اطلاعاتی جالب و عجیب درباره کره ماه

مجموعه : اخبار علمی
اطلاعاتی جالب و عجیب درباره کره ماه

اگر علاقمند باشید بـه اطلاعات علمی و فضایی این مطلب واقعا مناسب شـما اسـت ؛ اطلاعات دانستنی وجالب کره ي ماه و این‌که چگونه کشف شده اسـت و چگونه این همه ی درخشندگی و زیبایی دارد و تمام صحبت هاي‌ علمی و دانستنی را تیم تالاب برای شـما عزیزان تهیه کرده اسـت  کـه بخوانید و لذت ببرید. در کل مطالب علمی یکی از مفیدترین اطلاعات اسـت کـه می‌توانید هم لذت ببرید و هم بـه دانش خود افزوده می شود. این مدار جهان یکی از باشکوه ترین نظم هاي‌ جهانی را دارد کـه بدون نقص و ایراد اسـت. 

 

منظومه شمسی پیچیده تر و بزرگ‌تر از چیزی اسـت کـه در مورد ان درکتاب ها خوانده اید؛ منظومه شمسی یک سیستم ستاره اي بوده کـه شامل خورشید، سیارات، ماه ها، ستارگان، کهکشان ها و سایر اجرام آسمانی اسـت کـه بـه هم گره خورده اند و تحت تأثیر گرانش یک دیگر قراردارند.

 


مطلب مرتبط: کره ماه + 61 حقیقت جالب و سرگرم کننده


 

اطلاعاتی جالب و عجیب درباره کره ماه

در مرکز منظومه شمسی، خورشید قرار دارد کـه بـه عنوان ستاره مرکزی عمل می کند و بـه واسطه گرانشش، سایر اجرام را در مدارهای خود بـه گردش درآورده و ان ها را در جا نگه می دارد. سیارات منظومه شمسی از جمله زمین، مشتری، زهره، مریخ، اورانوس و نپتون هستند کـه هر یک بـه دور خورشید در مدارهای خود حرکت می‌کنند.

 

علاوه بر این، منظومه شمسی شامل ماه ها، کهکشان هاي‌ کوچکتر، کمترین اجرام آسمانی مانند ستارگان نیمه جرم و مواد دیگری اسـت کـه بـه دور خورشید یا سیارات حرکت می‌کنند. در ادامه اطلاعات علمی درباره ماه را بـه صورت دقیق و کامل تر در اختیار شـما قرار خواهیم داد.

 

چگونه ماه به وجود آمده است؟

مطمعنا برای همه ی ي ما سوال ایجاد می شود کـه این جهان چگونه بـه وجود آمده اسـت ولی این مطلب چون درباره کره ماه اسـت در این جا توضیحاتی نوشته شده اسـت کـه این ماه زیبا بـه چه صورت تشکیل شده اسـت،بر اساس نظریه غالب، کره ماه اندکی بعد از شکل‌گیری منظومه شمسی حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش با برخورد سنگی بـه اندازه سیاره مریخ بـه کره زمین بـه وجود آمد.

 

چگونه ماه به وجود آمده است؟

چگونه در یک مدار ثابت است و در واقع  قفل شده است؟

مدت‌ها قبل، اثرات گرانشی زمین موجب آهسته شدن چرخیدن ماه حول محور خودش شد. این آهسته شدن تا جایی پیش رفت کـه با چرخش ماه بـه دور خورشید تطابق و هماهنگی پیدا کرد و تثبیت شد.شاید جالب ترین ویژگی ماه این باشد کـه همیشه یک طرف از صورت خودرا بـه ما نشان می دهد اما باوجود این‌که ماه و زمین هردو بـه دور خود و خورشید میچرخند.

 

چگونه در یک مدار ثابت است و در واقع  قفل شده است؟

چگونه ما از زمین، کره ماه را می توانیم مشاهده کنیم؟

همان طور کـه میدانیم فاصله ي زیادی بین زمین و کره ماه وجوددارد ولی خیلی زیبا و راحت ما میتوانیم این کره ماه نورانی را رصد کنیم،ولی از لحاظ علمی باید گفت کـه اکثر کتاب هاي‌ مرجع دراین مورد اینگونه اعلام کرده اند کـه هرگز نمی‌توان کره کامل ماه را از سطح زمین مشاهده نمود و حداکثر ما می‌توانیم نیمی از ان را مشاهده کنیم.

