اختراع سریع ترین ابر رایانه ی جهان

مجموعه : اخبار علمی
اختراع سریع ترین ابر رایانه ی جهان

اختراع سریع ترین ابر رایانه ی جهان

ابر کامپیوتر ژاپنی که نام اش K است، حالا کمی پر سرعت تر شده و توانسته مقام نخست دنیا را از آن خود کند.

 

این ابر رایانه که قدرت پردازشی ۱۰/۵ پتافلوپ را در اختیار دارد، می تواند در هر ثانیه ۱۰/۵ بیلیارد محاسبه انجام دهد. که این عدد K را در صدر ابر کامپیوترهای حال حاضر در دنیا قرار داده است.

 

این ابر کامپیوتر توسط وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، دانش و تکنولوژی و شرکت فوجیتسو به منظور شکستن سد ۱۰ پتافلاپی ساخته شده است.

 

K دارای ۸۸۰۰۰ رایانه فوجیتسو با معماری SPARC64 VIIIfx می باشد و این ابر رایانه در ۸۶۴ رک جاسازی گشته است. محل کنونی این غول پردازشی در لابراتوار ریکن شرکت فوجیتسو، واقع در Kobe، ژاپن است.

با وجود اینکه این ابر کامپیوتر دارای بازدهی ۹۳٪ است، هزینه برق مصرفی آن در سال حدود ۱۰ میلیون دلار است آن هم در صورتی که با سرعت یک پتا فلاپ اش کار کند! بنابراین اگر بخواهند از تمام قدرت پردازشی این ابر رایانه استفاده کنند مصرف انرژی اش سرسام آور خواهد بود.

 

ژاپنی ها پیش از این و در سال ۲۰۰۹ قصد داشتند این رکورد را بشکنند اما رکود اقتصادی در آن سال سبب شد که این پروژه ۱.۲ میلیارد دلاری تا هم اکنون به تعویق بیوفتد. اما در نهایت آنها توانستند با ادامه پروژه، یک مرز جدید محاسباتی برای ابررایانه های دنیا ثبت کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت