اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

مجموعه : اخبار علمی
اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

یک کارمند اداری ممکن اسـت برای مدت طولانی روی صندلی اداری اشتباه بنشیند و همین صندلی می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. اضافه کردن یک صندلی اداری ارگونومیک می تواند وضعیت شـما را بـه شدت التیام بخشد، کمردرد را کاهش دهد ودر نهایت برای سلامتی شـما مفید باشد.

 

با استفاده از صندلی ارگونومیک اسانی شـما در دفتر کار افزایش می‌یابد. شاید برای شـما این سوال پیش آمده باشد کـه آیا تفاوتی بین این نوع صندلی و صندلی هاي‌ سنتی کـه در تمام این مدت استفاده کرده‌اید وجوددارد؟ در واقع، دلایلی وجوددارد کـه چرا کارکنان ترجیح می دهند از صندلی هاي‌ ارگونومیک بـه جای صندلی هاي‌ سنتی استفاده کنند. 

 

دراین پست از مجله تفریحی تالاب، ما عده اي از دلایل اصلی استفاده از صندلی ارگونومیک در محل کار خودرا بـه شـما نشان خواهیم داد. و اگر کارفرما هستید، دلایلی را خواهید دید کـه چراباید با استفاده از یک صندلی ارگونومیک بـه کارکنان خود کمک کنید وضعیت بدنی مناسب داشته باشند و احساس آرامش کنند.

 

بیشتر بخوانید: برای استفاده از کامپیوتر چه صندلی را تهیه کنیم ؟

 

صندلی ارگونومیک چیست؟

ارگونومی علمی اسـت کـه بـه عنوان مهندسی انسانی یا بیوتکنولوژی نیز شناخته می‌شود. این رشته شامل بررسی نحوه طراحی و یا چیدمان اشیاء اسـت تا تعامل آسان و ایمن انسانی را بـه بهترین نحو تمجید کند.

اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

 یک صندلی ارگونومیک، صندلی‌اي اسـت کـه برای حمایت ازبدن انسان طراحی شده اسـت، از جمله ملاحظاتی مانند وضعیت بدنی، اسانی، حمایت و سلامت. صندلی ارگونومیک از ان دسته صندلی هایي اسـت کـه بیشتر در ادارات استفاده میشود. دلیل ان این اسـت کـه از آنجایی کـه افراد بیش از 30 سال از زندگی خودرا در محل کار می گذرانند، منطقی اسـت کـه هنگام کار آسان باشند.صندلی ارگونومیک پر از اسانی و ویژگی‌هاي‌ قابل تنظیم اسـت کـه بـه کارکنان یک دفتر اجازه میدهد تا وضعیت بدنی مناسب خودرا حفظ کنند ودر حین کار مفید باشند.

 

یک صندلی ارگونومیک خوب قابل تنظیم اسـت تا امکان بازرسی بهتر و تنظیمات سفارشی را فراهم کند. اگر صندلی هایي را خریداری می کنید کـه توسط کاربران مختلف استفاده میشود، قابلیت تنظیم اهمیت ویژه اي دارد. اگر در حال خرید یک صندلی برای دفتر کار خانگی خود یا بـه طور خاص برای یک نفر هستید، از ابعاد بدن آن ها برای “تناسب” بیشتر استفاده کنید.

 

بیشتر بخونید: چگونه از کمردرد ناشی از نشستن پشت کامپیوتر جلوگیری کنیم؟

 

دلیل اینکه صندلی های ارگونومیک برای کارمندان اداری خوب هستند

اکنون، 10 دلیل اصلی را بـه شـما نشان خواهیم داد کـه چرا کارکنان اداری باید از صندلی هاي‌ ارگونومیک استفاده کنند، اگر قبلاً اینکار را نکرده اند.

اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

 

1. صندلی آرگونومیک باعث پشتیبانی از وضعیت بدن

اگر بعد از ساعت‌هاي‌ طولانی نشستن باید نگران ان باشید، این وضعیت شماست. هنگام استفاده از صندلی هاي‌ معمولی کـه فاقد ارگونومی اولیه هستند، احتمالاً متوجه شده اید کـه تمایل دارید بـه جلو خم شوید زیرا ان صندلی ها ارتفاع پشتی مناسبی ندارند.