 

اما حقیقت این اسـت کـه در طول مدار بیضوی ما میتوانی حدودا 59 درصد کره ماه را از سطح زمین بـه خوبی مشاهده کنیم کـه شاید برایتان جالب باشد.از این رو 41 درصد باقی کره ماه بـه هیچ عنوان قابل مشاهده از کره زمین نیستند و قطعا اگر کسی دراین 41 درصد ماه قرار گیرد، قطعا نمی‌تواند کره زمین را مشاهده نماید!

 

چگونه ما از زمین، کره ماه را می توانیم مشاهده کنیم؟

فاصله ی زمین تا ماه چه قدر است؟

شاید شـما هم همین فکر را می‌کنید کـه فاصله چندان دوری ندارند ماه و زمین ولی اصلا این طور نیست و بـه صورت علمی جور دیگری ثابت شده اسـت ؛ و اگر بـه صورت دقیق تر بخواهم بگویم این اسـت اندازه و فاصله ماه با زمین دو مفهوم مختلفی هستند کـه هر کدام اطلاعات مهمی ارائه می‌دهند. اندازه ماه، قطر ان را نشان می دهد کـه برابر با حدود 3474 کیلومتر اسـت کـه تقریبا یک چهارم قطر زمین اسـت. این اندازه، ماه را بـه عنوان پنجمین بزرگترین ماه در منظومه شمسی قرار می دهد.

 

در مورد فاصله، میانگین فاصله ماه تا زمین حدود 384,400 کیلومتر اسـت. البته این فاصله متغیر اسـت و بـه علت مدار بیضوی ماه، این فاصله ممکن اسـت بین 363,300 کیلومتر «زمانی کـه ماه در نقطه ي کم فاصله تر خود نزدیک ترین فاصله را دارد» و 405,500 کیلومتر «زمانی کـه در نقطه ي بیشترین فاصله اش از زمین قرار دارد» تغییر کند. این فاصله، باعث می شود ماه بـه عنوان یکی از نزدیک ترین همسایه هاي‌ زمین در منظومه شمسی شناخته شود و برای انجام مأموریت هاي‌ فضایی بـه ان؛ دسترسی نسبتاً آسانتر باشد.

 

درضمن، این فاصله نسبتاً کوتاه بین ماه و زمین، بـه انسان امکان مشاهده ي ماه بـه اسانی را می دهد و ما را قادر می سازد تا برخی از جزئیات سطحی و تغییرات زمانی ان را بـه طور مستقیم مشاهده کنیم. علاوه بر این، نزدیکی ماه بـه زمین تأثیرات جذبی قوی را ایجاد می کند کـه اثراتی نظیر جذب کشش مداوم زمین بر ماه، ایجاد مدار مهمان نویسی، و تأثیرات موجب تغییرات مداوم در شکل و موقعیت مدار ماه می باشد.

 

فاصله ی زمین تا ماه چه قدر است؟

آیا رنگ کره ماه سفید است؟

قطعا وقتی نگاه می‌کنیم رنگ سفید و نورانی اسـت ولی گاهی ممکن اسـت لکه هایي هم دیده شود روی کره ماه و رنگ سفیدی اش ولی بازهم بـه صورت تخصصی باید گفت ،ماه از دور بـه رنگ سفید ظاهر می شود بـه دلیل ویژگی هاي‌ سطح ان و نحوه پراکندگی نور در ان این خصیصه از نقاط مختلف کره زمین تقریبا با فرمی یکسان دیده می شود.

