زیباترین کتابخانه های جهان (13 کتابخانه)

زیباترین کتابخانه های جهان (13 کتابخانه)

از ریودوژانیرو تا توکیو، این فضاها از طریق طراحی خیره کننده، بـه دنبال دانش بشری میشوند. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از 13 تا از زیباترین کتابخانه های جهان را منتشر کرده ایم.

 

خیره کننده ترین کتابخانه های دنیا

 

1. کتابخانه صومعه Strahov «پراگ، جمهوری چک»

کتابخانه صومعه Strahov «پراگ، جمهوری چک»

قدیمی‌ترین بخش کتابخانه صومعه Strahov، تالار الهیات باروک، بین سال‌هاي‌ 1671 تا 1674 تأسیس شد و این تأسیس را بـه یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کتابخانه‌هاي‌ تاریخی جهان تبدیل کرد. بیش از 200000 جلد در این جا گرد آوری شده اسـت کـه بسیاری از متون بین سال هاي‌ 1501 تا 1800 چاپ شده اند.

 


مطالب مشابه: ۷ کتابخانه‌ی شگفت‌انگیز در دنیا که باید بشناسید


 

2. کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی «دوبلین، ایرلند»

کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی «دوبلین، ایرلند»

این فضا کـه بـه درستی Long Room نام دارد، در کتابخانه قدیمی در کالج ترینیتی قرار دارد. قبلاً سقف اتاق صاف بودو فقط کتابها در طبقه پایین قفسه بندی شده بود. با این حال، کالج یک نسخه رایگان از هر کتاب منتشر شده در بریتانیا و ایرلند را دریافت کرد کـه نیاز بـه گسترش فضای غار داشت.

 

3. کابینه ریدینگ سلطنتی پرتغال «ریودوژانیرو، برزیل»

کابینه ریدینگ سلطنتی پرتغال «ریودوژانیرو، برزیل»

درسال 1837؛ یک گروه 43 نفره از مهاجران و پناهندگان سیاسی پرتغالی، کابینه ریدینگ سلطنتی پرتغال را تأسیس کردند تا فرهنگ خودرا در امپراتوری برزیل ترویج کنند. این کتابخانه توسط معمار رافائل داسیلوا اي کاسترو بـه سبک نئوگوتیک طراحی شده و از صومعه جرونیموس در لیسبون الهام گرفته شده اسـت.

 

4. Cite de l’Architecture et du Patrimoine «پاریس، فرانسه»

Cite de l'Architecture et du Patrimoine «پاریس، فرانسه»

کتابخانه Cite de l’Architecture et du Patrimoine در پاریس برای هر عاشق معماری ضروری اسـت. نه تنها بـه دلیل موقعیت خیره کننده در سیستین رومی، بلکه بـه این دلیل کـه کل مجموعه ان بـه آثاری در مورد معماری، شهرسازی و محوطه سازی اختصاص دارد. این کتابخانه همچنین بزرگ ترین مجموعه از نقاشی هاي‌ دیواری رومانسک حفظ شده در فرانسه را در خود جای داده اسـت.

 

5. کتابخانه صومعه سن لورنزو د ال اسکوریال «مادرید، اسپانیا»

کتابخانه صومعه سن لورنزو د ال اسکوریال «مادرید، اسپانیا»

کتابخانه صومعه سن لورنزو د ال اسکوریال کـه توسط فیلیپ دوم تأسیس شد، نمونه اي بکر از معماری رنسانس اسـت. پادشاه هم انسان‌گرا و هم کتاب‌شناس بود، دو هویتی کـه تصمیم وی را برای ایجاد این مکان خیره‌کننده برانگیخت. در حال حاضر، صومعه و اطراف ان بـه عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده اسـت.

 

6. کتابخانه هاچیوجی در دانشگاه هنر تاما «توکیو، ژاپن»

کتابخانه هاچیوجی در دانشگاه هنر تاما «توکیو، ژاپن»

با پلان طبقه باز و ستون‌هاي‌ بتنی، این ساختمان الهام‌گرفته از وحشی‌گری، مینیمالیسم جالبی را بـه نمایش میگذارد. هیدمی کوندو، رئیس دانشگاه، کـه توسط شرکت برنده جایزه پریتزکر Toyo Ito & Associates طراحی شده اسـت، می‌گوید کـه این فضا نقش مهمی برای دانشجویان دارد. نه تنها مکانی برای تحقیق و آموزش اسـت، بلکه منبع الهام برای هنرمندان اسـت.

 

7. ساختمان استفان آ. شوارتزمن در کتابخانه عمومی نیویورک «نیویورک، نیویورک»

ساختمان استفان آ. شوارتزمن در کتابخانه عمومی نیویورک «نیویورک، نیویورک»

شعبه اصلی سیستم کتابخانه عمومی شهر نیویورک، ساختمان استفن آ. شوارتزمن، یک شاهکار هنرهای زیبا در مرکز شهر منهتن اسـت. این کتابخانه بـه 9 بخش تقسیم شده اسـت کـه حدود 2.5 میلیون جلد در مجموعه ان تخمین زده می شود. اتاق مطالعه اصلی رز، کـه در این جا دیده می شود، دارای ابعاد 78 فوت در 297 فوت اسـت – تقریبا بـه اندازه دو بلوک شهر.

