هوشمندترین شهر جهان + 10 شهر

هوشمندترین شهر جهان + 10 شهر

بـه نظر شـما هوشمندترین شهر جهان کدام اسـت؟ نیویورک، لندن یا توکیو؟ همه ی حدس ها عالی هستند، اما پاسخ ممکن اسـت شـما را حيرت زده کند. این هیچ کدام از ان ها نیست. شهر های هوشمند از فناوری برای التیام زندگی شهروندان خود استفاده می کنند. انها از حسگرها و داده ها برای التیام در معرض بودن خدمات عمومی و کاهش ضایعات استفاده می کنند.

 

اگر علاقه مند بـه کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شهر های شگفت انگیز هستید، بـه خواندن این مقاله از مجله تفریحی تالاب ادامه دهید! ما بـه شـما نشان خواهیم گفت کـه چه چیزی انها را بسیار باهوش می کند!

 

شهر هوشمند چیست؟

شهر های هوشمند مکان هایي هستند کـه راه حل هاي‌ دیجیتال برای افزایش استفاده از شبکه ها و خدمات سنتی مورد استفاده قرار میگیرند. از این رو هدف شهر های هوشمند افزایش کیفیت زندگی برای ساکنان، التیام پایداری و سود کسب‌وکارها اسـت.

 

در تعریف شهر هوشمند کمیسیون اروپا آمده اسـت: «شهر هوشمند فراتر از استفاده از فناوری‌هاي‌ دیجیتال برای استفاده بهتر از منابع و انتشار کمتر اسـت. این بـه معنای شبکه هاي‌ حمل و نقل شهری هوشمندتر، امکانات تامین آب و دفع آشغال ارتقا یافته و راه هاي‌ کارآمدتر برای روشنایی و گرمایش ساختمان ها اسـت. این همچنین بـه معنای مدیریت شهری تعاملی تر و پاسخگوتر، فضاهای عمومی امن تر و رفع نیازهای جمعیت سال خورده اسـت.»

 

فناوری‌هاي‌ اطلاعات و ارتباطات «ICT» این امر رابا جمع‌آوری داده‌هاي‌ بلادرنگ امکانپذیر می‌سازد، کـه بـه درک تغییرات تقاضا و پاسخگویی بـه‌موقع‌تر و مقرون‌بـه‌صرفه‌تر کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: بی شوهرترین کشورهای دنیا + عکس

 

چرا به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد پیش‌بینی میکند کـه تا سال 2050؛ 68 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی میکنند. شهرنشینی یک روند مداوم اسـت، شهرها دائما در حال رشد هستند و افراد بیشتری در مناطق شهری زندگی می کنند.

 

این امر چالش هاي‌ زیادی را برای شهرها، برنامه ریزان شهری و دولت ها ایجاد می کند. موانع اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی باید غلبه شود تا زندگی باکیفیت مناسبی فراهم شود.

 

فناوری‌هاي‌ شهر هوشمند میتوانند بـه غلبه بر عده اي از این چالش‌ها کمک کنند – بـه لطف فناوری‌هاي‌ متعددی کـه در حال ورود بـه اقتصاد هستند کـه انسان‌ها، فناوری و شهرها را بـه روشی هوشمندانه و صرفه‌جویی در منابع بـه هم متصل می کنند.

 

نمونه هایی از فناوری شهر هوشمند

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

دریک شهر هوشمند، فناوری‌هاي‌ مدرن از حوزه‌هاي‌ انرژی، تحرک، برنامه‌ریزی شهری، مدیریت و ارتباطات با یک دیگر شبکه‌اي میشوند تا داده‌هاي‌ جمع‌آوری‌شده بـه تصمیم‌گیری بهتر و التیام جنبه‌هاي‌ خاصی از کیفیت زندگی کمک کند.

 

نیروی محرکه شهر های هوشمند روندهایی مانند یادگیری ماشینی، اتوماسیون، اینترنت اشیا «IoT»؛ روباتیک یا وسایل نقلیه خودران هستند. در تئوری، هر بخشی از یک شهر را می توان دریک ابتکار شهر هوشمند گنجاند. با این حال، وجه مشترک همه ی ابتکارات و برنامه‌هاي‌ کاربردی هوشمند این اسـت کـه هنگام جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر، بـه خدمات امنیتی و حفظ حریم خصوصی قوی نیاز دارند.