 

سطح ماه از جنس خاکی اسـت کـه بـه طور عمده از سیلیکات ها و فلزات مختلط تشکیل شده اسـت. این جنس بسیار نازک و ناهموار اسـت کـه نور را بـه صورت متفاوتی پراکنده می کند. وقتی نور خورشید بر روی سطح ماه تابیده و بـه دید مشاهده گران برخورد می کند، نور بـه طور یکنواخت در سطح ماه پخش نمی شود و بـه صورت ناهموار بـه سمت مشاهده گر بازتاب مییابد.

 

این پراکندگی نور باعث می شود تا ماه از دور بـه رنگ سفید ظاهر شود. همچنین، اثرات جوی و مواد آسمانی می‌توانند نیز بر رنگ ظاهری ماه تأثیرگذار باشند، اما ویژگی هاي‌ سطحی اصلی ماه باعث می شود کـه از دور بـه رنگ سفید مشاهده شود.

 

آیا رنگ کره ماه سفید است؟

چرا گاهی بعضی از قسمت های ماه تاریک است ؟

دقیقا در مبحث قبل توضیح دادیم کـه کره ماه سفید و نورانی اسـت ولی گاهی اوقات لکه اي تیره بر روی این کره ماه ظاهر می شود ،در واقعیت هر طرف کره ماه در زمین دیده نمی شود و تنها میتوان یک رخ کره ماه را از سطح زمین مشاهده کرد.

 

علت این می باشد کـه مسیر چرخش کره ماه در کهکشان راه شیری هم زمان با حرکت زمین می باشد کـه همواره تنها یک روی ان از زمین دیده می شود!بـه همین دلیل قسمت پشتی کره ماه برای ساکنان زمین همواره همانند یک راز بوده اسـت و اما دانشمندان با استفاده از سفینه هاي‌ فضایی موفق بـه مشاهده قسمت تاریک ماه شده اند.

 

چرا گاهی بعضی از قسمت های ماه تاریک است ؟

انسان در کره ی ماه چه وزنی دارد؟

در کره ي زمین وزن ما با کره ماه کاملا متفاوت اسـت و همین نکات اسـت کـه بسیار موضوع علمی را جذاب می کند ،همان گونه کـه مطلع هستید، کره ماه نسبت بـه کره زمین دارای گرانش و نیروی جاذبه کمتری می باشد کـه طبق برآوردهای انجام شده توسط محققان، وزن شـما در کره ماه نسبت بـه کره زمین حدودا یک ششم « 16.5 درصد » کمتر می باشد و بـه همین دلیل اسـت کـه فضانوردان می‌توانند بـه خوبی در کره ماه جهش کنند.

 

انسان در کره ی ماه چه وزنی دارد؟

آیا کسی موفق شده است در کره ماه راه برود؟

بله جالب اسـت بدانید کـه دراین کره ي زیبا و نورانی برای تحقیقات افرادی محقق پیش قدم شدند، همیشه محققان علاقمند هستند کـه کاوش کنند دراین زمینه هاي‌ علمی، ولی واقعا ریسک هم دارند و ممکن اسـت شرایط باب میل نباشد و با جان خود طرف باشند ولی همین صحبت ها و نظریه هاي‌ علمی راحت بدست نمی‌آید و کسانی بودند کـه از جان خود مایه گذاشتند.

 

جالب اسـت بدانید تمام 12 نفری کـه موفق بـه قدم زدن بر روی کره ماه شده اند، همگی انها آمریکایی هستند کـه اولین آن ها، نیل آرمسترانگ درسال 1969 میلادی در طی ماموریت آپولو 11 و آخرین آن ها ژن سرنان در طی ماموریت آپولو 17 سال 1972 قدم گذاشت.اما اینروزها دیگر هزینه اي برای فرستادن فضانوردان بر روی کره ماه نمی شود و تنها از ربات ها و ابزارهای بدون سرنشین استفاده می شود.

 

آیا کسی موفق شده است در کره ماه راه برود؟

آیا ماه خواهر دارد؟

جالب اسـت کـه نظریه هاي‌ متفاوتی دراین زمینه وجوددارد و برای ماهم جالب اسـت کـه جریان این موضوع علمی چیست؟آیا ماه تنها قمر کره زمین اسـت؟ در حال حاضر بله، اما ممکن اسـت تا ابد این طور نباشد! درسال ۱۹۹۹ دانشمندان دریافتند یک شهاب سنگ بـه عرض ۵ کیلومتر در حال حرکت بـه سمت مدار زمین اسـت و ممکن اسـت توسط اثرات گرانشی زمین در مدار زمین گرفتار شود.

