معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

جالب ترین گل ها و گیاهان در جهان

 

اگر به هر جنگلی در کشورتان بروید حتماً با گیاهان و گل هایي عجیب آشنا خواهید شد در ادامه میتوانید با معرفی شگفت انگیز ترین گیاهان موجود در کره ي خاکی تالاب را دنبال نمایید .

 

شگفت انگیزترین گیاهان , طبیعتی که ما در آن زندگی میکنیم، شگفتی ها و عجایب زیادی را درون خود جای داده است. حیوانات و جانوران عجیب زیادی در جنگل ها و اماکن مختلف زندگی می‌کنند.

 

به گزارش تالاب این در حالی است که بشر هنوز نتوانسته تعداد زیادی از انها را کشف نماید. دراین میاه نباید از گیاهان و درختان عجیب نیز غافل شد. در جنگل هاي وسیع و اسرار آمیزی مثل آمازون، گل هایي وجود دارند که دیدنشان هر شخصی را متعجب میکند.

 

ما دراین مقاله نیت داریم ۹ گل حیت آور و شگفت انگیز رابه شما معرفی کنیم. ظاهر بعضی از انها ما رابه یاد فیلمهای وحشتناک و خیالی می اندازد و بازهم این مسئله را ثابت میکند که طبیعت و عجایب درون آن، نهایت ندارند. تا پایان همراه باشید.

 

۱- گل ارکیده میمون «دراکولا سیمیا»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

شاید از خود بپرسید که چرا گیاهی با این شکل و ظاهر به اسم «دراکولا» نامگذاری شده است. اگر دقت کنید، متوجه خواهید شده که دو گلبرگ این گیاه شبیه به دندانهای نیش بلندی است که در فیلمهای دراکولا دیده ایم. چشم هاي سیاه، ابروهای نقطه چین مثل، بینی پوشیده و ناحیه دارای ریش، از شباهت زیاد به میمون ها به مخصوصاً از راه دور حکایت دارد.

 

ارکیده میمون گونه بسیار کمیابی به شمار می‌رود، بنابر این احتمالا بیشتر شما تا حالا آنرا از نزدیک ندیده اید. آنها تنها در جنگل هاي ابر پرو و جنوب شرقی اکوادور – در ارتفاع ۹۱۴ متری – یافت می‌شوند. ارکیده هاي میمون در تمام روزهای سال شکوفه میدهند ودر هوای معتدل و گرم رشد میکنند. بوی گیاه یاد شده مشابه پرتقال رسیده است و میتوان ارزش آنرا بسیار بالا دانست.

 

برای آن که بتوانید با استفاده از این گیاه دسته گل درست کنید، سعی داشته باشید از گیاهان پر پشت کرکی و گل هایي مثل بیدمشک استفاده نمایید. این مضمون را درنظر داشته باشید که بعضی ارکیده هاي میمون، بیشتر از انواع دیگر رشد می‌کنند و گلبرگ هایشان بزرگ و پیچ و تاب خورده و رو به پایین است؛ در حالیکه انواع دیگر کوچک تر هستند و با دادن گل هاي ریزتر، بیشتر شبیه به صورتک هاي میمونی جلوه می‌کنند.

 

همینطور می‌توان ارکیده هاي میمون را درکنار گل هاي میمونی استفاده کرد.

 

۲- دست شیطان «Chiranthodendron pentadactylon»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

این گیاه در نوع خود بسار جالب و عجیب است و تماشای آن می‌تواند جالب دقت باشد. بعضی ها این گیاه را دست میمون، گل دست یا پنجه میمون مینامند. بنظر میرسد که آنها بیشتر برای بکار گیری در جشن هاي هالووین مناسب هستند. خاستگاه اینگونه کشور کشور مکزیک است و مردمان تمدن باستانی «آزتک ها» دقت مذهبی مخصوصاً اي به آن داشتند و گل را برای نسل هاي بعدی درو می‌کردند.

 

به گزارش تالاب میوه اي که از این درخت ساخت می‌گردد، مزه خاکی دارد و سال هاي سال در طب سنتی برای درمان بیماری هاي متعددی مثل حمله قلبی بکار می رفته است. بخش پنجه مثل آن، گیاه را از سایر گیاهان با شکوفه هاي معمولی متفاوت کرده و به شکلی جلوه می‌نماید که گویی یک موجود عجیب نیت دارد طعمه اش را بگیرد.

 

اگر نیت دارید با این گیاه عجیب دسته گل دست کنید، می‌توانید از گل خفاشی سیاه چینی همراه با «چشم هاي عروسک» استفاده نمایید. درنظر داشته باشید که مورد آخر به شدت سمی است و میتواند برای حیوانات خانگی شما زیان آور باشد.

 

بر خلاف گیاهان گرمسیری دیگر، درخت این گیاه بسیار سفت است و می‌تواند به سرعت رشد کند. ارتفاع آن نیز می‌تواند به ۱۰ تا ۲۷ متر برسد.