 

تعداد زیادی از ابتکارات شهر هوشمند با چیزی ساده مانند ارائه خدمات WiFi رایگان شروع می شود. ارائه وای فای رایگان بـه شهروندان و گردشگران بـه ارتباط بهتر جامعه و بهره وری مشتریان دریک فروشگاه کمک می کند کـه بـه ماندن انها برای مدت طولانی تری در محل کمک می کند.

 

اما پروژه‌هاي‌ شهر هوشمند بسیار بیشتری وجوددارد کـه باعث رضایت بیشتر شهروندان و بازدیدکنندگان میشود، مانند پارکومترهای هوشمند، کـه بـه اطلاع رانندگان در مورد فضاهای پارک موجود و ارائه گزینه‌هاي‌ پرداخت مختلف کمک می کند.

 

علاوه بر این، اشتراک‌گذاری دوچرخه‌سواری بـه شهروندان و گردشگران کمک می کند کارآمدتر در شهر بگردند، چراغ‌هاي‌ خیابانی هوشمند با حرکات شهروندان سازگار میشوند و ایستگاه‌هاي‌ اتوبوس هوشمند اطلاعات سفر را بـه صورت زنده ارائه می دهند.

 

این لیست با سیستم‌هاي‌ مدیریت آشغال هوشمند کـه مسیرهای جمع‌آوری آشغال‌ها را بهینه می کنند، نیمکت‌هاي‌ هوشمندی کـه دستگاه‌هاي‌ شارژ را فعال میکنند، و تعداد زیادی از راه‌حل‌هاي‌ تکنولوژیکی دیگر کـه در شهرها برای التیام زندگی شهری ظاهر میشوند، ادامه می یابد.

 

مزایای شهرهای هوشمند

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

مشاور مدیریت مک کینزی در مطالعه‌اي، پتانسیل اجرای مفاهیم پیشرو را در پرتو مواجهه با چالش‌ها بـه عنوان عامل شهرنشینی محاسبه کرده اسـت.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با فقیرترین کشورهای جهان «+عکس»

 

افزایش امنیت عمومی

برنامه‌هایي مانند کنترل هوشمند، سیستم‌هاي‌ امنیتی خانه، یا مکان‌یابی تیراندازی پتانسیل پاسخگویی بهتر بـه اجرای قانون را دارند. بـه گفته مک کینزی، استفاده از برنامه هاي‌ کاربردی مختلف بـه طور بالفعل می تواند حوادثی مانند قتل، آتش سوزی و ترافیک جاده اي را 8 تا 10 درصد کاهش دهد.

 

نیازی بـه گفتن نیست کـه استفاده از حسگرها راهی برای مبارزه فعالانه با جرم و جنایت نیست. با این حال، اطلاعات بی‌درنگ نقشه‌برداری از جرم، اجرای تجزیه و تحلیل برای شناسایی الگوها و کمک بـه استقرار کارآمد پرسنل را ممکن می‌سازد.

 

رفت و آمدهای روزانه را سریعتر و کمتر خسته کننده کنید

پیش‌بینی می شود شهرهایی کـه از فناوری‌هاي‌ تحرک هوشمند استفاده میکنند، بـه طور بالفعل زمان معاشرت را بین 15 تا 20 درصد کاهش دهند. این میتواند از طریق برنامه‌هایي کـه تراکم جاده‌ها را کاهش میدهند، همگام‌سازی هوشمند سیگنال‌هاي‌ ترافیکی، تغییرات ناوبری بی‌درنگ، و اپلیکیشن‌هاي‌ پارک هوشمند کـه راننده را مستقیماً بـه یک نقطه آزاد راهنمایی می کنند، بـه واقعیت تبدیل شود.

 

شهر های هوشمند می توانند به بهبود سلامت کمک کنند

از طریق جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، شهرها و افسران خدمات عمومی میتوانند جمعیت‌شناختی رابا تمایل بـه قرار گرفتن در معرض نوع خاصی از خطر شناسایی کرده و بـه طور مؤثرتری مداخله کنند.