 

دانشمندان نام این شهاب سنگ را “کرویتن” «Cruithne» گذاشتند و تخمین زدند کـه ۷۷۰ سال طول خواهد کشید تا این شهاب سنگ دریک مدار نعل اسبی حول زمین قرار بگیرد و برای ۵ هزار سال باقی بماند و تبدیل شود بـه خواهر ماه، دومین قمر کره زمین.

 

آیا ماه خواهر دارد؟

اطلاعاتی جدید به نام کیسه بوکسی به اسم ماه

این اطلاعات تماما از نظر علمی برای شـما نوشته می شود کـه بدانید دراین جهان چه نظم و قانون خاصی وجو دارد و برای این اطلاعاتی کـه بـه اسانی در اختیار ما اسـت چه زحماتی کشیده شده اسـت،زخم‌هاي‌ حاصل از این جنگ اکنون بـه صورت چاله هاي‌ متعدد در سطح این کره قابل مشاهده اسـت. اما این‌که چرا این چاله‌ها در طول این مدت دچار فرسایش زیادی نشدند بـه دو دلیل اسـت.سطح پر از چاله ماه نتیجه برخوردهای شدید اجرام آسمانی بین ۴٫۱ تا ۳٫۸ میلیارد سال پیش با سطح این کره اسـت.

 

اول این‌که کره ماه از نظر زمین شناسی فعال نیست، بنابر این زلزله‌ها، آتش‌فشان‌ها و تشکیل کوه‌ها روی این کره بـه اندازه کره زمین موجب تخریب سطح ان نمی شود. دوم این‌که ماه تقریبا فاقد جو اسـت، بنابر این باد و بارانی در ماه شکل نمی گیرد. همه ی اینها عدم فرسایش و تغییر شکل چاله‌هاي‌ سطح کره ماه در طول این سالیان دراز را توضیح میدهد.

 


مطلب مرتبط: حقایقی جالب درباره ی ماه


 

اطلاعاتی جدید به نام کیسه بوکسی به اسم ماه

آیا سطح ماه با زمین متفاوت است ؟

این سوال برای اکثر علاقمند حتماً بـه وجود آمده اسـت کـه سطح زمین و ماه آیا یکسان اسـت یا خیر ؟ ولی باید گفته شود،سطح ماه، مانند سطح سایر اجرام آسمانی، بـه شکل و ساختاری منحصربه فرد اسـت. این سطح شامل یک تنوع بسیار زیاد از ویژگی ها و زمینه هاي‌ مختلف اسـت کـه بـه توزیع کوه ها، کراترها، دره ها، مراتع، دریاچه هاي‌ لازم، و خطوط کشیده شده توسط فرآیندهای جغرافیایی و زمین شناسی اطلاعات می دهد.

 

یکی از ویژگی هاي‌ بارز سطح ماه، وجود مناطق کوهستانی اسـت کـه بـه عنوان کوه هاي‌ ماه شناخته می‌شوند. این کوه ها طبق معمولً با ارتفاع هاي‌ بالا و شیب هاي‌ تندی کـه در برخی از ان ها مشاهده می شود، نقشه هاي‌ جذابی بر روی سطح ماه ایجاد میکنند.

 

آیا سطح ماه با زمین متفاوت است ؟

همچنین، در سطح ماه می‌توان کراترهایی را مشاهده کرد کـه نشان دهنده ي فعالیت هاي‌ زمین شناسی قدیمی و جدید هستند. این کراترها بـه دلیل برخورد با شیاطین فضایی یا انفجارهای زیرزمینی شکل می گیرند و طی سال‌ها از طریق فرآیندهای زمین شناسی، شکل و اندازه ان ها تغییر می کند.