این یکی از نابهنجاری‌هایي اسـت کـه صندلی ارگونومیک ان را برطرف میکند. با طراحی تمام قد و پشتیبانی از حالت طبیعی، مطمئن هستید کـه صندلی بـه التیام وضعیت شـما کمک می کند.

 

2. صندلی آرگونومیک باعث افزایش بهره وری

صندلی اداری مناسب می تواند تاثیر زیادی بر زندگی کارمندان شـما داشته باشد. مطالعات متعددی انجام شده اسـت کـه نشان می دهد انتخاب مبلمان اداری با طراحی ارگونومیک و آسان می تواند تأثیر زیادی بر شادی کارکنان و همچنین بهره وری انها داشته باشد.

 

3. صندلی آرگونومیک باعث کاهش درد

کمردرد و گردن درد عده اي از شایع‍‌ترین دردهای بدن هستند کـه کارکنان اداری مجبورند با ان دست و پنجه نرم کنند. این طبق معمولً بـه این دلیل اسـت کـه طراحی صندلی‌هاي‌ سنتی بـه ان‌ها اجازه نمیدهد ساعت‌هاي‌ طولانی بنشینند ودر عین حال از وضعیت صحیح خود حمایت کنند.

با این حال، استفاده از صندلی ارگونومیک نوید آرامش بهتر و کاهش دردهای بدن را می دهد زیرا ان نقاط درد مهم بـه درستی پشتیبانی می‌شوند.

 

4. صندلی آرگونومیک فشار باسن را کاهش می دهد

وقتی نوبت بـه نگه داشتن وزن در بدن می رسد، باسن‌هاي‌ شـما بیشترین فشار را تحمل می کنند. بـه نظر نمیرسد کـه برای کارکنان اداری کـه تصمیم بـه استفاده از یک صندلی ارگونومیک بـه جای ان دارند، معمول نیست.

نکته این اسـت کـه صندلی ارگونومیک با ایجاد عمق مناسب صندلی برای حمایت از باسن بـه کاهش فشار لگن کمک می کند.

 

5. صندلی آرگونومیک قابلیت تنظیم دارد

صندلی اداری کـه انتخاب می کنید باید انعطاف‌پذیری لازم برای پاسخگویی بـه نیازهای هر فرد در دفتر شـما را داشته باشد. کارمندان در اشکال و اندازه‌هاي‌ مختلف هستند و سرمایه‌گذاری روی صندلی هایي کـه می توانند با مشخصات کارمندان شـما تنظیم شود، می تواند بـه اسانی همه ی افراد در دفتر و تمرکز روی کارشان کمک کند.

بـه عنوان مثال، هنگامی کـه بـه دنبال صندلی اداری می‌گردید، بـه دنبال صندلی باشید کـه امکان تنظیمات کلیدی مانند ارتفاع صندلی، عمق صندلی، تکیه گاه پشتی و دسته هاي‌ قابل تنظیم را فراهم می کند.

اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

6. صندلی آرگونومیک باعث افزایش گردش خون می شود

در مطالعه اي کـه درسال 2010 در مورد گردش خون انجام شد، محققان دریافتند کـه نشستن تنها بـه مدت یک ساعت خطر ابتلا بـه افسردگی، بیماری قلبی، گردش خون ضعیف و کمردرد را افزایش می دهد. ما بـه افراد توصیه میکنیم مدت زمان نشستن خودرا پیگیری کنند و سعی کنند هر 30 تا 45 دقیقه موقعیت خودرا تغییر دهند.

هر حرکتی کـه میزان متابولیسم ما را بالاتر از میزان معمولی استراحت ثابت «نشستن» افزایش دهد، می تواند مزایای سلامتی طولانی مدت عمیقی داشته باشد و احتمال ابتلا بـه بیماری هاي‌ نسبتاً وحشتناک را کاهش دهد.

 

7. صندلی آرگونومیک باعث کمتر شدن ادعای غرامت کارگران

تعداد زیادی از شرکت ها مبلغی را برای بیمه درمانی کارکنان خود کنار می گذارند. در این جا هزینه‌هاي‌ کمتری وجوددارد زیرا چنین شرکت‌هایي میتوانند برای کشف مزایای صندلی‌هاي‌ ارگونومیک وقت بگذارند و همان را برای کارکنان خود خریداری کنند.