 

بـه این ترتیب، ساکنان می توانند اطلاعات هدفمندی در مورد بهداشت، رابطه جنسی ایمن، واکسیناسیون و غیره دریافت کنند. علاوه بر این، برنامه هاي‌ کاربردی هوشمند می توانند بـه پزشکان کمک کنند شرایط مزمن بیماران مانند دیابت را از راه دور بازرسی کنند ودر صورت نیاز هشدار ارسال کنند.

 

شهرهای سبزتر و محیطی پایدارتر

اتوماسیون، سیستم‌ها، قیمت‌گذاری دینامیک برق و برخی برنامه‌هاي‌ کاربردی متحرک پتانسیل ترکیبی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌اي را تا 15 درصد دارند. یکی از راه‌هاي‌ تشویق بـه استفاده از آب، نصب اندازه‌گیری اسـت کـه پیام‌هاي‌ بازخورد دیجیتالی را برای خانواده‌ها ارائه می دهد.

 

این حوزه از نوآوری در تعداد زیادی از کشورها و شهرها بـه سرعت در حال رشد اسـت. پکن از سنسورهای کیفیت هوا برای شناسایی منبع آلودگی ودر نتیجه کاهش 20 درصدی آلاینده ها استفاده کرد. Hello Lamp Post پروژه اي را در کانادا معرفی کرد کـه بـه کنترل بر کیفیت هوا در محوطه دانشگاه UBC کمک می کند تا پایدارتر شود و محیطی سالم در محوطه دانشگاه ایجاد کند.

 

تقویت ارتباطات اجتماعی

تجزیه و تحلیل نشان می دهد کـه کانال‌هاي‌ دیجیتال می توانند احساس ارتباط ساکنان با دولت محلی را سه برابر کنند و احساس ارتباط با جوامع محلی را دو برابر کنند.

 

ارائه کانال هایي برای برقراری ارتباط دو طرفه بین ساکنان و دولت هاي‌ محلی می تواند پاسخگویی بـه مسائل جامعه را افزایش دهد و بـه توسعه بیشتر شهر کمک کند. یکی از شهر های پیشرو اروپا، پاریس، بودجه مشارکتی را معرفی کرده اسـت کـه هر شخصی را تشویق می کند تا ایده‌هایي را مطرح کند کـه در ان جامعه می تواند رتبه‌بندی کند و تصمیم بگیرد کـه کدام پروژه اجرا میشود.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 12 کشور بدون هیچ مرزی «عکس»

 

10 شهر هوشمند برتر جهان

با انجام تحقیقات گسترده، موسسه توسعه مدیریت و دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور «STUD» برای ایجاد رتبه‌بندی برای یافتن برترین شهر های هوشمند در سراسر جهان همکاری کردند.  بـه دنبال شاخص شهر هوشمند، IMD و STUD از شهروندان متعددی از 109 شهر نظرسنجی کردند و از داده‌هاي‌ اقتصادی و فناوری برای رتبه‌بندی هر شهر استفاده کردند. 

 

1. سنگاپور

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

سنگاپور بـه عنوان هوشمندترین شهر جهان انتخاب شد. سنگاپور بـه دلایل زیادی شهر فردا درنظر گرفته می شود. از سال 2020؛ این شهر میزبان نخستین آزمایشگاه شهر هوشمند صنعت در جنوب شرقی آسیا بوده اسـت.

 

آزمایشگاه Smart Urban Co-Innovation Lab متشکل از بیش از 30 شرکت، مانند Amazon Web Services، Cisco Systems، و Schneider Electric اسـت کـه با استارت آپ هاي‌ فناوری محلی و شرکای بین المللی برای توسعه بیشتر فناوری هاي‌ شهر هوشمند همکاری می کنند.

 

سنگاپور تعداد زیادی از پروژه هاي‌ شهر هوشمند را در تمام جنبه هاي‌ زندگی معرفی کرد، بـه عنوان مثال:

 

1. استفاده از یک ناوگان خودمختار برای کمک بـه افراد مسن یا افراد دارای تحرک محدود

 

2. استفاده از روباتیک و چت ربات هاي‌ مجهز بـه هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات مرتبط و کاهش تنهایی با افراد مسن صحبت می کند.