 

بعلاوه، برخی از مناطق ماه با تراکم کمتری از کوارتز و کوه ها، مناطق صاف و مسطحی را تشکیل میدهند کـه بـه عنوان “ماریا” شناخته میشوند. این مناطق طبق معمولً بـه طول و عرض بزرگی از سطح ماه ادامه مییابند و احتمالاً بـه علت ریزش هاي‌ لاوا و فعالیت هاي‌ آتشفشانی در گذشته شکل گرفته اند.

 

بنابر این، سطح ماه از نظر زمین شناسی و جغرافیایی، با تنوع بسیار زیادی از ویژگی ها و شکل هاي‌ مختلف برخوردار اسـت کـه بـه دلیل فرآیندهای مختلفی از جمله برخورد ها، فعالیت هاي‌ آتشفشانی، و تأثیرات جذب گرانشی متشکل شده اسـت.

 

در کره ماه آب هم وجود دارد یا خیر؟

در کره ماه آب هم وجود دارد یا خیر؟

و بازهم یکی سوال هاي‌ مهم دراین خصوص کـه آب یا فقط در کره زمین اسـت یا در کره ماه هم هست و باید خدمت تان عرض کنیم طبق نظر کارشناسان و متخصص تا پیش از سال هاي‌ اخیر، تصور متعارف این بود کـه آب بر روی ماه بـه صورت مایع وجود ندارد و تنها بـه صورت یخ ها و کریستال هاي‌ آب در برخی از مناطق خنک و سایه دار ماه وجوددارد. اما تحقیقات جدید نشان می دهد کـه ماه ممکن اسـت بـه طور محدودی آب مایع در سطح و زیر سطح خود داشته باشد.

 

درسال هاي‌ اخیر، مأموریت هاي‌ فضایی مختلف اطلاعات جدیدی درباره ي وجود آب بر روی ماه ارائه داده اند. بـه عنوان مثال، از داده هاي‌ مأموریت لونار ریکونیسانس آربیتر «LRO» ناسا بـه دست آمده اسـت کـه نشان می دهد وجود چندین منطقه ممکن اسـت شامل یخ و آب مایع در داخل کراترها و سایر مناطق سایه دار را تأیید کند.

 

علاوه بر این، داده هاي‌ مأموریت هاي‌ دیگر مانند “چاندراین ۲” چین و “لونا ۲۵” اروپا نیز شواهدی از وجود آب بر روی ماه را تأیید کرده اند. این آب ممکن اسـت بـه صورت جذب شده در مواد خاکی یا بـه صورت یخ در ترکیبات خاک و سنگی ماه وجود داشته باشد.

 

با این حال، هنوز تاکید می شود کـه آب بر روی ماه بـه میزان بسیار کمتری نسبت بـه سیاره هاي‌ دیگر وجوددارد و بسیاری از ان بـه صورت یخ و یا در شکل بخار در جو ضعیف ماه وجوددارد. این تحقیقات همچنین بـه ما کمک می‌کنند تا بهتر درک کنیم کـه چگونه محیط ماه در گذشته بوده اسـت و چگونه این محیط تحت تأثیر تکاملات زمین شناسی و آب و هوایی قرار گرفته اسـت.

 

آیا ماه ستاره است یا مانند کره زمین ، کره است؟

آیا ماه ستاره است یا مانند کره زمین ، کره است؟

در زمان هاي‌ قدیم وقتی داستانی را تعریف میکردند ماه رابا اسم ستاره توصیف می‌کردند ولی بـه صورت تخصصی و علمی ماه، بـه مثابه یک همسایه طبیعی زمین، نه ستاره و نه سیاره تلقی می شود. در سیستم شمسی، ماه بـه عنوان یکی از اجرام ماهواره اي زمین شناخته می شود.

 

از نظر علمی، ستاره ها بـه اجسامی گفته می شود کـه بـه شدت تابش نور و گرما دارند و انرژی خودرا از فرآیند هسته اي تولید میکنند. از طرف دیگر، سیاره ها بـه عنوان اجسامی تعریف میشوند کـه بـه دور خورشید می چرخند و نور خورشیدی را نه تنها از خود بازتاب میدهند بلکه گازها و جسامتشان بـه دلیل گرانش آن ها را بـه دور خود می چرخانند.

