ترکیبات آلی در جو قمر تیتان زحل

مجموعه : هوا و فضا
ترکیبات آلی در جو قمر تیتان زحل

وجود بلوک های ترکیبات آلی در جو قمر تیتان زحل

 

محققان و دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا مولکول‌هایي را در جو قمر تیتان زحل یافته‌اند که تصور می شود بلوک‌هاي سازنده ترکیبات آلی پیچیده‌اي باشند که حیات را امکانپذیر میکنند. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، این کشف عجیب با بهرهگیری از داده‌هاي ماموریت کاسینی صورت گرفته و بدین معناست که قمر تیتان به هدفی کلیدی برای جستجوی شکل‌هاي حیات بیگانه تبدیل خواهد شد.

 

این دستاورد همینطور به محققان در توضیح دادن واکنش‌هایي کمک خواهد کرد که برای اولین بار ظهور حیات بر روی کره زمین را ممکن کردند.

دانشمندان بر این باورند وجود مولکول‌هاي کشف شده در جو تیتان، نشان‌دهنده فرآیندی هست که قبلا تصور می‌شد فقط در فضای بین ستاره‌اي وجود دارد.

جو تیتان ترکیبات شیمیایی پیچیده‌اي دارد و به علت وجود نیتروژن و متان ضخیم هست؛ این ترکیبات موجود در جو فوقانی قمر تیتان در معرض نور خورشید انرژی و ذرات مگنتوسفر زحل قرار دارند و این امر موجب بروز واکنش‌هاي شیمیایی بین نیتروژن، هیدروژن و کربن میشود.

 

اینکه این مولکول‌هاي ساده در ارتفاعات بالا چگونه به مولکول‌هاي پیچیده تبدیل می شوند برای دانشمندان معماست، با این حال، آن‌ها با بهرهگیری از داده‌هاي “طیف‌سنج پلاسمای کاسینی” «CAPS»، نوع جدیدی از مولکول‌هاي دارای بار منفی را کشف کرده‌اند که قبلا تصور می‌شد نمیتوانند در جو تیتان وجود داشته باشند.

 

این مولکول‌ها که “آنیون” نام دارند، به شدت واکنش‌گرا میباشند و به سرعت با مواد دیگر موجود در محیط ترکیب می شوند. تیم تحقیقاتی با بهرهگیری از داده‌هاي “کاسینی” از جو فوقانی تیتان«در ارتفاع 950 تا 1300 کیلومتری» سطح این قمر، “آنیون هاي زنجیره اي کربن” را یافت و تصور میشود این مولکول‌ها، بلوک‌هاي سازنده مولکول‌هاي پیچیده‌تر باشند.

 

جدیدترین مطالب سایت