شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی روئلیا

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی روئلیا

گیاه آپارتمانی روئلیا

گیاهی است از خانواده آکانتاسه و زاداگاه آن برزیل، ساقه ها علمی و گسترده و پراکنده و مناسب برای سبد آویزان، برگ ها بیضی شکل برنگ سبز زیتونی با بافت و شیره بنفش، رگبرگ ها سبز رنگ و زیبا و کاملا نمایان،گل ها در واریته های مختلف متفاوت و به رنگ زرد و قرمز،سفید و ارغوانی و بنفش،گل ها پر دوام و عمر آنها از تابستان تا اواسط زمستان، نام انگلیسی آن بر گرفته شده از نام گیاه شناسی فرانسوی در قرن شانزدهم.

 

نیاز گیاه آپارتمانی روئلیا :

 

 نور:  نور کامل ولی غیر مستقیم مورد نیاز است،گیاه را در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار ندهید، در زمستان حداقل به هشت ساعت نور نیاز دارد.

 

دما:   حداقل دما در زمستان ۱۳ و در تابستان ۱۸ درجه است (درجه حرارت ۲۱ را نیز برای مدت کمی تحمل میکند)، در درجات بالا رطوبت را زیادتر کنید.

 

آبیاری:  در شش هفته اول بهار به آب کمتری نیاز دارد. (هر ده روز یکبار). در بقیه فصل رشد هر هفته یکبار آبیاری شود.

 

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۱۸ درجه است، هر هفته دو بار با آب سبک بدون املاح غبارپاشی کنید، در صورت بالا بودن درجه حرارت به غبارپاشی روزانه نیاز دارد، جهت تأمین رطوبت دائمی و پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه آب اضافه کنید و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در فصل زمستان غبارپاشی را متوقف کنید، مواظب باشید گل ها خیس نشوند.

 

تغذیه:  به جز هنگام استراحت گیاه هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده یا فروشنده گیاه را تغذیه کنید.

 

خاک مناسب: مخلوطی از خاک لوم و خزه بهترین محیط رشد را برای ریشه به وجود می آورد

 

تعویض گلدان : تعویض گلدان در اوایل پاییز صورت می گیرد، در تابستان از گیاه دو ساله قلمه تهیه کنید.

 

تمیز نمودن برگ ها:  غبارپاشی برگ ها را تمیز می کند، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 

تکثیر:  گرفتن قلمه ساقه در بهار یا تابستان،کاشت بذر در اواخر زمستان

 

عوارض و درمان گیاه آپارتمانی روئلیا :

 

درجه حرارت محیط مناسب است ولی گیاه خود را انداخته است:  خاک گلدان ها باتلاقی شده است، زهکش را بازدید کنید و آب اضافی درون گلدان ها و زیر گلدانی را خارج کنید، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری کنید.

 

حشراتی روی جوانه های انتهایی مشاهده می شود: گیاه را با سم حشره کش نفوذی هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا از بین بروند.

 

در اطراف گلدان ها حشرات ریزی در پروازند: گیاه را با سم حشره کش طبق دستور هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا از بین بروند.

 

درجه حرارت و رطوبت مناسب است ولی گل ها در حال پوسیدن هستند: علت آن غبارپاشی روی گل است، در هنگام غبارپاشی گل ها را محفوظ نگه دارید.

 

برگ ها رنگ پریده و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است،با پنبه و یا اسفنج آغشته به سم کنه کش سطح زیرین برگ ها را تمیز کنید و یا هر دو هفته یکبار با این سم طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند،تأمین رطوبت دائمی و پایدار در کاهش آفت موثر است.

 

ساقه ها دراز و فاصله بین دو برگ زیاد است و گل ها ظاهر نمی شوند: نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.

 

سفیدک هایی آرد آلود روی برگ ها و ساقه ها مشاهده می شوند: عامل آن قارچ “بوتری تیس” است که خود ناشی از محیط سرد و مرطوب است،گیاه را با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و به محل گرم و خشک تری منتقل نمایید، غبارپاشی را متوقف کنید و یا کاهش دهید، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود،سپس آبیاری کنید.

 

گیاه چروکیده و منقبض است: هوا خیلی گرم است و احتیاج به آبیاری دارد،شرایط را بازدید کنید و در صورت لزوم گیاه را آبیاری و یا به محل سردتر منتقل کنید.

 

ساقه ها دراز و انتهای آنها فاقد برگ است: ساقه ها پیر شده اند.

 

نقاط سوخته روی برگ ها و گل ها مشاهده می شود: عامل آن غبارپاشی در اشعه مستقیم آفتاب است، بهترین موقع غبارپاشی صبح و عصر در سایه است.

 

برگ ها سیاه می شوند: هوا سرد و یا از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کرده اید. گلدان ها را به محل گرم تری منتقل نموده و برای تمیز کردن برگ ها به غبارپاشی اکتفا کنید.

 

 تأمین رطوبت:  تأمین رطوبت جهت شادابی گیاه زمانی اهمیت خاص خود را نشان می دهد که در تابستان درجه حرارت افزایش یابد، غبارپاشی روزانه در تابستان های گرم از نیازهای حیاتی این گیاه است، رطوبت پایدار بوسیله آب به زیر گلدانی حاوی سنگریزه بدون ارتباط ته گلدان ها با آب تامین می شود.

 

 زیباترین زیبایی ها در روئلیا نمایان بودن رگبرگ های جذاب آن است، جهت زیاد نمودن طول دوران گل دهی می توانید در زمستان که طول روز کم است به آن نور مصنوعی دهید.

 

جدیدترین مطالب سایت