسان محیط زیست بر این باورند کـه ساخت سد روی رودخانه‌هایي کـه بـه این دریاچه می‌ریزند و انتقال آب‌هاي‌ زیرزمینی این منطقه باعث شده اسـت تا دریاچه ارومیه بـه‌مرور زمان کوچک و کوچک تر شود.

 

بـه گفته پزشک اسماعیل کهرم، کارشناس زیست محیطی، در صورتی کـه ۲۰ درصد آب سدهایی کـه در مسیر دریاچه ارومیه احداث شده بـه دریاچه سرازیر شود و سد دیگری نیز در مسیر آب ساخته نشود، دریاچه زنده خواهد ماند.

 

پیش از این کارشناسان زیست محیطی، خشک شدن دریاچه ارومیه را مسئله‎اي با اولویت بالا محاسبه کردند و افزودند کـه وسعت بسیار زیاد دریاچه ارومیه کـه مساحتی تقریباً برابر با وسعت استان البرز دارد و بستر خشک‌شده دریاچه، ان را بـه یک کانون بسیار بزرگ تولید گردوغبار در محدوده شمال غرب تبدیل می کند.

 

ایالات متحده آمریکا با داشتن منابع فراوان آب از ۵۰ سال پیش تاکنون سدسازی را دراین کشور ممنوع کرده اسـت، حتی سدهایی را کـه در گذشته ساخته بود، تخریب کرده اسـت. بانک توسعه تجارت جهانی اعلام کرده اسـت کـه ۸۰ درصد سدهای ساخته شده در دنیا مورد نیاز نبوده و فقدان سد از وجود ان مفیدتر اسـت.

 


مطلب مرتبط: دستگاه پیشرفته تولید ابر و باران ناسا در امریکا «فیلم»


 

کاهش باران در ایران

دلیل ابرهای تو خالی 

سرزمین پهناور ایران از جمله ۶۵ کشور واقع در کمربند خشکی جهان محسوب می شود کـه فقط ۱۵ درصد سطح ان دارای آب و هوای مرطوب اسـت کـه اگر بـه این شرایط، آمار بارندگی ۳۳ درصد و تبخیر ۳۰۰ درصد در کشور نسبت بـه متوسط جهان و نیز عدم تناسب زمانی و مکانی بارش­ها اضافه شود، ناپایداری و شکنندگی اقلیم کشورمان شفاف­تر می­شود.

 

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان تابستان سال ۱۳۹۱ با اعلام این کـه کشور درگیر مسئله خشکسالی اسـت، گفته بود: «بخشی از این خشکسالی غیرعمدی و بـه دلیل ایجاد صنعت بوده و بخشی هم عمدی اسـت و دشمن با تخلیه ابرهایی کـه بـه سمت کشور می‌‌آید، یک جنگ نامتعادل انسانی بـه پا کرده اسـت.»البته این اولین باری نبود کـه یک مقام دولتی درباره توطئه‌هاي‌ دشمن در خشکسالی‌هاي‌ اخیر کشور میگوید.

محیط زیست

مشکوکم!
بازهم تابستان همان سال، سید حسن موسوی معاون وقت رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گرشگری در مراسم معارفه معاون هواشناسی ستاد تسهیلات سفر های کشور از شک و شبهه‌هایي در زمینه خشکسالی‌هاي‌ جنوب کشور گفت.

 

موسوی اعلام کرده بود کـه «بنده بـه خشکسالی‌هاي‌ نیمه جنوبی کشور مشکوکم، استعمار و استکبار جهانی با تکنولوژی در شرایط اقلیمی ایران تاثیر می گذراند. سازمان هواشناسی ریشه این مفسده را باید کشف کند چون این میزان خشکسالی در کشور طبیعی بـه نظر نمیرسد.»

بحران بی آبی

آقای رئیس محیط زیست مستندات ارائه کنید

پس از اعلام شک رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ریشه خشکسالی‌ها، محمد جواد محمدی زاده معاون وقت رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان محیط زیست، صریحاً واکنش نشان داد و اعلام کرد کـه «کسانی کـه در مورد تاثیر استکبار بر خشکسالی‌هاي‌ کشور سخن می گویند، ثابت کنند کـه دستکاری‌هایي صورت گرفته اسـت و مستندات علمی ارائه دهند.»

 

اما وی ۲ روز پس از اظهارنظر رئیس جمهور وقت درباره ارتباط تخلیه ابرها توسط دشمنان و خشکسالی در ایران، بدون ارائه هیچ مستنداتی گفت: «ابرهایی کـه بـه سمت ایران می آیند از سوی برخی از کشور های اروپایی تخلیه میشود.»محمدی زاده توضیح داده بود: «در این کـه امروزه علمی هست کـه با استفاده از ان بار ابرها را تخلیه می کنند هیچ شکی نیست.