 

3. دیجیتالی کردن سیستم مراقبت هاي‌ بهداشتی کـه از جمله موارد دیگر، امکان مشاوره تصویری TeleHealth و TeleRehab را فراهم می کند.

 

4. ارائه برنامه هایي کـه امکان استفاده از وسایل نقلیه خودران، دسترسی بـه اطلاعات متناسب با جمعیت شناسی خاص و دریافت هشدارهای محیطی خاص مکان را فراهم می کند.

 

5. با استفاده از فناوری مشارکت ارتباطی Hello Lamp Post، برداشت ها و بینش هاي‌ شهروندان را گرد آوری کنید

 

2. هلسینکی

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

پایتخت فنلاند دومین شهر هوشمند جهان شد. شهردار هلسینکی یان واپاووری گفت کـه هلسینکی بـه دلیل سیاست داده هاي‌ باز خود پروژه هاي‌ آزمایشی زیادی را جذب می کند. علاوه بر این، هلسینکی ارائه می دهد:

 

1. سیستم مدیریت آشغال کـه آشغال ها را از طریق یک سیستم لوله زیرزمینی حمل می کند

 

2. حجم زیادی از تجزیه و تحلیل داده ها کـه بـه برنامه ریزی و پروژه هاي‌ ساخت و ساز آینده در شهر کمک می کند

 

3. فرم هاي‌ دیجیتال برای رویه ها و امور اداری بیشتر

 

4. انگیزه اي برای مردم برای پیاده روی یا استفاده از وسایل حمل و نقل سازگار با محیط زیست، جایی کـه افراد امتیاز گرد آوری می کنند و می توانند با یک بازدید رایگان از سونا مبادله کنند.

 

3. زوریخ

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

زوریخ، پایتخت سوئیس، در استراتژی هوشمند خود بر سه حوزه اصلی تمرکز دارد: اشکال آتی تحرک عمومی یکپارچه، شهر دیجیتال و مشارکت هوشمند. بدین ترتیب پروژه هاي‌ هوشمند بسیاری انجام می شود کـه از جمله می توان بـه موارد زیر اشاره کرد:

 

1. Pikmi – یک سرویس تاکسی درخواستی کـه از ترکیب اتومبیل برای جابجایی بیش از یک مسافر دریک زمان کـه می خواهد دریک جهت سفر کند استفاده میکند.

 

2. LoRaWan – یک شبکه گسترده برد بلند کـه زمینه را برای حسگرهای IoT در فضاهای عمومی فراهم می کند کـه می تواند بـه اندازه گیری آلودگی، ارزش آب و پارکینگ هاي‌ رایگان کمک کند.

 

3. HoloPlanning – با عینک‌هاي‌ واقعیت افزوده مانند «هولولنز»؛ ساختمان‌هاي‌ آینده، خطوط لوله زیرزمینی و بسیاری موارد دیگر در محل بـه‌عنوان هولوگرام‌هاي‌ سه‌بعدی نیمه شفاف قابل مشاهده هستند.

 

4. اوکلند

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

شهردار اوکلند، فیل گاف، بر اهمیت شورای اوکلند و آژانس توسعه اقتصادی ان برای پیش بردن نوآوری کـه بـه حل مشکلات پیچیده در مقیاس شهر کمک می کند، تأکید می کند. این شهر بـه رسمیت شناخته شده ملی و بین المللی را دریافت کرد کـه می توان ان را در پروژه هاي‌ هوشمند ان مشاهده کرد، مانند:

 

1. Smart Street Pilot – کـه از داده‌ها دریک موقعیت واقعی برای التیام اثربخشی عملیاتی، کارایی، ایمنی و انعطاف‌پذیری در تمام حالت‌ها و خدمات حمل‌ونقل استفاده میکند.

 

2. دوقلو دیجیتال بیمارستان اوکلند – امکان عیب یابی سریع و ردیابی مدیریت دارایی را فراهم می کند و بـه کاهش هزینه کمک می کند.

