آشنایی با گلچینی از مکان های دیدنی ایران

آشنایی با گلچینی از مکان های دیدنی ایران

ایرانی کشوری با تاریخ و فرهنگی غنی و طبیعی بکر است. در هر گوشه از این خاک مکان های دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارند که ارزش این کشور را در بین گردشگران در سراسر جهان افزایش داده است. جاذبه ها و مکان های دیدنی ایران بسیار زیاد هستند به طوری که در هر شهر چندین مکان دیدنی و تاریخی وجود دارند. در زیر تنها به بخشی از این مکان ها اشاره می کنیم.

 

تخت جمشید پرسپولیس شیراز

 تخت جمشید پرسپولیس شیراز

تخت جمشید در شهرستان مرودشت شیراز اولین پایتخت امپراتوری و مهد فرهنگ ایران می باشد. این بنا یکی از بی نظیرترین افتخارات تاریخی کشور بوده که بازدید از آن بسیار هیجان انگیز و خوب است. در این مکان ویرانه هایی به جا مانده از ایران باستان را می بینید که با دیدن آن ها درک خوبی از وضعیت فرهنگی، معماری، نوع پوشش، آداب و رسوم و روابط بین فردی دوران ایران باستان را بدست می آورید.

 

در نزدیکی تخت جمشید مکان های دیدنی دیگری از قبیل مجموعه پاسارگاد، نقش رجب و نقش رستم هم قرار دارد.

 


مطالب مشابه: بهترین مکان های دیدنی ایران کجاست ؟


 

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

جزیره قشم جاذبه ها و‌مکان دیدنی متنوعی را در خود جای داده است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. دره ستارگان یکی از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد قشم است که دنیایی بکر و رازآلود است.

 

بر اساس گفته های بومیان این منطقه روزگاری ستاره ای به قلب جزیره برخورد کرده و دره به وجود آمده است. در این دره تندیس ها و ستون های بلندی واقع شده که تماشای آن لذتی وصف ناشدنی دارد.

 

گردش هوا در بین ستون ها و تندیس ها باعث شده تا بومیان این دره را محل تردد ارواح بدانند و شب ها از رفتن به آنجا خودداری می کنند. همچنین در این دره صنایع دستی در غرفه های کوچکی وجود دارد که خرید و بازدید از ان ها را لذت بخش کرده است. در این مکان دیدنی ایران موزه سنگ و روستای برکه خلف هم قرار دارد که بازدید از آن ها لذت بخش است.

 

جنگل فندقلو، دشتی پر از گل‌های بابونه

جنگل فندقلو، دشتی پر از گل‌های بابونه

اگر به تماشای طبیعت علاقه دارید حتما سری به جنگل زیبا و تماشایی فندقلو در استان اردبیل بزنید. این جنگل بکر با دشتی سرشار از گل های بابونه خاطره ای ماندگار در ذهنتان ایجاد می کند.

 

جنگل فندقلو در نزدیکی گردنه حیران است و به داشتن میوه فندق شهرت دارد. اگر به این جنگل زیبا سر بزنید می توانید از چشمه آبگرم، اسکی روی چمن، تله کابین و جشنواره های گل محلی لذت ببرید. بهترین زمان سفر به این جنگل اواسط بهار تا نیمه تابستان است.

 

چغازنبیل شوش

چغازنبیل شوش

نخستین مکان دیدنی ایرانی که در میراث جهانی یونسکو ثبت رسیده است زیگورات چغازنبیل می باشد. این منطقه دیدنی در استان خوزستان و در شهر شوش واقع شده است. قدمت این منطقه به قرن 13 پیش از میلاد باز می گردد. جالب ترین مورد دیدنی در این منطقه جای پای کودک روی خشت خام است که مربوط به 3000 سال پیش است.