 

ماه، همانند بسیاری از ماهواره ها، بـه دور یک سیاره، در این جا زمین، میچرخد. این بـه این معنی اسـت کـه ماه بـه دور زمین میگردد و نور خورشیدی را کـه از ان دریافت می کند را بازتاب می دهد، اما خود انرژی نوری تولید نمیکند و بـه عنوان یک منبع نوری در آسمان درخشان نیست. بنابر این، بـه عنوان یک همسایه طبیعی زمین، ماه همان‌ گونه بـه عنوان ماهواره مشهور اسـت کـه بـه دور زمین می‌چرخد و از دید زمینی، بـه عنوان یک شی بی حلقه در آسمان مشاهده می شود.

آیا ماه گرد است ؟

آیا ماه گرد است ؟

سوال دیگری کـه بازهم زیاد در موردش صحبت می شود شکل ماه اسـت چون در زمین ما وقتی بـه کره ماه نگاه میکنیم شکل گردی دارد ولی نظریه تخصصان ،دراین زمینه ماه گرد یا کروی نیست و در واقع بـه شکل یک تخم مرغ اسـت. بنابر این هسته ماه دقیقا در مرکز هندسی ان قرار ندارد، بلکه حدود دو کیلومتر با مرکز هندسی ان فاصله دارد.

 

جاذبه کره ماه به چه صورت است ؟

 

جاذبه کره ماه به چه صورت است ؟

این دسته سوالات هم واقعا هیجان اگیز اسـت کـه بدانیم جاذبه در کرات دیگر چگونه اسـت و البته در کره ماه، چون تحقیقات محققین برای کره ماه بوده اسـت و باید بـه صورت علمی گفت کـه ماه بیشترین اثر را در جزر و مد زمین دارد البته دراین زمینه خورشید نیز اثرگذار اسـت. گرانش ماه اقیانوس هاي‌ زمین را بـه سمت خود میکشد. اوج مد دریا زمانی رخ میدهد کـه اقیانوس هم زمان با چرخش زیرین زمین در راستای ماه قرار می گیرد. یک اوج مد دیگر نیز در قرینه این اتفاق، ان طرف زمین رخ میدهد، چرا کـه ماه بیشتر از این‌که آب را بـه سمت خود بکشد، زمین را می‌کشد و مد رخ می دهد.

 

جزر و مدهای قوی هنگام ماه جدید و ماه کامل شکل می گیرند، زیرا خورشید، زمین و ماه دریک راستا قرار میگیرند. وقتی ماه در نزدیک ترین نقطه بـه زمین قرار داشته باشد قویترین جزر و مد رخ می دهد. خفیف‌ترین جزر و مدها نیز دریک چهارم ابتدایی و انتهایی ماه اتفاق می‌افتند. همه ی این کشش‌ها یک دلیل جالب دیگر نیز دارند و ان این اسـت کـه همه ی ساله مقداری از انرژی چرخشی زمین توسط ماه دزدیده می شود و این اتفاق موجب آهسته شدن چرخش سیاره ما بـه میزان ۱٫۵ میلی ثانیه در هر قرن میشود.

 

آیا ماه ممکن است روزی به پایان برسد؟

آیا ماه ممکن است روزی به پایان برسد؟

متآستفانه این سوال کمی غم انگیز اسـت ولی از آنجایی کـه هر آغازی پایانی دارد ؛ اما بـه قول محققین الان کـه در حال خواندن این متن هستید ماه در حال دور شدن از ما اسـت. هرساله ماه مقداری از انرژی چرخشی زمین را میگیرد و از ان برای بزرگتر کردن مدار خود استفاده می کند و هر سال حدود ۳٫۸ سانتی متر از زمین دور می شود. محققان می گویند فاصله ماه از زمین در زمان شکل‌گیری‌اش تقریبا ۲۲۵۳۰ کیلومتر بوده، در حالی کـه اکنون حدودا در فاصلۀ ۳۸۵ هزار کیلومتری سیاره ما قرار دارد.

