گیاه پوششی گل یخ کوچک

گیاه پوششی گل یخ کوچک

منشأ: آفریقای جنوبی

 

زمان گلدهی: بهار تا پاییز

 

گل یخ کوچک بومی آفریقای جنوبی گونه ای گوشتی و چند ساله است که در فضای سبز جنوب ایران به وفور کاربرد دارد. به عنوان گیاه پوششی مقاوم، گلدار، چندساله و علفی شناخته شده است. در ایران آن را با نام ناز یخی نیز معرفی کرده اند. به گرما و خشکی مقاوم است.

 

گل هایی به رنگ صورتی روشن، سفید و قرمز دارد که در طول سال از آنها پوشیده شده است. گل های منفرد تا دسته ای در زاویه برگ ها پدید آمده و به طور کلی در روز باز می شوند، قطر هر کدام از آنها  ۲/۵ cm  است.

 

برگ ها، براق، قلبی شکل تا نیزه ای و دارای درازایی به میزان ۳cm  هستند. میوه آن فندقه است و کمی بیش از ۱cm  طول دارد. ریشه ها گوشتی و ضخیم هستند. ساقه ها چهارگوش تا دایره ای بوده و به طول ۶۰ cm، به صورت مسطح روی زمین، می رسند.

 

در هر موقع از سال می توان آن را هرس فرم نمود بدون آنکه گیاه آسیب ببیند. توانایی این گیاه در ریشه زایی از قطعه ای کوچک از ساقه و رشد بعدی آن، این گیاه را گیاهی پررشد مینماند. از آن جهت به عنوان گیاه پوششی، باغ صخره ای و خشک منظر و کشت در سراشیبی استفاده می شود.

 

دارای خصوصیات درمانی است. نیاز به نگهداری در آن پایین است. توصیه شده است که کود و مواد غذایی برای این گیاه مورد استفاده قرار نگیرد.

گیاه پوششی گل یخ کوچک

روش تکثیر آن استفاده از قلمه ساقه و بذر است.

 

عادت رشد:گیاه خزنده، حصیری و کوتاه رشد.

 

میزان رشد: سریع، ۲۵cm ارتفاع و گسترش آن در حدود ۱/۲ متر.

 

نبازنوری: آفتاب کامل تا سایه کم، (در سایه گلدهی کمتری دارد ).

 

خاک مطلوب: به خاکی با زهکش خوب نیازمند است. خاک شنی تا لومی- شنی  را بهتر از همه می پسندد. اما خاک های دیگر را نیز تحمل می کند.

 

نیاز آبی: به دوره های کم آبی بسیار مقاوم است. در حالت معمولی، آب کم و در هوایی که بسیار داغ است نیاز به آبیاری منظم دارد.

 

مقاومت به سرما: به سرما مقاومت نسبی دارد. (سرمایی در حد  ۵- درجه سانتیگراد را تحمل می کند).

 

جدیدترین مطالب سایت