 

معماری شهر چغازنبیل به نوعی است که می توان از آب رودخانه استفاده کرد. شهر روی برجستگی ها واقع شده و هنگام طغیان رودخانه از سیل و طوفان در امان است. اولین نمونه شیشه گری هم مربوط به این شهر است.
جزیره هرمز، سرزمین رنگ های بی مانند

 

شگفتی و اعجاز مکان های دیدنی ایران بی مانند است و پایان ندارد. جزیره هرمز دقیقا همان جایی است که خاص و بی بدیل می باشد. رنگارنگ بودن جزیره ویژگی شاخص آن است. رنگ های تازه و زیبای این جزیره چشم هر بیننده ای را به مجذوب خود می کند.

 

در دره رنگین کمان واقع در جزیره هرمز حفره های وسیعی را مشاهده می کنید که رسوبات معدنی مختلف باعث ایجاد رنگ های مختلف شده است. رنگ های سرخ و زرد در کنار رنگ نقره ای در این جزیره را نمی توان در هیچ جایی از دنیا پیدا کرد.

 

آب های نیلگون خلیج فارس و سواحل بکر و دیدنی جذابیت های این منطقه را دو چندان کرده است. از دیگر جذابیت های این منطقه دره ای است که سنگ های آهکی و رسوبی طی عوارض زمین شناختی اشکال خاص و جالبی پیدا کرده اند. تنها دریا و دره ها نیستند که جزیره هرمز را خاص کرده اند بلکه جنگل، غار و شگفتی های طبیعی این مکان را منحصر به فرد تر کرده است. بهترین زمان بازدید از این جزیره ماه های پایانی سال است.

 

قلعه بابک تبریز

قلعه بابک تبریز

قلعه بابک مکان دیدنی ایران برای بازدید ورزشکاران است. اگر شجاعت و توان فیزیکی دارید می توانید به ارتفاع 2300 تا 2600 متری بروید و از این قلعه بازدید کنید. این قلعه توسط دره عمیقی احاطه شده و مکانی حفاظتی در زمان جنگ های خرمدینان و عباسیان می باشد. بهترین زمان بازدید از این قلعه تاریخی اواخر فروردین تا اواخر خرداد و شهریور تا مهر است.

 

بیستون و طاق بستان کرمانشاه

بیستون و طاق بستان کرمانشاه

بیستون و طاق بستان دو مورد از مکان های دیدنی ایران هستند که در کنار هم واقع شده اند. از بقایای این بناهای ارزشمند می توان به نقوش به جا مانده از سنگ های بیستون و مجسمه ی هرکول اشاره کرد. غار شکارچیان واقع در این منطقه مربوط به دوره قبل از تاریخ است. بازدید از این مجموعه در تمام ایام سال امکان پذیر است.

 

تخت سلیمان

تخت سلیمان

تخت سلیمان، زادگاه زرتشت است و بیش از 3000 هزار سال قدمت دارد. این مجموعه پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را دیده است. تخت سلیمان در شهر تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده است و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قبل از اسلام این مسجد یکی از بزرگترین مراکز آموزشی، مذهبی و نیایشگاه بوده است. بخش های مختلف این مسجد شامل معبد آناهیتا، آتشکده آذر گشنسب، آتشگاه های کوچک، ایوان خسرو و… است.

 

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز

اگر می خواهید لذت قدم زدن در شهر فرنگ را در ایران داشته باشید سری به مسجد نصیرالملک بزنید. این مسجد در شهر شیراز واقع شده است. پنجره های این مسجد با شیشه های رنگی جلوه ای خارق العاده دارند. این مسجد به اسم مسجد صورتی هم شناخته شده است و جزء زیباترین مساجد ایران است.

 


مطالب مشابه: ایران رکورد دار جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی در جهان


 

ماسوله گیلان

ماسوله گیلان

خانه های پلکانی، بالکن های آرایش شده با گل های شمعدانی رنگی، جنگل های سرسبز و بکر، آبشارها و چشمه های خروشان، کوه های سر به فلک کشیده و هزاران جای دیدنی دیگر بخشی از ماسوله گیلان است که یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی ایران محسوب می شود. اگر عاشق طبیعت هستید و می خواهید در یک فضای رویایی چند روزی ریلکس کنید قطعا شهر ماسوله بهترین انتخاب پیش رو است.