 


مطالب مشابه: جدیدترین طراحی های کتابخانه


 

8. کتابخانه جورج پیبادی در بالتیمور «مریلند، ایالات متحده»

کتابخانه جورج پیبادی در بالتیمور «مریلند، ایالات متحده»

 

درسال 1857؛ جورج پیبادی، نیکوکار متولد ماساچوست، موسسه پی بادی، قدیمی‌ترین هنرستان موسیقی در ایالات متحده را تأسیس کرد. او مدرسه را بـه شهروندان بالتیمور بـه خاطر “مهربانی و مهمان نوازی” آن ها وقف کرد. مجموعه کتابخانه جورج پیبادی در جانز هاپکینز مربوط بـه این مؤسسه برجسته اسـت و اکنون بیش از 300000 جلد دارد.

 

این ساختمان پنج طبقه توسط ادموند جی لیند و با همکاری پزشک ناتانیل اچ. موریسون، نخستین استاد دانشگاه پی بادی طراحی شده اسـت. همانگونه کـه دانشگاه در صفحه وب کتابخانه اشاره میکند، این فضا برای آموزش و تحقیق ضروری اسـت.

 

9. Biblioteca Vasconcelos «مکزیکو سیتی، مکزیک»

Biblioteca Vasconcelos «مکزیکو سیتی، مکزیک»

کتاب‌ها و قفسه‌هاي‌ Biblioteca Vasconcelos بـه گونه‌اي چیده شده‌اند کـه تقریبا مانند یک فضای آینده‌نگر در نوعی واقعیت جای گزین پیکسل‌شده بـه نظر می رسند. این توهم فقط همان چیزی اسـت کـه ویسنته فاکس، رئیس جمهور وقت مکزیک در افتتاحیه ان درسال 2006 گفت: این‌که یکی از پیشرفته ترین سازه هاي‌ قرن بیست و یکم بود. این ساختمان با مجموعه اي از هنر و مجسمه هاي‌ هنرمندان مکزیکی تزئین شده اسـت و توسط آلبرتو کالاچ و خوان پالومار طراحی شده اسـت.

 

10. کتابخانه صومعه Wiblingen «اولم، آلمان»

کتابخانه صومعه Wiblingen «اولم، آلمان»

یکی از زیباترین کتابخانه‌هاي‌ جهان کـه مانند تجلی فیزیکی یک افسانه باروک بـه نظر میرسد، در مکانی نامحسوس پنهان شده اسـت: درون یک صومعه آلمانی. با این حال، فضای سبک روکوکو تا حدودی یک ترفند اسـت – اگر چه بسیار متقاعدکننده.

 

چیزی کـه شبیه ستون‌هاي‌ مرمر آبی و صورتی، مجسمه‌هاي‌ چینی و طلایی و تزئینات پیچیده درکنار درها اسـت، در واقع یک توهم اسـت. علاوه بر کف و سقف، اتاق عمدتاً از چوب رنگ‌آمیزی شده اسـت کـه بـه سبک فوق‌العاده واقع‌گرایانه مشهور بـه trompe l’oeil یا همان توهم نوری، همان طور کـه در انگلیسی ترجمه میشود، ساخته شده اسـت.

 

11. کتابخانه رضا «رامپور، هند»

کتابخانه رضا «رامپور، هند»

تالارهای کتابخانه رضا بـه عنوان آرشیو میراث فرهنگی هند و اسلامی مملو از کتاب، نقاشی، اسناد تاریخی و نسخ خطی با اهمیت ملی اسـت. این کتابخانه توسط نواب فیض الله خان درسال 1774 تأسیس شد و اکنون این مؤسسه توسط دولت مرکزی اداره می شود.

 

این ساختمان کـه در قلعه اي بـه نام حمید منزل قرار دارد، توسط معمار W.C طراحی شده اسـت. رایت بـه سبکی مشهور بـه هندو ساراسنیک. این زیبایی شناسی ترکیبی از عناصر گوتیک اسلامی، هندو و ویکتوریایی اسـت و عمدتاً توسط معماران بریتانیایی در هند در قرن نوزدهم استفاده می شد.

 

12. کتابخانه صومعه سنت گال «سنت گالن، سوئیس»

کتابخانه صومعه سنت گال «سنت گالن، سوئیس»

هم صومعه و هم کتابخانه قرون وسطایی کـه در ان قرار دارد درسال 1983 بـه دلیل تاریخچه انها بـه عنوان “یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی اروپا” در لیست میراث جهانی قرار گرفتند. طراحی شده توسط پیتر تامب بـه سبک روکوکو، کتیبه اي یونانی در بالای ورودی سالن کتابخانه وجوددارد کـه بـه معنای “محل شفای روح” اسـت.

 

13. کتابخانه شهر اشتوتگارت «اشتوتگارت، آلمان»

کتابخانه شهر اشتوتگارت «اشتوتگارت، آلمان»

کتابخانه شهر اشتوتگارت کـه از بیرون مانند یک مکعب کامل بـه نظر می رسد، توسط معماران Yi طراحی شده اسـت و قصد دارد سنت رابا نوآوری ترکیب کند. فرم و تقارن ورودی ساختمان از «سنوتاف برای نیوتن» اثر اتین بولیه الهام گرفته شده اسـت، اما قلب و هسته کتابخانه از طراحی پانتئون باستانی پیروی میکند.

 


مطالب مشابه: تصاویر دیدنی از زیباترین کتابخانه ها در آمریکا


 

در پایان

کتاب‌ها همیشه جزو اشیای مرموز و اسرارآمیز‌ند و کتابخانه‌ها هم دنیایی کـه این موجودات شگفت‌انگیز را در دل خود جای می دهند. برای اهالی و دوستداران کتاب هیچ جایی مثل کتابخانه نیست. بـه‌خصوص زمانی کـه معماری خاص و کهنی داشته باشد یا در فضایی متفاوت قرار گرفته باشد.

جدیدترین مطالب سایت