تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

مجموعه : هوا و فضا
تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

این عکسهای ارزش انتظار را دارند و برای همیشه دید ما از جهان را تغییر خواهند داد. بـه گفته ناسا، رئیس جمهور جو بایدن یکی از نخستین عکسهای وب را در روز دوشنبه 11 جولای منتشر کرد و بـه گفته ناسا، “عمیق ترین و واضح ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور تا بـه امروز اسـت.” بقیه عکسهای رنگی با وضوح بالا روز سه شنبه 12جولای نخستین نمایش خودرا خواهند داشت. 

 

وب آماده اسـت تا بـه ما کمک کند تا منشأ جهان را درک کنیم و شروع بـه پاسخ دادن بـه سؤالات کلیدی در مورد وجود خود کنیم، مانند این کـه از کجا آمده ایم و آیا در کیهان تنها هستیم یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: واقعیت های جالب در مورد کهکشان راه شیری

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب چیست؟

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

توسعه رصدخانه فضایی برتر جهان درسال 2004 آغاز شد و پس از سال‌ها تاخیر، سرانجام این تلسکوپ و آینه طلایی عظیم ان در 25 دسامبر در گویان فرانسه، در ساعت 7:20 صبح بـه وقت شرقی «1220 GMT؛ 9:20 صبح بـه وقت محلی در Kourou» بـه فضا پرتاب شد. این رصدخانه فضایی میتواند اسرار جهان رابا مشاهده آن ها از طریق نور مادون قرمز کـه برای چشم انسان نامرئی اسـت، بررسی کند. تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا عمیق ترین و واضح ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور را تا بـه امروز تولید کرده اسـت.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب 10 میلیارد دلاری – بزرگ ترین و قدرتمندترین تلسکوپ علمی فضایی ناسا – برای کشف تاریخ کیهان از بیگ بنگ تا تشکیل سیارات بیگانه و فراتر از ان؛ کیهان را کاوش خواهد کرد. این یکی از رصدخانه هاي‌ بزرگ ناسا اسـت، ابزارهای فضایی عظیمی کـه شامل تلسکوپ فضایی هابل برای نگاه کردن بـه اعماق کیهان اسـت.

 

وب بـه اتمسفر سیارات فراخورشیدی کـه عده اي از انها بـه طور بالفعل قابل سکونت هستند نگاه می کند و میتواند سرنخ هایي را در جستجوی مداوم برای حیات در خارج از زمین کشف کند. این تلسکوپ همچنین بـه هر مرحله از تاریخ کیهانی، از جمله نخستین درخشندگی‌هاي‌ پس از انفجار بزرگ کـه جهان ما را ایجاد کرد و شکل‌گیری کهکشان‌ها، ستاره‌ها و سیاراتی کـه امروز ان را پر کرده‌اند، نگاه خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: عجیب ترین عکس های ثبت شده کهکشانی 2022

 

جدیدترین تصاویر از کهکشان ها

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

 

چهار تصویر نفس‌گیر جدید کـه کهکشان‌هاي‌ دوردست رابا رنگ تابشی بـه نمایش می گذراند، در مراسم افتتاحیه تلسکوپ، همراه با تصویری کـه روز دوشنبه بـه اشتراک گذاشته شد کـه عمیق‌تر از همیشه بـه فضا نگاه می کند، رونمایی شد. وب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رصدخانه‌اي اسـت کـه تا بـه حال بـه فضا فرستاده شده اسـت و پنج تصویر اول ان نشان ‌دهنده گذار ماموریت از برخاستن و دویدن بـه پاسخ بـه عده اي از فوری‌ترین سؤالات علم اسـت.

ما چیزهایی را پیدا خواهیم کرد کـه حتی تصورش را هم نمی کردیم و این فقط دنیای جدیدی از اخترفیزیک را باز خواهد کرد.»

 

میشل تالر، اخترشناس و دستیار مدیر ارتباطات علمی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، در جریان این نشست گفت: «امروز، ماموریت وب برای تجارت علمی باز اسـت. بهترینها هنوز در راه اند.”