 

3. Scan & Go – پاسخی بـه Covid 19 برای ایمن‌تر کردن خرید. از فناوری‌هاي‌ جدیدی برای ایجاد این برنامه استفاده شده اسـت کـه بـه خریداران اجازه می دهد همه ی چیز را از طریق تلفن هوشمند خود اسکن کنند، کیف کنند و هزینه‌هاي‌ ان را بپردازند و تماس بین افراد را کاهش دهند.

 

5. اسلو

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

کمیسیون اروپا درسال 2019 عنوان پایتخت سبز اروپا را بـه اسلو اعطا کرد. تلاش‌هاي‌ شهرها برای هوشمندتر شدن و کارآمدتر شدن را میتوان در چندین ابتکار مشاهده کرد، بـه عنوان مثال:

 

1. حلقه عوارضی اسلو – یک سیستم خودکار عوارض کـه نرخ هاي‌ تشویقی را برای وسایل نقلیه بدون آلایندگی ارائه می دهد و درآمدهایی ایجاد می کند کـه بـه تأمین مالی برنامه هاي‌ تحرک شهر کمک می کند.

 

2. FutureBuilt – برنامه اي کـه شامل راه اندازی 50 پروژه توسعه ساختمان و محله، گرد هم آوردن شرکای خصوصی و دولتی برای حمایت از پروژه هاي‌ ساختمانی اسـت کـه ردپای کربن را تا 50 درصد در مقایسه با استانداردهای فعلی کاهش می دهد.

 

3. شتاب دهنده هوشمند اسلو – پلت فرمی کـه ملاقات اعضای شورای محلی و بخش خصوصی، بـه ویژه استارت آپ ها را راحت تر می کند.

 

6. کپنهاگ

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

کپنهاگ بـه طور فعال برای تمیزتر، سالم‌تر و هوشمندتر کردن شهر کار می کند و با مشکلاتی کـه با افزایش جمعیت بـه وجود می آیند، مقابله می کند. تعداد زیادی از راه‌حل‌هاي‌ فناوری اطلاعات شهر هوشمند مبتنی بر داده در آزمایشگاه راه‌حل‌هاي‌ کپنهاگ آزمایش می شوند تا خاطرجمعی حاصل شود کـه نیازهای شهر برآورده شده اسـت.

 

علاوه بر این، کپنهاگ دسترسی رایگان بـه منابع داده هاي‌ عمومی را برای هدایت نوآوری هایي مانند راه حل فنی شهر فراهم می کند کـه با ترکیب داده هاي‌ تاریخی، داده هاي‌ بلادرنگ، الگوریتم ها و یادگیری ماشین بـه پیشبینی مکان هاي‌ پارک رایگان کمک می کند.

 

7. ژنو

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

“تغییر قلمرو، برای و با ساکنان ان” شعاری اسـت کـه کانتون ژنو طرح هوشمند ژنو رابا ان راه اندازی کرد. ژنو همچنین بـه داشتن یک سیستم پارک هوشمند کـه بر اساس مجموعه‌اي از حسگرها کار می کند کـه بـه رانندگان مستقیماً روی تلفن‌هایشان اطلاع می دهد، می‌بالد و می تواند بـه کاهش قابل توجه ترافیک کمک کند. علاوه بر این، ژنو روشنایی مدولار، خدمات بازیافت پایدارتر و افزایش ایمنی عمومی را ارائه می دهد.

 

8. شهر تایپه

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

مراکز شهری تایوان کـه داده‌ها را از طریق حسگرها جمع‌آوری می کنند، تمرکز استراتژی دیجیتالی‌سازی ملی هستند. شهر تایپه راه حل هاي‌ متعددی را ارائه می دهد کـه برای التیام کیفیت زندگی شهروندان طراحی شده اند، مانند:

1. Taipei Navi – یک برنامه تلفن همراه کـه بـه پیدا کردن مکان وسیله نقلیه کمک می کند

 

2. Taipei City CooC-Cloud – یک پلت فرم یادگیری دیجیتال کـه برای از بین بردن شکاف دانش بین مناطق روستایی و شهری و ارائه دوره هاي‌ رایگان طراحی شده اسـت.