تخلیه ابر

در تعدادی از کشور های اروپایی اینکار انجام شده. من در جلساتی کـه با مقامات ارشد کشور های دیگر داشتم مثل مسئولان کشور ترکیه و برخی کشور های دیگر هم این نگرانی را داشتند. بله این علم وجوددارد، در عین حال نگرانی‌هایي کـه در همه ی کشور های جهان وجوددارد تغییر اقلیم و پدیده‌هاي‌ نوظهور مثل گرد و غبار، خشکسالی، آب شدن یخ‌هاي‌ قطبی و بالا آمدن آب دریاهاست. این‌ها پدیده‌هایي اسـت کـه بـه دلیل تغییرات آب و هوا و اقلیم اتفاق افتاده اسـت.

 

بنابر این برخی از این خشکسالی‌هایي کـه نه تنها در ایران بلکه در برخی کشور های دیگر نیز رخ داده اسـت و کاهش نزولات آسمانی بـه علت تغییرات اقلیم اسـت. بخشی هم بـه دلیل تخلیه باری اسـت کـه برخی کشورها انجام می دهند.

تغییرات اقلیم آب و هوا

کدام تخلیه ابر؟

مرحوم پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان و بنیانگذار مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران بـه عنوان شخصیت علمی کـه سال‌هاي‌ متمادی پژوهش و تحقیق در زمینه خشکسالی‌هاي‌ ایران داشته اسـت، پیش از فوت‌اش در برابر طرح چنین ابهاماتی اظهار کرده بود:« این چه حرفی اسـت کـه دشمنان ابرها را تخلیه میکنند و ابر خشک را برای ما می‌فرستند؟ دشمنان اینکار را کجا انجام می دهند؟چطور میتوانند صدها کیلومتر ابر را راهنمایی کنند؟»

 

وی ادامه داده بود:« بارور کردن ابرها درست اسـت اما اصول دارد همینطوری نیست کـه ابرها را صدها کیلومتر خارج از کشور ما بارور کنند و ابر تخلیه شده را برای ما بفرستند. باید این عمل در منطقه‌اي انجام شود کـه سیستم باروری ابر وجود داشته باشد.»

 


مطلب مرتبط: 25 روش برای کاهش مصرف آب و صرفه جویی در آب


 

تابستان داغ بی آب

نویسنده کتاب «خشکسالی و راه‌هاي‌ مقابله با ان» افزود: «حتی اگر دشمنان در کشور های اطراف هم بخواهند ابرها را بارور کنند کشورهایی مثل عراق و عربستان کـه اصلاً قابلیت باروری ابر ندارند از سوی دیگر کدام کشور حاشیه‌اي ما، باران‌هاي‌ شدید دارد کـه بگوییم ابرهای ما را دشمنان در آنجا بارور کرده‌اند تا ما باران نداشته باشیم.»

 

مرحوم پروفسور کردوانی تصریح کرده بوده بود:« تخلیه ابرها از باران با تزریق «یدید نقره» بـه ابرها انجام می شود کـه بسیار گرانقیمت اسـت و این اتفاق در شرایط خاص دمایی، سرعت ویژه باد و… رخ می دهد.»وی افزوده بود: «اگر تمام این شرایط درکنار هم با توجه بـه فاصله دشمنان با خاک کشور ما فراهم باشد شاید یک دفعه امکان انجام تخلیه ابرها از باران وجود داشته باشد کـه ان یک دفعه هم هیچ تاثیری بر بارندگی‌هاي‌ سالانه و شرایط عادی جو نخواهد داشت.»

 

این جغرافیدان تأکید کرده بود کـه خشکسالی در کشور ما ریشه‌هاي‌ طبیعی دارد و بـه هیچ عنوان هیچ کشوری با هر قدرتی کـه باشد نمیتواند تغییر در آب و هوای کشورها ایجاد کند.

بارندگی‌های سالانه

 

و در پایان

بنابر این از نظر علمی جای هیچ شک و شبهه‌اي باقی نمیماند کـه نه دست دشمنان در کار اسـت و نه پدیده علمی عجیبی رخ داده.بلکه عملکرد پر از اشتباه مسئولان در ادوار مختلف اسـت کـه سبب شده کشورمان از نظر محیط زیستی در شرایط خطیری قرار گیرد.

 

بـه طور کلی زمین دچار تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شده و کشور ما نیز از این مقوله در امان نمانده اسـت.اما تفاوت اصلی اینجاست کـه در کشور های توسعه یافته اهمیت فراوانی بـه بحث محیط زیست داده شده و سعی میکنند کشور رابا تغییرات جدید وفق دهند.اما در کشور ما بـه هزار و یک بهانه چنین تمهیداتی اندیشیده نمی شود.

جدیدترین مطالب سایت