 

مارک کلامپین، مدیر علم و اکتشاف در مرکز پرواز فضایی گدارد، «وقتی این قابلیت‌هاي‌ جدید را بـه صورت آنلاین ارائه میکنید کـه بـه شـما این التیام عظیم در عملکرد و التیام بازی را میدهد، هرگز واقعاً نمیدانید کـه قرار اسـت چه چیزی پیدا کنید». ما میدانیم کـه چرا Webb را ساخته ایم و این برنامه ها را داریم کـه اکنون می‌خواهیم انجام دهیم. اما ما همچنین میدانیم کـه چیزهایی را پیدا خواهیم کرد کـه حتی تصورش را هم نمی کردیم و این فقط دنیای جدیدی از اخترفیزیک را باز خواهد کرد.”

 

بیشتر بخوانید: جدیدترین تصاویر عجیب و هنری از فضا برای پروفایل 1401

 

بخش کوچکی از جهان “پر از کهکشان ها”

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

نخستین تصویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا عمیق ترین و واضح ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور تا بـه امروز اسـت. این تصویر از خوشه کهکشانی SMACS 0723 کـه بـه عنوان نخستین میدان عمیق وب شناخته میشود، مملو از جزئیات اسـت. تصویر توسط ناسا، ESA، CSA و STScI

 

جین ریگبی، دانشمند پروژه عملیات برای JWST، در طی این نشست گفت کـه نخستین تصویر “میدان عمیق” وب کـه در اوایل توسط پرزیدنت جو بایدن دریک کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه نمایش داده شد، “پر از کهکشان ها اسـت”. این کهکشان هاي‌ دور در تصویر مانند میلیاردها سال پیش ظاهر میشوند. ریگبی خاطرنشان کرد کـه با تلسکوپ هابل، سلف وب، گرفتن یک تصویر میدان عمیق حدود دوهفته طول کشید. اما نخستین تصویر وب «قبل از صبحانه» گرفته شد. ریگبی گفت: «نکته شگفت‌انگیز در مورد وب سرعتی اسـت کـه ما می توانیم اکتشافات را انجام دهیم.»

 

بیشتر بخوانید: تعداد 8 کهکشان دوکی شکل کشف شد !

 

شواهدی از بخار آب اتمسفر در یک سیاره دور

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

WASP-96 b سیاره اي گازی فراتر از منظومه شمسی اسـت کـه بیش از 1000 سال نوری از زمین فاصله دارد. نیکول کولون، معاون دانشمند پروژه JWST برای علم سیارات فراخورشیدی، گفت: تصویر بالا نخستین طیف یک سیاره فراخورشیدی را نشان می دهد کـه توسط وب گرفته شده اسـت، کـه مشاهدات ان طول موج هاي‌ جدید نور مادون قرمز را پوشش می دهد و جزئیات بیشتری را نسبت بـه قبل بـه ستاره شناسان می دهد.

 

طیف‌سنجی نور ستارگانی را کـه از اتمسفر سیاره عبور کرده اسـت، می گیرد و ان نور را برای تعیین ترکیب شیمیایی ان تجزیه و تحلیل میکند. او توضیح داد کـه این چیزی اسـت کـه بـه دانشمندان اجازه داد تا حضور بخار آب را در جو این سیاره فراخورشیدی شناسایی کنند.

 

کولون گفت: “WASP-96 تقریبا بـه اندازه مشتری اسـت، تقریبا نیمی از جرم مشتری، بـه دور ستاره اي شبیه بـه خورشید می‌چرخد ​​اما اینکار را هر سه روز و نیم انجام می دهد.” بنابر این بسیار داغ اسـت، بسیار نزدیک [بـه ستاره‌اش] و هیچ شباهتی بـه سیارات منظومه شمسی ما ندارد.» کولون افزود، این تنها نخستین سیاره فراخورشیدی اسـت کـه توسط وب رصد خواهد شد، کـه شامل «سیارات کوچک تر بیشتر» در جهان ما می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: کشف سریعترین ستاره کهکشان راه‌ شیری

 

مرگ ستاره ای

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

این سحابی سیاره اي کـه در فاصله 2500 سال نوری از زمین قرار دارد و اغلب بـه عنوان “سحابی حلقه جنوبی” از ان یاد میشود، در واقع هیچ ربطی بـه سیارات ندارد. کارل گوردون، ستاره شناس فروسرخ میانی و دانشمند ابزارهای وب، گفت، در عوض، این نشان دهنده مراحل نهایی زندگی یک ستاره در حال مرگ اسـت کـه “کسری بزرگی از جرم خودرا در امواج متوالی بیرون می‌زند.”