 

آیا در کره ماه شرایط زندگی کردن وجود دارد یا خیر؟

آیا در کره ماه شرایط زندگی کردن وجود دارد یا خیر؟

علاقمندانی هستن کـه بسیار دوست دارند در مکان هاي‌ ناشناخته شده و سخت زندگی کنند حتی برای مدتی کم ،ولی شرایط ماه با توجه بـه تحقیقات علمی کـه شده اسـت،شرایط زندگی در ماه بـه دلیل محیط بسیار متفاوت و بدون حالت هوازی، بسیار متفاوت از زمین اسـت.

 

در حقیقت، ماه از نظر زمین شناسی، اقلیمی و زندگی پذیری بسیار متفاوت و بسیار سخت تر از زمین اسـت. برای شروع، ماه دارای جاذبه ي کمتری نسبت بـه زمین اسـت کـه این باعث می شود کـه هوا و اتمسفری مشابه بـه زمین ایجاد نشود و آب و هوای ثابتی وجود نداشته باشد.

 

درضمن، ماه دارای تغییرات دمایی شدیدی اسـت. از آنجایی کـه ماه بدون جو و اتمسفر محافظت کننده اي نسبت بـه پرتوهای خورشیدی ندارد، دما در سطح ماه از حدی خیلی بالا تا حدی خیلی پایین متغیر اسـت. بـه عنوان مثال، در نقاطی کـه بـه طور مستقیم بـه نور خورشید معرض هستند، دما بـه سرعت بـه بالاترین مقادیر میرسد، در حالی کـه در مناطق سایه دار، دما بـه سرعت بـه حدی پایین می‌آید کـه میتواند منجر بـه یخ زدگی مواد سطحی شود.

 

بـه علاوه، ماه فاقد اکسیژن و اتمسفر اسـت کـه این باعث می شود کـه زندگی بـه شکلی کـه ما از ان آگاهی داریم، امکان‌پذیر نباشد. بدون اکسیژن و اتمسفر، هیچ موجود زنده اي نمیتواند بر روی ماه زندگی کند و این باعث می شود کـه ماه برای زندگی انسانها و دیگر موجودات زنده، محیطی مناسب نباشد.

 

بـه همین دلیل، تمامی تلاش هاي‌ انسانی برای اکتشاف ماه بـه دنبال ارائه ي داده هاي‌ علمی و کشفیات علمی بیشتر بوده و تا کنون بـه مأموریت هایي هم چون نرم افزارهایی کـه بـه طور خودکار نسخه هاي‌ جدیدی از این نرم افزار را برای جستجوی اطلاعاتی در مراجع علمی بروز می‌کنند، منجر شده اسـت.

 


مطلب مرتبط: 30 واقعیت جالب درباره فضا برای دانش آموزان


 

اندازه ماه چه قدر است ؟

اندازه ماه چه قدر است ؟

این‌که از زمین  وقتی ماه را مشاهده میکنید چه قدر کوچک بـه نظر می‌آید ولی در حقیقت باید بدانید اصلا این طور نیست و در منظومه شمسی بیش از ۱۵۰ قمر وجوددارد کـه بزرگ‌ ترین انها گانیمد یکی از ۷۹ قمر مشتری اسـت. با این وجود ماه پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی اسـت.

 

ماه در ابعادی حدود ۲۷ درصد از اندازه زمین اسـت ولی جاذبه ان درحدود ۱/۶ سیاره زمین تخمین زده می شود بـه همین دلیل سرعت سقوط اجسام در ماه بسیار کمتر از ان چیزی اسـت کـه ما در زمین می‌ بینیم.مونز هویگن بلندترین کوه ماه اسـت. این کوه ۴۷۰۰ کیلومتر یا بـه عبارتی ارتفاعی درحدود نصف قله اورست دارد. قطر ماه نیز درحدود ۳۴۷۶ کیلومتر اسـت جالب اسـت بدانید کـه طول کشور چین ۳۵۳۰ کیلومتر اسـت.