 

۳- گل طوطی

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

این گل بسیار کمیاب است و بیشتر افراد تا حالا آنرا از نزدیک ندیده اند و حتی در مورد وجود آن نیز با شک و تردید صحبت میشود. نوع تایلندی گل طوطی در ردیف گونه هاي در دسترس خطر قرار گرفته و کسی نمیتواند آنرا از کشور خارج کند. اگر واقعا دوست دارید از وجود یا عدم وجود آن آگاهی پیدا کنید، باید به مانیپور هند، میانمار و یا منطقه اي کوچک در تایلند نزدیک به شهر چیانگ مای سفر نمایید.

 

اگر از کنار به گیاه نگاه کنید، یک طوطی در حال پرواز پیش روی چشمان شما قرار خواهد گرفت. هنگامیکه تصاویر گل طوطی در سراسر اینترنت پخش شد، بسیای تصور می‌کردند که آنها با تکنیک هاي دیجیتالی دستکاری شده اند، زیرا تقریباً هیچ کس گل ها را از نزدیک ندیده بود.

 

۴- گل زنبور «Ophrys bombyliflora»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

این گیاه به خاطر شباهتش به زنبور هاي درشت چنین لقبی دریافت کرده است. کلمه یونانی «ophrys» به معنای ابرو به خاطر نقاط ریزی که در لبه ها مشاهده می‌گردد، در اسم علمی آن بکار رفته. بعضی گل هاي زنبور دارای رنگ کرم، قهوه اي و طلایی هستند ودر گلبرگ بعضی دیگر از آنها سایه اي صورتی رنگ به چشم می‌خورد.

 

جالب است بدانید لقب این گل به خاطر ظاهر شبیه به زنبور به آن اعطا نگشته و علت چیز دیگری است. زنبورهای عسل گرده افشان اصلی این گیاهان هستند و همین امر موجب شده که چنین نامی برای آنها انتخاب شود. گل هاي زنبور بومی مالت به شمار می‌روال. کمیاب بودن انها هرروز بیش از پیش احساس می‌شود، زیرا فرایند تکثیرشان بسیار دشوار است.

 

سایت تالاب : برای آن که گل زنبور بتواند به خوبی رشد کند، باید با نوعی قارچ همزیستی داشته باشد و همین امر پیوند آن رابه کاری مشکل مبدل می‌کند. آنها بیشتر در مراتع رشد می‌کنند، اما در سنگ آهک هاي خشک و سخت نیز دیده شده اند. جالب است بدانید که گل هاي یاد شده عطری شبیه به زنبورهای ماده ساخت میکنند. بنابر این زنبورهای نر به سوی آن کشیده شده و فرایند گرده افشانی سریعتر انجام می‌گیرد.

 

به رغم آن که فرایند گرده افشانی در کشور استرالیا به خوبی انجام می‌شود، دیگر نقاط دنیا در رابطه با این موضوع دچار مشکل هستند. در کشور انگلستان زنبورهای مناسب برای اینکار وجود ندارد، بنابر این آنها باید خودشان گرده افشانی را انجام دهند.

 

۵- نوزاد قنداقی «Anguloa uniflora»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

این گل هاي بامزه و جالب که شبیه به نوزادهای قنداقی هستند، دریک بازه زمانی ۱۰ ساله بین سال هاي ۱۷۷۷ تا ۱۷۸۸ در کشور کلمبیا یافت شدند، اما تا ۱۰ سال پس ازآن بطور رسمی دسته بندی انجام نگرفت و نامی برایشان انتخاب نشد.

 

در طول فرایند پیچیده شکوفه دادن، گیاه به شکل نوزادانی با قنداق هاي سفید در می‌آید. شاید از نگاه بعضی ها آنها شبیه به صدف بنظر برسند، اما قضاوت بر عهده بیننده خواهد بودو ما تنها می‌توانیم درمورد اسامی مرسوم اظهار نظر کنیم.

 

نوزادان قنداقی در آمریکای جنوبی ودر فصل تابستان گل می‌دهند. انها می‌توانند تا ۱۰ سانتیمتر رشد کنند و رایحه خوش و مطبوعی نیز دارند. عطر وسوسه انگیز آن حشرات رابه کنار گلبرگ مفصلی گیاه جذب میکند. آنها که از چیزی خبر ندارند، وارد گل شده و یک بسته گرده گل به بدنشان می چسبد. همین امر فرایند گرده افشانی را گسترش میدهد.