تصویر سمت چپ با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک وب گرفته شده اسـت، در حالی کـه سمت راست از ابزار مادون قرمز میانی ان «MIRI» گرفته شده اسـت. دو طول موج متفاوت، نگاه‌هاي‌ متفاوتی بـه محققان در مورد این کـه این سحابی از چه چیزی تشکیل شده اسـت، می دهد، و چشم ‌انداز مادون قرمز میانی تا حدودی شگفت‌انگیز ان‌ها را بـه همراه داشت.

گوردون گفت: «ما میدانستیم کـه این یک ستاره دوتایی اسـت، اما واقعاً چیز زیادی از ستاره واقعی کـه سحابی را تولید کرده اسـت، ندیدیم. اما بـه لطف MIRI، می‌توان ان ستاره قرمز و درخشان و ستاره همراهش را «بسیار واضح» دید.

 

بیشتر بخوانید: اکتشاف کهکشانی نزدیک‌ترین فاصله به راه شیری

 

کهکشان‌ها در «رقص کیهانی» محبوس شده‌اند

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

جووانا جیاردینو، اخترشناس آژانس فضایی اروپا، گفت کـه پنج کهکشان استفان گروهی متشکل از پنج کهکشان اسـت کـه نیروهای گرانشی چهار تای آن ها را دریک “رقص کیهانی” محبوس کرده اسـت. او افزود کـه دو در حال ادغام دریک کهکشان واحد هستند. چهار کهکشان در فاصله 300 میلیون سال نوری از سیاره ما قراردارند، در حالی کـه پنجمین کهکشان 40 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. بـه گفته ناسا، این تصویر در واقع موزاییکی از تقریبا 1000 پرونده جداگانه اسـت کـه “بزرگ ترین تصویر وب تا بـه امروز را تشکیل می دهد کـه حدود یک پنجم قطر ماه را پوشش می دهد.”

 

رصدگران می‌توانند ستاره هاي‌ منفرد را دراین ترکیب عکسهای مادون قرمز نزدیک و میانی ببینند. مارک مک کاگرین، مشاور ارشد علم و اکتشاف در ESA، خاطرنشان کرد کـه گاز و غباری کـه توسط ان برخورد کهکشان گرم می‌شود، ایجاد ستارگان جدیدی را در ان منطقه نشان می دهد.

 

مک‌کاگرین گفت: «این تصویر در واقع ما را از کهکشان نزدیک، کهکشان راه شیری خودمان، از میان این کهکشان‌هایي کـه امروزه در حال تکامل هستند، میبرد تا بـه جهان دوردست.» بـه نوعی، تکامل کیهانی کهکشان‌ها را در طول 13.8 میلیارد سال ثبت میکند.»

 

جایی که ستاره ها متولد می شوند

تصاویر جدید الهام بخش تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان

صدها نقطه نورانی درخشان و هرگز دیده نشده، این تصویر از ناحیه ستاره‌زایی در سحابی کارینا را کـه در داخل کهکشان راه شیری در فاصله حدود 7600 سال نوری از زمین قرار دارد، نشان میدهد.

 

خورشید و سیارات ما ودر نهایت ما از همان چیزهایی تشکیل شده اند کـه این جا می‌بینیم.امبر استراون، معاون دانشمند پروژه گفت کـه ناسا لقب «صخره هاي‌ کیهانی» را بـه خود اختصاص داده اسـت، بالای تصویر ستارگان داغ کاملاً جدیدی را نشان می دهد کـه تابش و باد ستاره اي آن ها در حال فروریختن چشم انداز قرمز مایل بـه ابری متشکل از گاز و غبار در زیر اسـت. تلسکوپ فضایی جیمز وب گاز و غبار مواد خامی هستند کـه ستارگان و سیارات برای شکل‌گیری بـه ان نیاز دارند. بـه گفته ناسا، این تصویر برای نخستین بار “مناطق نامرئی قبلی از تولد ستاره ها” را نشان می دهد.

 

استراون گفت: “خورشید و سیارات ما ودر نهایت ما از همان چیزهایی تشکیل شده اند کـه در این جا می‌بینیم.” ما انسان‌ها واقعاً بـه جهان متصل هستیم.» استراون اضافه کرد کـه هر نقطه درخشان در رصد وب یک ستاره جداگانه اسـت و بسیاری نیز احتمالاً سیاره دارند.

جدیدترین مطالب سایت