 

آب و هوای مطبوع، غذاهای محلی، مردم خون گرم و مهمان نواز و صنایع دستی مختلف دلایلی هستند که بازدید از این مکان را در ضروری کرده است. این شهر در سال 1354 به عنوان آثار ملی در میراث فرهنگی و طبیعی و به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور به ثبت رسیده است. این مکان زیبا در حال حاضر زیر نظر سازمان صنایع گردشگری و صنایع دستی، سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

 

تالاب انزلی از محبوب ترین مناطق گردشگری ایران

تالاب انزلی از محبوب ترین مناطق گردشگری ایران

از میان مکان های دیدنی ایران نمی توان از تالاب انزلی غافل شد. این تالاب در بخش شمالی بندر انزلی واقع شده است. می توانید با قایق از مناطق مختلف تالاب از قبیل گونه های متنوع پرندگان، خانه چوب پایان، نیلوفرهای آبی در دل آب های تاریک را بازدید کنید. این تالاب منحصر به فرد است و در سطح جهانی شناخته شده است.

 

چون بیش از صد نوع گونه پرنده و 500 نوع آبزی را در خود جای داده است. این تالاب را خواهر خوانده تالاب کوشیر در پارک ملی کوشیر در کشور ژاپن می دانند. البته مشکلات زیست محیطی مختلفی این تالاب را درگیر کرده است که باید بیشتر برای حفظ آن تلاش کرد.

 

قلعه رودخان گیلان

قلعه رودخان گیلان

استان خوش آب و هوا و سرسبز گیلان به خودی خود یک جاذبه گردشگری در ایران است و هر ساله پذیرای گردشگران مختلف در تمام فصول سال است. اما قلعه رودخان یک مکان دیدنی ایران است که در نزدیکی شهر فومن و در روستای رودخان واقع شده است. این قلعه بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه واقع شده است و ارتفاع این قلعه تاریخی از سطح دریا بین 655 تا 715 متر می باشد.

 

پل‌های اصفهان

پل‌های اصفهان

اصفهان مهد تمدن و پر از مکان های دیدنی و تاریخی است. فرقی نمی کند پل خواجو باشد یا سی و سه پل، به هر حال این پل های زیبا بر روی زاینده رود واقع شده اند که بسیار پرطرفدار و فوق العاده هستند. معماری این پل ها خاص است. در قدیم الایام این پل ها با هدف های مختلفی ساخته شده اند مثلا پل شهرستان برای کارکرد نظامی و پل مارنان برای اتصال روستاهای زیادی ساخته شده اند.

 

بیشتر پل های اصفهان مانند پل خواجو و سی و سه پل در نزدیکی هم واقع شده اند. اما از آنجا که زاینده رود با مشکل کم آبی مواجه است بهتر است زمانی از این پل ها بازدید کنید که آب زاینده رود جریان داشته باشد.

 

روستا کندوان؛ تجربه‌ی زندگی در غارهای دست‌کَن

روستا کندوان؛ تجربه‌ی زندگی در غارهای دست‌کَن

زندگی کردن در انبوهی از سنگ ها و صخره ها و دالان های دست ساز برای همه ی افراد تجربه ای لذت بخش است. اما روستای صخره ای کندوان در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی تبریز جایی خاص و بکر است که قدمتی طولانی مدت دارد.

 

این روستای تماشایی از تعداد زیادی خانه مسکونی تشکیل شده است که همه خانه ها در دل سنگ ها و صخره ها به صورت دست کن ساخته شده اند. معماری خارق العاده و بی نظیر با آب و هوایی خنک انتخاب خوبی برای گردشگران در فصل تابستان است. هر فصل از این روستا بازدید کنید با خاطره هایی و زیبا و ماندگار باز می گردید.