 

3. مسکن عمومی هوشمند – مصرف آب، برق و گاز ساکنین را برای تشویق رفتار صرفه جویی در منابع بـه تصویر می‌کشد.

 

9. آمستردام

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

آمستردام بـه دلایل زیادی از جمله دانشگاهها، جاذبه هاي‌ توریستی و تعداد زیادی از دوچرخه سواران، یکی از مشهور ترین شهر های اروپا اسـت. با این حال، آمستردام همچنین بـه دلایلی مانند:

 

1. این واقعیت کـه شهر یک منبع داده باز اسـت. این بدان معنی اسـت کـه همه ی بـه اطلاعات و مجموعه داده ها دسترسی دارند

 

2. اپلیکیشن MijnBuur کـه برای کمک بـه شهروندان در ایجاد روابط همسایگی طراحی شده اسـت. این برنامه بـه همسایگان اجازه می دهد تا مستقیماً با یک دیگر ارتباط برقرار کنند تا خطرات را بـه یک دیگر گوشزد کنند یا بـه کارهایی کـه باید در ساختمان آپارتمان انجام شود اشاره کنند.

 

3. ابتکار شهر هوشمند آمستردام «ASC» – از آمار شرکت هاي‌ بیمه برای یافتن مناطقی با سطح بالای افراد مبتلا بـه افسردگی استفاده می کند کـه بـه منابع مراقبتی لازم دسترسی ندارند.

 

پروژه‌هاي‌ بیشتر عبارتند از: طرح‌هایي مانند کافه‌هاي‌ تعمیر یا کتابخانه‌هاي‌ امانت‌دهی ابزار، کـه اغلب منحصراً توسط مردم اداره میشوند، برای عموم

 

10. نیویورک

هوشمندترین شهر جهان در سال 2023

نیویورک تدابیری را برای حفظ منابعی مانند انرژی و آب و کاهش اثرات زیست محیطی شهر درنظر گرفته اسـت ودر عین حال شهر را بـه مکانی بهتر برای زندگی تبدیل می کند. با توجه بـه این موضوع، نیویورک پروژه هایي مانند:

 

1. بازیافت جعبه‌هاي‌ تلفن قدیمی و تبدیل ان‌ها بـه کیوسک – این امکان را بـه افراد می دهد تا دستگاه‌هاي‌ خودرا شارژ کرده و بـه کیوسک متصل کنند تا وای‌فای سریع و رایگان دریافت کنند.

 

2. استفاده از اینترنت اشیا با استفاده از ردیاب هاي‌ GPS – نیویورکی ها را از زمان رسیدن اتوبوس ها مطلع می کند. حسگرهای اتوبوس ها همچنین قادر بـه برقراری ارتباط با چراغ هاي‌ راهنمایی هستند کـه با رسیدن اتوبوس سبز می شوند. این باعث می شود اتوبوس ها بـه موقع بـه مقصد برسند.

 

3. BigBelly یک سطل آشغال هوشمند اسـت – مجهز بـه حسگر بی‌سیم برای بازرسی بر سطح آشغال‌ها کـه بـه انتخاب سرویس‌ها برای بهینه‌سازی مسیرها کمک می کند.

 

در پایان

روشن می شود کـه نوآوری در همه ی جا اتفاق میوفتد و شهرها در تلاش هستند تا کیفیت زندگی ساکنان خودرا افزایش دهند ودر عین حال دوستدار محیط زیست شوند. در حالی کـه فناوری و پیشرفت‌هاي‌ فناوری درسال‌هاي‌ گذشته برای تعداد زیادی از شهرها مورد توجه بوده اسـت، نوآوری با محوریت شهروندان اکنون تمرکز اصلی شهر های هوشمند اسـت.

 

فناوری مشارکت در ارتباطات، شهرها و دولت‌ها رابا شهروندان مرتبط میکند، کـه ارتباطات را تقویت می کند، نوآوری را پیش میبرد و نقاط دردناک را برجسته میکند – تا بـه ایجاد شهر های فردا کمک کند. 

 

منبع

https://www.hlp.city

جدیدترین مطالب سایت