 

 

جالب است بدانید اتمسفر ماه صفر است

جالب است بدانید اتمسفر ماه صفر است

بر اساس تحقیقات علمی کـه شده اسـت ماه دارای اتمسفری بسیار ناچیز و ضعیف اسـت و می‌توان گفت کـه بـه حدی کـه بسیار نزدیک بـه صفر میرسد. اتمسفر ماه بسیار ناچیز و ناپایدار اسـت و از مقدار بسیار کمی گازهایی هم چون هلیوم، نیتروژن، آرگون، هیدروژن و دی اکسید کربن تشکیل شده اسـت. این گازها بـه دلیل ارتباط با سطح ماه و تغییراتی کـه در ان اتفاق میوفتد، بسیار ضعیف و متغیر هستند.

 

بنابر این، بـه دلیل نداشتن یک اتمسفر محافظتی مانند زمین، ماه تحت تأثیر مستقیم پرتوهای خورشیدی و پرتوهای کیهانی قرار دارد. این باعث می شود کـه ماه دماهای شدیداً متغیری داشته باشد؛ از دمای بسیار بالا در مناطقی کـه بـه خورشید معرض هستند، تا دمای بسیار پایین در مناطقی کـه در سایه هاي‌ عمیق قراردارند. بـه علاوه، عدم وجود اتمسفر مناسب بـه این معناست کـه ماه محیطی برای حفظ آب و رطوبت و بقای اجسام زنده فاقد اسـت و بنابر این زندگی بر روی ماه بـه هیچ عنوان ممکن نیست.

 

زندگی در کره ماه

و در پایان

خواندن این مقاله هاي‌ علمی بسیار بـه سواد و اطلاعات شـما اضافه می شود و در کنارش هم هیجان هاي‌ بسیاری دارد ولی برای هر سوالاتی کـه جوابش را داده شده اسـت باید بدانید ماجراها و تلاش هاي‌ زیاد محقیقین در شرایط سخت بوده اسـت تا بتوانند در معرض ما بـه اسانی این اطلاعات و دانستنی ها گذاشته شود. این را هم اضافه کنم کـه ما باید برای شناخت اطراف و جهان هستی خود اطلاعات کافی پیدا کنیم چه علاقمند باشیم چه نه ولی بـه عنوان یک انسان دراین جهان هستی باعث می شود بـه عظمت و بزرگی خدا بیشتر پی ببریم و حیرت زده شویم.

 

زیبایی عجیب و درخشش ماه

و در آخرکره ماه، یک جسم آسمانی بدون امکان زندگی و جو اسـت کـه بـه عنوان همسایه دیرینه زمین در سیاره شناسی شناخته می شود. این همسایه، با قطری کوچکتر و جرمی کمتر از زمین، محل انواع مختلفی از فعالیت هاي‌ سطحی و زیرسطحی اسـت. از آتشفشان ها و کراترها در سطح ماه گرفته تا تحرکات پوسته اي و فعالیت هاي‌ جغرافیایی، کره ماه محیطی پر از پدیده هاي‌ جذاب و مورد مطالعه برای دانشمندان اسـت.

 

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد کـه ماه حاوی انواع مختلفی از عناصر و مواد اسـت کـه نقش مهمی در تکوین و تاریخچه زمین شناسی ان دارند. با این حال، ماه بـه عنوان یک محیط خالی از هوا و اقلیمی بی حالت، با زمین تفاوت هاي‌ زیادی دارد.

 

این تفاوت ها از جمله عدم وجود جو و اثرات جوی، اندکی نیتروژن و هیدروژن در سطح و انعکاس نور خورشیدی متفاوت، ماه را بـه عنوان یک محیط منحصربه فرد در سیستم شمسی متمایز می کند. بـه طور کلی، ماه، علاوه بر اهمیتش بـه عنوان یک منبع اطلاعات علمی، برای انسانها همواره بـه عنوان یک همسایه زیبا و مشهور بوده و موضوع تمهیدات علمی، هنری و فرهنگی بسیاری بوده اسـت.

جدیدترین مطالب سایت