آشنایی با ماهی کوی (Koi)

آشنایی با ماهی کوی (Koi)

شرایط نگهداری از ماهی کوی و آشنایی با ماهی کوی (Koi)

 

زیستگاه طبیعی ماهی کوی ژاپن است.(نیشیکیگوی) نامی است که مردم ژاپن برای این ماهی انتخاب نموده اند که معنی این اسم ماهی رنگارنگ ابریشمی می باشد.تحقیقات نشان داده است که زیستگاه اولیه ی این ماهی آسیای مرکزی بوده است.

 

صد ها سال پیش این ماهی با نام ماهی ماگوی در کشور ایران وجود داشته است و به عنوان کالای صادراتی خوراکی به کشورهای ژاپن، چین و اروپای غربی صادر می شده است.

آشنایی با ماهی کوی (Koi)

ماهی کوی

 

اقدام به تکثیر این ماهی برای اولین با در کشور ژاپن صورت پذیرفت.تا زمانی که این ماهی به عنوان منبع خوراکی تکثیر می شد، تنها رنگ قهوه ای آن تولید می شد و به ندرت کوی آبی یا قرمز در میان این ماهی ها دیده می شد.زمانی که تکثیر این ماهی به عنوان ماهی زینتی آغاز شد، تکثیر کوی قرمز و سفید مورد توجه بسیار قرار گرفت.

 

بیش از صد نوع از این ماهی امروزه در جهان تکثیر می شوند که تنوع آن ها در رنگبندی بدن آن ها است.همچنین گونه های غیر معمول این ماهی نیز امروزه در کشور آلمان تکثیر می شود.

آشنایی با ماهی کوی (Koi)

ماهی کوی

 

آکواریوم ایده آل برای ماهی کوی آکواریومی است با حداقل حجم ۱۰۰۰ گالن (۳۷۸۵ لیتر)، همراه با کف شنی  و حاوی گیاه.ماهی کوی به ریشه ی گیاهان صدمه وارد می کند.مشاهده شده است که این ماهی در اطراف ریشه ی گیاهان حفره هایی را ایجاد می کند تا خود را به ریشه ی گیاه برساند.لذا لازم است که اطراف ریشه ی گیاهان را با تخته سنگ پوشاند تا از ریشه ها محافظت شود.

 

نکته ی جالب در مورد خصوصیات این ماهی این است که این ماهی می تواند در دمای ۱درجه تا ۳۰ درجه ی سانتی گراد به راحتی زندگی کند.این ماهی تا ۸۰ سانتی متر رشد می کند.ماهی کوی در شرایط طبیعی تا ۲۰۰ سال عمر می کند.اما در آکواریوم تنها  ۲۵ تا ۳۵ سال عمر می کند.

 

آشنایی با ماهی کوی (Koi)

 

ماهی نر را با توجه به قسمت گود در میان باله ی مخرجی می توان از ماهی ماده تشخیص داد.ماهی کوی در هر بار تخمریزی در حدود ۱۰۰۰ عدد تخم تولید می نماید.لاروها پس از ۶ روز از تخم خارج می شوند.لازم است که لاروها با غذاهای زنده تغذیه شوند.حدودا” پس از ۸ ماه سطح بدن ماهی ها رنگ پیدا می کند.

 

ماهی کوی را می توان با انواع غذاهای خشک تغذیه نمود.بهتر است که این ماهی با سایر هم نوعان خود در یک تانک نگهداری شود.

 

جدیدترین مطالب سایت