بررسی مراحل دریافت جواز ساخت

بررسی مراحل دریافت جواز ساخت

نکاتی در خصوص مراحل دریافت جواز ساخت از شهرداری:

برای هرگونه ساخت و ساز در فضای شهری و روستایی، نیاز است تا از مراجع مربوطه مجوز ساخت یا پروانه ی ساخت گرفته شود. دریافت جواز ساخت از شهرداری تهران ، به منزله ی قانونی بودن ساخت و ساز و رعایت اصول استاندارد می باشد. در واقع در صورتی که جواز ساخت را عادلانه صادر کنند؛ از خیلی جنگل خواری ها و زمین خواری ها جلوگیری می شود. هم چنین بررسی می شود که اصول امنیتی لازم را در حین ساخت به کار برند و تمام عوامل دخیل در ساخت و ساز بیمه باشند. یکی از مراحل دریافت جواز ساخت، تهیه نقشه یو تی ام می باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 

در ادامه به بررسی نکات بیشتری در خصوص نقشه ی یو تی ام، جزئیاتی در خصوص مراحل دریافت جواز ساخت، نکات تکمیلی در خصوص پروانه ی ساخت و معرفی شرکتی هایی که خدماتی همچون نقشه تهیه نقشه دارند می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مراحل دریافت جواز ساخت

 

نکات بیشتری در خصوص نقشه ی یو تی ام:

    همان طور که بیان کردیم؛ تهیه ی نقشه ی یو تی ام یکی از مراحل دریافت جواز ساخت می باشد که مجموعه ی مپ اسکیل این نقشه را برای شما مهندسان و معماران عزیز با بهترین کیفیت و در کمترین زمان انجام خواهند داد. در واقع در این نقشه، مختصاتی مانند سیستم مختصات مرکاتور برای زمین مورد نظر شما به دست آورده می شود. سیستم مختصات مرکاتور در سال 1940 و توسط ارتش آمریکا ابداع شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این مختصات فرض بر این است که استوانه ای بر محور استوا قرار گرفته است به طوری که محور استوانه بر محور زمین منطبق است. می توان گفت دقت این سیستم در قطب بیشتر است و به عبارتی مقیاس یا اسکیل آن  کوچک تر خواهد بود. هر چه سیستم به محور استوا نزدیک تر شود؛ مقیاس بزرگ تر و دقت سیستم کمتر خواهد بود.

 

جزئیات مراحل دریافت جواز ساخت:

    در مرحله ی اول از مراحل دریافت جواز ساخت، مالک یا مالکین یا فردی که از جانب آن ها دارای وکالت باشد؛ باید مدارکی را به دفتر خدمات الکترونیک شهر ارائه دهد و در آن جا درخواست خود را مبنی بر دریافت جواز ساخت یا پروانه ی ساخت ثبت نماید. مدارکی که این افراد باید به اداره ی مذمور تقدیم کنند عبارتند از کپی سند یا اسناد زمین ها به همراه اصل آن ها، حضور مالکین یا وکیل آن ها، اوراق تسویه حساب عوارض نوسازی شهرسازی سال جاری و سال های گذشته و کارت ملی.

 

در این مرحله پرونده ی ملک شما تشکیل شده و کارشناسان مزبور باید از زمین مورد نظر بازدید کنند. در این گزارش مساحت و موقعیت زمین، عرض خیابان، بنای موجود و … ثبت و ضبط خواهد شد.

بررسی مراحل دریافت جواز ساخت

تهیه نقشه یو تی ام

در مرحله ی بعد با طی کردن روند اتوماسیون اداری، نقشه ی ملک شما صادر خواهد شد و نکات اصلاحی نظیر مساحت و ابعاد، تعداد طبقات و … در آن ذکر خواهد شد. پس از این روند اداری، نقشه ی معماری باید طراحی شود تا توانایی طرح از نظر متراژ و تعداد طبقات و … معلوم شود. پس از تایید نقشه ی معماری و صدور مجوز ساخت از واحد مورد نظر، عوارض تراکم شهرداری بر اساس نوع کاربری در هر طبقه و متراژ آن طبقه تعیین خواهد شد.

 

لازم به ذکر است در صورتی که ساختمان شما بیش از 5 طبقه می باشد؛ باید گزارش آزمایش مکانیک خاک نیز ارائه شود. ضمن تهیه ی نقشه های سازه، برق و مکانیک ساختمان و منطقه نیز باید بررسی گردد. هم چنین در ساختمان ها یا زمین هایی که متراژ زیر بنای آن ها 2000 متر مربع است؛ باید نقشه های معماری، برق، مکانیک و سازه به صورت اجرایی با ذکر تمام جزئیات تهیه شود و از طرف سازمان نظام مهندسی باید تایید شود. لازم به ذکر است که تهیه ی این نقشه ها زمان بر است و ممکن است که مدت ها طول بکشد که خب البته یکی از مراحل دریافت جواز ساخت می باشد که باید طی شود. منتها می توان کاری کرد که زمان کمتری سپری شود. یعنی تمام ضوابط و مقررات لازم در تهیه ی نقشه ها لحاظ شود تا کمتر دچار اصلاحات و تغییرات شود.

 

نکات تکمیلی در خصوص پروانه ی ساخت:

در نهایت مالک باید یک سری پیش نویس اخذ مجوز را به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهد. این پیش نویس ها عبارتند از: نقشه های معماری، سازه، تاسیسات مکانیک و برق ساختمان به همراه اوراق سهمیه خدمات مهندسی که اصطلاحا به آن برگه ی سبز 4 رشته می گویند که به مهر مهندسین مربوطه مزین شده باشد؛ اوراق تعهد رعایت اصلاحی، چک لیست های مرتبط با مباحث 19 (6، بارگذاری، زلزله و …). برگه ی تعهد مشاور و کارشناس ژئوتکنیک، برگه ی تاییدیه ی گزارش خاک، قرارداد مالک و ناظر و اوراق سهمیه ناظر، فایل های نقشه های سازه، معماری، برق و مکانیک و … از جمله پیش نویس های لازم برای تهیه ی پروانه می باشد.

    در این جا ذکر این نکته لازم است که مجوز ساخت حداکثر 4 سال پس از صدور آن، اعتبار خواهد داشت. هم چنین در صورتی که نقشه ی معماری تغییر کرد؛ باید مجوز تغییر نقشه را از واحد صدور مجوز با طی همان مراحل صدور مجوز اولیه دریافت نمایید.

بررسی مراحل دریافت جواز ساخت

مراحل دریافت جواز ساخت

 

شرکت واجد شرایط برای تهیه نقشه یو تی ام:

شرکتی که برای تهیه نقشه یو تی ام به آن مراجعه نمایید باید دارای آخرین تکنولوژی علوم و فنون مرتبط به نقشه برداری باشد.

 

با بالا رفتن قیمت املاکم کردن خطا در نقشه برداری امری بسیار مهم است و این پایین آوردن خطا نیاز به تکنولوژی به روز و علوم دقیق نقشه برداری است.

 

 جهت تهیه نقشه یو تی ام مپ اسکیل یکی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات با بالاترین کیفیت و به روز ترین امکانات در کمترین زمان می باشد.

 

علاوه بر تمام موارد بالا کارشناسان و مهندسان مپ اسکیل با ارائه مشاوره درست بهترین مسیر را در اختیار شما میگذارند.

جدیدترین مطالب سایت