از آنجایی کـه کارمندان هنگام نشستن روی صندلی با تکیه گاه سر و ستون فقرات آسان‌تر هستند، نگران سلامتی خود نیستند. در عوض سلامت آن ها بیشتر التیام مییابد زیرا انها آرام و خوشحال هستند. بـه این ترتیب، شرکت‌ها بخش عظیمی از پول را از بودجه‌اي کـه برای هزینه‌هاي‌ غرامت کارکنان و بیمه دکتری درنظر گرفته‌اند پس‌انداز خواهند کرد.

 

8. صندلی آرگونومیک طراحی شده برای همه کاربران

هیچ محدودیتی برای بهره مندی کاربران برای استفاده از صندلی ارگونومیک وجود ندارد، و امروزه باوجود تعداد زیادی صندلی کار در اشکال و اندازه هاي‌ مختلف، صندلی متناسب با فضای کاری و نوع بدن شـما وجوددارد.

در حالی کـه صندلی‌هاي‌ تخصصی‌تر روی حمایت از قسمت خاصی ازبدن تمرکز می کنند، صندلی‌هاي‌ کار قابل تنظیم هستند و برای قرار دادن انواع مختلف بدن طراحی شده‌اند. بـه این ترتیب، اغلب انها را در فضاهای کاری مشترک پیدا می کنید.بـه همین ترتیب، نباید هر بار کـه در یکی می نشینید، تنظیمات زیادی انجام دهید. یک صندلی کار خوب بـه طور طبیعی سازگار اسـت.

 

9. صندلی آرگونومیک ایمنی بهینه ای دارد

این واقعیت کـه صندلی‌هاي‌ ارگونومیک برای کارمندان اداری ایده‌آل هستند، صرفاً با حدس و گمان بـه وجود نیامد. در عوض، صندلی ها در آزمایشگاه تست شده اند و برای تضمین ایمنی مطلوب کاربران تایید شده اند.

 

10. صندلی آرگونومیک دارای قابلیت استفاده طولانی مدت است

شـما مطمئن هستید کـه خریدهای مکرر انجام نمیدهید زیرا صندلی ارگونومیک برای استفاده طولانی مدت طراحی شده اسـت.اگر بـه دلایلی خراب شد، همیشه می توانید از گارانتی برای تعمیر ان استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بررسی جدیدترین انواع میز و صندلی اداری مناسب با ارگونومی بدن

 

نحوه انتخاب بهترین صندلی ارگونومیک

هزاران برند صندلی ارگونومیک وجوددارد. شـما باید جزئیات چیزی را کـه بـه دنبال ان هستید داشته باشید تا مرتکب اشتباه نشوید. در این جا چند روش برای تعیین یک صندلی ارگونومیک خوب آورده شده اسـت:

اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

 

1. ارتفاع صندلی

ارتفاع مطلوب صندلی باید بـه شـما این امکان را بدهد کـه پاهای خودرا صاف روی زمین قرار دهید، بـه همین دلیل اسـت کـه انتخاب صندلی با ارتفاع صندلی قابل تنظیم ضروری اسـت زیرا همه ی افراد متفاوت هستند. علاوه بر این، با باقی ماندن بیشتر میزهای کار دریک ارتفاع ثابت، مهم اسـت کـه بتوان ارتفاع صندلی را تغییر داد. ارتفاع صندلی کـه بین 16 تا 21 اینچ از کف باشد، برای اکثر افراد مناسب اسـت.

 

2. عرض و عمق صندلی

عمق مناسب صندلی باید بین 2 تا 4 اینچ بین لبه صندلی و پشت زانوهای شـما باقی بماند. اگر صندلی خیلی جلوتر باشد، ممکن اسـت بـه پشت زانوها فشار بیاورد.

 

3. شیب صندلی

صندلی‌هاي‌ ارگونومیک خوب بـه صندلی اجازه می دهد تا کج شود، کـه امکان قرارگیری صحیح لگن را فراهم میکند. شیب قدامی لگن مشکلی اسـت کـه تقریبا همه ی افرادی را کـه زیاد می‌نشینند تحت تأثیر قرار می دهد، بـه همین دلیل مهم اسـت کـه هنگام نشستن، لگن را در وضعیت خنثی نگه دارید، با زوایای 80 درجه در لگن، زانو و مچ پا.