 

۶- گل لب «Psychotria elata»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

گل لب، لب هاي آتشین و یا هر اسم دیگری، به این گیاه اطلاق می‌گردد. اعضای قرمز رنگ آن برگه هستند و اسم گل به خاطر شباهت به فردی که از رُژ قرمز استفاده کرده، انتخاب شده است. حالت لب مثل انها تنها چند روز باقی می‌ماند و پس ازآن شاهد نمایان شدن گل هاي ریز سفید و زرد هستیم. آنها به گونه اي جلوه میکنند که گویی گیاه نیت دارد زبانش را دراز کرده و شما را مسخره کند.

 

علت خوبی پشت زیبایی مسحور کننده این گل وجوددارد. این گیاه از جنس خانواده «روناسیان» است که مواد شیمیایی روانگردانی مثل «دی متیل تریپتامین» ساخت میکنند. گونه هاي کم و مختلف این گیاه، دارای نقاط تیره برآمده اي مملو از باکتری هستند.

 

شما می‌توانید گل لب را در مناطق گرمسیری کلمبیا، کاستاریکا و پاناما مشاهده کنید. به خاطر محبوب بودن و جنگل زدایی هاي صورت گرفته در زیستگاه طبیعی، این گیاه در لیست گونه هاي در دسترس انقراض قرار گرفته است.

 

۷- کاپهی صورت خفاشی «Cuphea llavea»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

مجله تالاب : کاپهی ضورت خفاشی یکی از گیاهان زیبای این مجموعه به شمار می‌رود. این گیاه در کشور کشور مکزیک ودر تپه هاي وسیع رشد میکند و گل قرمز و بنفش تیره آن ما رابه یاد صورت خفاش می اندازد.

 

گیاه یاد شده که به آن «گل سیگار برگ» نیز گفته میشود، در هر جایی با طور ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر رشد می‌کند. گل مذکور در مقابل خشکسالی بسیار مقاوم است و گرما تاثیری روی آن ندارد و می‌توان هفته اي یک‌بار به آن آب داد.

 

این گیاهان مرغ مگس خوار و پروانه ها رابه سوی خود می کشانند. پروانه هاي دم چلچله اي و گوگردی مشتریان مخصوصاً انها هستند و از مایع شیرین درون گیاه استفاده می‌کنند.

 

۸- لیتوپس وبری «گل سنگی» «Lithops comptonii»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

 

رشد کردن یک گل در سنگ بسیار جالب و عجیب بنظر می‌رسد. لیتوپس وبری یا سنگ هاي زنده گیاهی است که برای نگه داشتن در منزل بسیار مناسب بنظر می‌رسد.

 

مشابه دیگر نمونه هاي نظیر، گیاه مذکور مقاومت زیادی دارد و از تغییرات آب و هوایی و محیطی تاثیر نمی پذیرد. آنها تنها در آفریقای جنوبی یافت می‌شوند و سیر تکاملی شان باعث شده که به گونه اي ضد خشک سالی بدل گردند.

 

شکوفه دادن گل هاي سنگی در نوع خود عجیب و غیر معمولی است. شکوفه هاي زرد و سفید رنگی که از سنگ بیرون می‌آیند، بسیار شگفت انگیز جلوه میکند. فرایند تکثیر انها نیز بسیار راحت است و شما می‌توانید با تفکیک یک گل و قرار دادن آن روی سنگ، اینکار را انجام دهید. ریشه خود بخود شکل خواهد گرفت.

 

عدم دریافت نور مناسب، گیاه رابه شکل کشیده یا بیضی در می آورد. تنها چند روز قرار گرفتن آن در زیر نور خورشید، گیاه رابه حالت اولیه باز خواهد گرداند. شما میتوانید گیاهان عجیب دیگری مثل قارچ دندان خونی و گل هشت پایی را نیز درکنار آن قرار دهید.

 

۹- گل بد بو «Amorphophallus titanum»

معرفی شگفت انگیزترین گیاهان موجود در کره ی زمین

بزرگ ترین گل دنیا از فیلم «dennis the menace» به شهرت رسید. این گیاه به ندرت شکوفه می‌دهد و هر بار سوژه رسانه ها و مطبوعات میشود. گیاه یاد شده از نظر فنی در ردیف ترکیبی ها قرار می‌گیرد و تنها در جزیره سوماترای کشور اندونزی رشد میکند. مگس ها و سوسک هاي مردار خوار فرایند گرده افشانی آنرا انجام میدهند.

 

اسم گیاه برگرفته از واژه یونانی «amorphos» به معنای بدون فرم و بد شکل گرفته شده است. گل بدبو علاوه بر نادر بودن، اندازه بسیار بزرگی دارد و بعضی از انها میتوانند به ۴ متر ارتفاع برسند و گل هایي به وزن ۱۱ کیلو گرم بدهند.

 

باوجود بوی بد و ظاهر نامناسب، گیاه یاد شده گل رسمی جنگل هاي بارانی بورنئو به شمار می‌رود. جالب است بدانید که هر یک از گل هاي بد بو میتوانند ۴ میلیون ریشه ساخت نمایند.

 

جدیدترین مطالب سایت