آموزش استفاده از سم تیوفانات متیل

آموزش استفاده از سم تیوفانات متیل

قطعا برای شما هم پیش آمده که میوه و سبزیجاتی را که خریده اید دارای لکه های سیاه و یا پوسیدگی بوده یا میوه ها و سبزیجات باغ و باغچه ی شما دچار لک و پوسیدگی شده باشند. 

 

در این زمان اولین سوالی که در ذهن شما شکل می گیرد این موضوع می باشد که چرا با این همه رسیدگی که به باغ و باغچه ی خود کرده اید با این صحنه مواجه شده اید و برای جلوگیری از این اتفاق باید چه کاری انجام دهید، در پاسخ به سوال شما باید گفت این اتفاق به دلیل عدم استفاده از سم با کیفیت می باشد.

 

ما به شما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از پوسیدگی های میوه و سبزیجات با عامل بیماری های قارچی برای خرید سم تیوفانات متیل اقدام کنید و از آن برای باغ و باغچه ی خود استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد سم تیوفانات متیل بیشتر بدانید.

 

قارچ کش تیوفانات متیل یا توپسین ام

قارچ کش تیوفانات متیل یا توپسین ام، یک سم سیستمیک با اثرات حفاظتی و درمانی است. این قارچ کش از گروه تیوفانات بوده و از سنتز بتاتوبولین جلوگیری می کند. این سم در کشور ما برای کنترل بیمار هایی مانند پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه، پوسیدگی سفید ریشه و شانکر سیتوسپورایی در گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. تیوفانات متیل از راه ریشه و برگ جذب گیاه شده و از تقسیم سلولی قارچ ها و رشد آن ها جلوگیری می کند. این سم دارای خواص بی نظیری می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

 

قوی و بسیار کارآمد است.

با همه ی محصولات سازگاری دارد.

برای تمامی درختان و گیاهان قابل استفاده می باشد.

 

قطعا اکنون شما هم به فکر خرید این سم افتاده اید پس وقت خود را تلف نکنید و همین الان برای خرید سم مورد نیاز خود از فروشگاه های معتبر اقدام کنید.

آموزش استفاده از سم تیوفانات متیل

مقدار مصرف این سم برای میوه ها و سبزیجات مختلف چگونه می باشد؟

مقدار و میزان مصرف این سم با توجه به مشکل به وجود آمده برای هر گیاه و درخت متفاوت بوده و به صورت زیر می باشد:

 

برای درمان بیماری در مراحل اولیه بخش سایه انداز درخت را به نسبت 100 گرم به ازای هر درخت محلول پاشی کنید.

 

در رابطه با بیماری شانکر سیتوسپورایی به نسبت 5/0 الی 6/0 در هزار محلول پاشی را انجام دهید که باید یک نوبت در فصل پاییز بعد از ریزش برگ ها و یک نوبت هم در اواخر فصل بهاراین کار را انجام دهید.

 

برای پیشگیری از بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه و پوسیدگی سفید ریشه با این سم باید ریشه نهال ها را قبل از کاشت تا محل طوقه در ترکیبی فرو ببرید که از قبل تهیه شده و شامل 300 گرم تیوفانات متیل، 10 کیلوگرم خاک رس، 5 کیلوگرم پهن الک شده و 100 لیتر آب باشد.

 

برای بیماری های سیاه گندم و ضدعفونی بذر ها به نسبت 150 گرم در 100 کیلوگرم بذر استفاده کنید.

 

برای لکه سیاه سیب و گلابی و لکه سفید گلابی و پوسیدگی قهوه ای هلو مقدار 50 تا 60 گرم در 100 لیتر آّب مناسب می باشد.

 

برای گیاهان آپارتمانی هم یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب حل کنید و سپس از آن برای آبیاری و اسپری استفاده کنید.

 

سم تیوفانات متیل چه کاربرد هایی دارد؟

شما می توانید در صورت نیاز از سم تیوفانات متیل برای تمامی میوه ها و سبزیجات خود استفاده کنید. شما می توانید از این سم در صورت مشاهده لکه چشمی در غلات، لکه های سیاه روی سیب و گلابی، پوسیدگی میوه ها، لکه برگی ها با عامل قارچی در چغندر، کلزا، کرفس و غیره، سفیدک های پودری روی درخت های میوه، جالیز، سبزیجات، انگور، توت فرنگی، بیماری های ناشی از بوترایتیس و اسکلروتونیا در محصولات مختلف، بیماری های ریشه چمن، بلاست برنج، پوسیدگی طوقه و ریشه برنج، پوسیدگی خاکستری در انگور و بسیاری دیگر از بیماری های قارچی در گل ها و گیاهان زینتی، بادام، فندق، قهوه، بادام زمینی، توتون، مرکبات، چای، انجیر، نیشکر، سویا و غیره استفاده کنید.

 

در هنگام استفاده از سم تیوفانات متیل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

شما باید هنگام استفاده از این سم یک سری نکات مهم را برای سلامتی خود و اطرافیان خود مد نظر داشته باشید و رعایت کنید. در هنگام سم پاشی از لباس های آستین بلند، دستکش، ماسک، عینک و غیره استفاده کنید. از سیگار کشیدن خودداری کنید. بعد از سم پاشی لباس های خود را عوض کنید و سر، بدن و دست و صورت خود را با آب و صابون کاملا بشویید. سعی کنید سم پاشی را در هوای آرام و بدون باد در ساعت های خنک صبح و عصر انجام دهید و سم پاشی را به ساعت های آفتابی و گرم نیمروز موکول نکنید. در آخر توجه داشته باشید که از شستشوی وسایل سم پاشی در نزدیکی منابع طبیعی خودداری کنید، دام و طیور را هم از محل سم پاشی دور کنید و از چرای دام در محل تازه سم پاشی شده هم جلوگیری نمایید.

 

آیا سم قارچ کش تیوفانات متیل عوارض دارد؟

سمیت این سم برای پستانداران 7500 میلی گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان 5000 میلی گرم بر کیلوگرم، برای ماهی ها 8.7 میلی گرم بر لیتر، برای دافنی ها 2.20 میلی گرم بر لیتر و برای زنبورعسل 100 میکرو گرم بر وزن زنبور است. توجه داشته باشید که علائم مسمومیت تیوفانات متیل سردرد، سرگیجه، دل درد، تهوع و اختلال در بینایی می باشد شما برای پیشگیری از مسمومیت و عوارض این قارچ کش می توانید هنگام سم پاشی از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید و در صورت بروز علائم مسمومیت فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

جدیدترین مطالب سایت