 

4. تکیه گاه کمری

این بـه حمایتی اشاره دارد کـه بـه کمر شـما داده میشود و یکی از ویژگی هاي‌ اساسی یک صندلی ارگونومیک اسـت. صندلی هاي‌ ارگونومیک از شکل طبیعی “S” ستون فقرات پشتیبانی می کنند، کـه از افتادگی پیشگیري می کند و استرس روی ستون فقرات و لگن را کاهش می دهد. پشتی قابل تنظیم بـه کاربران این امکان را می دهد کـه برای پشتیبانی بهینه، منحنی صندلی رابا منحنی ستون فقرات خود تراز کنند.

 

5. تکیه گاه

پشتی قابل تنظیم بـه کاربر اجازه می دهد تا موقعیت مناسب تری را برای کاربر فراهم کند، زیرا انها می توانند پشتی را حرکت دهند تا بـه طور خاص از موقعیت طبیعی ستون فقرات خود حمایت کنند. استفاده از این ویژگی در طول روز بـه تکیه گاه اجازه می دهد تا مقداری از وزن را از قسمت بالایی بدن شـما بردارد و فشار وارد بر دیسک ها و عضلات ستون فقرات شـما را کاهش دهد.

اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

 

6. چرخان

چرخش دریک صندلی ارگونومیک بـه کاربران در مانورپذیری کمک می کند و دسترسی بـه نقاط مختلف میز خودرا بدون نیاز بـه فشار زیاد آسان تر می کند.

 

7. دسته صندلی

دسته‌هاي‌ بازو بـه کاهش تنش در قسمت بالایی بدن کمک می کنند و بـه شانه‌ها اجازه استراحت میدهند. با این حال، هنگام تایپ نباید از تکیه گاه بازو استفاده کرد، زیرا اینکار حرکت کلی بازو را کاهش می دهد، کـه بـه نوبه خود حرکت مچ را افزایش می دهد و منجر بـه فشار بر عضلات ساعد میشود.

 

8. پشت سر

پشت سر و بالای گردن را پشتیبانی می کند و تنش را در شانه ها و بالاتنه کاهش می دهد.

 

9. مواد ساخته شده

یک صندلی ارگونومیک خوب از مواد آسان ساخته شده اسـت. این ماده نباید باعث عرق کردن پشت کاربر شود. با این حال، مواد مورد استفاده بـه بودجه بستگی دارد. صندلی هاي‌ آرگونومیک سطح بالا از چرم یا مخمل استفاده می کنند.

 

10. چرخ

اگر از صندلی شـما روی سطح سخت استفاده می‌شود، صندلی با چرخ هاي‌ لاستیکی نرم پیدا کنید. اگر محل کار یا دفتر شـما فرش شده اسـت، چرخ‌هاي‌ سختی را انتخاب کنید تا بـه شـما در جهت‌یابی بهتر کمک کند.

 

 بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع مختلف مبلمان اداری

 

نحوه نشستن صحیح بر روی صندلی آرگونومیک

صندلی هاي‌ اداری ارگونومیک دارای تعدادی ویژگی هستند کـه برای التیام وضعیت بدن شـما و ارائه پشتیبانی صحیح طراحی شده اند، اما انها فقط نیمی از کار را انجام می دهند. برای این کـه واقعاً مزایای یک صندلی ارگونومیک را احساس کنید، ابتدا باید نحوه صحیح نشستن را یاد بگیرید:

اهمیت صندلی های ارگونومیک در دفتر کار

یک بازو را از صفحه نمایش کامپیوتر خود دور نگه دارید. در حالت ایده آل، قسمت بالای مانیتور باید با چشمان شـما همسطح باشد.

صاف بنشینید و از خم شدن خودداری کنید. گردن شـما باید در وضعیتی آرام و خنثی باشد.

بازوهای خودرا موازی با زمین نگه دارید.

هردو پا را صاف روی زمین بنشینید و از روی هم زدن پاها خودداری کنید. این امر برای گردش صحیح خون در پاهای شـما اسـت.

 

در نتیجه:

یک صندلی ارگونومیک خوب قابل تنظیم اسـت تا امکان بازرسی بهتر و تنظیمات سفارشی را فراهم کند. اگر صندلی هایي را خریداری می کنید کـه توسط کاربران مختلف استفاده می‌شود، قابلیت تنظیم اهمیت ویژه اي دارد. اگر در حال خرید یک صندلی برای دفتر کار خانگی خود یا بـه طور خاص برای یک نفر هستید، از ابعاد بدن انها برای “تناسب” بیشتر استفاده کنید.

جدیدترین مطالب سایت