گیاه باغی گل ستاره (آستر)

گیاه باغی گل ستاره (آستر)

خانواده :

کمپوزیته  (Compositae)

 

مبداء:

ایتالیا، اروپا، آمریکا، چین

 

نوع:

از گیاهان دائمی و دارای تعدادی گونه خشبی و مقاوم

 

برگ:

باریک و سرنیزه ای

 

گل:

گل آذین منفرد انتهایی به قطر حدود ۵-۴ سانتیمتر

 

رنگ گل:
   

آبی، بنفش، ارغوانی، سفید، قرمز، صورتی،عنابی

 

فصل گل:

تابستان

 

موارد استفاده:

 

موقعیت :
   

تپه گل ها، پس زمینه حاشیه ها ی مختلط آفتاب کامل، خاک باغچه کاملاً زهکشی شده.

گونه:

۱-آکریس (A.acris)  به ارتفاع ۶۰-۹۰ سانتیمتر می رسد.

 

۲-آلپینوس (A.alpinus)

 

3- آملوس یا گل ستاره ایتالیایی (A.amellus) به ارتفاع ۴۵ تا ۶۰ سانتیمتر می رسد و گل های ارغوانی تولید می نماید. واریته های زیبای آن، Blue king  و King George دارای گل هایی به رنگ آبی روشن و Sonia دارای گل های به رنگ صورتی متمایل به گلی و همگی درای مراکز زردرنگ و معطر می باشند.

 

۴- فریکارتی (A.frikartii) هیبریدی است که به ارتفاع تا ۹۰ سانتیمتر می رسد و گل های به قطر هفت سانتیمتر به رنگ آبی متمایل به بنفش با مراکز زردرنگ تولید می کند. در مناطق سردسیر منحصراً در بهار تا پاییز شکوفا می گردد، لیکن در نواحی فاقد یخبنداتن سراسر سال گلدهی دارد.

 

۵-   هیبریدوس (A.hybridus) به ارتفاع از بیست تا سی و پنج سانتیمتر می رسد و شکوفه هایی به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر تولید می نماید. واریته های زیبای ان Bonnuy Blue  به رنگ آبی متوسط، Pink Bouquet به رنگ صورتی متمایل به قرمز، Snowball به رنگ سفید و Twilight به رنگ بنفش تند است.

 

۶-لینوسیریس (A.linosyris)

 

7-مهم ترین سلکسیون های ستاره ای انگلستان (A.noviangliae) که تولید انبوهی از گل های به قطر ۳-۵ سانتیمتر می نماید عبارتند از: Harrington’s Pink به رنگ صورتی روشن و September Glow به رنگ قرمز یاقوتی که هر دو پابلند و به ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر می رسند. گل های سلکسیونهای ذکر شده فقط در روز شکوفا هستند.

 

۸-ستاره ای نیویورک (A.novi-Belgii)  دارای گل های به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر و شامل Autumn Glory به ارتفاع ۹۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر با گل های به رنگ قرمز است؛ Crimson Brocade به ارتفاع ۹۰ سانتیمتر با گل های به رنگ قرمز روشن است؛ Eventide  به ارتفاع۹۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر با گل هایی به رنگ ارغوانیست و White Lady  به ارتفاع ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر و گل های سفید دارد.

 

۹-اسپکتابیلیس (A. spectabilis)

 

10- واریته (A.yunnanensis, Napsbury’)  که متعلق به گونه Chinese است به ارتفاع ۷۵ سانتیمتر می رسد و گل های آبی روشن به قطر ۵/۷ سانتیمتر با مرکز به رنگ نارنجی روشن دارد.

 

تکثیر:

تقسیم، بوته

 

طرز کاشت:

گونه های پابلند با فاصله ۷۵-۶۰ سانتیمتر و گونه های پاکوتاه با فاصله 30- 45 سانتیمتر کشت می گردد. گونه های ۴ و۵ را که رشد سریعی دارند بایستی یک سال در میان در پائیز یا بهار تقسیم نمود و گونه های دیگر که رشد کندتری دارند. بایستی سه سال پس از گل دهی تقسیم نمود.

 

جدیدترین مطالب سایت