 

شهر سوخته، سفر به قلب تاریخ

شهر سوخته، سفر به قلب تاریخ

شهر سوخته یکی از مکان های دیدنی ایران است که در استان سیستان و بلوچستان شهر زابل واقع شده است. این شهر قدم گذاشتن در شهری است که قرن ها پیش در زیر خروارها خاک و خاکستر مدفون شده است.

 

یافته های باستان شناسی از این شهر خبر از قدمت چند هزار ساله دارد. این شهر چشم اندازی از زندگی مردن در قدیم الایام را نشان می دهد. چشم اندازهای واقع شده در این شهر و زیبایی های تاریخی در هیچ جایی قابل مشاهده نیست. بهترین زمان سفر به این شهر فصل پاییز است.

 

سیستم هیدرولیکی آبرسانی شوشتر

سیستم هیدرولیکی آبرسانی شوشتر

یکی از شاهکارهای مهندسی دوره هخامنشیان، سیستم آبرسانی شوشتر است که در لیست مکان های دیدنی ایران قرار دارد. قدمت این سیستم آبیاری به قرن 5 پیش از میلاد باز می گردد. این سیستم آبرسانی بسیار خاص است و گونه های مختلفی از پرندگان در آن زندگی می کنند. با بازدید از این سیستم می توانید از منظره تماشایی تپه های اطراف هم لذت ببرید.

 

حافظیه

حافظیه

آرامگاه حافظ شیرازی یا حافظیه یکی از دیدنی ترین مکان های ایران است. مجموعه قبرستان حافظیه هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. شخصیت جهانی شاعر بزرگ ایران باعث افزایش آمار بازدیدها و و برگزاری کنسرت های مختلف در این مقبره شده است. در بخش جنوبی حافظیه جاذبه های گردشگری دیگری از قبیل دروازه قرآن وجود دارد.

 

در حافظیه آرامگاه عالمان و شاعران زیادی قرار دارد. این اثر زیبا با معماری و فضای سبز خارق العاده در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در شهر شیراز آرامگاه سعدی شیرازی شاعر نامی ایران هم قرار دارد. اگر به شهر تاریخی شیراز سفر کنید قطعا هر چند ساعت می توانید از یک مکان دیدنی و زیبا بازدید کنید.

 

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان در شهر اصفهان، مجموعه ای از مکان های دیدنی ایران از قبیل کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام یا مسجد شاه عباس و بازار سلطنتی را در خود جای داده است. این میدان زمانی زمین چوگان خانواده سلطنتی بود. جاذبه های نقش جهان و بازدید از آن ها و خرید در بازار برای بسیاری از گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.

 

خانه‌های تاریخی کاشان

خانه‌های تاریخی کاشان

خانه های تاریخی و باشکوه شهر کویری کاشان یکی دیگر از مکان های دیدنی ایران است. این خانه ها با سقف های زیبا، حیاط های مملو از درختان انار و نقاشی های دیواری باشکوه مزین شده اند.

 

بهترین زمان بازدید از این خانه ها در فصل بهار و فستیوال گلاب گیری است. برخی از خانه های دیدنی کاشان شامل خانه رئیسیان، خانه شریفیان، خانه طباطبایی، خانه عامری ها، خانه بروجردی، خانه منوچهری و … هستند که جزء قدیمی ترین و دیدنی ترین خانه های کاشان هستند.

 


مطالب مشابه: 7 مکان دیدنی در ایران برای سفر در اردیبهشت (عکس)


 

خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین، عارف و پایه گذار خانقاه صفوی در شهر اردبیل یکی از میراث جهانی یونسکو است که معماری آن در تعامل کامل با اصول تصوف است. این مقبره دارای کتابخانه، مسجد و مدرسه است. در عصر صفوی، شاهان صفوی ارادت خاصی به این مکان داشتند به طوری که شاه عباس اول این مکان را با زیور آراسته کرد و چندین قرن است که همچنان این مکان به عنوان مفاخر تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می رود.

جدیدترین مطالب سایت