معرفی گیاه آفتابگردان، هلیانتوس

معرفی گیاه آفتابگردان، هلیانتوس

معرفی گیاه آفتابگردان، هلیانتوس

 

خانواده: کمپوزیته (Compositae)/آستراسه (Asteraceae)

مبداء:   آمریکا

نوع:  از گیاهان دائمی  و یکساله پایا

برگ:  قلبی شکل و دندانه دار

گل: گل ها شبیه گل کوکب و به قطر ۲۵-۱۲سانتیمتر است.

رنگ گل: طلایی

فصل گل: تابستان و اوایل پاییز

موارد استفاده:  به خاطر ارتفاع این گیاه که تا ۱۲۰ سانتیمتر می رسد و نیز برگ های زمخت آن، کشت آن در پس زمینه ها توصیه می گردد. استفاده از بذرها، گل بریده

موقعیت: مکان آفتابی و هرنوع خاک باغچه

 

معرفی گیاه آفتابگردان، هلیانتوس

گونه :

۱- دکاپتالوس فلورپلنو، گل آفتابگردان دائمی پرپر برگ نازک (H.decapetalus flore pleno) که به نام H.multiflorus نیز نامیده می شود. نوع کم پر آن (با یک ردیف حلقه گلبرگ) به صورت وحشی و خودروست و نوع پرپر باغی آن (با گلبرگ های آویخته بسیار) را می توان در هر منطقه کشت نمود.

 

۲-  آنوس یا آفتابگردان یکساله (H.annuus): ساقه های راست و ضخیم این گیاه آنقدر طویل می شود که پا کوتاه ترین آن ها به ارتفاع ۹۰ سانتیمتر می رسد. کیفی ترین آن ها نوع روسی است که رشد سریع دارد، در نواحی دارای آب و هوای سرد و بادخیز ارتفاعی معادل ۱۸۰سانتیمتر و در نواحی گرم و محفوظ از باد (چهار دیواری یا دارای حفاظ) تا ۳ الی ۴٫۵ متر می رسد.

 

در بخش گالری تصاویری از گونه های مختلف با ذکر نامشان هست که آن گونه را معرفی می کند. راجع به برخی واریته های این گیاه نیز در ادامه اطلاعاتی برای کمک به شناسایی آنها آمده است. واریته پاکوتاه Teddy Bear  به طول ۹۰ سانتیمتر و دارای گل های پرپر طلایی رنگ است؛ Sungold به ارتفاع متوسط ۲۱۰ سانتیمتر و پرپر است؛Mammoth  یک واریته عظیم الجثه کم پر است؛ Italian White  گیاهی یکساله است و به یک متر می رسد. گل های آن بسیار زیبا و طول هر گلبرگ به ۱۰ سانتیمتر می رسد. برگ های این واریته به رنگ سبز روشن و بسیار جذاب است و به عنوان گل بریده مورد استفاده قرار می گیرد؛ Color Fashion Mixed ، یکساله و به ارتفاع ۲٫۵-۲متر می رسد، گل بریده آن مصرف می شود.

 

تکثیر:  تقسیم بوته، بذر

 

طرز کاشت:  چون سرعت رشد گل آفتابگردان دائمی پرپر زیاد است، بهتر است به منظور جلوگیری از انبوهی و مزاحمت آن برای سایر گیاهان، یکسال در میان در فصول بهار یا پائیز اقدام به تقسیم بوته گیاه نموده و آن ها را با فاصله ۶۰-۴۵ سانتیمتر کشت نمود. بذور گیاهان یکساله را می توان در اوائل بهار در محل کاملاً آفتابگیر کشت و هفته ای دوبار آبیاری نمود. جهت رشد سریع گیاهان، استفاده از کودهای تقویتی سودمند خواهد بود.

 

جدیدترین مطالب سایت